VFR800 - Original top box

Hepco-Becker, Yoshimura, Goodridge eller Powerbronze? Här snackar vi tillbehör!

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Since-2009
Medlem
Inlägg: 202
Blev medlem: mån maj 10, 2010 22:19

VFR800 - Original top box

#1 Inlägg av Since-2009 »

Fick med sidoväskor samt top box till min hoj när jag köpte den och då satt allt på, har sparat alla skruvar och distanser men nu funderar jag på att slänga på ställningen för endast top boxen. Sitter den ställningen "bara" med de 4 bultarna som annars är för handtagen om man inte har top boxen. Fick även med lackerade täcklock som man kan sätta dit om man inte ens vill ha handtagen utan helt rent baktill.

Funderingen var alltså om ställningen endast ska sitta med dessa fyra bultar eller om ramarna för sidoväskorna måste monteras för att de på något vis ska fästas in och stötta upp ställningen för top boxen? Verkar ju stabilt med 4 bultar men inget jag vill komma på under färd att sidoställningarna behövs :wink:

Hittade ingen klockren bild på nätet som visar detta och någon monteringsanvisning kan jag inte minnas att jag fick med. Måste kolla bland bultar och distanser om det ska vara samma för handtagen som för ställningen eller om de ska vara längre för ställningen och/eller med distanser då av någon anledning.

Någon som har koll? Original väskor/ställning och min är en 2008.
VFR800 EHEC

Started out with nothing and I still got most of it left

Användarvisningsbild
Ralsbo
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 202
Blev medlem: fre apr 10, 2009 17:51
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: VFR800 - Original top box

#2 Inlägg av Ralsbo »

Den sitter endast med de 4 bultarna.
Var ute och tittade på min 2009 och där ligger sidoramarna underst mot ramen och topboxramen ligger över dessa.
/Sanny.
Då VFR800 V-tec. 2009
Nu Honda CRF1100 Africa Twin Adventure
Och en liten vfr800 -00

Användarvisningsbild
Since-2009
Medlem
Inlägg: 202
Blev medlem: mån maj 10, 2010 22:19

Re: VFR800 - Original top box

#3 Inlägg av Since-2009 »

Kool! Tackar för att du gjorde dig besväret =0)

Då kommer bara nästa ärkenöt, jag har sparat alla bultar, muttrar o distanser i påsar då sen jag demontera grejjerna men jag får ändå inte till logiken. Ska försöka beskriva så tydligt som möjligt:

Handtagen som kan sitta där istället för top box-ställningen sitter med fyra insexbultar, till dessa insexbultar finns även fyra täcklock som bara passar på insexfattningen så att säga. Dessa insexskallar är ganska små och därav har man pressat in en metallhyllsa i plasten på handtagen så att när man drar fast dessa så ska inte plasten gå sönder och själva handtagen ligger dikt ann mot motorcykelns ram.

I påsen hade jag fyra andra täcklock som passar perfekt i hålen på top box-ställningen samt fyra sexkants bultar, 13mm. Dessa skallar är större än insexskallarna men på top box-ställningen finns inga pressade hylsor i plasten = skallen ska trycka på plasten och bör således vara större. Sexkantsbultarna är något kortare men de räck till fullt tillräckligt. Problemet är nu att om jag lägger på handtagen så ligger de som sagt dikt ann eller nära på mot motorcykelns ram, när man drar fast gissar jag dock att gummiramen som ska sitta under ger med sig så pass att de hamnar dikt ann. När jag då lägger på top box-ställningen så är det ca 10-15mm ner till ramen = tomrum mellan och när jag då drar fast så "smetar" gummit ut sig, det blir inte centrerat och det går förvisso att dra fast men täcklocken kommer omöjligen gå att få dit då bultskallarna blir inte centrerade i hålen. Det är alltså hårdplast ned till = genomföringen/det som ligger mot ramen medans plasten/ramen runt om är mjuk/gummi för att inte göra märken på den lackade kåpan som de ligger mot.

Sitter det distanser under top box-ställningens infästningshål eller ej? Allt annat finns i påsarna men det verkar konstigt om jag skulle ha tappat bort alla fyra av just dom eller är det inte tänkt att det ska sitta några distanser där? En monteringsanvisning hade ju underlättat men det verkar ju inte finnas någonstans...?
VFR800 EHEC

Started out with nothing and I still got most of it left

Användarvisningsbild
Ralsbo
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 202
Blev medlem: fre apr 10, 2009 17:51
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: VFR800 - Original top box

#4 Inlägg av Ralsbo »

När jag monterade mitt förra veckan så låg det 4 st ca: 10 mm distanser mellan sidoramarnas infästning och infästningen till toppboxen. Kommer ihåg detta då jag fipplade bort en av dom och fick leta en lång stund innan jag hittade den.
/Sanny.
Då VFR800 V-tec. 2009
Nu Honda CRF1100 Africa Twin Adventure
Och en liten vfr800 -00

Användarvisningsbild
Since-2009
Medlem
Inlägg: 202
Blev medlem: mån maj 10, 2010 22:19

Re: VFR800 - Original top box

#5 Inlägg av Since-2009 »

Lite bilder för att förtydliga:

Bild

Täcklock av gummi = omöjlig att få dit p.g.a. att gummit trycks upp/ihop när man drar åt bultarna. Ja jag testade att dra lite åt gången, diagonalt, kors o tvär, vänster och höger men det hade inte spelat någon roll om jag så använt en tysk momentnyckel :wink:
Bild


Bild

Bild

Bild

Bild

Så täcklocken är väl inte livsviktiga men dom ska dit, däremot kan det ju kanske och eventuellt ha att göra med hur bra den sitter fast om den har distanser under eller inte. Sitter det inte där original hävdar jag bestämt att det är felkonstruerat. Max last 5kg står det för top boxen, med tanke på att den rymmer 45L vad hade dom tänkt att man skulle ha i den då, 45 liter bomull? Den är ju även tänkt att fungera som ryggstöd för passagerare och visst denne ska väl inte hänga på den men det trycket måste ju vara beräknat att kunna bli högre än 5kg eller vad 5kg last blir vid acc. Ni som har använt denna top box, hur tung last har ni haft i utan att den har trillat av? Bara ute efter "på ett ungefär" och jag skyller inte ifrån mig om det går i bitar för mig =0)
VFR800 EHEC

Started out with nothing and I still got most of it left

Användarvisningsbild
Since-2009
Medlem
Inlägg: 202
Blev medlem: mån maj 10, 2010 22:19

Re: VFR800 - Original top box

#6 Inlägg av Since-2009 »

Ralsbo skrev:När jag monterade mitt förra veckan så låg det 4 st ca: 10 mm distanser mellan sidoramarnas infästning och infästningen till toppboxen. Kommer ihåg detta då jag fipplade bort en av dom och fick leta en lång stund innan jag hittade den.
Aha, som jag trodde alltså! Toppen, hur farao har jag bara lyckats fippla bort dem då när jag har allt annat.. mummel. Jaja då vet jag iaf vad som måste ordnas, 4 muttrar modell lite större så att det inte tar gäng i dem borde kunna fungera.

I slutändan skyller jag allt på tidigare ägare :wink:
VFR800 EHEC

Started out with nothing and I still got most of it left

Användarvisningsbild
Ralsbo
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 202
Blev medlem: fre apr 10, 2009 17:51
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: VFR800 - Original top box

#7 Inlägg av Ralsbo »

Jag har insexskruvar till det fästet.
Vet inte om det spelar någon roll, men det ser lite trångt ut med vanlig bult där.

Bild
/Sanny.
Då VFR800 V-tec. 2009
Nu Honda CRF1100 Africa Twin Adventure
Och en liten vfr800 -00

Användarvisningsbild
Since-2009
Medlem
Inlägg: 202
Blev medlem: mån maj 10, 2010 22:19

Re: VFR800 - Original top box

#8 Inlägg av Since-2009 »

Okok, mja jag har för mig att det skiljde sig med bultarna mellan handtagen och top box-ställningen men jag ska inte säga att jag är helt säker på det för jag kommer knappt ihåg när jag plocka loss det hela för något år sen. De andra täckbrickorna är specifikt för insex medan de som jag visar på bilden mest fyller ut hålet och på så vis sitter kvar fungerar för sexkant.

Men men ska förbi Honda i veckan med lite andra ärenden och så ska jag se om de inte kan tänkas ha någon sprängskiss för det hela så vet man säkert, nu funderat jag på vart jag skulle kunna tänkas hitta muttrar i passande storlek så länge såhär på en lördagskväll =0) Får se om macken eller kanske någon stormarknad med byggavdelning har något sortiment.
VFR800 EHEC

Started out with nothing and I still got most of it left

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

Re: VFR800 - Original top box

#9 Inlägg av Conseal »

Det skall vara insexskruvar både med och utan pakethållaren .. enda som ska skilja med pakethållaren är att du måste ha distanserna.
Då går även gummipluttarna ner. (hantagsskruvarna fungerar bra även till pakethållaren ..)
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Since-2009
Medlem
Inlägg: 202
Blev medlem: mån maj 10, 2010 22:19

Re: VFR800 - Original top box

#10 Inlägg av Since-2009 »

Aaaaallright men jag undrar om det inte var något med det vi höll på med när jag skruva loss ställningen, det var kanske bara täcklocken som jag insåg att de skiljde sig mellan handtagen och ställningen och att de 4 bultarna som jag använt nu är till något helt annat = troligtvis sidoväskramarna. Ska testa lite senare när jag "byggt" distanser av m10 muttrar o kanske brickor så får jag se vad som verkar passa bäst.

Ang lastvikten läste jag fort och fel = 5kg var den angivna vikten för själva top boxen. Någon som vet vad max lastvikt är på denna?
VFR800 EHEC

Started out with nothing and I still got most of it left

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: VFR800 - Original top box

#11 Inlägg av Donner »

Rekommenderad vikt i väskan brukar vara 10kg och det brukar stå på en lapp inne i locket på väskan.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
Since-2009
Medlem
Inlägg: 202
Blev medlem: mån maj 10, 2010 22:19

Re: VFR800 - Original top box

#12 Inlägg av Since-2009 »

Donner skrev:Rekommenderad vikt i väskan brukar vara 10kg och det brukar stå på en lapp inne i locket på väskan.
Jo det brukar väl göra det men Honda körde väl en farbror Melker på denna... efter behag? :mrgreen: Eller så menar dom att vikten på boxen är 5kg och det är även maxlast i den men då är det en illa skriven skylt.

Bild

Näpp det står inget matnyttigt i instruktionsboken förutom att man inte ska överlasta eller modifiera på eget bevåg.. typ. Fungerade bra med fyra m10 låsmuttrar som distanser i vilket fall, en bricka fick ligga mellan också.
VFR800 EHEC

Started out with nothing and I still got most of it left

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: VFR800 - Original top box

#13 Inlägg av adrian_vg »

Since-2009 skrev:Jo det brukar väl göra det men Honda körde väl en farbror Melker på denna... efter behag? :mrgreen: Eller så menar dom att vikten på boxen är 5kg och det är även maxlast i den men då är det en illa skriven skylt.
Ponera att maxlasten som din pakethållare klarar är tio kg. Boxen väger tom fem kg. 10 kg - 5 kg = 5 kg; alltså, du får max ha fem kg last i boxen.

Man bör öht inte ha speciellt mycket/tungt i toppboxen. Hojens egenskaper ändras om du förskjuter viktcentrum med last så långt upp och bak. Tänk hävarm, där motorn är vridpunkten.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Since-2009
Medlem
Inlägg: 202
Blev medlem: mån maj 10, 2010 22:19

Re: VFR800 - Original top box

#14 Inlägg av Since-2009 »

adrian_vg skrev:
Since-2009 skrev:Jo det brukar väl göra det men Honda körde väl en farbror Melker på denna... efter behag? :mrgreen: Eller så menar dom att vikten på boxen är 5kg och det är även maxlast i den men då är det en illa skriven skylt.
Ponera att maxlasten som din pakethållare klarar är tio kg. Boxen väger tom fem kg. 10 kg - 5 kg = 5 kg; alltså, du får max ha fem kg last i boxen.

Man bör öht inte ha speciellt mycket/tungt i toppboxen. Hojens egenskaper ändras om du förskjuter viktcentrum med last så långt upp och bak. Tänk hävarm, där motorn är vridpunkten.
Absolut, man kan ponera bäst man vill men att behöva gissa boxen eller väskans kapacitet på ett originaltillbehör är undermåligt. Jag gissar att Honda själva inte kan svara på det med säkerhet med dom uppgifter som finns att tillgå, det är ungefär som att man skulle anta att släpet får lastas med 2000kg bara för att bilen/kroken klarar av det. Om vi nu ponerar att lastkapaciteten är 5kg i boxen och den i sig självt väger 5kg så blir det 1kg övervikt för pakethållaren, det är ju dock enkelt att räkna ut när man har uppgifterna = max last är 4kg, men klarar boxen av det? Så tydlig är ju inte informationen i vare sig boxen eller monteringsanvisningen jag fick nu. Inte kontrollerat så noga men om max last inte står på pakethållaren utan bara den tveksamma lappen i top boxen så blir det överlast om man nu ponerar som du gör eftersom det i sådant fall inte finns något annat att gå på.

Hållarna för sidoväskorna klarar 10kg, sidoväskorna väger 3.7kg enligt specifikation, ska jag då anta att dom kan lastas med 6.3kg? Om jag låter bygga om hållarna så de klarar 50kg så kan jag alltså lasta väskorna med 46.3kg vikt? :mrgreen: Alltså uppgifterna är inte tillräckliga och detta ska vara originaltillbehör...

Top box
Bild
Pakethållare
Bild
Sidoväska (inte ens översättningen lyckades dom med)
Bild
Sidoväskhållare
Bild

Då har jag ändå lagt ner lite energi på att få reda på dessa uppgifter, åf kunde inte själva slå upp det här utan det fick kort och gott beställas vilket iofs gick snabbt med mail men hur många gör sig besväret? Precis och sen lastar man efter behag så man tror att det inte kommer ramla i bitar. Som motsvarighet har Givi satt 3kg som maxlast på sin 45L top box, är det då troligt att ex Hondas sidoväska klara 6.3kg?
VFR800 EHEC

Started out with nothing and I still got most of it left

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: VFR800 - Original top box

#15 Inlägg av tersan »

Since-2009 skrev:...så mycket räkneövningar att inte ens jag hängde med... :wink:
Så kontentan är alltså att Hondas original packväskor är till för de som vill ha en autentisk "touring-look", för man ska nog helst inte ha nånting i dem?

Påminner lite om min gamla Chevapickis, som hade en godkänd maxlast på 170 kg. Två passagerare och en datorväska så var det passerat... :roll:
VFR750F -92, grön

Skriv svar