Batteribyte

Snacka oljor, stift, filter, drev och däck.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Deltatracker
Medlem
Inlägg: 148
Blev medlem: tis jul 04, 2006 20:30
Ort: Ulricehamn

Batteribyte

#1 Inlägg av Deltatracker »

Jag tror det är dags att byta batteri i min VFR -98. www.stibix.se har 20% på hela sitt reservdelssortiment och har två olika märken. YUASA YYTX12-BS kostar 845 och med rabatt 676:-. HIMURA HCTX12-BS kostar 545:- och med rabatt 436:-.

Till en 98 så skall det enligt reservdelslistan vara ett batteri som heter. YTX12-BS

Vad har ni för batteri i er hoj? Rekommenderar ni något märke?

viffer
Medlem
Inlägg: 133
Blev medlem: ons jun 07, 2006 21:03
Ort: Anderstorp

Re: Batteribyte

#2 Inlägg av viffer »

Deltatracker skrev:Jag tror det är dags att byta batteri i min VFR -98. www.stibix.se har 20% på hela sitt reservdelssortiment och har två olika märken. YUASA YYTX12-BS kostar 845 och med rabatt 676:-. HIMURA HCTX12-BS kostar 545:- och med rabatt 436:-.

Till en 98 så skall det enligt reservdelslistan vara ett batteri som heter. YTX12-BS

Vad har ni för batteri i er hoj? Rekommenderar ni något märke?
Snålheten brukar bedra visheten det är det enda jag kan säga.
YUASA har man ju hört innan i alla fall.
VFR'en tyvärr såld.

Användarvisningsbild
Deltatracker
Medlem
Inlägg: 148
Blev medlem: tis jul 04, 2006 20:30
Ort: Ulricehamn

#3 Inlägg av Deltatracker »

Hittade ett 12V 10Ah på Biltema för 289:- Tro banne mig att jag skall testa det. Funkar det inte mer än ett år så what the heck :-) Läste på sporthoj.se att många rekommenderade detta batteri.

Jag såg i reservdelslistan för Honda att de rekommenderar Yuasa.

viffer
Medlem
Inlägg: 133
Blev medlem: ons jun 07, 2006 21:03
Ort: Anderstorp

#4 Inlägg av viffer »

Deltatracker skrev:Hittade ett 12V 10Ah på Biltema för 289:- Tro banne mig att jag skall testa det. Funkar det inte mer än ett år så what the heck :-) Läste på sporthoj.se att många rekommenderade detta batteri.

Jag såg i reservdelslistan för Honda att de rekommenderar Yuasa.
Kolla yttermåtten på Biltemabatteriet bara först, du kanske inte får i det i batterihållaren.
VFR'en tyvärr såld.

Swedan
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: lör jul 01, 2006 13:43
Ort: Boxholm

#5 Inlägg av Swedan »

Tror ni jämför päron och äpplen för Yuasa är väl GEL batteri och hemtemas är syrabatteri? :(
O va jag vet faller inte päronen under äppleträden :lol:
Själv skulle jag rekomendera ett GEL batteri och se till att vårda det.
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."

Hojlös

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008
Inlägg: 505
Blev medlem: fre jun 09, 2006 22:58
Ort: Sthlm

#6 Inlägg av Qwerty »

Swedan skrev:Tror ni jämför päron och äpplen för Yuasa är väl GEL batteri och hemtemas är syrabatteri? :(
Faktist så finns det GEL även på fultema. Vräkte i ett sådant i gammel hondan. Han gick kanon på det batteriet, tyvärr så han jag bara testa i ett år tills jag sålde den. Enda felet var att batteriet bytt polsidor. Men tur att man jobbar med lite grövre kabel så att pressa nya små 16mm kablar är enkelt.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

viffer
Medlem
Inlägg: 133
Blev medlem: ons jun 07, 2006 21:03
Ort: Anderstorp

#7 Inlägg av viffer »

Qwerty skrev:
Swedan skrev:Tror ni jämför päron och äpplen för Yuasa är väl GEL batteri och hemtemas är syrabatteri? :(
Faktist så finns det GEL även på fultema. Vräkte i ett sådant i gammel hondan. Han gick kanon på det batteriet, tyvärr så han jag bara testa i ett år tills jag sålde den. Enda felet var att batteriet bytt polsidor. Men tur att man jobbar med lite grövre kabel så att pressa nya små 16mm kablar är enkelt.
Precis vad jag menade, kolla måtten först (och givetvis polplaceringen) inget kul att börja bearbeta batterihållaren för att spara ett par hundringar. Edit, det finns kanske nån som vill :lol:.
VFR'en tyvärr såld.

Swedan
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: lör jul 01, 2006 13:43
Ort: Boxholm

#8 Inlägg av Swedan »

Qwerty skrev:
Swedan skrev:Tror ni jämför päron och äpplen för Yuasa är väl GEL batteri och hemtemas är syrabatteri? :(
Faktist så finns det GEL även på fultema. Vräkte i ett sådant i gammel hondan. Han gick kanon på det batteriet, tyvärr så han jag bara testa i ett år tills jag sålde den. Enda felet var att batteriet bytt polsidor. Men tur att man jobbar med lite grövre kabel så att pressa nya små 16mm kablar är enkelt.
Ok ett Gel batteri som påstås kanonbra och inte kostar mer än 289:- skulle jag också slå till på :lol:
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."

Hojlös

Skriv svar