Råd och Rön om eftermarknadsfjädring inför vintersäsongen.

Hepco-Becker, Yoshimura, Goodridge eller Powerbronze? Här snackar vi tillbehör!

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Seth
Medlem
Inlägg: 1178
Blev medlem: sön maj 31, 2009 22:33
Ort: Kinne-vedum

Råd och Rön om eftermarknadsfjädring inför vintersäsongen.

#1 Inlägg av Seth »

Kollar lite på att byta ut bakdämparen och gaffelfjädrar+olja efter säsongen och tänkte att det är bra att kolla efter erfarenhet, råd och tips om vad man ska välja i god tid innan.
Har än bara sneglat på typ
Wilbers,
Hagon
Hyperpro.

Bruksområdet blir ju mest sporttouring och kanske 1-3 gånger på bana per år.
Så finns det erfarenhet av utbytes/eftermarknadsdämpare här?
"Bättre än HD"

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Råd och Rön om eftermarknadsfjädring inför vintersäsonge

#2 Inlägg av blacken »

https://www.ohlins.com/products/motorcycle/ "Is da shit" om du vill ha bra grejor...
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Råd och Rön om eftermarknadsfjädring inför vintersäsonge

#3 Inlägg av tersan »

Jag hade samma bekymmer för några år sen.

Öhlins är nog bäst, men oj vad det kostar. Å andra sidan går de att renovera och bygga om, så hittar man en begagnad så är det ett bra köp. Det finns gott om expertis här i landet.

Till min hittade jag ingen Öhlins, och snikvarianterna med ombyggda dämpare från andra hojar skulle bli rätt dyrt det också... så jag letade nytt.

Hagon uppfattar jag som ett lågprismärke, kan vara ett alternativ om budgeten är tight.
Hyperpro är bra, men hade när jag letade ingen återförsäljare/service i Sverige. Närmaste fanns i Danmark.
Wilbers valde jag själv, numera finns det återförsäljare i Sverige vilket gör inköp och service lite smidigare. De har flera olika varianter och skräddarsyr allt efter kundens önskemål.

Som jag skrivit på andra ställen här så fick jag en helt annan hoj efter byte av dämpare/fjädrar!
VFR750F -92, grön

vtrib
Medlem
Inlägg: 51
Blev medlem: sön mar 16, 2014 12:09
Ort: Sjöbo

Re: Råd och Rön om eftermarknadsfjädring inför vintersäsonge

#4 Inlägg av vtrib »

Hej.

Wilbers är bra men Hyperpro är No. 1 :headbang

Har Hyperpro på min sp1.

Wilbers på en 1988 model RC24.

Michael Graversen från Holstebro, Danmark har forsälning av Hyperpro. Han är i Sverige då och då til bane dag.

MVH
Ib

Användarvisningsbild
Maciver
Donator 2021
Inlägg: 1218
Blev medlem: lör apr 17, 2010 21:59
Ort: Eslöv

Re: Råd och Rön om eftermarknadsfjädring inför vintersäsonge

#5 Inlägg av Maciver »

Har öhlins i framdämparna och Hyperpro fjäder bak. Båda köptes på e-bukten.

Har inte gjort om fjäderinställningen på hojen efter bytet men, OJ, vilken skillnad.
Maciver VFR Touring Edition
(på väg dit i vart fall)
Det här har jag på/till hojen!

Användarvisningsbild
Seth
Medlem
Inlägg: 1178
Blev medlem: sön maj 31, 2009 22:33
Ort: Kinne-vedum

Re: Råd och Rön om eftermarknadsfjädring inför vintersäsonge

#6 Inlägg av Seth »

Man får se vad det kan bli, har kollat lite på Hyperpro's paket med dämpare o fjädrar,
Ifs så har man även kollat på Wilbers adjustline och fjädrar.
Behöver inte gå helt racingdelar men nåt som är lite mer modernt och justerbart eller främst justerat efter en.
Iaf bakdämparen är ju snart 15-16 år gammal
"Bättre än HD"

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Råd och Rön om eftermarknadsfjädring inför vintersäsonge

#7 Inlägg av Tyrannosaurus »

Det kan bli ganska stor skillnad, åtminstone på 80-talsgrejer. Med PS fjädrar och tjockare olja fram och Öhlinare bak förvandlades hojen från en gungande jänkare till hyfsat sportig.

Samtidigt ska man komma ihåg att original fjädringskomponenter har utvecklats genom åren, från rena cykelpumpar på 70-80-talet till riktigt bra grejer idag t.ex. japanska Showa som sitter som original på Honda räknas idag som ganska bra grejer.

Sen finns ju hela vägen bra, bättre, bäst och vill man ha himpawhimpa-grejer så är det bara Öhlins som gäller. Det är faktiskt rätt intressant, italienarna som är själva är riktigt bra på att bygga stötdämpare sätter ändå på Öhlinare på sina wärstingar.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Seth
Medlem
Inlägg: 1178
Blev medlem: sön maj 31, 2009 22:33
Ort: Kinne-vedum

Re: Råd och Rön om eftermarknadsfjädring inför vintersäsonge

#8 Inlägg av Seth »

kan nämna att det lutar mer o mer att skaffa hyper pro´s street paket. ska läsa på lite mer o så kan det bli beställning i november
"Bättre än HD"

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Råd och Rön om eftermarknadsfjädring inför vintersäsonge

#9 Inlägg av adrian_vg »

Seth skrev:kan nämna att det lutar mer o mer att skaffa hyper pro´s street paket. ska läsa på lite mer o så kan det bli beställning i november
Budgetera för fjärrjustering av bakstötens förspänning också.

Frånvaron av det, var en av mina käpphästar med VFR om man skiftar ofta mellan bana, gata, packning och passagerare!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2138
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Råd och Rön om eftermarknadsfjädring inför vintersäsonge

#10 Inlägg av Tommy Gsson »

Hej, Om du vill ha en balanserat byggd fjädring med en justermöjlighet till fram kan jag rekommendera
www.daughertymotorsports.com och deras cartridgekit fram samt en ombyggd renoverad 954 dämpare bak, köper du båda bjuder han på frakten så det landade på 1075$ med nya SKF tätningar samt bussningarna. Har inte finjusterat ännu men den blev tajt och följsam.
Lovprisas även på dom amerikanska vfr sidorna.
Tommy
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Råd och Rön om eftermarknadsfjädring inför vintersäsonge

#11 Inlägg av adrian_vg »

Tommy Gsson skrev:Hej, Om du vill ha en balanserat byggd fjädring med en justermöjlighet till fram kan jag rekommendera
http://www.daughertymotorsports.com och deras cartridgekit fram samt en ombyggd renoverad 954 dämpare bak, köper du båda bjuder han på frakten så det landade på 1075$ med nya SKF tätningar samt bussningarna. Har inte finjusterat ännu men den blev tajt och följsam.
Lovprisas även på dom amerikanska vfr sidorna.
Tommy
Coolt!

Visste inte att företag specialiserat sig på moddade blejddämpare till VFR! :tummenupp
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Råd och Rön om eftermarknadsfjädring inför vintersäsonge

#12 Inlägg av tersan »

Tommy Gsson skrev:Hej, Om du vill ha en balanserat byggd fjädring med en justermöjlighet till fram kan jag rekommendera
http://www.daughertymotorsports.com och deras cartridgekit fram samt en ombyggd renoverad 954 dämpare bak, köper du båda bjuder han på frakten så det landade på 1075$ med nya SKF tätningar samt bussningarna. Har inte finjusterat ännu men den blev tajt och följsam.
Lovprisas även på dom amerikanska vfr sidorna.
Tommy
Med tull och moms blir det ändå drygt 11 tkr.

Hittade mitt kvitto från 2012, mina Wilbers-prylar landade på ca 6000 kr. Har inte kvar priserna från Daugherty då, men minns att det skulle bli dyrare. Undersökte även möjligheten att skaffa en begagnad 929-dämpare här hemma och låta bygga om, men de få jag hittade var troligen guldpläterade med tanke på prislappen.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Råd och Rön om eftermarknadsfjädring inför vintersäsonge

#13 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:
Tommy Gsson skrev:Hej, Om du vill ha en balanserat byggd fjädring med en justermöjlighet till fram kan jag rekommendera
http://www.daughertymotorsports.com och deras cartridgekit fram samt en ombyggd renoverad 954 dämpare bak, köper du båda bjuder han på frakten så det landade på 1075$ med nya SKF tätningar samt bussningarna. Har inte finjusterat ännu men den blev tajt och följsam.
Lovprisas även på dom amerikanska vfr sidorna.
Tommy
Med tull och moms blir det ändå drygt 11 tkr.

Hittade mitt kvitto från 2012, mina Wilbers-prylar landade på ca 6000 kr. Har inte kvar priserna från Daugherty då, men minns att det skulle bli dyrare. Undersökte även möjligheten att skaffa en begagnad 929-dämpare här hemma och låta bygga om, men de få jag hittade var troligen guldpläterade med tanke på prislappen.
Guld? Säker på att det inte var Öhlinsdämpare? ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Råd och Rön om eftermarknadsfjädring inför vintersäsonge

#14 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Guld? Säker på att det inte var Öhlinsdämpare? ;-)
Det var tyvärr original Honda.
Men strax efter att jag monterat allt från Wilbers dök det förstås upp en skrotad VFR med Öhlinsprylar, till ett ok pris dessutom. Men det var ju så dags då... :(
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Råd och Rön om eftermarknadsfjädring inför vintersäsonge

#15 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:
adrian_vg skrev:Guld? Säker på att det inte var Öhlinsdämpare? ;-)
Det var tyvärr original Honda.
Men strax efter att jag monterat allt från Wilbers dök det förstås upp en skrotad VFR med Öhlinsprylar, till ett ok pris dessutom. Men det var ju så dags då... :(
Kan relatera... :huvet
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar