Donner skrev:Ja bil är säkert lättare (bättre) att mappa på väg då du kan har en passagerare som sitter med datorn och kollar allt och föraren koncentrerar sig på körningen.
Hehe, att justera in fullgasmappen på en hoj kan bli lite jobbigt...
I och för sig kanske man kan logga vad som händer och justera hemma i garaget, men då missar man ju möjligheten att uppdatera i realtid.
Men åter till Macivers fråga, skulle det inte funka att koppla in en bredbandslambda och med hjälp av den hitta en "optimal" standardmappning?
Jo klart att det funkar men som sagt man måste ju ut på väg och testa och se hur blandningen ligger. Om man kan konstatera att blandningen är mager/fet vid ett visst varvtal så kan man ju ändra mappen just där men det lär ta tid att justera in.
På min CB1300 hade jag en PC3 usb och på den kunde man ju trixa själv om man ville men utan lambda med mätare så är man lost, svårt att gissa vad man skall ändra på.
Man kan säkert hitta en mapp (på nätet) som motsvarar ändringarna på hojen och det funkar nog i 95% av fallen.
På Suzuki GSX1400 brukar man montera en tändningshöjare som ställer tändningen några grader tidigare och köra på 98oktan men det är kanske inbyggt på en Vtec? Lite smartare insprutning och med knacksensor så tror jag nog man kan hämta hem några hästar.
_______________________________________ VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD* CBF1000A brukshojen *SÅLD* Kör husbil numera
Donner skrev:Ahh ja se där....glöm allt jag sa ang bromsbänk
Ånä... nu ville ju Maciver klara sig utan bänk, men om han ska göra skäl för sitt nick borde han väl sätta igång med att bygga sin egen...
Och när han är klar kan han ju erbjuda bänkningar billigt till oss andra.
Ja, va fan.
Intersport hade väll ett löpband billigt för ett tag sedan, står nog en gammal damsugare i förrådet som kan suga ut avgaserna och sedan tror jag att jag har ett par fläktar från Ö&B som kan blåsa lite luft.