Styrlagerbyte efter 1700 mil??

Snacka oljor, stift, filter, drev och däck.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
apex
Donator 2008
Inlägg: 637
Blev medlem: ons mar 28, 2007 22:22
Ort: Linköping

Styrlagerbyte efter 1700 mil??

#1 Inlägg av apex »

När jag bytte däcj på min VFR -99 så påpekade firman att det var ett "läge" i mitten på styrlagret. Rent livsfarligt sa de. Man känner det knappt, kan man säga, men det finns där.

Hojen är ju ny med bara 1700 på mätaren...men korrosion o så kan tydligen spöka?

Fler som haft det problemet? Lagret kostar 300 och monteringen knappa 2000 :(
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#2 Inlägg av Conseal »

Min 99a har gått över 5000 mil och jag tror att det börjar bli dax för mig .. har du ueeelat mycket kanske det finns slitits annars ska det vara i stort sätt omöjligt att slita ut det på så kort tid.
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
burnis
Donator 2007
Inlägg: 295
Blev medlem: lör jun 03, 2006 23:25
Ort: Småland
Kontakt:

#3 Inlägg av burnis »

Har precis bytt mitt....6000mil höll det.
Det har mycket med bakhjusåkning och göra med om det går ner sig innan.
VFR800 -00a
XR600r -00a såld
XR650r -04a såld
Nc750x -22 automat

Användarvisningsbild
apex
Donator 2008
Inlägg: 637
Blev medlem: ons mar 28, 2007 22:22
Ort: Linköping

#4 Inlägg av apex »

Tror inte den har varit på bakhjulet, nånsin. Nästan omärkligt läge på mitten, men inget glapp..... Ska jag byta?
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#5 Inlägg av Conseal »

Bra fråga .. här är en till .. hur kan omärkligt vara livsfarligt ?
Byt själv om inte annat .. blir billigast.
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Json
Donator 2012
Inlägg: 51
Blev medlem: tor aug 03, 2006 21:52
Ort: Kungsängen

#6 Inlägg av Json »

Mitt styrlager har gått 6500 mil. Vid ca 5800 mil började det klonka eller rättare sagt knäppa. Märks endast vid hård handbromsning.

Det får bli vinterns lilla projekt i garaget.
VFR 800 -09, grå
Tidigare:
VFR 800 -00, blå
VFR 750 -90, röd
GPZ 900R -84, röd
XL 600R -83, röd
CB 125 -72, röd

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#7 Inlägg av Tyrannosaurus »

"Livsfarligt" är väl en "lätt" överdrift. Jag har haft gamla hojar med tydliga lägen både i mitten och sidorna. Dom hojarna wobblade en del, men det hade inte med styrlagren att göra utan med gångjärnet mitt på ramen :wink:

Om du inte känner av det under körning främst vid kurvtagning så är det ingen större fara, men du kan ha det i åtanke.

Om/när man byter, köp INTE originallager (kullager i koniska banor) utan det ska vara koniska rullager vilket ger större anläggningsyta och håller därför betydligt längre.

På min hoj verkar lagren fortfarande vara ok (ska kolla noga i vinter). Även om nya lager inte är fel så ser jag inte fram emot ett byte eftersom det är ett helvetes skitjobb. Ta isär och sätta ihop är en sak, men att banka ur gamla lager är inte kul. Jag har förstört både skruvmejslar och spärrskaftförlängare på det sättet (troligen finns det specialverktyg för ändamålet).

Gasol eller värmepicka och kylspray kan förenkla jobbet, men risken med värmen är att man sabbar lacken på ramen. Vet inte om Aluramarna på VFR är lackade, men om inte annat är det säkert klarlack eller motorplast på dom.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

yxan
Donator 2007
Inlägg: 79
Blev medlem: mån jul 17, 2006 17:10
Ort: Alafors

#8 Inlägg av yxan »

Använd en MIG-svets och lägg en ring först på inre lagerbanan, denna krymper då ihop och går att ta bort.
Svetsa därefter en ring på insidan av yttre lagerbanan...
VOILA, lagret ramlar bort utan att värma sönder något.
Var dock noga med att skydda för gnistsprut då det kan skvätta lite med MIGén
-------------------------------------------------------
VFR 800Fi -00, CB 750 -99, Beta 260 -91
hojridemc.com
bbmc.se

Användarvisningsbild
apex
Donator 2008
Inlägg: 637
Blev medlem: ons mar 28, 2007 22:22
Ort: Linköping

#9 Inlägg av apex »

Fuskade o lät dem byta lagret....det var ROST!! Kulorna hoppade på rosten och åt ner sig i gropar i banan, typ. Bra tips att byta lagertyp men det blev ett originallager.
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Användarvisningsbild
Json
Donator 2012
Inlägg: 51
Blev medlem: tor aug 03, 2006 21:52
Ort: Kungsängen

#10 Inlägg av Json »

apex skrev:Fuskade o lät dem byta lagret....det var ROST!! Kulorna hoppade på rosten och åt ner sig i gropar i banan, typ. Bra tips att byta lagertyp men det blev ett originallager.
Vad kostade det?
VFR 800 -09, grå
Tidigare:
VFR 800 -00, blå
VFR 750 -90, röd
GPZ 900R -84, röd
XL 600R -83, röd
CB 125 -72, röd

Användarvisningsbild
apex
Donator 2008
Inlägg: 637
Blev medlem: ons mar 28, 2007 22:22
Ort: Linköping

#11 Inlägg av apex »

Kostade 2200:- varav lagret var ca 300 spänn... jag överlever!

Det är faktiskt skillnad om man kör slalom runt de vita strecken. Förut kändes det lite skumt men nu funkar allt mjukt och smidigt.
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Skriv svar