Sida 4 av 9

Postat: mån sep 14, 2009 19:13
av Henkan
Har kört ett tag med feltemabelägg nu, har väl inget att anmärka på när det gäller bromseffekt...men jag kör ju inte på bana.
Däremot har jag fortfarande lite gnissel kvar.
Och till sist, biltemabelägg och vita fälgar är ingen bra kombination... :cCry:
Fruktansvärt jobb att tvätta bort allt bromsdamm som verkligen sätter sig fast.

Postat: tis sep 15, 2009 08:20
av adrian_vg
Henkan skrev:Har kört ett tag med feltemabelägg nu, har väl inget att anmärka på när det gäller bromseffekt...men jag kör ju inte på bana.
Däremot har jag fortfarande lite gnissel kvar.
Och till sist, biltemabelägg och vita fälgar är ingen bra kombination... :cCry:
Fruktansvärt jobb att tvätta bort allt bromsdamm som verkligen sätter sig fast.
Är det det skiten är?? Från beläggen? Har haft fullt sjå med att tvätta bort alla fläckar på den svarta framfälgen... Jepp, det syns på dem också. :?

Gnissel har jag också, speciellt just innan man stannar. Beläggen tar iaf bra, tom dunderbra, men slits jättesnabbt. Tror problemet, eller fördelen, lite beroende på synvinkel, är att beläggen är mjuka. Det innebär att de slits snabbare, men också att de tar bättre.

Mina belägg fram är snart slut, bara ett par millimeter kvar, så byte bör ske snart. Verkan är bra, men är inte helt glad åt att de slits så snabbt. Mer än en säsong bör väl frambromsbelägg hålla tycker jag. Bytte dem i våras i första tredjedelen av säsongen.

Jag har kört ca 90% på gata och resten på BKK-körnngar på kortbana i stort sett 1,5ggr i veckan hela säsongen.

Har förresten hört att det är Goldfren som gör beläggen åt Biltema. Dessa belägg är utpräglade gatbelägg och bör inte användas på bana.

Körningarna på Rörken nu när det varit kallare i luften under hösten har gjort att frambromsen knappt inte fadar mer som under sommaren, då det stundtals var lite småspännande med frambromsen... :roll:

Postat: lör sep 19, 2009 21:27
av Henkan
Hmmm...låter som en röd tråd. Mjuka belägg - slits ner snabbt - mycket skit på fälgarna.

Har inte kollat hur mycket mina har slitits sen jag köpte dom, kanske är värt en titt ändå... :?

Hur långt har du kört på dina?

Postat: sön sep 20, 2009 10:45
av adrian_vg
Henkan skrev:Hmmm...låter som en röd tråd. Mjuka belägg - slits ner snabbt - mycket skit på fälgarna.
[...]
Hur långt har du kört på dina?
Jag? Bytte i våras, maj skulle jag tro, runt 400-500mil ungefär på sin höjd. Tänk bara på att jag under sommaren kört BKK en till två gånger i veckan på gokartbana. Biltemabeläggen pallar inte det så bra, och slits mer.

Biltemabeläggen slits mer och snabbare, men oj vilket bett de har! Personligen föredrar jag bra bett och att de håller halvdant länge, än att de håller länge med inte biter speciellt bra.

Till nästa säsong ska jag dock byta till nåt märkesbelägg (som helst inte är SBS). Får återkomma om detta i slutet av nästa säsong!

Postat: mån sep 21, 2009 18:54
av Henkan
Jo, att de slits ner fort är ju att föredra framför att inte ha bromsverkan, dessutom hinner det inte rosta fast om man måste byta ofta ju.. :lol:

Har du märkt något på bromsskivorna då? Jag tycker att mina börjar slitas oroväckande fort, och då är det ju inte lika kul längre....

Postat: mån sep 21, 2009 19:23
av adrian_vg
Henkan skrev:Jo, att de slits ner fort är ju att föredra framför att inte ha bromsverkan, dessutom hinner det inte rosta fast om man måste byta ofta ju.. :lol:

Har du märkt något på bromsskivorna då? Jag tycker att mina börjar slitas oroväckande fort, och då är det ju inte lika kul längre....
Njae... Inte mer än att jag under sommaren fått kommentarer om att skivorna varit så jämna och blanka.

Jag har dock märkt en kant ytterst, men vet inte om det är från innan eller inte.

Postat: tis sep 29, 2009 19:23
av adrian_vg
Köpte nya belägg idag, men hann inte byta innan mörkret och temperaturen föll... Det blev iaf Lelles budgetvariant från Newfren för 229kr/sats. Monterar så snart jag hinner, vilket torde bli ganska snart då jag knappt har slityta kvar fram på Biltemabeläggen.

Lelles ville förresten ha 70kr till för SBS-beläggen jmfm Newfren.

Söndagens körning på Rörken åt upp det sista. Kollade beläggen innan körningen och det fanns kanske 2mm kvar. Kollade dem sen när jag kom hem och ett av beläggen var det nästan bara hållaren kvar av... :shock:

Nån som känner till Newfren nåt? Italienska grejor. Någe bra?

Postat: tis sep 29, 2009 20:03
av tersan
adrian_vg skrev:Nån som känner till Newfren nåt? Italienska grejor. Någe bra?
Har du sett italienska bergsvägar, och hur de kör där nere? Klart att det är bra! :D Fast jag tycker ju förstås att allt italienskt är bra...

Postat: tis sep 29, 2009 20:25
av Rerun
tersan skrev:Har du sett italienska bergsvägar, och hur de kör där nere? Klart att det är bra! :D
Jag har sett dem köra, men jag kan inte minnas att jag sett någon italienare bromsa... :wink:

Postat: tis sep 29, 2009 21:34
av H2SO4
tersan skrev:
adrian_vg skrev:Nån som känner till Newfren nåt? Italienska grejor. Någe bra?
Har du sett italienska bergsvägar, och hur de kör där nere? Klart att det är bra! :D Fast jag tycker ju förstås att allt italienskt är bra...
Inte så att du hellre skulle vilja köra italienskt?? ;)

Postat: ons sep 30, 2009 07:04
av tersan
H2SO4 skrev:
tersan skrev:
adrian_vg skrev:Nån som känner till Newfren nåt? Italienska grejor. Någe bra?
Har du sett italienska bergsvägar, och hur de kör där nere? Klart att det är bra! :D Fast jag tycker ju förstås att allt italienskt är bra...
Inte så att du hellre skulle vilja köra italienskt?? ;)
Si, naturalmente! :wink:

Fast man skulle ju kunna italienifiera viffern lite... Brembo-bromsar vore ju trevligt att pilla dit i vinter, t ex. 8)

Postat: ons sep 30, 2009 07:48
av adrian_vg
Rerun skrev:
tersan skrev:Har du sett italienska bergsvägar, och hur de kör där nere? Klart att det är bra! :D
Jag har sett dem köra, men jag kan inte minnas att jag sett någon italienare bromsa... :wink:
Ok, vi får väl anta att Newfren är hyfsade då, och att frånvaro av broms beror på deras sinnelag och inte dåliga belägg. ;-)
tersan skrev:Fast man skulle ju kunna italienifiera viffern lite... Brembo-bromsar vore ju trevligt att pilla dit i vinter, t ex. 8)
Det där skulle jag vilja se en guide för på forumet!

Postat: ons sep 30, 2009 10:03
av H2SO4
tersan skrev: Si, naturalmente! :wink:

Fast man skulle ju kunna italienifiera viffern lite... Brembo-bromsar vore ju trevligt att pilla dit i vinter, t ex. 8)
Skulle va riktigt najs, fast risken att man får byta en del är nog rätt överhängande bara...

----

Kollade upp lite för skoj skull, men det finns bromsklotsar från Brembo till VFR 90-97 och även 88-89... Helt klart intressant då även mina klotsar bara har några mm kvar.

Postat: ons sep 30, 2009 11:48
av adrian_vg
H2SO4 skrev:Kollade upp lite för skoj skull, men det finns bromsklotsar från Brembo till VFR 90-97 och även 88-89... Helt klart intressant då även mina klotsar bara har några mm kvar.
Var hittade du dessa?

Edit: Intressant om bromsbelägg, inkl test; http://www.kvickmc.se/mc/street-pads.htm.

Edit2: Brembo- och Lucas/TRW-beläggen (Lucas satt på min viffer när jag köpte den, gillade dem inte, men verkade hålla bra) verkar ha blilvit testsegrare, med en lätt, där Brembo tycks stå ut lite pga inga negativa kommentarer. Men priset...

Postat: ons sep 30, 2009 12:28
av tersan
adrian_vg skrev: Edit: Intressant om bromsbelägg, inkl test; http://www.kvickmc.se/mc/street-pads.htm.
Nämen titta... där fanns ju ett färdigt Brembo-kit till VFR 90-93! 8) Tyvärr inte mer info om exakt innehåll och pris, tur det kanske... :wink: