Garmin Zumo 390LM eller Tomtom Rider 400?

Hepco-Becker, Yoshimura, Goodridge eller Powerbronze? Här snackar vi tillbehör!

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Frippe
Donator 2015
Inlägg: 310
Blev medlem: mån aug 28, 2006 11:52
Ort: Cambridge, UK

Garmin Zumo 390LM eller Tomtom Rider 400?

#1 Inlägg av Frippe »

Ok, dom trådar som behandlar GPS tidigare är aningen "föråldrade" nu så jag tänkte ställa en "enkel" fråga i en ny tråd.

Har bestämt mig för att skaffa en riktig GPS och inte köra med telefonen längre.

Valet står mellan en Garmin Zumo 390LM eller en Tomtom Rider 400. Prismässigt är det ingen större skillnad här i Tyskland, Garmin med fäste och laddkabel även till bil, 359 Euro, Tomtom utan bilfäste och kabel, 389 Euro.

Tanken är att jag ska kunna hitta hem till Sverige (bla), och i första hand om tre veckor ta mig ner i dom Italienska/ Österrikiska alperna och sedan förhoppningsvis hitta hem igen.

Så min fråga till er "GPS-gurus"("nördar") är kort och gott, är det någon av dom som är mindre bra??
VFR -03

vfr800
Donator 2007
Inlägg: 272
Blev medlem: tis jun 06, 2006 23:17
Ort: eskilstuna

Re: Garmin Zumo 390LM eller Tomtom Rider 400?

#2 Inlägg av vfr800 »

Har haft en zumo 550 till gamla hojen och var helnöjd,köpte dock tomtom rider 400 till nya hojen och blev grymt missnöjd! Iallafall till en början då mjukvaran inte kunde ladda ner rutter från datorn till enheten!Men nu är drivrutinerna uppdaterade och allt funkar klockrent :) En sak som är rolig i 400 an är att du kan bestämma en address du vill åka till sedan ställa in hur kurvig vägen ska vara :) ganska kul finess som jag bara har provat litegrand än så länge.

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1532
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Garmin Zumo 390LM eller Tomtom Rider 400?

#3 Inlägg av Mister »

Har TomTom rider tidigare modell och köpte för ett litet tag sen Zumo 390 LM. Köpte ny pga kartuppdateringen. LM betyder ju lifetime Maps. Uppgradera min TomTom med kartor blev lite smådyrt därför köpte jag en navigator med LM. Det går köpa TomTom med LM men det blev dyrare än Zumo 390 LM.

Om man ska jämföra med mobiler så är analogin lite att TomTom är som iPhone och Zumo är lite mer som en android telefon. TomTom har begränsningar men med Zumo så hittar man typ nya grejer hela tiden och går ändra layout mm en hel del. Zumo 390 har också däcktryckskontroll (ventiler behöver köpas separat).

Jag gillar helt klart Zumon. (Trots jag är iPhoneägare :) )

Edit. Kurviga vägar fanns i i TomTom, vilket var nice. Finns också i Zumo 390 :)
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Garmin Zumo 390LM eller Tomtom Rider 400?

#4 Inlägg av adrian_vg »

Garmin brukar väl traditionellt sett bundla med mer grejor som fästen odyl till sina mc-versioner.

Till min numera föråldrade Zumo 660 fick jag med RAM-fästen, bilhållare och dito laddare och allsköns smågrejor som i efterhand visat sig vara bra att ha.

Å andra sidan funkade det att i efterhand för en ringa penning skaffa livstidskartuppdateringer för min 660 utan problem.

Tomtom har fått minst sagt blandad kritik för sina modeller. Kan dock inte uttala mig om varför.

Jag valde Garmin för att deras kartleverantör uppdaterade kartorna snabbare och oftare än Tomtoms, samt att Garmins kartleverantör hade bättre täckning för östra delarna av Europa.
Garmin hade dessutom störst och bäst skärm för ca fem år sen; runt 4-5" om jag minns rätt.

Det bästa tipset jag kan ge är att skaffa den med störst skärm som din budget tillåter, det kommer att vara smidigare i längden.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

vfr800
Donator 2007
Inlägg: 272
Blev medlem: tis jun 06, 2006 23:17
Ort: eskilstuna

Re: Garmin Zumo 390LM eller Tomtom Rider 400?

#5 Inlägg av vfr800 »

Mister skrev:Har TomTom rider tidigare modell och köpte för ett litet tag sen Zumo 390 LM. Köpte ny pga kartuppdateringen. LM betyder ju lifetime Maps. Uppgradera min TomTom med kartor blev lite smådyrt därför köpte jag en navigator med LM. Det går köpa TomTom med LM men det blev dyrare än Zumo 390 LM.

Om man ska jämföra med mobiler så är analogin lite att TomTom är som iPhone och Zumo är lite mer som en android telefon. TomTom har begränsningar men med Zumo så hittar man typ nya grejer hela tiden och går ändra layout mm en hel del. Zumo 390 har också däcktryckskontroll (ventiler behöver köpas separat).

Jag gillar helt klart Zumon. (Trots jag är iPhoneägare :) )

Edit. Kurviga vägar fanns i i TomTom, vilket var nice. Finns också i Zumo 390 :)

Fan jag som hatar apple och alla deras produkter :( så du menar att jag i stort sett äger en iphone nu?! :(

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Garmin Zumo 390LM eller Tomtom Rider 400?

#6 Inlägg av adrian_vg »

Mister skrev:Om man ska jämföra med mobiler så är analogin lite att TomTom är som iPhone och Zumo är lite mer som en android telefon. TomTom har begränsningar men med Zumo så hittar man typ nya grejer hela tiden och går ändra layout mm en hel del. Zumo 390 har också däcktryckskontroll (ventiler behöver köpas separat).
Coolt! Där har vi helt klart ett skäl att byta GPS.
https://buy.garmin.com/en-US/US/prod131744.html
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Frippe
Donator 2015
Inlägg: 310
Blev medlem: mån aug 28, 2006 11:52
Ort: Cambridge, UK

Re: Garmin Zumo 390LM eller Tomtom Rider 400?

#7 Inlägg av Frippe »

Har beställt en Garmin. Vi får se när den dyker upp och hur jag lyckas använda den. Jag är normalt inte vän med teknologi överhuvud tagen, varken mobil eller dator. :oops:
VFR -03

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1532
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Garmin Zumo 390LM eller Tomtom Rider 400?

#8 Inlägg av Mister »

Kört en skånetur i helgen. Kurviga vägar är inte kurviga vägrar som TomTom (den har flera olika alternativ) Zumon tog ut mig tre gånger också på grusväg så det var lite spännande. Men Zumon börjar jag nu vänja mig vid :)
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Skriv svar