Styrlagerbyte efter 1700 mil??
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Styrlagerbyte efter 1700 mil??
När jag bytte däcj på min VFR -99 så påpekade firman att det var ett "läge" i mitten på styrlagret. Rent livsfarligt sa de. Man känner det knappt, kan man säga, men det finns där.
Hojen är ju ny med bara 1700 på mätaren...men korrosion o så kan tydligen spöka?
Fler som haft det problemet? Lagret kostar 300 och monteringen knappa 2000
Hojen är ju ny med bara 1700 på mätaren...men korrosion o så kan tydligen spöka?
Fler som haft det problemet? Lagret kostar 300 och monteringen knappa 2000
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"
"Best motorcycle in the World"
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4433
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Min 99a har gått över 5000 mil och jag tror att det börjar bli dax för mig .. har du ueeelat mycket kanske det finns slitits annars ska det vara i stort sätt omöjligt att slita ut det på så kort tid.
På avstånd är allt vackert
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4433
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Bra fråga .. här är en till .. hur kan omärkligt vara livsfarligt ?
Byt själv om inte annat .. blir billigast.
Byt själv om inte annat .. blir billigast.
På avstånd är allt vackert
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
"Livsfarligt" är väl en "lätt" överdrift. Jag har haft gamla hojar med tydliga lägen både i mitten och sidorna. Dom hojarna wobblade en del, men det hade inte med styrlagren att göra utan med gångjärnet mitt på ramen
Om du inte känner av det under körning främst vid kurvtagning så är det ingen större fara, men du kan ha det i åtanke.
Om/när man byter, köp INTE originallager (kullager i koniska banor) utan det ska vara koniska rullager vilket ger större anläggningsyta och håller därför betydligt längre.
På min hoj verkar lagren fortfarande vara ok (ska kolla noga i vinter). Även om nya lager inte är fel så ser jag inte fram emot ett byte eftersom det är ett helvetes skitjobb. Ta isär och sätta ihop är en sak, men att banka ur gamla lager är inte kul. Jag har förstört både skruvmejslar och spärrskaftförlängare på det sättet (troligen finns det specialverktyg för ändamålet).
Gasol eller värmepicka och kylspray kan förenkla jobbet, men risken med värmen är att man sabbar lacken på ramen. Vet inte om Aluramarna på VFR är lackade, men om inte annat är det säkert klarlack eller motorplast på dom.
Om du inte känner av det under körning främst vid kurvtagning så är det ingen större fara, men du kan ha det i åtanke.
Om/när man byter, köp INTE originallager (kullager i koniska banor) utan det ska vara koniska rullager vilket ger större anläggningsyta och håller därför betydligt längre.
På min hoj verkar lagren fortfarande vara ok (ska kolla noga i vinter). Även om nya lager inte är fel så ser jag inte fram emot ett byte eftersom det är ett helvetes skitjobb. Ta isär och sätta ihop är en sak, men att banka ur gamla lager är inte kul. Jag har förstört både skruvmejslar och spärrskaftförlängare på det sättet (troligen finns det specialverktyg för ändamålet).
Gasol eller värmepicka och kylspray kan förenkla jobbet, men risken med värmen är att man sabbar lacken på ramen. Vet inte om Aluramarna på VFR är lackade, men om inte annat är det säkert klarlack eller motorplast på dom.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Använd en MIG-svets och lägg en ring först på inre lagerbanan, denna krymper då ihop och går att ta bort.
Svetsa därefter en ring på insidan av yttre lagerbanan...
VOILA, lagret ramlar bort utan att värma sönder något.
Var dock noga med att skydda för gnistsprut då det kan skvätta lite med MIGén
Svetsa därefter en ring på insidan av yttre lagerbanan...
VOILA, lagret ramlar bort utan att värma sönder något.
Var dock noga med att skydda för gnistsprut då det kan skvätta lite med MIGén
-------------------------------------------------------
VFR 800Fi -00, CB 750 -99, Beta 260 -91
hojridemc.com
bbmc.se
VFR 800Fi -00, CB 750 -99, Beta 260 -91
hojridemc.com
bbmc.se
Vad kostade det?apex skrev:Fuskade o lät dem byta lagret....det var ROST!! Kulorna hoppade på rosten och åt ner sig i gropar i banan, typ. Bra tips att byta lagertyp men det blev ett originallager.
VFR 800 -09, grå
Tidigare:
VFR 800 -00, blå
VFR 750 -90, röd
GPZ 900R -84, röd
XL 600R -83, röd
CB 125 -72, röd
Tidigare:
VFR 800 -00, blå
VFR 750 -90, röd
GPZ 900R -84, röd
XL 600R -83, röd
CB 125 -72, röd