Vilka däck ska man ha?

Snacka oljor, stift, filter, drev och däck.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vilka däck ska man ha?

#61 Inlägg av adrian_vg »

Mjukare och bättre grepp vid nerlägg. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
westcoast
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: tis aug 06, 2013 22:10
Ort: TORSLANDA

Re: Vilka däck ska man ha?

#62 Inlägg av westcoast »

Kan ju bara bli än roligare. :)
Kör VFR 750 -91 grön

Honda -900 -83 röd/vit - igen (såld)
Honda VFR 750 -88 röd (såld)
Honda VFR 750 -88 vit (kraschad)
Honda -900 -83 röd/vit (såld)
Kawasaki -550 -82 röd (såld)
Kawasaki -250 -?? Blå (Såld)
Honda CB 125 K5 -72 guld (såld för 500:- )

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vilka däck ska man ha?

#63 Inlägg av adrian_vg »

Jepp!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
David
Donator 2014
Inlägg: 46
Blev medlem: lör okt 01, 2011 21:09
Ort: Lerum

Re: Vilka däck ska man ha?

#64 Inlägg av David »

Fortsätter på denna tråden istället för att starta en ny.

Så, det är så smått dags för nytt bakdäck. Har idag Michelin Pilot Road 2 både fram o bak. Framdäcket har bra mönster.

Är ett Pilot Road 2 framdäck helt kompatibelt med tex. Pilot Road 3 eller 4 som bakdäck. Kunde inte finna några rekommendationer från Michelin. Varit nöjd med 2:an så det blir nog ett Pilot Road igen, men nu finns det ju nyare versioner.
VFR800 -99
CB750F -82

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vilka däck ska man ha?

#65 Inlägg av adrian_vg »

Hur menar du kompatibelt?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Vilka däck ska man ha?

#66 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Hur menar du kompatibelt?
Jag är inte så kunnig på hojdäck, men efter vad jag läst mig till finns det en falang som hävdar att fram- och bakdäck absolut måste vara av samma fabrikat och modell för att hojen ska ha bra vägegenskaper.

Själv tycker jag det låter lite konstigt, och skulle nog utan tvekan montera ett PR3/4 bak tillsammans med ett PR2 fram.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
David
Donator 2014
Inlägg: 46
Blev medlem: lör okt 01, 2011 21:09
Ort: Lerum

Re: Vilka däck ska man ha?

#67 Inlägg av David »

Finns det några problem med att köra ett nyare däck bak eller bör man hålla sig till samma modell som fram, dvs. PR2?

Tex. så skrev Rerun i denna tråden Michelin Pilot Road, Pilot Road 2 eller Pilot Power?:
OBS! Om du bara ska byta bakdäck, se då till att det nya är kompatibelt med framdäcket. Michelin rekommenderar t.ex. inte Pilot Road fram och Pilot Power bak. Pilot Road tillsammans med Pilot Road 2 ska däremot vara ok.
Edit: Det kom visst ett inlägg emellan :wink:

Jag tror väl egentligen inte heller det skall vara några problem, men ni måste ju få lite att göra här på forumet också! :lol: Det känns lite tråkigt att köpa "ett gammalt däck" då det finns nyare (... och bättre?). Med det sagt, så blev det dock ett PR2 fram för två år sedan ist. för det Power som satt där innan pga. av att det var vad jag blev rekommenderad (för det var samma som bak) när jag var på däckverkstaden. Men fortsätter man så och ligger i ofas mellan fram/bak så kommer man ju aldrig att få några nya däckmodeller på hojen... :huvet
VFR800 -99
CB750F -82

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vilka däck ska man ha?

#68 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Jag är inte så kunnig på hojdäck, men efter vad jag läst mig till finns det en falang som hävdar att fram- och bakdäck absolut måste vara av samma fabrikat och modell för att hojen ska ha bra vägegenskaper.

Själv tycker jag det låter lite konstigt, och skulle nog utan tvekan montera ett PR3/4 bak tillsammans med ett PR2 fram.
Aha, jag tillhör nog inte den falangen. Min vana trogen panikköper jag fram- eller bakdäck, dvs vad som finns inne hos handlaren just du och kör glatt vidare. :)
Just nu; Michelin PR3 bak, Pirelli Angel ST fram. Framdäcket var nog inte mitt bästa köp hittills. Diffust och inger inte förtroende på varken vått eller torrt.

David skrev:Finns det några problem med att köra ett nyare däck bak eller bör man hålla sig till samma modell som fram, dvs. PR2?

Tex. så skrev Rerun i denna tråden Michelin Pilot Road, Pilot Road 2 eller Pilot Power?:
OBS! Om du bara ska byta bakdäck, se då till att det nya är kompatibelt med framdäcket. Michelin rekommenderar t.ex. inte Pilot Road fram och Pilot Power bak. Pilot Road tillsammans med Pilot Road 2 ska däremot vara ok.
Klart Michelin/Pirelli/Dunlop/whatever vill att du har samma märke både fram och bak. De bedriver ju kommersiell verksamhet. :wink:

Jag har kört med olika märken och modeller fram- resp bak i många år nu och inte märkt nåt speciellt annat än det enskilda däckets egenskaper. Då handlar det om jobbpendling, mer eller mindre inspirerad nöjesåkning på landväg och mindre vägar, och bankörning på både lång och kort bana. Hojens uppträdande påverkas mer av däckbredden, profilen, om det är "spetsigt" eller inte osv.

Men det är förstås lite som motorolja. Alla har en egen alldeles sann åsikt. :lol:

Edit: Jag har förresten för mig att jag haft ett mysko Dunlop fram en gång och ett PR2 bak, sen PR2 bak och ett Sportsmart fram, sen PR2 både fram och bak. Sen PR2 bak och nu ett Angel ST fram. Det borde väl säga en del om hur jag mixar och kör... Har iaf inte haft några problem alls.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
apex
Donator 2008
Inlägg: 637
Blev medlem: ons mar 28, 2007 22:22
Ort: Linköping

Re: Vilka däck ska man ha?

#69 Inlägg av apex »

Fast om man talar bilar så är det väl till och med förbjudet att ha olika däck fram och bak. Man riskerar att bakaxeln släpper före framvagnen i en kurva, t ex. I racing är det fullständigt förödande.

Men på en motorcykel har man inte samma sidkrafter.......
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vilka däck ska man ha?

#70 Inlägg av adrian_vg »

apex skrev:Fast om man talar bilar så är det väl till och med förbjudet att ha olika däck fram och bak.
Är det?
apex skrev:Man riskerar att bakaxeln släpper före framvagnen i en kurva, t ex. I racing är det fullständigt förödande.
Räjsar du på gatan? :)

Jag skulle oroa mig mer för dieselspill i rondeller (eller den utspillda stelnade betongen i megarondellen mitt i idealspåret, alldeles nära min bostad), än att jag har olika märken på fram- och bakdäck.

Bilprovningen har iaf inte anmärkt på att jag haft olika däckmärken på hojen, om det nu är relevant i sammanhanget.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
apex
Donator 2008
Inlägg: 637
Blev medlem: ons mar 28, 2007 22:22
Ort: Linköping

Re: Vilka däck ska man ha?

#71 Inlägg av apex »

Jag har kört sportbil på racerbana en del och hänger på rejsa.nu
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Re: Vilka däck ska man ha?

#72 Inlägg av Rydh »

Det är inte förbjudet att ha olika däck fram/bak på en bil.
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Användarvisningsbild
apex
Donator 2008
Inlägg: 637
Blev medlem: ons mar 28, 2007 22:22
Ort: Linköping

Re: Vilka däck ska man ha?

#73 Inlägg av apex »

Hmm... men olika typ, t ex vinterdäck/sommardäck. I en isig kurva kan detta ge överraskande egenskaper. Samma fenomen uppkommer om man blandar däckkvaliteter, iaf under extrema körförhållanden.
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Re: Vilka däck ska man ha?

#74 Inlägg av Rydh »

Det stämmer däremot, du får inte ha olika däckstyper. Man rekommenderar också att byta parvis och ha bästa mönsterdjupet/dubbutsticket bak men det är inget krav.
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Vilka däck ska man ha?

#75 Inlägg av tersan »

Hmm... nu när vi kom in på bildäck får jag nog göra en halv pudel och erkänna att jag i det fallet normalt alltid har samma däck runtom. Undantag har förekommit när plånboken varit tunn och/eller bilen bara behöver nåt svart runt fälgen.

Så i konsekvensens namn bör jag nog ha samma däck både fram och bak även på en hoj. :?
VFR750F -92, grön

Skriv svar