Högre fotpinnar? En fråga om markfrigång

Hepco-Becker, Yoshimura, Goodridge eller Powerbronze? Här snackar vi tillbehör!

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
SportTourer
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: sön sep 01, 2013 20:04

Re: Högre fotpinnar? En fråga om markfrigång

#16 Inlägg av SportTourer »

Tommy Gsson skrev:Jag har sett spacer att sätta i dämparfästet för VFR, på EBAY nånstans tror jag, i princip någon bricka bara, annars funkar det ju att göra om fästet som dom som monterat 924 dämpare.
T.
Ja, det låter som ett trevligt vinterprojekt. Har funderat på att uppgradera bakdämparen och då kan man passa på att göra ett fäste som höjer baken lite.

Användarvisningsbild
Frippe
Donator 2015
Inlägg: 310
Blev medlem: mån aug 28, 2006 11:52
Ort: Cambridge, UK

Re: Högre fotpinnar? En fråga om markfrigång

#17 Inlägg av Frippe »

Ett tips.
Börja med att sätta upp gaffeln 5 mm och köp en bricka som höjer bakfjädringen 6mm ( ebay, köp till Blackbird, jag betalade 50kr )
Det första som tog i på min -00:a var växelspaken, innan centralstöd.

På min nuvarande så är det bromspedal och grenrör som är begränsningen.

Jag kan inte låta bli utan måste kommentera din körning. :wink:
Det ser riktigt bra ut, med bra blick och fina spår, men på filmen låter det som om du gör som jag, smyger på med gasen för sent, det låter som om du enbart har stödgas genom kurvorna.

Jag tar ju självklart inte tid när jag är på Rörken ( :twisted: ) men jag har kört runt på knappt 52 tider utan att skrapa för mycket. Men då hänger jag mest bredvid hojen. Jag kör med Pilot Power 3 däck.

Du behöver inte oroa dig för att det är hojen som sätter gränserna ännu...
Hoppas vi syns på söndag på Rörken.
VFR -03

Användarvisningsbild
SportTourer
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: sön sep 01, 2013 20:04

Re: Högre fotpinnar? En fråga om markfrigång

#18 Inlägg av SportTourer »

Frippe skrev:Ett tips.
Börja med att sätta upp gaffeln 5 mm och köp en bricka som höjer bakfjädringen 6mm ( ebay, köp till Blackbird, jag betalade 50kr )
Det första som tog i på min -00:a var växelspaken, innan centralstöd.

På min nuvarande så är det bromspedal och grenrör som är begränsningen.

Jag kan inte låta bli utan måste kommentera din körning. :wink:
Det ser riktigt bra ut, med bra blick och fina spår, men på filmen låter det som om du gör som jag, smyger på med gasen för sent, det låter som om du enbart har stödgas genom kurvorna.

Jag tar ju självklart inte tid när jag är på Rörken ( :twisted: ) men jag har kört runt på knappt 52 tider utan att skrapa för mycket. Men då hänger jag mest bredvid hojen. Jag kör med Pilot Power 3 däck.

Du behöver inte oroa dig för att det är hojen som sätter gränserna ännu...
Hoppas vi syns på söndag på Rörken.
Såja, nu hittade jag spacern Gson tipsade om, den till Blackbird passar alltså även VFR 01? Den ser lite hemmapulad ut, skulle nog kunna fräsa ut en i skolans verkstad. Men 50 spänn var ju överkomligt =)

Intressant att höra att växelspaken tar i före centralstödet, då är det ju ingen idé att plocka bort det.

Kul med kommentarer på körningen! :D Det stämmer nog att jag bara har stödgas genom kurvorna, åtminstone fram till utgången. Det känns som att det annars riskerar att skrapa i, eftersom bakfjädringen då komprimeras mer istället för att cykeln går neutralt genom kurvan. Men hojen har uppenbarligen mer att ge med tanke på dina 52-tider =) Enligt mitt klipp är det snarare 58, och det är ju en väsentlig skillnad. Snyggt jobbat!

Förresten, hur upplever du power jämfört med sporttouringdäck, typ road?

Kan inte på söndag tyvärr! Blir inget mer Rörken för i år, bara två körningar totalt :( Skulle gärna slipat mer på körningen, köpte cykeln i våras och det tar ju lite tid att lära känna en ny hoj.

Användarvisningsbild
Frippe
Donator 2015
Inlägg: 310
Blev medlem: mån aug 28, 2006 11:52
Ort: Cambridge, UK

Re: Högre fotpinnar? En fråga om markfrigång

#19 Inlägg av Frippe »

Jag upplever Pilot Power 3 som mer lättsvängda än Pilot Road 3.
Vet inte om jag hänger med i ditt resonemang ang fjädringen vid gaspådrag, men om du menar att hojen reser sig när du går på med gasen så är det rätt.
När du bromsar så trycks ju fjädringen ihop och när du driver på med gasen så reser den sig, inte bara fram utan även bak, vilket kommer ge bättre markfrigång om gasen används rätt.

Lycka till med körningen på en rolig men lite svajjig hoj när det börjar gå undan.
VFR -03

Användarvisningsbild
SportTourer
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: sön sep 01, 2013 20:04

Re: Högre fotpinnar? En fråga om markfrigång

#20 Inlägg av SportTourer »

Frippe skrev:Jag upplever Pilot Power 3 som mer lättsvängda än Pilot Road 3.
Vet inte om jag hänger med i ditt resonemang ang fjädringen vid gaspådrag, men om du menar att hojen reser sig när du går på med gasen så är det rätt.
När du bromsar så trycks ju fjädringen ihop och när du driver på med gasen så reser den sig, inte bara fram utan även bak, vilket kommer ge bättre markfrigång om gasen används rätt.

Lycka till med körningen på en rolig men lite svajjig hoj när det börjar gå undan.
Precis, belastningen på framhjulet minskar och cykeln blir neutralstyrd. Men, jag menade att om jag går på hårdare än att bara lägga an gas känns det som att risken är större för skrap. Men jag kan ha fel, det har hänt förut. Jaja, nu kan vi ju teoretisera hela vintern eftersom banåkningssäsongen är slut :cry: Hur var sista Rörken?

Användarvisningsbild
Salabackemicke
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: fre sep 20, 2013 06:01

Re: Högre fotpinnar? En fråga om markfrigång

#21 Inlägg av Salabackemicke »

SportTourer skrev:Hojen är sänkt 10 mm fram för att få den mer kvickstyrd, men vet inte om det gjorde så stor skillnad. Jo, det är ju stumma delar som tar i näst, frågan är ju vilka? Om det är centralstödet kan jag tycka det är värt att ta bort det. Visst kan man alltid hänga ut mer, men jag burkar redan ganska rejält (här är ett litet klipp från helgens Rörken: http://www.youtube.com/watch?v=DFaMxhHO8dw). Jag känner att hojen sätter begränsningar, vilket också instruktörerna på körningarna säger. Skulle vara skoj att inte oroa sig för att skrapa i hela tiden! Kom gärna med fler funderingar och tips!
Jag får inte upp klippet med den länken. Vad ska jag söka på i Youtube för att hitta klippet?

Användarvisningsbild
SportTourer
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: sön sep 01, 2013 20:04

Re: Högre fotpinnar? En fråga om markfrigång

#22 Inlägg av SportTourer »

Salabackemicke skrev:
SportTourer skrev:Hojen är sänkt 10 mm fram för att få den mer kvickstyrd, men vet inte om det gjorde så stor skillnad. Jo, det är ju stumma delar som tar i näst, frågan är ju vilka? Om det är centralstödet kan jag tycka det är värt att ta bort det. Visst kan man alltid hänga ut mer, men jag burkar redan ganska rejält (här är ett litet klipp från helgens Rörken: http://www.youtube.com/watch?v=DFaMxhHO8dw). Jag känner att hojen sätter begränsningar, vilket också instruktörerna på körningarna säger. Skulle vara skoj att inte oroa sig för att skrapa i hela tiden! Kom gärna med fler funderingar och tips!
Jag får inte upp klippet med den länken. Vad ska jag söka på i Youtube för att hitta klippet?
Mitt tubkonto är tillfälligt borta men det återuppstår nog snart under nytt alias.

Användarvisningsbild
Salabackemicke
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: fre sep 20, 2013 06:01

Re: Högre fotpinnar? En fråga om markfrigång

#23 Inlägg av Salabackemicke »

:tummenupp
SportTourer skrev:
Salabackemicke skrev:
SportTourer skrev:Hojen är sänkt 10 mm fram för att få den mer kvickstyrd, men vet inte om det gjorde så stor skillnad. Jo, det är ju stumma delar som tar i näst, frågan är ju vilka? Om det är centralstödet kan jag tycka det är värt att ta bort det. Visst kan man alltid hänga ut mer, men jag burkar redan ganska rejält (här är ett litet klipp från helgens Rörken: http://www.youtube.com/watch?v=DFaMxhHO8dw). Jag känner att hojen sätter begränsningar, vilket också instruktörerna på körningarna säger. Skulle vara skoj att inte oroa sig för att skrapa i hela tiden! Kom gärna med fler funderingar och tips!
Jag får inte upp klippet med den länken. Vad ska jag söka på i Youtube för att hitta klippet?
Mitt tubkonto är tillfälligt borta men det återuppstår nog snart under nytt alias.

Skriv svar