Ändra kuggar fram/bak

Snacka oljor, stift, filter, drev och däck.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

Ändra kuggar fram/bak

#1 Inlägg av elias »

Blev lite nyfiken från en tidigare tråd...
Är det någon som har testat att byta utväxling?
Jag kan tänka mig att gå emot mina moppeinstinker, sänka hastigheten för att få lite mer drag från start.
Bild

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#2 Inlägg av Conseal »

Tänkte samma sak .. tror jag ska prova 16 kuggar fram istället för orginalet 17. Dock behålla orginalet 43 bak (eftersom det inte fanns med fler) vet dock inte vad det innebär rent praktiskt men det får visa sig.
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#3 Inlägg av elias »

Kompisen hade en 53-skiva som skulle passa min hoj liggandes.. men .. vet inte det.. hah :)
Bild

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#4 Inlägg av Tyrannosaurus »

Ett tips inför ev. utväxlingsändringar.

Ett kugg fram motsvarar ungefär 2,5 kugg bak. Vad det gör i varv vet jag inte, men räkna med mer varv i touring tempo.

Nu var det iofs länge sen jag körde kedjehoj men grundreglerna har nog inte ändrats sen dess.

Faktum är att det går att sänka utväxling även på min genom att sätta i 750:s drevsats sats bak vilket höjer varvet med ca. 1000 rpm. Men jag har stått över eftersom jag gillar att kunna köra fort utan att det varvar så förbannat.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 787
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

#5 Inlägg av Göingen »

Detta med omdrevning är ganska enkel matematik.
Låt oss säga att med standard drev (-98-01) 17 fram och 43 bak har 5000rpm vid 100km/h.
Du ändrar till 16 fram och 45 bak.
Vilket varvtal har jag nu vid 100km/h?
17x5000/43=16xX/45; X=17x5000x45/(43x16)=5560
Vid 5000rpm kommer nu höjen göra 100x(5000/5560)=90km/h

Men detta visste ni ju redan...

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#6 Inlägg av elias »

Äh, jag kan pluttifikationstabellen. Räcker inte det?
Bild

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#7 Inlägg av Conseal »

Göingen skrev:Detta med omdrevning är ganska enkel matematik.
Låt oss säga att med standard drev (-98-01) 17 fram och 43 bak har 5000rpm vid 100km/h.
Du ändrar till 16 fram och 45 bak.
Vilket varvtal har jag nu vid 100km/h?
17x5000/43=16xX/45; X=17x5000x45/(43x16)=5560
Vid 5000rpm kommer nu höjen göra 100x(5000/5560)=90km/h

Men detta visste ni ju redan...
Um .. ja precis .. men om man då låter bli att ändra bak till 45 så borde skilnaden inte bli så markant med andra ord .
Motsvarande ekvation blir då

17x5000/43=16xX/43; X=17*5000*43/(43*16)=5312
100x(5000/5312)=94km/h altså en minskning med 4km/h
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
apex
Donator 2008
Inlägg: 637
Blev medlem: ons mar 28, 2007 22:22
Ort: Linköping

#8 Inlägg av apex »

..nä, 6 km/h :lol:
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Användarvisningsbild
interceptor
Medlem
Inlägg: 89
Blev medlem: sön jul 15, 2007 21:34

#9 Inlägg av interceptor »

sicka formler!!!!
ändrar man från ett 17 kuggars drev så ändrar man en 17:del .
1/17 =ung 6 procent.
100 km/h - 6 procent e 94 km/h
varvet ökar då förstås med 6 procent också vid 100 km/H
5000 + 6 % = 5300 varv vid 100 km/h
jag tycker nog orginalet är den bästa avvägningen mellan kraft o varv.
men skulle iofs vid touringresor kunna dreva upp så man får ner varvet lite på långa sträckor.
ha det bra
lars

ps du får ev också kapa kedjan 1 länk om du ligger på gränsen.ds
Totalt 1 användare online :: 1 registrerad, 0 dolda och 0 gäster.

Registrerade användare online: interceptor

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#10 Inlägg av Conseal »

apex skrev:..nä, 6 km/h :lol:
ja just det .. matte är inte min starka sida :D
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Invalido

Re: Ändra kuggar fram/bak

#11 Inlägg av Invalido »

elias skrev:Blev lite nyfiken från en tidigare tråd...
Är det någon som har testat att byta utväxling?
Jag kan tänka mig att gå emot mina moppeinstinker, sänka hastigheten för att få lite mer drag från start.
jag ge dig mer info om det...ska byta på min nu går ner en fram till 15 o upp två bak till 45 :P min kompis som tävlingskör påstår att jag verkligen kommer att märka skillnad :twisted: ... nu blir min hottad o rapp!

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

#12 Inlägg av Donner »

Jag har bytt från 16 till 15 drev fram. Det märktes skillnad faktiskt. Jag blev helnöjd. Lite mer drag och inte mycket mer varv i landsvägstempo.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Invalido

#13 Inlägg av Invalido »

Conseal skrev:Tänkte samma sak .. tror jag ska prova 16 kuggar fram istället för orginalet 17. Dock behålla orginalet 43 bak (eftersom det inte fanns med fler) vet dock inte vad det innebär rent praktiskt men det får visa sig.
lelles mc kan fixa bakdrev.. har själv skickat efter ett 15 o ett 45 :wink:

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#14 Inlägg av Conseal »

Najs .. tror jag kommer hålla mig till 16/43 ändå
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Invalido

#15 Inlägg av Invalido »

så...nu kan jag säga vad skilnaden är när man byter drev...15 fram o 45 bak.+ kn-filter :claugh en helt annan hoj...startar den o sätter mig på den o ger gas som vanligt...då ställer den sig på bakhjulet...det va lite svårt att hinna med o växla...den den sticker i alla växlarna ORDENTLIGT! ca 8,800 varv i 220 kh :lol:

Skriv svar