DID eller RK kedja

Snacka oljor, stift, filter, drev och däck.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
burnis
Donator 2007
Inlägg: 295
Blev medlem: lör jun 03, 2006 23:25
Ort: Småland
Kontakt:

DID eller RK kedja

#1 Inlägg av burnis »

Efter 5400mil! var mina drev o kedja slut på min VFR800.
Det tycker jag är j-a bra. :)
Det som satt på var DIDzvm (o-ring)...jag köpte givetvis samma igen(honda orginal)
(smörjer efter varje körning)

Till min XR600 skulle jag testa jag RK (x-ring), efter 350mil var de dags o byta!
Hade fått spänna kedjan efter varje körning!
Jag lade ut kedjan på golvet..då kunde jag dra ut den c:a 8-9cm fram o tillbaka utan sista länken rörde sig.
Jo, jag vet att det håller mindre på en stånka..utan ryckutjämnare..men ändå!
Köpte DIDzvm (o-ring)till XR:n åxå och efter 600mil har jag ej behövt spänna den ens!
Alltså köp inte RK..bläää :evil: ...jag rekommenderar DID
Senast redigerad av burnis den fre jul 28, 2006 22:46, redigerad totalt 4 gång.
VFR800 -00a
XR600r -00a såld
XR650r -04a såld
Nc750x -22 automat

Användarvisningsbild
Andersson
Donator 2007
Inlägg: 321
Blev medlem: lör jun 03, 2006 09:42
Ort: Eskilstuna

#2 Inlägg av Andersson »

Det är alltså två olika märken du pratar om eller är det x & o-ring över lag?

Vet en när drivpaketet är bytt senast på min hoj så det kanske börjar bli dags snart. Nått enkelt sätt att kontrolera det på?

Och det är alltså O-ring som gäller sen?
Hojen såld

Användarvisningsbild
simpa
Donator 2007
Inlägg: 239
Blev medlem: ons jun 28, 2006 05:24
Ort: Gävle, B12 -97
Kontakt:

#3 Inlägg av simpa »

Andersson skrev:Det är alltså två olika märken du pratar om eller är det x & o-ring över lag?

Vet en när drivpaketet är bytt senast på min hoj så det kanske börjar bli dags snart. Nått enkelt sätt att kontrolera det på?

Och det är alltså O-ring som gäller sen?
Enkelt sätt att kolla kedjan är väl att ta tag i den längtst bak på bakdrevet och försöka dra den bakåt. ska inte röra sig för mycket.

Sen ska dreven inte se för spetsiga ut, och absolut inte som att kuggarna är "vridna".

Är väl dom tips jag kan komma med.

Brukar köpa RK när jag handlar drivpaket.
Alla har vält!
Förklaring: viewtopic.php?p=965#965

Har:
Bandit 1200 -97

Hade:
VFR 750 -95
Suzuki SV650s -99
Honda Transalp 600 -94

Användarvisningsbild
burnis
Donator 2007
Inlägg: 295
Blev medlem: lör jun 03, 2006 23:25
Ort: Småland
Kontakt:

#4 Inlägg av burnis »

Andersson skrev:Det är alltså två olika märken du pratar om eller är det x & o-ring över lag?

Vet en när drivpaketet är bytt senast på min hoj så det kanske börjar bli dags snart. Nått enkelt sätt att kontrolera det på?

Och det är alltså O-ring som gäller sen?
Japp två olika märken DID och RK.
Sen finns båda med o, x kanske till och med xx-ring
x-ring skulle vara bättre än o-ring, men jag är tveksam.
VFR800 -00a
XR600r -00a såld
XR650r -04a såld
Nc750x -22 automat

Användarvisningsbild
Alming
Donator 2007
Inlägg: 396
Blev medlem: tor jun 29, 2006 14:26
Ort: Göteborg

#5 Inlägg av Alming »

Det är mycket grövre drivpaket på en VFR än XR.

Jag tror inte heller att det blir riktigt samma förslitning på en VFR som en XR, eller liknande hoj.
Även om du drar i rödljusen med vfr:en, så tror jag ändå att du kör fler "ej ryckiga" mil med en sån än med en offroad.

Jag kör med RK, fungerar kanon!
Jag bytte nu efter 2000 mil, men det var för att jag fått nån skit som trasslat sig i kjedjan, så ett par o-ringar gått sönder :(

Åka bakhjul sliter! Motorvägstouring sliter mindre!
Johan, Honda VFR RC24 -89
*såld 2007 till småland*
http://alming.fotopic.net

Användarvisningsbild
burnis
Donator 2007
Inlägg: 295
Blev medlem: lör jun 03, 2006 23:25
Ort: Småland
Kontakt:

#6 Inlägg av burnis »

Alming skrev: Jag kör med RK, fungerar kanon!
Jag bytte nu efter 2000 mil
Ja! men de håller minst dubbelt så länge med did.... :D
VFR800 -00a
XR600r -00a såld
XR650r -04a såld
Nc750x -22 automat

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#7 Inlägg av Tyrannosaurus »

DID hade en bra reklam på 70-80-talet.
Det var en bild på en en kille som sitter på huk bredvid sin hoj och ser förtvivlad ut, lite längre bak ligger kedjan. Åså texten "He did not use DID, did you?"

På den tiden körde många på värdelösa engelska Regina kedjor som dom sköt på löpande och slog hål på blocket - men dom var ju billiga.

Kör på DID, det gör... gjorde jag. Jag har inte alltid kört kardan, men fan vad skönt det är att slippa rasslet och kletet :D
Sen har ju iofs VFR något som gör det hela så mycket enklare - enkelsvingen.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
kennet
Donator 2008
Inlägg: 523
Blev medlem: mån apr 09, 2007 12:21
Ort: Uddevalla

#8 Inlägg av kennet »

Köpte idag en RK 530 X kedja och säljaren sa det är en kanonkedja om man sköter den tvättar smörjer och så :roll: Har hängt dit den med ett kedjelås så länge och har tänkt nita den senare.

Bra tips på att nita mottages eller måste man ett nitvertyg :?: funkar det med mothåll och hammare :?:
Utan hoj tyvärr

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#9 Inlägg av Tyrannosaurus »

kennet skrev:Bra tips på att nita mottages eller måste man ett nitvertyg :?: funkar det med mothåll och hammare :?:
Roffes Motor har sånt.

På sidan ligger nedladdningsbara kataloger och prislistor som .pdf
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
kennet
Donator 2008
Inlägg: 523
Blev medlem: mån apr 09, 2007 12:21
Ort: Uddevalla

#10 Inlägg av kennet »

Tack för tippset :D
Utan hoj tyvärr

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: DID eller RK kedja

#11 Inlägg av adrian_vg »

burnis skrev:Till min XR600 skulle jag testa jag RK (x-ring), efter 350mil var de dags o byta!
Hade fått spänna kedjan efter varje körning!
Tillbaka från graven. ;-)

Är det inte lite av att jämföra äpplen med päron att jämföra en kedja som sitter på en enduromaskin och en kedja som sitter på en gatmaskin?

Din enduro kör du väl mest i grus och klafs, klart den slits mer där och då. Din viffer tar du väl ändå inte ut i skogen och kör med. Eller? :D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar