Slipon till VFR1200

Hepco-Becker, Yoshimura, Goodridge eller Powerbronze? Här snackar vi tillbehör!

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
andreas
Donator 2015
Inlägg: 137
Blev medlem: lör apr 05, 2014 19:35
Ort: Uppsala

Slipon till VFR1200

#1 Inlägg av andreas »

Jag har kört en säsong med originalljuddämparen och även om det låter helt okej med öppet spjäll vill jag gärna ha både mer och vackrare ljud. Dessutom är originaldämparen ful.

Så vad ska jag köpa? Det enda kravet som jag inte kan rucka på är att det ska fungera tillsammans med originalväskorna och centralstödet. Om det är lagligt är det givetvis ingen nackdel och så tycker jag att det är snyggare med korta slipon som inte döljer fälgen. Akrapovič och Scorpion går alltså bort.

De jag kikat på är DAM och Competition Werkes. DAM vet jag fungerar med väskorna och dessutom är det CE-godkänt. Hur det är med Werkes vet jag inte men jag tvivlar starkt på att bilprovningen gillar det. Någon som har det och testat med väskor och centralstöd? Eller finns det andra förslag, givet att jag gillar de här?
VFR1200F DCT -10

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Slipon till VFR1200

#2 Inlägg av Tyrannosaurus »

andreas skrev:Hur det är med Werkes vet jag inte men jag tvivlar starkt på att bilprovningen gillar det. Någon som har det och testat med väskor och centralstöd? Eller finns det andra förslag, givet att jag gillar de här?
Om bilprovningen gillar det eller inte är väl till att skita i om det finns en db-killer till det :wink:
Däremot vet jag inte vad som gäller eller hur det funkar med helfordonsgodkännande på nyare hojar. På min gamla hoj skiter dom i det bara den inte väsnas mer än 103 db.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
andreas
Donator 2015
Inlägg: 137
Blev medlem: lör apr 05, 2014 19:35
Ort: Uppsala

Slipon till VFR1200

#3 Inlägg av andreas »

Egentligen är jag inte speciellt orolig för vad som kan hända här hemma. En grinig polis eller besiktningsman kan jag väl leva med. Lite böter och lite krångel med ombesiktning i värsta fall. Möjligen är det jobbigare om man är utomlands och den lokala ordningsmakten inte gillar det.

Om man ska tro den här tråden på VFRD vill inte Competition Werkes svara på om deras slipon fungerar med väskorna vilket väl är ett tillräckligt bra svar det också. Nåja, DAM är också är snyggt och dessutom CE-märkt och fungerar med väskor. Ska googla lite mer, det är mycket vinter kvar.
VFR1200F DCT -10

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Slipon till VFR1200

#4 Inlägg av Tyrannosaurus »

andreas skrev:Möjligen är det jobbigare om man är utomlands och den lokala ordningsmakten inte gillar det.
Nja där finns det faktiskt en liten "fining".
Om du blir insläppt i landet med ett bullersystem så kan dom inte göra nåt sen mer än att kanske eskortera dig ut ur landet. Detta eftersom du har ett svenskreggat fordon och då gäller svenska regler för det.

Det är som med dubbdäck som är förbjudet i t.ex. Tyskland. Åker du fram till tyska tullen med en bil med dubbdäck så lär du garanterat bli stoppad och ges alternativen att antingen vända om eller medels hovtång eller liknande rycka ur dubbarna ur däcken innan du får fortsätta.

Så på samma sätt som med dubbdäcken lär dom även höra ett välljudande avgassystem och har då möjligheten att stoppa dig vid gränsen och ge dig alternativen, vända eller "plugga".

Men Tyskland har bara inhemska regler för ljud vad jag vet och inga riktiga lagar som med t.ex. dubbdäck. Så du kan inte köpa ett icke TÜV-godkänt avgassystem i Tyskland såvida du inte visar upp en tävlingslicens. Gissa hur jag vet? BTDT :wink:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Line_up
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 79
Blev medlem: ons okt 22, 2014 22:30
Ort: Revinge

Vad tror ni om ett Delkevic?

#5 Inlägg av Line_up »

Tycker det verkar vara ett vettigt slipon & ljud för rätt pengar 2300:- + frakt.
men måste fungera med sidoväskorna annans är det D.A.M som gäller men det kostar runt 4900+ frakt.

