Högre fotpinnar? En fråga om markfrigång

Hepco-Becker, Yoshimura, Goodridge eller Powerbronze? Här snackar vi tillbehör!

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
SportTourer
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: sön sep 01, 2013 20:04

Högre fotpinnar? En fråga om markfrigång

#1 Inlägg av SportTourer »

Hej! Kör en 01:a och har problem med att fotpinnarna skrapar i vid bankörning, trots att jag hänger ut ordentligt och är noggrann med gaskontroll. Jag kan förstås skruva av spröten men jag är rädd att dom sitter där av en anledning, centralstöd och sidostöd ser ut att ligga farligt lågt och då skrapar jag hellre saker som fjädrar! Har läst lite på forumet och pinnar från SP1 eller valfri ebay-butik verkar funka, men det löser ju inte problemet så länge andra saker riskerar att skrapa i. Vad tror ni om att skruva av centralstödet (som iofs är extremt praktiskt) och/eller göra något åt sidostödet om man ska byta fotpinnar? På andra sidan är ljuddämparen i riskzonen förstås, men där har jag ett smalare slipon än original.

Jag vill helst inte byta hoj eftersom den gör ett fint jobb under 99 % av min körning, alltså långturer, ofta med packning och sällskap. Jag har också funderat på ny bakstötdämpare från en 954 blade men det ger ju inte nödvändigtvis bättre markfrigång, snarare bättre inställningsmöjligheter. Jag har droppat gaffelbenen 10 mm i kronorna vilket såklart inte är positivt för markfrigången, men det borde inte spela speciellt stor roll väl?

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

Högre fotpinnar? En fråga om markfrigång

#2 Inlägg av Conseal »

Det är inget problem utan mer by design. Spröten är det första som ska skrapa i för att påtala att du inte bör lägga ner mer. De får lätt att slipa ner 1cm innen de behöver bytas. Mer än så så börjar det bli rusk för att centralstödet tar i. Om majoriteten av körningen inte är med feta nedlägg så skulle jag inte ta bort centralstödet av bekvämlighets/praktiska skäl.

Det går säkert att kompensera mer med kroppen för att räta upp hojen lite.
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1533
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Högre fotpinnar? En fråga om markfrigång

#3 Inlägg av Mister »

Varför har du sänkt hojen fram? Nyfiken varför :) (det är iofs ett sätt att få den mer kvickstyrd, men VFR är så välbalanserad så känns lite onödigt).

När det gäller skrap med fotpinnar så är det som föregående talare har sagt. Stumma delar som tar i....inget bra. Att ta väck centralstöd har jag själv funderat på tidigare, men fördelarna väger långt mer än nackdelarna med det så det får bli kvar och det är inte centralstödet som är boven direkt. Sen finns det inte bara det utan, stöd, kollektor mm.

Kvar då är att fixa körställningen. På en renodlad sporthoj så är det mer naturligt med att få sittställning mm rätt. På VFR blir det lite mer speciellt då VFR är ju lite av kompromisshoj. Man får burkar mer än man tror, dvs vara mer på sidan av hojen och därmed räta upp hojen. Ett tips för VFR, för att få själv mer naturlig ställning när man gör det, använd s.k. pincettgreppet. Dvs håll över styränden än handtaget så blir inte handleden så himla felvinklad och därmed kroppen.
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
SportTourer
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: sön sep 01, 2013 20:04

Re: Högre fotpinnar? En fråga om markfrigång

#4 Inlägg av SportTourer »

Hojen är sänkt 10 mm fram för att få den mer kvickstyrd, men vet inte om det gjorde så stor skillnad. Jo, det är ju stumma delar som tar i näst, frågan är ju vilka? Om det är centralstödet kan jag tycka det är värt att ta bort det. Visst kan man alltid hänga ut mer, men jag burkar redan ganska rejält (här är ett litet klipp från helgens Rörken: http://www.youtube.com/watch?v=DFaMxhHO8dw). Jag känner att hojen sätter begränsningar, vilket också instruktörerna på körningarna säger. Skulle vara skoj att inte oroa sig för att skrapa i hela tiden! Kom gärna med fler funderingar och tips!

