Sida 1 av 1

DID eller RK kedja

Postat: ons jul 26, 2006 03:53
av burnis
Efter 5400mil! var mina drev o kedja slut på min VFR800.
Det tycker jag är j-a bra. :)
Det som satt på var DIDzvm (o-ring)...jag köpte givetvis samma igen(honda orginal)
(smörjer efter varje körning)

Till min XR600 skulle jag testa jag RK (x-ring), efter 350mil var de dags o byta!
Hade fått spänna kedjan efter varje körning!
Jag lade ut kedjan på golvet..då kunde jag dra ut den c:a 8-9cm fram o tillbaka utan sista länken rörde sig.
Jo, jag vet att det håller mindre på en stånka..utan ryckutjämnare..men ändå!
Köpte DIDzvm (o-ring)till XR:n åxå och efter 600mil har jag ej behövt spänna den ens!
Alltså köp inte RK..bläää :evil: ...jag rekommenderar DID

Postat: ons jul 26, 2006 12:17
av Andersson
Det är alltså två olika märken du pratar om eller är det x & o-ring över lag?

Vet en när drivpaketet är bytt senast på min hoj så det kanske börjar bli dags snart. Nått enkelt sätt att kontrolera det på?

Och det är alltså O-ring som gäller sen?

Postat: ons jul 26, 2006 17:26
av simpa
Andersson skrev:Det är alltså två olika märken du pratar om eller är det x & o-ring över lag?

Vet en när drivpaketet är bytt senast på min hoj så det kanske börjar bli dags snart. Nått enkelt sätt att kontrolera det på?

Och det är alltså O-ring som gäller sen?
Enkelt sätt att kolla kedjan är väl att ta tag i den längtst bak på bakdrevet och försöka dra den bakåt. ska inte röra sig för mycket.

Sen ska dreven inte se för spetsiga ut, och absolut inte som att kuggarna är "vridna".

Är väl dom tips jag kan komma med.

Brukar köpa RK när jag handlar drivpaket.

Postat: fre jul 28, 2006 18:39
av burnis
Andersson skrev:Det är alltså två olika märken du pratar om eller är det x & o-ring över lag?

Vet en när drivpaketet är bytt senast på min hoj så det kanske börjar bli dags snart. Nått enkelt sätt att kontrolera det på?

Och det är alltså O-ring som gäller sen?
Japp två olika märken DID och RK.
Sen finns båda med o, x kanske till och med xx-ring
x-ring skulle vara bättre än o-ring, men jag är tveksam.

Postat: tor mar 15, 2007 23:39
av Alming
Det är mycket grövre drivpaket på en VFR än XR.

Jag tror inte heller att det blir riktigt samma förslitning på en VFR som en XR, eller liknande hoj.
Även om du drar i rödljusen med vfr:en, så tror jag ändå att du kör fler "ej ryckiga" mil med en sån än med en offroad.

Jag kör med RK, fungerar kanon!
Jag bytte nu efter 2000 mil, men det var för att jag fått nån skit som trasslat sig i kjedjan, så ett par o-ringar gått sönder :(

Åka bakhjul sliter! Motorvägstouring sliter mindre!

Postat: fre mar 16, 2007 11:50
av burnis
Alming skrev: Jag kör med RK, fungerar kanon!
Jag bytte nu efter 2000 mil
Ja! men de håller minst dubbelt så länge med did.... :D

Postat: sön mar 18, 2007 14:42
av Tyrannosaurus
DID hade en bra reklam på 70-80-talet.
Det var en bild på en en kille som sitter på huk bredvid sin hoj och ser förtvivlad ut, lite längre bak ligger kedjan. Åså texten "He did not use DID, did you?"

På den tiden körde många på värdelösa engelska Regina kedjor som dom sköt på löpande och slog hål på blocket - men dom var ju billiga.

Kör på DID, det gör... gjorde jag. Jag har inte alltid kört kardan, men fan vad skönt det är att slippa rasslet och kletet :D
Sen har ju iofs VFR något som gör det hela så mycket enklare - enkelsvingen.

Postat: lör aug 04, 2007 19:11
av kennet
Köpte idag en RK 530 X kedja och säljaren sa det är en kanonkedja om man sköter den tvättar smörjer och så :roll: Har hängt dit den med ett kedjelås så länge och har tänkt nita den senare.

Bra tips på att nita mottages eller måste man ett nitvertyg :?: funkar det med mothåll och hammare :?:

Postat: tis aug 07, 2007 18:31
av Tyrannosaurus
kennet skrev:Bra tips på att nita mottages eller måste man ett nitvertyg :?: funkar det med mothåll och hammare :?:
Roffes Motor har sånt.

På sidan ligger nedladdningsbara kataloger och prislistor som .pdf

Postat: ons aug 08, 2007 16:41
av kennet
Tack för tippset :D

Re: DID eller RK kedja

Postat: tor jun 11, 2009 19:31
av adrian_vg
burnis skrev:Till min XR600 skulle jag testa jag RK (x-ring), efter 350mil var de dags o byta!
Hade fått spänna kedjan efter varje körning!
Tillbaka från graven. ;-)

Är det inte lite av att jämföra äpplen med päron att jämföra en kedja som sitter på en enduromaskin och en kedja som sitter på en gatmaskin?

Din enduro kör du väl mest i grus och klafs, klart den slits mer där och då. Din viffer tar du väl ändå inte ut i skogen och kör med. Eller? :D