Tror ni detta kommer fungera med väskorna?
Delkovic rak1.jpg
Delkovic rak1.jpg (57.35 KiB) Visad 14032 gånger
Eller man bör välja denna med snett ut blås för att inte bränna väskorna...
Delkovic sne1.jpg
Delkovic sne1.jpg (58.53 KiB) Visad 14032 gånger
Står inget i beskrivningen på sidan
http://www.delkevic.us/index.php?route= ... ct_id=2859

Här är en film med blåset på, jag tycker det ser lågt monterat ut & borde därför fungera att ha väskorna på förhoppningsvis. https://www.youtube.com/watch?v=YCMgprc04tM

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Vad tror ni om ett Delkevic?

#6 Inlägg av Tyrannosaurus »

Line_up skrev:Här är en film med blåset på, jag tycker det ser lågt monterat ut & borde därför fungera att ha väskorna på förhoppningsvis. https://www.youtube.com/watch?v=YCMgprc04tM
Måste konstatera en sak på ljudet.
Det är för tunt, på tomgång när han går bakom röret påminner ljudet lite om en Briggs & Stratton gräsklippare och vem fan vill åka runt med en sån? :fakta :roll: :twisted: :wink:

Jag fattar inte heller hur man får den så tyst med en så kort dämp. Om det inte sitter en burk under motorn så måste dämpen ha mellanväggar med rätt små hål vilket isf förklarar det tunna ljudet.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Frippe
Donator 2015
Inlägg: 310
Blev medlem: mån aug 28, 2006 11:52
Ort: Cambridge, UK

Re: Slipon till VFR1200

#7 Inlägg av Frippe »

VFR -03

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Slipon till VFR1200

#8 Inlägg av Tyrannosaurus »

Låter lite ihåligt istället, men det verkar vara perfekt för att bränna hål på packväskor och en ev. passagerares skosulor :wink: :lol:

Lyssnade lite på några andra och personligen skulle jag nog välja Raptor, DAM, Acra eller TBR.

En liten kort burk kan iofs anses som snyggare, men då är som sagt risken att man får ett tunt, ihåligt, plåtigt eller om man tar nåt med stort hål rakt igenom HÖGT ljud. Det sistnämnda kan jag iofs köpa, för som det heter "Loud pipes save lifes" 8) :twisted:

Samtidigt får man tänka på att en kort pipa kan sänka vridmomentet/botteneffekten.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Line_up
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 79
Blev medlem: ons okt 22, 2014 22:30
Ort: Revinge

Re: Slipon till VFR1200

#9 Inlägg av Line_up »

2 Brother system beställt ifrån England:)
Satt & bläddra på vfr1200 klubben på Facebook där jag snubbla över en kille som skulle sälja ett låg monterat 2 brother system som passar med orginal väskorna.
130 pund ca 1600:-
Snacka lite på messenger & blev en deal :D
Frakten hamna på 25 pund helt överkomligt.
Beräknas komma på måndag - tisdag.
Betalt grejorna så hoppas där ligger ett avgasrör i paketet :P .
Hade 2 brother på min 800 & var jäkligt nöjd med ljudet hoppas jag blir lika nöjd på min 1200.
Återkommer med resultat i veckan:)
2015-10-25 12.50.37.jpg
2015-10-25 12.50.37.jpg (46.45 KiB) Visad 13907 gånger

Användarvisningsbild
Line_up
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 79
Blev medlem: ons okt 22, 2014 22:30
Ort: Revinge

Då fick jag Two brother systemet på plats!

#10 Inlägg av Line_up »

Fick paketet ifrån England idag!
Tog 4 dagar sen knacka det på dörren :D
20 min efter jag kom hem ifrån jobb så hade jag det monterat :P
Blev en liten kvälls runda:)
Riktigt nöjd med ljudet när jag plockade dB killern + jag kan ha orginal väskorna på.
För den ynka prislappen på totalt 2000:- är jag väldigt nöjd.

Får bli en längre runda i helgen för att se om man kan fånga lite blickar :mrgreen:
2015-10-27 20.49.40.jpg
2015-10-27 20.49.40.jpg (87.4 KiB) Visad 13862 gånger
2015-10-27 21.00.15.jpg
2015-10-27 21.00.15.jpg (177.98 KiB) Visad 13862 gånger
2015-10-27 21.03.18.jpg
2015-10-27 21.03.18.jpg (199.21 KiB) Visad 13862 gånger

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Slipon till VFR1200

#11 Inlägg av adrian_vg »

:tummenupp
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar