Ny nummerplåtshållare

Hepco-Becker, Yoshimura, Goodridge eller Powerbronze? Här snackar vi tillbehör!

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
danhak
Donator 2007
Inlägg: 206
Blev medlem: fre dec 15, 2006 19:34
Ort: Helsingborg

#16 Inlägg av danhak »

Fick bara med själva hållaren! Skylten beställde jag separat.. http://www.tmolson.se/prodecal/product_ ... ucts_id=61

Lampan som sitter för att lysa upp nummerplåten används även med den här hållaren.. Kolla på bilden (tidigare post) så ser du att den sitter längst upp, precis under bakljuset! (den lilla svarta klumpen)
hojlös

Calle
Donator 2008
Inlägg: 118
Blev medlem: sön feb 18, 2007 17:39
Ort: Kristianstad
Kontakt:

#17 Inlägg av Calle »

Vilken strl beställde du?

Var köpte du hållaren?
Då var den här! Det blev en -02 uttagen -04 med 1380 mil...

Calle
Donator 2008
Inlägg: 118
Blev medlem: sön feb 18, 2007 17:39
Ort: Kristianstad
Kontakt:

#18 Inlägg av Calle »

Då var den här! Det blev en -02 uttagen -04 med 1380 mil...

danhak
Donator 2007
Inlägg: 206
Blev medlem: fre dec 15, 2006 19:34
Ort: Helsingborg

#19 Inlägg av danhak »

Calle skrev:Vilken strl beställde du?


Den minsta såklart :P 13x10 cm!!
Calle skrev:Var köpte du hållaren?


Hittade den lite billigare på ebay.com än på deras hemsida!
hojlös

VifferJocke
Donator 2009
Inlägg: 16
Blev medlem: tis jul 15, 2008 18:38
Ort: Umeå

#20 Inlägg av VifferJocke »

danhak skrev:
Calle skrev:Vilken strl beställde du?


Den minsta såklart :P 13x10 cm!!
Calle skrev:Var köpte du hållaren?


Hittade den lite billigare på ebay.com än på deras hemsida!
En liten fundering ang skyltstorlekarna... Ska skaffa LeoVince dämpare till min V-tech, o undrar om den större varianten ryms mellan dämparna? Alltså 16x12 cm... Kan iof mäta själv när jag fått dämparna på plats, men det skulle varit skönt o ha kunnat beställa hem allt redan innan. Någon som vet?
Åker VFR-08, samt en DR 650 SE för grusbus.

Invalido

#21 Inlägg av Invalido »

elias skrev:Regeln som gäller, har du inte orginalskylten så räknas det som att du inte har någon skylt.

Alla andra skyltar, miniskyltar etc, är olagliga oavsett hur bra de är gjorda. Förut var bötesbeloppet för detta 600:-, vet inte vad det är nu.
kan medela att det beloppet ökade förra året till....1500kr!!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#22 Inlägg av Tyrannosaurus »

Invalido skrev:
elias skrev:Regeln som gäller, har du inte orginalskylten så räknas det som att du inte har någon skylt.

Alla andra skyltar, miniskyltar etc, är olagliga oavsett hur bra de är gjorda. Förut var bötesbeloppet för detta 600:-, vet inte vad det är nu.
kan medela att det beloppet ökade förra året till....1500kr!!
Då återstår det väl att göra som sportåkarna och sätta den under skärmen.

Faktum är att om den bara syns väl i trafik och är belyst (en liten lampa som man kopplar till baklyset är väl lätt fixat) så kan Tusse inte anmärka.
För det finns ingen regel som säger att skylten måste sitta längst bak på fordonet och uppenbarligen inte heller att den måste kunna ses från alla vinklar eftersom det är ok att ha den på sidan, och då syns den ju inte från andra sidan.

Aktuellt lagrum:

SFS 2001:650, 7kap:
7§ En nummerskylt skall placeras såväl framtill som baktill på en bil.
(baktill på en motorcykel)
8§ Registreringsskyltarna skall vara väl synliga och hållas i sådant skick att de lätt kan avläsas. Under färd får last eller annat ej placeras så att skyltarna inte går att avläsa.

Alltså ingenting om eventuell vinklar.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
stefan
Donator 2009
Inlägg: 302
Blev medlem: sön aug 31, 2008 16:44
Ort: Huddinge

#23 Inlägg av stefan »

Tyrannosaurus skrev:
Invalido skrev:
elias skrev:Regeln som gäller, har du inte orginalskylten så räknas det som att du inte har någon skylt.

Alla andra skyltar, miniskyltar etc, är olagliga oavsett hur bra de är gjorda. Förut var bötesbeloppet för detta 600:-, vet inte vad det är nu.
kan medela att det beloppet ökade förra året till....1500kr!!
Då återstår det väl att göra som sportåkarna och sätta den under skärmen.

Faktum är att om den bara syns väl i trafik och är belyst (en liten lampa som man kopplar till baklyset är väl lätt fixat) så kan Tusse inte anmärka.
För det finns ingen regel som säger att skylten måste sitta längst bak på fordonet och uppenbarligen inte heller att den måste kunna ses från alla vinklar eftersom det är ok att ha den på sidan, och då syns den ju inte från andra sidan.

Aktuellt lagrum:

SFS 2001:650, 7kap:
7§ En nummerskylt skall placeras såväl framtill som baktill på en bil.
(baktill på en motorcykel)
8§ Registreringsskyltarna skall vara väl synliga och hållas i sådant skick att de lätt kan avläsas. Under färd får last eller annat ej placeras så att skyltarna inte går att avläsa.

Alltså ingenting om eventuell vinklar.
Kan av egen erfarenhet säga att det fins vinkel och placerings krav på skylten. Bosse B var inte sen att visa mig bestämelserna när jag sa emot. Skylten måste sitta centrerat och baktill. Fick med mig en liten lapp som påminner om detta......
CBR 600rr -07

Användarvisningsbild
Karlsson
Donator 2011
Inlägg: 525
Blev medlem: fre jun 29, 2007 17:31
Ort: Vintrosa

#24 Inlägg av Karlsson »

Tyrannosaurus skrev: Aktuellt lagrum:

SFS 2001:650, 7kap:
7§ En nummerskylt skall placeras såväl framtill som baktill på en bil.
(baktill på en motorcykel)
8§ Registreringsskyltarna skall vara väl synliga och hållas i sådant skick att de lätt kan avläsas. Under färd får last eller annat ej placeras så att skyltarna inte går att avläsa.

Alltså ingenting om eventuell vinklar.
Det står heller inte om den ska vara helt läsbar från en o samma vinkel.
Man skulle ju kunna ha den välvd...eller? :wink:
It's a tour, not a race... but don't get in my way while I'm touring!!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#25 Inlägg av Tyrannosaurus »

stefan skrev:Kan av egen erfarenhet säga att det fins vinkel och placerings krav på skylten. Bosse B var inte sen att visa mig bestämelserna när jag sa emot. Skylten måste sitta centrerat och baktill. Fick med mig en liten lapp som påminner om detta......
Det finns många chopperåkare som har både skylt och baklyse på sidan och dom brukar besikta med det utan anmärkning.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
stefan
Donator 2009
Inlägg: 302
Blev medlem: sön aug 31, 2008 16:44
Ort: Huddinge

#26 Inlägg av stefan »

Tyrannosaurus skrev:
stefan skrev:Kan av egen erfarenhet säga att det fins vinkel och placerings krav på skylten. Bosse B var inte sen att visa mig bestämelserna när jag sa emot. Skylten måste sitta centrerat och baktill. Fick med mig en liten lapp som påminner om detta......
Det finns många chopperåkare som har både skylt och baklyse på sidan och dom brukar besikta med det utan anmärkning.
Det gjorde jag också på... Men lite efterforskning gav svaret. I bilprovningens kontrollprogram ingår bara att kolla att vissa saker finns inte placering utaförnade mm.

Jag hade haft min skylt på sidan i 6 år samt monterat miniblinkers på andra ställen än orginal och detta gick igenom bilprovningen galant.

Däremot när jag blev stoppad av polisen så kontrolerar dom mot regelverket. Dvs "skylt felplacerad", "felaktig skyltbelysning" Felaktigt placerade blinkers fram", "felaktig märkning blinkers"mm protokollet jag fick med mig var ingen rolig läsning.

Dom kollade tom märkningen på blinkersglasen.......

Så summa sumarum bilprovningen har ett kontrollprogram som innefattar ett antal punkter som ska kollas, dessa punkter är inte alltid en kontroll mot reglerna, typ finns blinkers JA/NEJ.

MVH Stefan
CBR 600rr -07

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#27 Inlägg av Tyrannosaurus »

stefan skrev:Däremot när jag blev stoppad av polisen så kontrolerar dom mot regelverket. Dvs "skylt felplacerad", "felaktig skyltbelysning" Felaktigt placerade blinkers fram", "felaktig märkning blinkers"mm protokollet jag fick med mig var ingen rolig läsning.

Dom kollade tom märkningen på blinkersglasen.......
Då måste dom har varit sura på dig av andra anledningar när dom gör en sån grej "nu ska vi sätta dit den jäveln".
När som sätter igång på det sättet finns det inte heller någon anledning att hålla käft utan då kan man kosta på sig att häckla dom lite, för lite kul ska man väl ha för pengarna.

Men du kanske hade börjat häckla dom redan innan så dom blev sura :wink: . För sådär brukar dom inte göra utan anledning och jag har aldrig råkat ut får det på alla år.

Enda gången jag har råkat ut för såna kontroller i övrigt, med "E"-märkning på glasen osv. var när jag regbesikta hojen, men då var den å andra sidan helt original.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Invalido

#28 Inlägg av Invalido »

jo där finns regler om hur den ska sitta... förhållande till bakaxel osv...

Användarvisningsbild
stefan
Donator 2009
Inlägg: 302
Blev medlem: sön aug 31, 2008 16:44
Ort: Huddinge

#29 Inlägg av stefan »

Tyrannosaurus skrev:
stefan skrev:.
Då måste dom har varit sura på dig av andra anledningar när dom gör en sån grej "nu ska vi sätta dit den jäveln".
När som sätter igång på det sättet finns det inte heller någon anledning att hålla käft utan då kan man kosta på sig att häckla dom lite, för lite kul ska man väl ha för pengarna.

Men du kanske hade börjat häckla dom redan innan så dom blev sura :wink: . För sådär brukar dom inte göra utan anledning och jag har aldrig råkat ut får det på alla år.

Enda gången jag har råkat ut för såna kontroller i övrigt, med "E"-märkning på glasen osv. var när jag regbesikta hojen, men då var den å andra sidan helt original.
Nja dom köre en jätte grej vid infarten till Brostugan, skulle väl statuera exempel. Jag höll faktiskt käften då han inte sa nåt om att jag hade min HD med raka rör :roll: . Sen visade den "trevlige" polismannen mig bötesbeloppen för det jag gjort. lappen jag fick med mig var ett föreläggande om kontrollbesiktning.

//S
CBR 600rr -07

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#30 Inlägg av Tyrannosaurus »

stefan skrev:Nja dom köre en jätte grej vid infarten till Brostugan, skulle väl statuera exempel. Jag höll faktiskt käften då han inte sa nåt om att jag hade min HD med raka rör :roll: . Sen visade den "trevlige" polismannen mig bötesbeloppen för det jag gjort. lappen jag fick med mig var ett föreläggande om kontrollbesiktning.
Jaha, HD... Det förklarar saken. Tusse HATAR HD, speciellt ombyggda HD med raka rör. Sen sätter dom gärna likhetstecken mellan ombyggda HD med raka rör och HA (oavsett märke på ryggen) och då blir dom helt rabiata.

Risbrännare bryr som sig inte lika mycket om, iaf inte om dom framförs på två hjul och än mindre om det inte är plastraketer, alternativt fighterbyggen (just det Invalido, du vet vad du har att vänta dig :wink: )

Är det en fräsch "normal" hoj blir man väldigt sällan stoppad även om den "låter lite" och skylten sitter "lite fel", om man inte gängar av skallen på dom av vinddraget när man passerar vill säga, för då kan dom bli lite "gramse" :lol:

Jag har blivit lite nervig några gånger när dom har smugit upp bakom och förmodligen hört mitt kabrak-system och att man dessutom kanske har momsat skylten lite. I det läget släpper man rullen snabbt vilket resulterar i V4:ans karakteristiska "bang-bang" vilket dessutom gör sig mer påmint av det "lite" öppnare röret. Men inte har dom brytt sig inte :)
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar