Råd och Rön om eftermarknadsfjädring inför vintersäsongen.

Hepco-Becker, Yoshimura, Goodridge eller Powerbronze? Här snackar vi tillbehör!

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2138
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Råd och Rön om eftermarknadsfjädring inför vintersäsonge

#16 Inlägg av Tommy Gsson »

tersan skrev:Med tull och moms blir det ändå drygt 11 tkr.

Hittade mitt kvitto från 2012, mina Wilbers-prylar landade på ca 6000 kr. Har inte kvar priserna från Daugherty då, men minns att det skulle bli dyrare. Undersökte även möjligheten att skaffa en begagnad 929-dämpare här hemma och låta bygga om, men de få jag hittade var troligen guldpläterade med tanke på prislappen.
Skillnaden här är att du har ett cartridge kit med också, och dom brukar kosta 15-20000:-, bara köpa dämparen och betala frakt moms och tull är inte en så bra affär.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Råd och Rön om eftermarknadsfjädring inför vintersäsonge

#17 Inlägg av tersan »

Tommy Gsson skrev:
tersan skrev:Med tull och moms blir det ändå drygt 11 tkr.

Hittade mitt kvitto från 2012, mina Wilbers-prylar landade på ca 6000 kr. Har inte kvar priserna från Daugherty då, men minns att det skulle bli dyrare. Undersökte även möjligheten att skaffa en begagnad 929-dämpare här hemma och låta bygga om, men de få jag hittade var troligen guldpläterade med tanke på prislappen.
Skillnaden här är att du har ett cartridge kit med också, och dom brukar kosta 15-20000:-, bara köpa dämparen och betala frakt moms och tull är inte en så bra affär.
T.
Aha, då är jag med. Jag får erkänna att jag är lite dåligt insatt i hojfjädring och framförallt vad alla olika varianter innebär. :oops:
Det jag lärt mig är iallafall att en ny och anpassad fjädring är värt pengarna nästan oavsett vad det kostar.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Seth
Medlem
Inlägg: 1178
Blev medlem: sön maj 31, 2009 22:33
Ort: Kinne-vedum

Re: Råd och Rön om eftermarknadsfjädring inför vintersäsonge

#18 Inlägg av Seth »

Kör inte såpass mycket varierat och på gränsen så ser inget behov av att ha mer än typ org men bättre. så behöver inte vara "bling bling"
Mailade hyperpro och frågade om hur paketet är justerat efter vikt. Fick till svar att grundinställning var efter förare på 75-100kg. Så är bra marginal för min vikt. Å så kunde man ju justera upp för packning etc.

Skickat från min F8331 via Tapatalk
"Bättre än HD"

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Råd och Rön om eftermarknadsfjädring inför vintersäsonge

#19 Inlägg av adrian_vg »

Seth skrev:Kör inte såpass mycket varierat och på gränsen så ser inget behov av att ha mer än typ org men bättre. så behöver inte vara "bling bling"
Blir billigare isf!

Saknar fjärrinställning av förspänning bak på min österrikiska harv...
Förspänningen ställs med två ringar för haknyckel direkt på dämparen. Maken till användarovänligt har sällan setts tycker jag.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Seth
Medlem
Inlägg: 1178
Blev medlem: sön maj 31, 2009 22:33
Ort: Kinne-vedum

Re: Råd och Rön om eftermarknadsfjädring inför vintersäsonge

#20 Inlägg av Seth »

adrian_vg skrev:
Seth skrev:Kör inte såpass mycket varierat och på gränsen så ser inget behov av att ha mer än typ org men bättre. så behöver inte vara "bling bling"
Blir billigare isf!

Saknar fjärrinställning av förspänning bak på min österrikiska harv...
Förspänningen ställs med två ringar för haknyckel direkt på dämparen. Maken till användarovänligt har sällan setts tycker jag.
meh :P justerat det ett par gånger på hondan. jobbigaste är typ bara att lyfta sadel o ta fram haknyckeln :P
"Bättre än HD"

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Råd och Rön om eftermarknadsfjädring inför vintersäsonge

#21 Inlägg av adrian_vg »

Seth skrev:
adrian_vg skrev:
Seth skrev:Kör inte såpass mycket varierat och på gränsen så ser inget behov av att ha mer än typ org men bättre. så behöver inte vara "bling bling"
Blir billigare isf!

Saknar fjärrinställning av förspänning bak på min österrikiska harv...
Förspänningen ställs med två ringar för haknyckel direkt på dämparen. Maken till användarovänligt har sällan setts tycker jag.
meh :P justerat det ett par gånger på hondan. jobbigaste är typ bara att lyfta sadel o ta fram haknyckeln :P
Jag är en bekväm typ. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
vroom
Medlem
Inlägg: 416
Blev medlem: lör nov 15, 2014 19:49

Re: Råd och Rön om eftermarknadsfjädring inför vintersäsonge

#22 Inlägg av vroom »

Jag bytte ut mina svampfjädrar fram(original ) till Wilbers progressiva och har kört en säsong med dessa. Kunde inte tro det skulle bli sån förbättring med så liten insats och inte blev det dyrt heller! någonstans runt tusingen. Tänkte ge mig på bakdämparen och vill ha Hyperpro men är osäker vilken modell som passar?
Kanske enklast att bara ta liknande originaldämparen utan några finesser och inte tänka för mycket på alla inställningsmöjligheter som man ändå inte kommer utnyttja? Priset styr väl en hel del.. men får man vad man pröjsar för?
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Råd och Rön om eftermarknadsfjädring inför vintersäsonge

#23 Inlägg av adrian_vg »

vroom skrev:Jag bytte ut mina svampfjädrar fram(original ) till Wilbers progressiva och har kört en säsong med dessa. Kunde inte tro det skulle bli sån förbättring med så liten insats och inte blev det dyrt heller! någonstans runt tusingen. Tänkte ge mig på bakdämparen och vill ha Hyperpro men är osäker vilken modell som passar?
Kanske enklast att bara ta liknande originaldämparen utan några finesser och inte tänka för mycket på alla inställningsmöjligheter som man ändå inte kommer utnyttja? Priset styr väl en hel del.. men får man vad man pröjsar för?
Om man har inställningsmöjligheterna vill man ju förstås experimentera, men det kommer inte att hända om man inte kommer åt inställningarna lätt. Med det sagt, en fjärrinställning med slang är i mitt tycke nödvändigt.

Om man som exempel tar min österriskiska hoj vars namn inte ska nämnas, så ställde jag in den på standardinställningarna när jag köpte den. Efter en säsong fick jag hjälp att kolla sagen, vilken var bra. Jag har ingen fjärrinställning, utan behöver verktyg för alla inställningar.
Efter det har jag bara ställt upp förspänningen i samband med att frun och packning i sidoväskorna åkte med till Åland förra året.

Ska man vara krass, ställer man in rätt sag en gång, behöver man ytterst sällan pilla mer på fjädring och dämpning.
Kanske bara lite fininställning som jag gjorde när jag tyckte att framdelen studsade lite för mycket på tvättbrädesasfalt.

SAG ställs in mha förspänning om jag minns rätt.
Lite beroende på om förspänningen är i ändlägena, kan man behöva byta fjäder så den passar ens vikt (med all utrustning på) bättre.
Enkla bakdämpare erbjuder inte olika fjäderhårdheter, men Wilbers mfl gör det. Wilbers är dock inte enkla dämpare. :-)
En del märken erbjuder fjädrar för originaldämparen utifrån förarens vikt. Öhlins är ett sånt företag.

Med risk för att låta mer än lovligt vag, så beror det helt och hållet vad du är beredd att satsa på din hoj utifrån värdet på den.
Kör du mycket på bana, kan det vara idé att satsa lite mer på dämpningen och mer inställningsmöjligheter.
Är du en helgkrigare och myser på landsvägar mest, är den bästa dämparen med mest inställningsmöjligheter kanske inte helt nödvändigt.

Exempel på mitt tänk:
Jag köpte en beggad XR200-bakstöt för ca 600 kr inkl frakt till min Dominator, efter att den 30 år gamla bakstöten tappade all olja och stötdämpning.
Jag valde en beggad stöt, efter att ha kollat priserna för marknadens billigaste nya stötisar till min hoj (Hagon). En helt ny skulle gå på ca 4000 kr.
För en hoj jag köpte för 12000 kr för nåt år sen är 4000 kr för _en_ stötdämpare otänkbart.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
vroom
Medlem
Inlägg: 416
Blev medlem: lör nov 15, 2014 19:49

Re: Råd och Rön om eftermarknadsfjädring inför vintersäsonge

#24 Inlägg av vroom »

Tack för bra info. ja det är en jungel det här men fjärrkontrollerad bakstöt låter inte fel, även för en helgåkare som mig. Just att det är bekvämt att slippa haknyckel om man ska experimentera. Har aldrig testat bana..just pga kombibromssystemet. Knix måste vara bättre av den anledningen.. det går inte så fort i kurvorna.
Fast allmän väg ser värre ut och det är ett skäl till uppgradering till bättre komponenter och ställa in sag bra. Får börja med att kolla svinglagren ifall nåt måste bytas ut eller om det räcker att göra rent och fetta om på nytt.. så man börjar i rätt ände sas.
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Råd och Rön om eftermarknadsfjädring inför vintersäsonge

#25 Inlägg av adrian_vg »

:tummenupp

Att ställa in hojen för allmän väg tycker jag är svårast, då kvaliteten på underlaget varierar så mycket.

Att kolla det man har och se till att det är i bra skick är en mycket bra början.

VFR funkar rätt bra på både storbana och Knix, trots DCBS. Använde min svartviffer till både och mellan 2010 och 2015. :-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar