Billiga delar Viffer
Postat: mån apr 24, 2017 10:45
https://www.ollis-motorradteile.de/ Tjackade nya gasvajrar till "Bettan" 322.- med frakt och han har visst det mesta till viffer.
Stämmer, men min har tydligen fasta skivor (RC36 1992), och dessa kommer upp när jag väljer just denna modell. Av bilderna så är det lite svårt att avgöra om de är lika eller inte. Tror nog att så är fallet, men blir lite osäker.RhINO skrev:Nu chansar jag lite men det finns väl fasta, halvflytande och flytande bromsskivor?
/R
Standard på Viffer bör du undvika sinterbelägg, på dessa skivor (eftermarknads) så vet jag ej, Feltema hade sintrade belägg förut till Viffer och andra hojar. Dom slutade att kränga dom efter ett tag, det var mycket klagomål på att deras belägg bokstavligen käkade bromsskivor, vilken dom verkligen gjorde. Körde en dag med deras sinterbelägg, och pajade bägge skivorna rejält. Generellt sett så ska man inte ha sintrade belägg till gjutjärnsskivor. Prova med semisinter till eftermarknadsskivorna..Sintered, semi-sintered..?
Var det därför...blacken skrev:Standard på Viffer bör du undvika sinterbelägg, på dessa skivor (eftermarknads) så vet jag ej, Feltema hade sintrade belägg förut till Viffer och andra hojar. Dom slutade att kränga dom efter ett tag, det var mycket klagomål på att deras belägg bokstavligen käkade bromsskivor, vilken dom verkligen gjorde. Körde en dag med deras sinterbelägg, och pajade bägge skivorna rejält.
Prova med semisinter till eftermarknadsskivorna..
Om du minns så hade vi en "något" animerad diskution om det då, du klagade på att dina bromsskivor hade tagit slut "hux flux" . Men dom beläggen var som ett svarvstål in i skivorna, körde kanske 20-30 mil och frätte bort ca: 1 till 2 mm av skivorna, dom såg ut som en par riktigt gamla stenkakor. Har flera polare som gjorde samma "upptäckt". En polare fick till och med byta skivor efter 2 dagars körande. Han stämde feltema och vann. Numera så har inte Feltema belägg till Viffer kvar i sortimentet, eller till samma knarr som polarn hade..adrian_vg skrev:Var det därför...blacken skrev:Standard på Viffer bör du undvika sinterbelägg, på dessa skivor (eftermarknads) så vet jag ej, Feltema hade sintrade belägg förut till Viffer och andra hojar. Dom slutade att kränga dom efter ett tag, det var mycket klagomål på att deras belägg bokstavligen käkade bromsskivor, vilken dom verkligen gjorde. Körde en dag med deras sinterbelägg, och pajade bägge skivorna rejält.
Prova med semisinter till eftermarknadsskivorna..
Jag testade ju Biltemabeläggen på min förutvarande grönviffer.
Minns inte. Var ju ett tag sen.blacken skrev:Om du minns så hade vi en "något" animerad diskution om det då, du klagade på att dina bromsskivor hade tagit slut "hux flux" . Men dom beläggen var som ett svarvstål in i skivorna, körde kanske 20-30 mil och frätte bort ca: 1 till 2 mm av skivorna, dom såg ut som en par riktigt gamla stenkakor. Har flera polare som gjorde samma "upptäckt). En polare fick till och med byta skivor efter 2 dagars körande. Han stämde feltema och vann..
Jupp, få saker går upp emot att ha en stilla promenad nerför "Memory Lane" med en god vän, när innehållet i tidens bägare som hälls i livets glas börjar att sinaadrian_vg skrev:Minns inte. Var ju ett tag sen.blacken skrev:Om du minns så hade vi en "något" animerad diskution om det då, du klagade på att dina bromsskivor hade tagit slut "hux flux" . Men dom beläggen var som ett svarvstål in i skivorna, körde kanske 20-30 mil och frätte bort ca: 1 till 2 mm av skivorna, dom såg ut som en par riktigt gamla stenkakor. Har flera polare som gjorde samma "upptäckt). En polare fick till och med byta skivor efter 2 dagars körande. Han stämde feltema och vann..
Men "kul" att få veta varför det blev så.
blacken skrev:Jupp, få saker går upp emot att ha en stilla promenad nerför "Memory Lane" med en god vän, när innehållet i tidens bägare som hälls i livets glas börjar att sinaadrian_vg skrev:Minns inte. Var ju ett tag sen.blacken skrev:Om du minns så hade vi en "något" animerad diskution om det då, du klagade på att dina bromsskivor hade tagit slut "hux flux" . Men dom beläggen var som ett svarvstål in i skivorna, körde kanske 20-30 mil och frätte bort ca: 1 till 2 mm av skivorna, dom såg ut som en par riktigt gamla stenkakor. Har flera polare som gjorde samma "upptäckt). En polare fick till och med byta skivor efter 2 dagars körande. Han stämde feltema och vann..
Men "kul" att få veta varför det blev så.
Jag köpte nya belägg nyligen. Det blev original och dom är inte så vansinnigt mycket dyrare än eftermarknadsbelägg.blacken skrev:Standard på Viffer bör du undvika sinterbelägg, på dessa skivor (eftermarknads) så vet jag ej, Feltema hade sintrade belägg förut till Viffer och andra hojar. Dom slutade att kränga dom efter ett tag, det var mycket klagomål på att deras belägg bokstavligen käkade bromsskivor, vilken dom verkligen gjorde. Körde en dag med deras sinterbelägg, och pajade bägge skivorna rejält. Generellt sett så ska man inte ha sintrade belägg till gjutjärnsskivor. Prova med semisinter till eftermarknadsskivorna..Sintered, semi-sintered..?
Vad är fördelen med detta? Bättre ljus? Provade att byta till LED i backljuset på bilen, och det lysta fan sämre än med vanlig glödlampa Valde väl fel LED iofs men...blacken skrev:https://www.ebay.com/itm/30W-H4-LED-COB ... 7u&vxp=mtr
Jag har testat en liknande LED med inbyggd kylfläkt på mitt förutvarande österriskiska järn, den med alla de berömda stoppen.lappen skrev:Vad är fördelen med detta? Bättre ljus? Provade att byta till LED i backljuset på bilen, och det lysta fan sämre än med vanlig glödlampa Valde väl fel LED iofs men...blacken skrev:https://www.ebay.com/itm/30W-H4-LED-COB ... 7u&vxp=mtr
Men Xenon är väl inte ok. En kompis som har en relativt ny CB650f hade eftermonterat det på sin hoj och torskade på en flygande kontroll. Hur farbror blå såg det, och vad som egentligen var orsaken till stoppet vet jag inte, men tydligen var det in OK?adrian_vg skrev:Jag har testat en liknande LED med inbyggd kylfläkt på mitt förutvarande österriskiska järn, den med alla de berömda stoppen.lappen skrev:Vad är fördelen med detta? Bättre ljus? Provade att byta till LED i backljuset på bilen, och det lysta fan sämre än med vanlig glödlampa Valde väl fel LED iofs men...blacken skrev:https://www.ebay.com/itm/30W-H4-LED-COB ... 7u&vxp=mtr
Reflektorn lystes upp mer, men ljuset ut var betydligt sämre.
LED-lampor i H4-reflektor kommer alltid att vara suboptimalt.
Vill du ha mer ljus i H4-reflektor, är en xenon-konversion det enda som gäller (vilket är det jag har på min nuvarande österikiska heffaklump).