Rädda mc-lyft?

Hepco-Becker, Yoshimura, Goodridge eller Powerbronze? Här snackar vi tillbehör!

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Rädda mc-lyft?

#1 Inlägg av adrian_vg »

Har mc-lyft från Biltema med hydraulisk lyftcylinder. Denna verkar ha tappat en del av oljan, och lyfter inte hela vägen upp längre.
Är det någon som vet om det går att fylla på med mer hydraulolja och få den i bruksskick igen?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Rädda mc-lyft?

#2 Inlägg av Donner »

Har du inte en liten plugg på cylindern/kolven? Där kan du i så fall fylla på med lämpligtvis hydraulolja.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Rädda mc-lyft?

#3 Inlägg av adrian_vg »

Syns den lilla svarta insexskruven vid cylindern på bilden nedan?
Kan det vara den du menar?

Hur gör man isf när man fyller på, använder en spruta och duttar i?
Har aldrig gjort nåt liknande förut... :?

Större bild på http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Ve ... 000021674/.
Bilagor
82-414_xl_1-707x600.jpg
82-414_xl_1-707x600.jpg (58.12 KiB) Visad 16148 gånger
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Rädda mc-lyft?

#4 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Syns den lilla svarta insexskruven vid cylindern på bilden nedan?
Kan det vara den du menar?

Hur gör man isf när man fyller på, använder en spruta och duttar i?
Har aldrig gjort nåt liknande förut... :?

Större bild på http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Ve ... 000021674/.
RTFM! :mrgreen: Den innehåller ju allt du behöver veta!

Om du tittar i manualen så är nr 14 stället där du ska fylla på olja.
Oftast räcker det att bara fylla på lite (mha tratt, spruta, whatever), i svårare fall måste man lufta också.

Sen är ju frågan varför det försvunnit olja? Har du läckage kan du behöva byta o-ringar.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Rädda mc-lyft?

#5 Inlägg av blacken »

Lite "överkurs" kanske, men du kan ta bort feltema skitpumpen, och ersätta den med en original Nike pump (den som dom har plankat) Du kan säker få tag i en dylik för en spottstyver på någon marknad.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Rädda mc-lyft?

#6 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:RTFM! :mrgreen: Den innehåller ju allt du behöver veta!

Om du tittar i manualen så är nr 14 stället där du ska fylla på olja.
Oftast räcker det att bara fylla på lite (mha tratt, spruta, whatever), i svårare fall måste man lufta också.

Sen är ju frågan varför det försvunnit olja? Har du läckage kan du behöva byta o-ringar.
Manual? Vadå manual? Har ingen kvar. Finns kanske på BIltemas sajt, ska kolla. Tack för tipset. :roll: :oops:

Har förvarat lyften stående mot husväggen för att inte köra på den med hoj och kvadd, misstänker att lyftcylindern inte gillade det.
Å andra sidan står lyften utomhus året om, så packningarna kan ha gått åt också.

Kan man byta dessa dessa eller är det en bättre idé att göra som Blacken föreslår och skaffa en bättre cylinder?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Rädda mc-lyft?

#7 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Lite "överkurs" kanske, men du kan ta bort feltema skitpumpen, och ersätta den med en original Nike pump (den som dom har plankat) Du kan säker få tag i en dylik för en spottstyver på någon marknad.
Kan du berätta mer om vad jag ska leta efter?
Är ganska grön på området.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Rädda mc-lyft?

#8 Inlägg av adrian_vg »

Du har rätt Tersan, manualen beskrev ganska bra hur man gör. :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Rädda mc-lyft?

#9 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Har förvarat lyften stående mot husväggen för att inte köra på den med hoj och kvadd, misstänker att lyftcylindern inte gillade det.
Å andra sidan står lyften utomhus året om, så packningarna kan ha gått åt också.

Kan man byta dessa dessa eller är det en bättre idé att göra som Blacken föreslår och skaffa en bättre cylinder?
Byta packningar (o-ringar) är absolut enklast.

Min första garagedomkraft från B**tema började läcka nåt år eller två efter inköpet. Skruvade glatt isär den och åkte in med de gamla o-ringarna till Sverull i Norrköping. Betalade en tia för nya, monterade ihop allt och den har hållit tätt sen dess. Tror det måste vara bortåt 20 år nu.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Rädda mc-lyft?

#10 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:Lite "överkurs" kanske, men du kan ta bort feltema skitpumpen, och ersätta den med en original Nike pump (den som dom har plankat) Du kan säker få tag i en dylik för en spottstyver på någon marknad.
Kan du berätta mer om vad jag ska leta efter?
Är ganska grön på området.
Håll utkik efter en sådan (lilla röda längst till vänster i bild) som passar in i domkraften.
http://www.blocket.se/kronoberg/Domkraf ... ?ca=11&w=3
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Rädda mc-lyft?

#11 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Håll utkik efter en sådan (lilla röda längst till vänster i bild) som passar in i domkraften.
http://www.blocket.se/kronoberg/Domkraf ... ?ca=11&w=3
Den till höger?

Tror jag såg en sån när jag och modren städade ur garaget och förrådet efter min fars bortgång...
Ska kolla med den ömma modren, tack!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Rädda mc-lyft?

#12 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Byta packningar (o-ringar) är absolut enklast.

Min första garagedomkraft från B**tema började läcka nåt år eller två efter inköpet. Skruvade glatt isär den och åkte in med de gamla o-ringarna till Sverull i Norrköping. Betalade en tia för nya, monterade ihop allt och den har hållit tätt sen dess. Tror det måste vara bortåt 20 år nu.
Hmm... Undrar om de där hydraulslangssnubbarna på Slangservice kan fixa o-ringarna.
Är det svårt att göra själv annars?
Har aldrig gjort sånt heller förut... :roll:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Rädda mc-lyft?

#13 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
tersan skrev:Byta packningar (o-ringar) är absolut enklast.

Min första garagedomkraft från B**tema började läcka nåt år eller två efter inköpet. Skruvade glatt isär den och åkte in med de gamla o-ringarna till Sverull i Norrköping. Betalade en tia för nya, monterade ihop allt och den har hållit tätt sen dess. Tror det måste vara bortåt 20 år nu.
Hmm... Undrar om de där hydraulslangssnubbarna på Slangservice kan fixa o-ringarna.
Är det svårt att göra själv annars?
Har aldrig gjort sånt heller förut... :roll:
Kolla med Sverull först http://www.sverull.se/1.0.1.0/2/1/ (hydraultätningar) Dom kan vara billigare, och nej det är inte svårt att byta, men oftast väldans slabbigt. :D
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Rädda mc-lyft?

#14 Inlägg av adrian_vg »

Moa-ha-hah!!

Om jag ändå åker på att byta packningar, tänker jag testa med någon av slattarna motorolja som är kvar från fruns bil i lyften!

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... 4e1551994d
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar