Sida 1 av 2

Billiga delar Viffer

Postat: mån apr 24, 2017 10:45
av blacken
https://www.ollis-motorradteile.de/ Tjackade nya gasvajrar till "Bettan" 322.- med frakt och han har visst det mesta till viffer.

Re: Billiga delar Viffer

Postat: mån apr 24, 2017 11:22
av lappen
Den shoppen hade lite att välja på...blev ju helt snurrig :lol: Skulle kolla bromsskivor/belägg fram till pärlan, men det fanns för månag alternativ så blev helt kollrig..?

Passar alla dessa då när jag valt mc (fabrikat, modell etc)? Rigid? Är inte alla hårda/stela?
bromsskiva.jpg
bromsskiva.jpg (44.25 KiB) Visad 13977 gånger
Sintered, semi-sintered..?
bromsbelägg.jpg
bromsbelägg.jpg (63.14 KiB) Visad 13977 gånger
:roll:

Re: Billiga delar Viffer

Postat: mån apr 24, 2017 21:02
av RhINO
Nu chansar jag lite men det finns väl fasta, halvflytande och flytande bromsskivor?

/R

Re: Billiga delar Viffer

Postat: mån apr 24, 2017 21:27
av lappen
RhINO skrev:Nu chansar jag lite men det finns väl fasta, halvflytande och flytande bromsskivor?
/R
Stämmer, men min har tydligen fasta skivor (RC36 1992), och dessa kommer upp när jag väljer just denna modell. Av bilderna så är det lite svårt att avgöra om de är lika eller inte. Tror nog att så är fallet, men blir lite osäker.

Re: Billiga delar Viffer

Postat: tis apr 25, 2017 10:05
av blacken
Sintered, semi-sintered..?
Standard på Viffer bör du undvika sinterbelägg, på dessa skivor (eftermarknads) så vet jag ej, Feltema hade sintrade belägg förut till Viffer och andra hojar. Dom slutade att kränga dom efter ett tag, det var mycket klagomål på att deras belägg bokstavligen käkade bromsskivor, vilken dom verkligen gjorde. Körde en dag med deras sinterbelägg, och pajade bägge skivorna rejält. Generellt sett så ska man inte ha sintrade belägg till gjutjärnsskivor. Prova med semisinter till eftermarknadsskivorna..

Re: Billiga delar Viffer

Postat: tis apr 25, 2017 10:08
av adrian_vg
blacken skrev:Standard på Viffer bör du undvika sinterbelägg, på dessa skivor (eftermarknads) så vet jag ej, Feltema hade sintrade belägg förut till Viffer och andra hojar. Dom slutade att kränga dom efter ett tag, det var mycket klagomål på att deras belägg bokstavligen käkade bromsskivor, vilken dom verkligen gjorde. Körde en dag med deras sinterbelägg, och pajade bägge skivorna rejält.
Prova med semisinter till eftermarknadsskivorna..
Var det därför... :idea:

Jag testade ju Biltemabeläggen på min förutvarande grönviffer. :?

Re: Billiga delar Viffer

Postat: tis apr 25, 2017 10:14
av blacken
adrian_vg skrev:
blacken skrev:Standard på Viffer bör du undvika sinterbelägg, på dessa skivor (eftermarknads) så vet jag ej, Feltema hade sintrade belägg förut till Viffer och andra hojar. Dom slutade att kränga dom efter ett tag, det var mycket klagomål på att deras belägg bokstavligen käkade bromsskivor, vilken dom verkligen gjorde. Körde en dag med deras sinterbelägg, och pajade bägge skivorna rejält.
Prova med semisinter till eftermarknadsskivorna..
Var det därför... :idea:

Jag testade ju Biltemabeläggen på min förutvarande grönviffer. :?
Om du minns så hade vi en "något" animerad diskution om det då, du klagade på att dina bromsskivor hade tagit slut "hux flux" :D . Men dom beläggen var som ett svarvstål in i skivorna, körde kanske 20-30 mil och frätte bort ca: 1 till 2 mm av skivorna, dom såg ut som en par riktigt gamla stenkakor. Har flera polare som gjorde samma "upptäckt". En polare fick till och med byta skivor efter 2 dagars körande. Han stämde feltema och vann. Numera så har inte Feltema belägg till Viffer kvar i sortimentet, eller till samma knarr som polarn hade..

Re: Billiga delar Viffer

Postat: tis apr 25, 2017 10:18
av adrian_vg
blacken skrev:Om du minns så hade vi en "något" animerad diskution om det då, du klagade på att dina bromsskivor hade tagit slut "hux flux" :D . Men dom beläggen var som ett svarvstål in i skivorna, körde kanske 20-30 mil och frätte bort ca: 1 till 2 mm av skivorna, dom såg ut som en par riktigt gamla stenkakor. Har flera polare som gjorde samma "upptäckt). En polare fick till och med byta skivor efter 2 dagars körande. Han stämde feltema och vann..
Minns inte. Var ju ett tag sen.
Men "kul" att få veta varför det blev så. :)

Re: Billiga delar Viffer

Postat: tis apr 25, 2017 10:20
av blacken
adrian_vg skrev:
blacken skrev:Om du minns så hade vi en "något" animerad diskution om det då, du klagade på att dina bromsskivor hade tagit slut "hux flux" :D . Men dom beläggen var som ett svarvstål in i skivorna, körde kanske 20-30 mil och frätte bort ca: 1 till 2 mm av skivorna, dom såg ut som en par riktigt gamla stenkakor. Har flera polare som gjorde samma "upptäckt). En polare fick till och med byta skivor efter 2 dagars körande. Han stämde feltema och vann..
Minns inte. Var ju ett tag sen.
Men "kul" att få veta varför det blev så. :)
Jupp, få saker går upp emot att ha en stilla promenad nerför "Memory Lane" med en god vän, när innehållet i tidens bägare som hälls i livets glas börjar att sina :lol:

Re: Billiga delar Viffer

Postat: tis apr 25, 2017 10:23
av adrian_vg
blacken skrev:
adrian_vg skrev:
blacken skrev:Om du minns så hade vi en "något" animerad diskution om det då, du klagade på att dina bromsskivor hade tagit slut "hux flux" :D . Men dom beläggen var som ett svarvstål in i skivorna, körde kanske 20-30 mil och frätte bort ca: 1 till 2 mm av skivorna, dom såg ut som en par riktigt gamla stenkakor. Har flera polare som gjorde samma "upptäckt). En polare fick till och med byta skivor efter 2 dagars körande. Han stämde feltema och vann..
Minns inte. Var ju ett tag sen.
Men "kul" att få veta varför det blev så. :)
Jupp, få saker går upp emot att ha en stilla promenad nerför "Memory Lane" med en god vän, när innehållet i tidens bägare som hälls i livets glas börjar att sina :lol:
:tummenupp

Re: Billiga delar Viffer

Postat: ons apr 26, 2017 00:41
av Tyrannosaurus
blacken skrev:
Sintered, semi-sintered..?
Standard på Viffer bör du undvika sinterbelägg, på dessa skivor (eftermarknads) så vet jag ej, Feltema hade sintrade belägg förut till Viffer och andra hojar. Dom slutade att kränga dom efter ett tag, det var mycket klagomål på att deras belägg bokstavligen käkade bromsskivor, vilken dom verkligen gjorde. Körde en dag med deras sinterbelägg, och pajade bägge skivorna rejält. Generellt sett så ska man inte ha sintrade belägg till gjutjärnsskivor. Prova med semisinter till eftermarknadsskivorna..
Jag köpte nya belägg nyligen. Det blev original och dom är inte så vansinnigt mycket dyrare än eftermarknadsbelägg.

Jag blev informerad av Hela Hojen där jag köpte dom att man absolut inte ska ha sintrade belägg, utan det ska vara keramiska.

Anledningen till varför jag köpte original? Originalbeläggen som satt på hojen när jag köpte den bytte jag efter 6300 mil. Nu har hojen gått 5300 mil till och när jag hade loss oken i vintras såg jag att det börjar kanske bli dags igen, dom var inte slut men jag tyckte att det kunde vara läge att köpa nya belägg medan Hela Hojen hade sin vinterrabatt. Men jag har inte monterat dom än för det finns mil kvar på dom gamla. Jo, jag för bok på allt jag gör med hojen, så jag har har full historik sen den var fabriksny :mrgreen: (jaja, sån är jag :mrgreen: )

Låt säga så här. Med belägg som klarar den distansen (dom biter ändå bra) så finns det ingen anledning att byta till nåt annat än original. Bak har jag f.ö. aldrig bytt belägg än.

Bromsskivorna är förresten inte gjutjärn (Guzzi och Ducce hade gjutjärn tidigare och det syntes där dom stod parkerade och det var lite luftfuktighet) utan det är nån slags stållegering. Dom rostar inte, men dom är heller inte rostfria som 70-talsskivorna som hade en fördel och en nackdel.
Fördel: Dom tog aldrig slut.
Nackdel: Dom tog aldrig... Jodå, men inte i regn. När man skulle till att bromsa i vätan så... Ne-e då. "Men bromsa då för H-VETEEEEEEEEEEEEEEE!!!!" :gnissla :shock: :twisted:

Det kunde vara ganska "spännande" att försöka få stopp på eländet i vätan. Märkligt egentligen att hojar alls fick säljas med såna bromsar.

Re: Billiga delar Viffer

Postat: tor jan 11, 2018 00:12
av blacken

Re: Billiga delar Viffer

Postat: tor jan 11, 2018 13:41
av lappen
Vad är fördelen med detta? Bättre ljus? Provade att byta till LED i backljuset på bilen, och det lysta fan sämre än med vanlig glödlampa :( Valde väl fel LED iofs men...

Re: Billiga delar Viffer

Postat: tor jan 11, 2018 13:47
av adrian_vg
lappen skrev:
Vad är fördelen med detta? Bättre ljus? Provade att byta till LED i backljuset på bilen, och det lysta fan sämre än med vanlig glödlampa :( Valde väl fel LED iofs men...
Jag har testat en liknande LED med inbyggd kylfläkt på mitt förutvarande österriskiska järn, den med alla de berömda stoppen.
Reflektorn lystes upp mer, men ljuset ut var betydligt sämre.

LED-lampor i H4-reflektor kommer alltid att vara suboptimalt.

Vill du ha mer ljus i H4-reflektor, är en xenon-konversion det enda som gäller (vilket är det jag har på min nuvarande österikiska heffaklump).

Re: Billiga delar Viffer

Postat: tor jan 11, 2018 13:53
av lappen
adrian_vg skrev:
lappen skrev:
Vad är fördelen med detta? Bättre ljus? Provade att byta till LED i backljuset på bilen, och det lysta fan sämre än med vanlig glödlampa :( Valde väl fel LED iofs men...
Jag har testat en liknande LED med inbyggd kylfläkt på mitt förutvarande österriskiska järn, den med alla de berömda stoppen.
Reflektorn lystes upp mer, men ljuset ut var betydligt sämre.

LED-lampor i H4-reflektor kommer alltid att vara suboptimalt.

Vill du ha mer ljus i H4-reflektor, är en xenon-konversion det enda som gäller (vilket är det jag har på min nuvarande österikiska heffaklump).
Men Xenon är väl inte ok. En kompis som har en relativt ny CB650f hade eftermonterat det på sin hoj och torskade på en flygande kontroll. Hur farbror blå såg det, och vad som egentligen var orsaken till stoppet vet jag inte, men tydligen var det in OK?