Sida 1 av 1

Styrlagerbyte efter 1700 mil??

Postat: tor aug 30, 2007 16:47
av apex
När jag bytte däcj på min VFR -99 så påpekade firman att det var ett "läge" i mitten på styrlagret. Rent livsfarligt sa de. Man känner det knappt, kan man säga, men det finns där.

Hojen är ju ny med bara 1700 på mätaren...men korrosion o så kan tydligen spöka?

Fler som haft det problemet? Lagret kostar 300 och monteringen knappa 2000 :(

Postat: tor aug 30, 2007 20:05
av Conseal
Min 99a har gått över 5000 mil och jag tror att det börjar bli dax för mig .. har du ueeelat mycket kanske det finns slitits annars ska det vara i stort sätt omöjligt att slita ut det på så kort tid.

Postat: tor aug 30, 2007 20:39
av burnis
Har precis bytt mitt....6000mil höll det.
Det har mycket med bakhjusåkning och göra med om det går ner sig innan.

Postat: tor aug 30, 2007 22:21
av apex
Tror inte den har varit på bakhjulet, nånsin. Nästan omärkligt läge på mitten, men inget glapp..... Ska jag byta?

Postat: fre aug 31, 2007 12:27
av Conseal
Bra fråga .. här är en till .. hur kan omärkligt vara livsfarligt ?
Byt själv om inte annat .. blir billigast.

Postat: tis sep 04, 2007 16:13
av Json
Mitt styrlager har gått 6500 mil. Vid ca 5800 mil började det klonka eller rättare sagt knäppa. Märks endast vid hård handbromsning.

Det får bli vinterns lilla projekt i garaget.

Postat: tis sep 04, 2007 22:10
av Tyrannosaurus
"Livsfarligt" är väl en "lätt" överdrift. Jag har haft gamla hojar med tydliga lägen både i mitten och sidorna. Dom hojarna wobblade en del, men det hade inte med styrlagren att göra utan med gångjärnet mitt på ramen :wink:

Om du inte känner av det under körning främst vid kurvtagning så är det ingen större fara, men du kan ha det i åtanke.

Om/när man byter, köp INTE originallager (kullager i koniska banor) utan det ska vara koniska rullager vilket ger större anläggningsyta och håller därför betydligt längre.

På min hoj verkar lagren fortfarande vara ok (ska kolla noga i vinter). Även om nya lager inte är fel så ser jag inte fram emot ett byte eftersom det är ett helvetes skitjobb. Ta isär och sätta ihop är en sak, men att banka ur gamla lager är inte kul. Jag har förstört både skruvmejslar och spärrskaftförlängare på det sättet (troligen finns det specialverktyg för ändamålet).

Gasol eller värmepicka och kylspray kan förenkla jobbet, men risken med värmen är att man sabbar lacken på ramen. Vet inte om Aluramarna på VFR är lackade, men om inte annat är det säkert klarlack eller motorplast på dom.

Postat: tor sep 06, 2007 15:03
av yxan
Använd en MIG-svets och lägg en ring först på inre lagerbanan, denna krymper då ihop och går att ta bort.
Svetsa därefter en ring på insidan av yttre lagerbanan...
VOILA, lagret ramlar bort utan att värma sönder något.
Var dock noga med att skydda för gnistsprut då det kan skvätta lite med MIGén

Postat: tor sep 06, 2007 16:55
av apex
Fuskade o lät dem byta lagret....det var ROST!! Kulorna hoppade på rosten och åt ner sig i gropar i banan, typ. Bra tips att byta lagertyp men det blev ett originallager.

Postat: tor sep 06, 2007 18:43
av Json
apex skrev:Fuskade o lät dem byta lagret....det var ROST!! Kulorna hoppade på rosten och åt ner sig i gropar i banan, typ. Bra tips att byta lagertyp men det blev ett originallager.
Vad kostade det?

Postat: fre sep 07, 2007 07:31
av apex
Kostade 2200:- varav lagret var ca 300 spänn... jag överlever!

Det är faktiskt skillnad om man kör slalom runt de vita strecken. Förut kändes det lite skumt men nu funkar allt mjukt och smidigt.