Vilka däck ska man ha?

Snacka oljor, stift, filter, drev och däck.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
cowe
Medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: lör jul 22, 2006 23:26
Ort: långshyttan

Vilka däck ska man ha?

#1 Inlägg av cowe »

hallå
undrar vilka däck man ska ha.?
vad åker ni på?
finns ju en del att välja på.
bra grepp och livslängd vill jag ha iafl..
vill gärna höra era erfarenheter...
livet är underbart/när underlivet är bart

yxan
Donator 2007
Inlägg: 79
Blev medlem: mån jul 17, 2006 17:10
Ort: Alafors

Metzeler...

#2 Inlägg av yxan »

Jag kör på ett par Metzeler Roadtec Z6 och är väldigt nöjd.
Har dock inte testat dom på bana eller hur länge dom håller att burna på...
Men för "normal" tok-körning duger dom bra.
Asfaltsskarvar och andra längsgående effekter i asfalten känns knappt.
Vet dock inte hur många mil jag får ut av dom än, men det ger sig!

Swedan
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: lör jul 01, 2006 13:43
Ort: Boxholm

#3 Inlägg av Swedan »

Lyfter tråden igen.
Hur ter sig däcken???
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."

Hojlös

yxan
Donator 2007
Inlägg: 79
Blev medlem: mån jul 17, 2006 17:10
Ort: Alafors

#4 Inlägg av yxan »

Fortfarande nöjd faktiskt, en tendens till touringrand har börjat komma efter ca 5-600 mil, men det är fullt acceptabelt för ett sporttouring däck tycker jag.
De gånger som det har släppt i för brant nerlägg har det släppt lugnt och försiktigt så man inte behövt byta kalsonger efteråt :)

Så jag kör nog på med dom nästa gång också!

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008
Inlägg: 505
Blev medlem: fre jun 09, 2006 22:58
Ort: Sthlm

#5 Inlägg av Qwerty »

Jag kör med Pilot Road idag. Men nästa byte blir till Power. Ska prova hur mycket skillnad det blir mellan "touringdäck" jämfört med sport däck.
Dom ska kunna ge 600-800mil och nedläggs fästet ökar något pga annan profil. För fortsätter jag så här så kommer nog däcken släppa förr eller senare. Sen ska det även bli någon/några bandagar nästa år och då behövs lite bättre.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Swedan
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: lör jul 01, 2006 13:43
Ort: Boxholm

#6 Inlägg av Swedan »

Jag kör med Pilot Road nu, men som i övriga fall gillar jag inte Michelins produkter. Ska lägga på en omgång Metzler Racetec K3 nu så får vi se hur dessa uppträder. Fick dom dessutom billigt som satan.
Har upplevt Pilot Road däcken väldigt (döda) i känsla och uppträdande.
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."

Hojlös

Användarvisningsbild
JOS
Donator 2008
Inlägg: 28
Blev medlem: lör okt 07, 2006 20:53
Ort: Listerby

#7 Inlägg av JOS »

Kör på dunlop sporttouring, enligt org. montage. Funderar på att byta till något mjukare nästa däckbyte. Eventuellt pilot power. Har dock väldigt bra grepp vid nedlägg med de som sitter på nu. Det finns även en touringrand, men inte som påverkat egenskaperna.
Länktips: www.mcdackonline.com
Alltid på jakt

Honda VFR800Fi 2000
SAAB 9000 Aero
Röda och snabba båda två :)

Swedan
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: lör jul 01, 2006 13:43
Ort: Boxholm

#8 Inlägg av Swedan »

Swedan skrev:Jag kör med Pilot Road nu, men som i övriga fall gillar jag inte Michelins produkter. Ska lägga på en omgång Metzler Racetec K3 nu så får vi se hur dessa uppträder. Fick dom dessutom billigt som satan.
Har upplevt Pilot Road däcken väldigt (döda) i känsla och uppträdande.
Blev Rennsport istället denna gång, valde ett väldigt mjukt framdäck. Efter att ha kört lite grann kan jag säga att det känns superbra, förmodligen är inte däcken särskilt slitstarka....
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."

Hojlös

danhak
Donator 2007
Inlägg: 206
Blev medlem: fre dec 15, 2006 19:34
Ort: Helsingborg

#9 Inlägg av danhak »

Ingen som har testat Bridgestone?? Lite sugen på att testa deras sporttouring-däck (bt020 tror jag dom heter), men har inte en susning om dom e schyssta eller inte!

Körde med mjukaste mjuka bridgestone på min gixxer förut.. Fäste så det räckte men med en livslängd på 400 mil!! Blir något lite hårdare däck på viffen, men har som sagt inte en aning om vilka däck som är bra!
Tar tacksamt emot tips på däck med hyfsad livslängd och bra fäste!
hojlös

Användarvisningsbild
VFunRider
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 141
Blev medlem: ons jun 28, 2006 12:50
Ort: Upplands Väsby

Re: vilka däck ska man ha

#10 Inlägg av VFunRider »

cowe skrev:hallå
undrar vilka däck man ska ha.?
vad åker ni på?
finns ju en del att välja på.
bra grepp och livslängd vill jag ha iafl..
vill gärna höra era erfarenheter...
Körde med Metzeler och dem släppt ganska lätt. Nu kör jag med Diablo touring bak och mjuk sport fram. Jag tycker att det är mycket bätre.
"VFR800i(98-01) - one of the very best bikes ever built by anyone" English Bike Magazine, March 2006.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#11 Inlägg av Tyrannosaurus »

På tal om MC däck månglare som http://www.mcdackonline.com

Ett tips, om man bor i Stockholm tycker iaf jag att man ska gynna Wheeler Dealer på Kocksgatan 62 (Söder) i Stockholm Tel. 08-643 00 75.

Han har nog dom bästa priserna på däck och omläggning, har hållit på i många herrans år och är mycket professionell på det han gör (även om han kanske inte alltid låter så på hans humor och telefonsvarare :D )

Här är några gamla kommentarer från Sporthoj.com http://www.sporthoj.com/forum/printthread.php?t=4610
Kort sagt lever han på sitt goda rykte, och det vet han.

Jag ska också bifoga en kort historia. Flera år sen, bytte en bakdäck, åkte hem. Dagen efter när jag skulle ta ut hojen är däcket tomt. Váfan! Sitter en skruv i däcket :cry:
Av med hjulet, in till Wheeler Dealer.
- Jaha det blev kort liv på det här däcket.
- Nej det här fixar vi.
Av med däcket, slipar, fixar, donar, i med en insidesplugg, på med däcket igen, balanserar.
- Vad kostar det?
- Ingenting.
Tror ni att jag någonsin kommer att gå till någon annan däckshandlare efter detta? Den killen är värd sin vikt i guld 8)

Det finns inga länkar eftersom han inte håller på med hemsidor och såna moderniteter, utan han kränger däck och det är vad han är bra på.
Tidigare sålde han också elaka klistermärken och skattemärken med nummer "13"(polis polis potatisgris), "14"(fjortis), "0"(generell dispens) :lol:
Men tyckte senare att det var mer jobb än det var värt.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

danhak
Donator 2007
Inlägg: 206
Blev medlem: fre dec 15, 2006 19:34
Ort: Helsingborg

#12 Inlägg av danhak »

Nu är däcken beställda! Det blev Michelin.. Pilot power fram å bak. Hittade en omröstning på vfrd där favoriten var michelin PP, så det får det bli. Dom var dessutom billigare än Bridgestone.

Någon här på forumet som har några erfarenheter av dessa däck? Har jag en slirig sommar att se fram emot eller kan jag ta mig igenom trollstigen i "marschtempo"?! :twisted:
hojlös

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#13 Inlägg av Tyrannosaurus »

danhak skrev:Någon här på forumet som har några erfarenheter av dessa däck? Har jag en slirig sommar att se fram emot eller kan jag ta mig igenom trollstigen i "marschtempo"?! :twisted:
Jag tror nog du kommer bli ganska nöjd, för även jag har hört en hel del positiva kommentarer om Mich PP. Tyvärr finns dom inte i dimensioner som passar på min hoj så jag lär fortsätta på Dunlop D205 som är några av de få radialdäck som finns i mina dimensioner. Att dom även har bra grepp och livslängd skadar inte.

Sen skulle jag iofs inte köra Trollstigen i "marschtempo" oavsett hur bra däcken är, för om du missar en kurva lär du få en mycket lång och oväntad flygtur :twisted:
Testa däcken på Österlen istället, där blir det inte riktigt samma konsekvenser om du skulle råka missa en kurva :wink:

På tal om det var det en polare som nästan missade en vänsterkurva uppe på Grossglockner i Österrike p.g.a. ej infällt stöd. Men han hade tur och hade en bergvägg att luta sig mot istället för ett stuuuuuuuuuuuup.
Han gick aldrig i backen men var inte speciellt stöddig precis efteråt :lol:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008
Inlägg: 505
Blev medlem: fre jun 09, 2006 22:58
Ort: Sthlm

#14 Inlägg av Qwerty »

Pilot Power är ett bra däck. Sånna blir det för min del när mina som sitter på är slut.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Användarvisningsbild
tedman
Donator 2009
Inlägg: 379
Blev medlem: tis okt 17, 2006 20:43
Ort: Åkersberga

#15 Inlägg av tedman »

Någon som nån aning om skillnad i livslängd (mil) mellan Michelin Pilot Road och Pilot Power?

Behöver byta men det drar ju i snåltarmen och även om PP är bättre så är frågan om jag verkligen behöver det?
Har siktat in mig på de nya PR2 (motsvarande PP 2CT).

Skriv svar