Sida 1 av 1

Erfarenhet och tips om framruta

Postat: mån jun 13, 2016 10:18
av petjo46
Efter ett antal hundra mil nu i sadeln börjar jag fundera på att byta mitt kåpglas. Som det är nu får jag väldigt mycket vind i brösthöjd (vilket räddar ljudnivån i hjälmen) men det bidrar till lite ryckig gång och inte speciellt bekvämt i högre farter och längre sträckor.

Ett Double Bubble, skulle det hjälpa alternativt ett touringglas? Skulle vilja bli av med merparten av vinden men samtidigt inte förflytta den till hjälmen. Och nej, jag vill inte byta hoj till en gubb-glidare med jätteruta.

Re: Erfarenhet och tips om framruta

Postat: mån jun 13, 2016 10:51
av adrian_vg
För att lyfta fartvinden så högt att den går över hjälmen kommer det att kräva en ganska hög ruta.
Tänk Pan European.

Dubbel-bubbel-glas är mest för att man ska få plats att krypa ner med huvudet bakom kåpglaset när man ligger på tanken.
Jag misstänker att du inte tourar på det sättet. :)

Tänk också på att ju närmare hjälmen du lyfter vindströmmen, ju bullrigare blir det i hjälmen.

Så hur du än vrider och vänder på det - gubbruta eller leva med vind i bröstet. :fakta

Re: Erfarenhet och tips om framruta

Postat: mån jun 13, 2016 11:02
av petjo46
Ja, kanske svårt att äta kakan och ändå ha den kvar...

Får bli att ha kvar orginalrutan, inte ofta jag ligger över laglig fart - host-host.. så att hjälmplatsen behövs.
Sedan bromsar man ju så effektivt när överkroppen får ta emot vinden ;)

Re: Erfarenhet och tips om framruta

Postat: mån jun 13, 2016 11:58
av adrian_vg
De snabbaste fordonen har luftbroms också. :wink:

Fö kan det noteras att jag hade en lite högre touringruta monterat vid leverans på den österrikiska hojen vars namn inte ska nämnas.
Körde ett litet tag med den, och det bullrade som fanen, och hela hojen kändes riktigt instabil.
Efter avmontering av rutflärpen, blev t.o.m. min bullerburk till hjälm tyst, samtidigt som hojen nu höll spåret istf att slingra sig som en orm.

Re: Erfarenhet och tips om framruta

Postat: mån jul 04, 2016 13:20
av lappen
På min (VFR 1992) bullrar det som attans, men trodde det var så det är, bara köpa det...men minns nu att det i annonsen stod "högruta"....kan det vara det som gör att vinden hamnar för högt?

Edit: Nån som kan mäta sin originalruta? Nån som har en liggandes? Det bullrar nåt fruktansvärt som det är nu, men novis som man är så tänkte man ju inte på detta... :oops:

Re: Erfarenhet och tips om framruta

Postat: mån jul 04, 2016 14:42
av tersan
lappen skrev:På min (VFR 1992) bullrar det som attans, men trodde det var så det är, bara köpa det...men minns nu att det i annonsen stod "högruta"....kan det vara det som gör att vinden hamnar för högt?

Edit: Nån som kan mäta sin originalruta? Nån som har en liggandes? Det bullrar nåt fruktansvärt som det är nu, men novis som man är så tänkte man ju inte på detta... :oops:
Japp, du har en hög ruta. Som kanske inte är kompatibel med din hjälm och kroppstorlek.

Om du tittar i slip-on-tråden så hittar du snabbt bilder på min gröna, som har originalruta. http://vfr-forum.se/viewtopic.php?f=14&t=2549

Re: Erfarenhet och tips om framruta

Postat: mån jul 04, 2016 19:33
av adrian_vg
lappen skrev:På min (VFR 1992) bullrar det som attans, men trodde det var så det är, bara köpa det...men minns nu att det i annonsen stod "högruta"....kan det vara det som gör att vinden hamnar för högt?

Edit: Nån som kan mäta sin originalruta? Nån som har en liggandes? Det bullrar nåt fruktansvärt som det är nu, men novis som man är så tänkte man ju inte på detta... :oops:
Jepp, en touringruta. Fö vad Tersan skrev här ovan.

Vindströmmen ska optimalt hamna antingen i brösthöjd, eller helt över hjälmen om du vill minska bullret.
Plan B är bra öronproppar. De där gula man rullar brukar vara vara mest dämpande.

Re: Erfarenhet och tips om framruta

Postat: mån jul 04, 2016 19:35
av lappen
Om man vill prova med en original - ruta...var söker man lämpligast? Har dålig koll på mc-skrotar...

Slänger in en annons på köpes iaf :)

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Re: Erfarenhet och tips om framruta

Postat: mån jul 04, 2016 19:43
av adrian_vg
Här några av de vanliga du kan börja med:

http://www.begmcdelar.se/begdelar.php

http://kimsmc.se/index.php

http://www.spinnin-wheel.se/Kontakt.htm

Testa att snacka med Roger på http://Bikersneed.se. Se vad han kan skaka fram.

Annars är eBay ett bra ställe att söka efter rutor till äldre viffrar.

Och David Silver Spares i UK är bra också.
Missade vilken generation din viffer är, men här är en för 1990-modellen, 350 kr inkl moms ex frakt.
https://www.davidsilverspares.co.uk/VFR ... rt_292958/

Re: Erfarenhet och tips om framruta

Postat: lör maj 20, 2017 06:06
av vroom
http://img15.imagevenue.com/loc45/th_80 ... 2_45lo.JPG
Nya Airblade rutan från MCRR med förborrade hål passade bra in i hojens fästpunkter för originalrutan. En liiten glipa mellan högra kanten på rutan och kåpan kan man leva med, knappt synbart.
På originalrutan fick jag som är 1.80 luftströmmen i visirhöjd och sträckte jag på ryggen mitt på halsen. Nu blåser det mer turbulent och luften hamnar väl något högre på hjälmen med liknande bullernivå. Inte så stor skillnad tycker jag. Fast det blev ju snyggt :P
https://www.pixeltopic.com/image/bmgrpuyptwmil/
http://www.motorcycle-road-and-race.co.uk/

Re: Erfarenhet och tips om framruta

Postat: fre apr 05, 2019 15:54
av vroom
Ännu en vindavvisare har hittat hem. Den här gången från https://www.2befast.pl/sklep/upload/sza ... g/logo.jpg
https://www.ebay.co.uk/itm/RACING-SCREE ... rk:10:pf:0
Justyna Biedrzycka
Justyna Biedrzycka
os. 700-lecia 12/13
32-650 Kęty
Poland

Färgen är GRF Green flourescentic och gör sig snyggt mot det svarta. En veckas lev tid är acceptabelt och för priset 970sek.
Den här gången brotschar jag upp fästhålen så man slipper spräcka plasten vid montering..
Bild
Nya rutan märkt "LOSTER" vs original

Bild
Ingen större skillnad på utformningen mellan Airblade(svart)..

Bild
Fick ta av de små innerpanelerna då de yttre hålen i rutan inte satt där dom skulle. Sitter bergstadigt ändå.

Bild