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

Högre fotpinnar? En fråga om markfrigång

#5 Inlägg av Conseal »

Med den körningen så är du nog vid vifferns nedläggsgräns. Borde synas på däcken att den är på gränsen. Ett sätt är att höja farten lite så tvingas hojen upp lite mer.
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Högre fotpinnar? En fråga om markfrigång

#6 Inlägg av adrian_vg »

SportTourer skrev:Hojen är sänkt 10 mm fram för att få den mer kvickstyrd, men vet inte om det gjorde så stor skillnad. Jo, det är ju stumma delar som tar i näst, frågan är ju vilka? Om det är centralstödet kan jag tycka det är värt att ta bort det. Visst kan man alltid hänga ut mer, men jag burkar redan ganska rejält (här är ett litet klipp från helgens Rörken: http://www.youtube.com/watch?v=DFaMxhHO8dw). Jag känner att hojen sätter begränsningar, vilket också instruktörerna på körningarna säger. Skulle vara skoj att inte oroa sig för att skrapa i hela tiden! Kom gärna med fler funderingar och tips!
Om du vill fortsätta att lägga ner så mycket, och även har börjat modifiera chassibitarna, bör du nog ta en allvarlig funderare över ditt hojval. En VFR är inte direkt optimerad för bankörning, men väl så bekväm på kurviga landsvägar.

Kanske överväga en billig banhoj? En gammal Fireblade kanske, eller dess lillebror?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1533
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Högre fotpinnar? En fråga om markfrigång

#7 Inlägg av Mister »

SportTourer skrev:Hojen är sänkt 10 mm fram för att få den mer kvickstyrd, men vet inte om det gjorde så stor skillnad. Jo, det är ju stumma delar som tar i näst, frågan är ju vilka? Om det är centralstödet kan jag tycka det är värt att ta bort det. Visst kan man alltid hänga ut mer, men jag burkar redan ganska rejält (här är ett litet klipp från helgens Rörken: http://www.youtube.com/watch?v=DFaMxhHO8dw). Jag känner att hojen sätter begränsningar, vilket också instruktörerna på körningarna säger. Skulle vara skoj att inte oroa sig för att skrapa i hela tiden! Kom gärna med fler funderingar och tips!
Det som tar i är kollektorn som beroende på kurvtagning tar då före stödet. ( info från en VFR pilot som också var instruktör berättade vad han hade råkat ut för, när vi en gång diskuterade sprötens vara eller icke vara på viffer).

När det annars kommer till få kvickstyrdhet så finns det toppigare däck som ger go känsla. Nackdelen med dessa är då de är mer racebetonade och har mjukt gummi därefter (dvs blir dyra touringmil ....)

Du kan hänga mer o gasa mer. När du exempelvis tar en högersväng, se din högerhand hur konstig vinkel den får (den får rätt så onaturlig vinkel) och hur det påverkar armbåge som går innåt (ska utåt) och påverkar därmed hur du jobbar. Vilket det blir naturligt på en sportis med sådana anpassade clipon, men inte på viffern. Tipset då, om man tar högerkurva som exempel, att du håller då högerhanden likt en klo runt styränden. Då får du ut högra armbågen och mer naturlig vinkel för att räta hojen och vara mer på sidan. En medlem Lotek, som inte är aktiv längre (också smc instruktör) hade tidigare en rätt så talande bild över hur mycket man kan burka. var sjukt mycket på sidan och hojen mer upprätt.


adrian_vg skrev: Om du vill fortsätta att lägga ner så mycket, och även har börjat modifiera chassibitarna, bör du nog ta en allvarlig funderare över ditt hojval. En VFR är inte direkt optimerad för bankörning, men väl så bekväm på kurviga landsvägar.

Kanske överväga en billig banhoj? En gammal Fireblade kanske, eller dess lillebror?
Viffer går köra med, nackdelen är inte markfrigången tycker jag (då man får jobba mer iofs). Nackdelen är att den är "touringanpassad" dvs vikt/chassi känns av. Skillnad mellan en CBR600RR och viffern är stor. Man skulle behöva ha en av varje sort :)

Men när man kommer ut på vägen så ångrar man inte viffern. :)
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Högre fotpinnar? En fråga om markfrigång

#8 Inlägg av adrian_vg »

Mister skrev:Viffer går köra med, nackdelen är inte markfrigången tycker jag (då man får jobba mer iofs). Nackdelen är att den är "touringanpassad" dvs vikt/chassi känns av. Skillnad mellan en CBR600RR och viffern är stor. Man skulle behöva ha en av varje sort :)

Men när man kommer ut på vägen så ångrar man inte viffern. :)
:tummenupp

Beror lite på hur mycket jobb man är beredd att lägga ner på bankörningen och att jobba på hojen.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1533
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Högre fotpinnar? En fråga om markfrigång

#9 Inlägg av Mister »

Lösningen, skulle ju kunna vara även att gå på en bananpassad viffer :P

http://www.blocket.se/hassleholm/Unik_H ... ?ca=21&w=3

Lite gammal ,men skulle nog funka. Synd på priset bara .... :P
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
Söderberg
Medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: lör aug 10, 2013 09:41
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Sv: Högre fotpinnar? En fråga om markfrigång

#10 Inlägg av Söderberg »

Mister skrev:Lösningen, skulle ju kunna vara även att gå på en bananpassad viffer :P

http://www.blocket.se/hassleholm/Unik_H ... ?ca=21&w=3

Lite gammal ,men skulle nog funka. Synd på priset bara .... :P
Hårdporr!
VFR 800 FI -99. Snabbaste färgen, röd!
ATGATT

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Högre fotpinnar? En fråga om markfrigång

#11 Inlägg av adrian_vg »

Mister skrev:Lösningen, skulle ju kunna vara även att gå på en bananpassad viffer :P

http://www.blocket.se/hassleholm/Unik_H ... ?ca=21&w=3

Lite gammal ,men skulle nog funka. Synd på priset bara .... :P
Och den kromade bakfälgen. Vad tänkte de på?? :shock:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2140
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Högre fotpinnar? En fråga om markfrigång

#12 Inlägg av Tommy Gsson »

adrian_vg skrev:Och den kromade bakfälgen. Vad tänkte de på?? :shock:
POLERADE.
Skillnad det.

Men åter till frågan. Varför inte höja lite bak istället för att sänka fram?
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
SportTourer
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: sön sep 01, 2013 20:04

Re: Högre fotpinnar? En fråga om markfrigång

#13 Inlägg av SportTourer »

Conseal skrev:Med den körningen så är du nog vid vifferns nedläggsgräns. Borde synas på däcken att den är på gränsen. Ett sätt är att höja farten lite så tvingas hojen upp lite mer.
Däcken känns helt okej. Det är ju ingen direkt "fegrand" kvar men jag tror dom har lite mer att ge. Nästa steg är ju sportdäck som Mister nämner, men eftersom jag kör såpass lite bana skulle de slitas fort på mitten :)

Jag kan absolut hänga mer, måste bara gymma mer först :) Jag är ganska slut i benen efter ett pass. Tycker det är speciellt jobbigt att köra gokartbana med mycket kurvor och förflyttningar! Ska testa det där med greppet nästa gång för att få ut armbågen mer.
Tommy Gsson skrev:
adrian_vg skrev:Och den kromade bakfälgen. Vad tänkte de på?? :shock:
POLERADE.
Skillnad det.

Men åter till frågan. Varför inte höja lite bak istället för att sänka fram?
T.
Ja, det kanske är en möjlighet? Jag har förspänningen på näst högsta snäppet, tycker att cykeln blir mest balanserad så. Men du tänkte snarare någon slags spacer eller en annan bakdämpare?

Jag har spanat lite på CBR 600 F4i med banansadeln. Är det någon som har erfarenhet? Nedköp med radfyra såklart med troligtvis ett sportigare chassi.

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1533
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Högre fotpinnar? En fråga om markfrigång

#14 Inlägg av Mister »

Tommy Gsson skrev:Men åter till frågan. Varför inte höja lite bak istället för att sänka fram?
T.
Va -f-n...smart tanke! Det har jag ju själv gjort på några gamla hojar innan (dock inte vfr) med att köra med kortare hundben för att få mer snabbstyrning. Det blir ju geometriskt samma effekt som sänka fram ju. :)
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2140
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Högre fotpinnar? En fråga om markfrigång

#15 Inlägg av Tommy Gsson »

SportTourer skrev:Men du tänkte snarare någon slags spacer eller en annan bakdämpare?
Jag har sett spacer att sätta i dämparfästet för VFR, på EBAY nånstans tror jag, i princip någon bricka bara,
annars funkar det ju att göra om fästet som dom som monterat 924 dämpare.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Skriv svar