joch skrev:Jag bytte också nyss. Jag gick helt enkelt in på Funbike och sa att jag skulle ha bromsbelägg till min vfr och fick då ett par SBS-klossar. Har någon erfarenhet av dem?
joch skrev:Jag bytte också nyss. Jag gick helt enkelt in på Funbike och sa att jag skulle ha bromsbelägg till min vfr och fick då ett par SBS-klossar. Har någon erfarenhet av dem?
Har sett en del på sporthoj.com att SBS inte verkar så populära där generellt. Vet dock inte om kvasirossina som håller till på sh.com ägnar sig åt vardagskörning eller bana mest.
Hade iaf SBS på min R100RS. Tyckte de var lite hårda i känslan och gnisslade rätt mycket, även efter inkörning.
@Tommy Gsson: Fick en Volvo 240DL-'86 när min far gick bort. Näst min 242 jag hade med nysvarvade och tillfixade bromsar runt om, var dessa de bästa oreglerade bromsar jag haft på en bil någonsin!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Anders skrev:Monterade SBS förra sommarn, och sen dess har det gnisslat och fungerat rätt dåligt. Kanske är okens fel? Dags för en overhaul!
Körde du in dem ordentligt? Typ runt 25mil med försiktig bromsning och några hundra småtryck på bromsgreppet?
Mina från Biltema tar riktigt bra nu!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Det tror jag nog att jag gjort. Lite svårt att skylla på beläggen på en 22år gammal hoj, finns många bitar som kan vara slitna ju...
Har hört att en del monterar skrikdämpningsplattor på hojar.
Låter som "bonnfix". Nån som har testat?
Anders skrev:Har hört att en del monterar skrikdämpningsplattor på hojar. Låter som "bonnfix". Nån som har testat?
Jag hade inga på min, inget som jag såg vid bytet iaf.
Finns det bara fram eller runt om?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Körde på bana idag (Rörken) och mina Biltemabelägg fram fejdade en del för första gången hittills, i slutet på alla fyra passen. Har aldrig råkat ut för det på bana tidigare, förutom med min R100RS och SBS-beläggen på Anderstorp Racingway för ca sjutton år sen.
Vid gatkörning har jag aldrig råkat ut för fejdning oavsett beläggmärke.
Tänkte att ni kanske ville veta det om Biltemabeläggen.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Beläggen blir så varma att bromsverkan försvinner. Kallas egentligen "fade" men det finns ingen bra svensk översättning vad jag vet.
Tersan till räddning!
tersan skrev:Typiskt fel som uppstår när man använder lågprisbelägg vid bankörning...
Funkar perfekt i 99% av den övriga körningen. Måste bara lufta frambromsen. Har fortfarande inte hunnit med det... Känslan är inte alls bra på bana, trots stålomspunna slangar (inte för att de hjälper om beläggen blir överhettade, men iaf...).
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Finns väl inga genvägar vad gäller bromsar.
Biltemas funkar säkert på en touringfärd men inget att ha på bana. Just då det inte pallar för den höga temperaturen, kanske över 550-600°
Tar man däremot ett hårdare belägg så bettar det i riktigt bra när man har arbetat upp en temperatur i bromsen/skivan. Nackdelen är en ganska klen bromseffekt vid kyla eller fukt.
Skulle vara kul att se Biltemas friktionskoefficient. Dammar beläggen mycket?
Aerofreak skrev:Tar man däremot ett hårdare belägg så bettar det i riktigt bra när man har arbetat upp en temperatur i bromsen/skivan. Nackdelen är en ganska klen bromseffekt vid kyla eller fukt.
Känns bekant. Mina SBS jag hade på R100RS:en var såna, klen effekt alltså, vid vardagskörning, men funkade riktigt bra på Anderstorp Racingway.
Aerofreak skrev:Skulle vara kul att se Biltemas friktionskoefficient. Dammar beläggen mycket?
Inte som jag märker iaf. Det enda är att gubbsen vid besiktningen på Rörken BKK brukar säga att skivorna fram är så blanka och fina. Inte repiga alls eller så. Vet inte om det beror på beläggen eller min körstil.
Biltemabeläggen gnisslar lite precis innan man stannar när det fuktigt ute, vid tex regn.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Mina bromsskivor fram har börjat krasa när jag bromsar. Kör ju med Biltemabelägg. Får möjligen anledning att revidera min uppfattning om Biltemabeläggen. Har inte tvättat min viffer på ett tag, och det kan ha kommit upp en del skit mellan belägg och skiva. Ska kolla dessa denna helg. Återkommer.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Innan jag tvättade av viffern nyss, snurrade jag på framhjulet och det krasade en del som sagt. Spolade sen på skivan samtidigt som jag snurrade hjulet och då krasade det inte mer. Antagligen bara skit mellan belägg och skiva.
Däremot är det smått oroande att det är knappt hälften kvar av belägget. Jag bytte i våras...
Tror jag ska skaffa märkesbelägg och prova bara för att. Jag är, som nämnt tidigare i annan tråd, ute efter lite bättre känsla i handtaget. Trots bromsvätskebyte, luftning och stålomspunna bromsslangar är känslan i handtaget svampigt.
Vad skaffar man isf? SBS tycks vara smått allenarådande och jag vill inte ha det. Gör Vesrah fortfarande bromsbelägg? Vilka andra märken finns allmänt tillgängliga i Sverige?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!