Långtur på Biltemaolja

Snacka oljor, stift, filter, drev och däck.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 787
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

Långtur på Biltemaolja

#1 Inlägg av Göingen »

Nu har jag semester, goooooott! :lol:
I morgon ska jag och två kompisar ska iväg på långtur, det kommer att bli ca 5-600 mil, en hel del på Autobahn.
Har just trattat i 3 liter av Biltemas dyraste MC-olja http://www.biltema.se/products/product. ... mId=139169 och skruvat dit ett Biltema oljefilter. Om jag fattat rätt så är oljan väldigt högt klassad. En del är skeptiska och en del säger att det är lungt. Jag kommer att rapportera när jag kommer hem huruvida jag har märkt något speciellt.

Användarvisningsbild
Hercules
Donator 2009
Inlägg: 76
Blev medlem: tis jun 05, 2007 10:40
Ort: Lidköping

#2 Inlägg av Hercules »

Såg en bättre beg. motor för 5000:- i annons häromdagen, ska försöka hitta den igen tills du kommer hem... :wink: :lol:
Trevlig resa :!: :)
GLOBAL UPPVÄRMNING FÖRLÄNGER SÄSONGEN!

Yamaha XJ 900-83, 87-90 (första hojen, hade inte ens moppe innan...)
Yamaha XZ 550-82, 90-91
Kortare uppehåll..., 91-05
VFR 800 FI-98, 05-19
VFR 800 F-15, 19-?

Användarvisningsbild
Karlsson
Donator 2011
Inlägg: 525
Blev medlem: fre jun 29, 2007 17:31
Ort: Vintrosa

Re: Långtur på Biltemaolja

#3 Inlägg av Karlsson »

Göingen skrev:Nu har jag semester, goooooott! :lol:
I morgon ska jag och två kompisar ska iväg på långtur, det kommer att bli ca 5-600 mil, en hel del på Autobahn.
Har just trattat i 3 liter av Biltemas dyraste MC-olja http://www.biltema.se/products/product. ... mId=139169 och skruvat dit ett Biltema oljefilter. Om jag fattat rätt så är oljan väldigt högt klassad. En del är skeptiska och en del säger att det är lungt. Jag kommer att rapportera när jag kommer hem huruvida jag har märkt något speciellt.
Glömm inte att ta med buss pengar :wink:
It's a tour, not a race... but don't get in my way while I'm touring!!

Användarvisningsbild
apex
Donator 2008
Inlägg: 637
Blev medlem: ons mar 28, 2007 22:22
Ort: Linköping

#4 Inlägg av apex »

Oljan är det inget fel på men filter är en viktig komponent som måste vara rätt tillverkad och specad. Biltemaoljan följer gällande smörjspecar, men vem vet vem och hur filtret har gjorts?

De som dömer ut Biltema-olja verkar vara samma som tror man kan trimma en hoj genom att montera ett K/N-filter...ni är nog lite religiösa av er!

Själv är jag en saklig ingenjör som vill ha bevis.....
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Långtur på Biltemaolja

#5 Inlägg av Tyrannosaurus »

Karlsson skrev:
Göingen skrev:Nu har jag semester, goooooott! :lol:
I morgon ska jag och två kompisar ska iväg på långtur, det kommer att bli ca 5-600 mil, en hel del på Autobahn.
Har just trattat i 3 liter av Biltemas dyraste MC-olja http://www.biltema.se/products/product. ... mId=139169 och skruvat dit ett Biltema oljefilter. Om jag fattat rätt så är oljan väldigt högt klassad. En del är skeptiska och en del säger att det är lungt. Jag kommer att rapportera när jag kommer hem huruvida jag har märkt något speciellt.
Glömm inte att ta med buss pengar :wink:
Jag instämmer med Karlsson :wink:

Iofs bör väl Biltemaoljan klara 500 mil. Den har förvisso hög klassning, men man ska komma ihåg att det är när den är ny. Sen är frågan hur stabila molekylerna är och ur fort dom faller sönder. Biltema är ju billigt så man får väl förmoda att även ingredienserna är billiga.

Sen är det ju så (tror det var en tråd om det tidigare) att Biltemas olja för filtrerad och rekonditionerad spillolja med nya additiv mm.
Det kan man märka själv om man luktar på den. Dyr högkvalitetsolja luktar fin färsk olja (en ganska god lukt), Biltemas olja luktar bränt (spillolja). Det får dom aldrig bort oavsett hur mycket dom filtrerar och rekonditionerar den.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Karlsson
Donator 2011
Inlägg: 525
Blev medlem: fre jun 29, 2007 17:31
Ort: Vintrosa

#6 Inlägg av Karlsson »

apex skrev:Oljan är det inget fel på men filter är en viktig komponent som måste vara rätt tillverkad och specad. Biltemaoljan följer gällande smörjspecar, men vem vet vem och hur filtret har gjorts?

De som dömer ut Biltema-olja verkar vara samma som tror man kan trimma en hoj genom att montera ett K/N-filter...ni är nog lite religiösa av er!

Själv är jag en saklig ingenjör som vill ha bevis.....
Jag har köpt (och även sett) så mycke skit på Biltema, så en vetenskaplig test av oljan är nog det enda för mig som kan få mig att köpa den, om den nu klarar testerna.
It's a tour, not a race... but don't get in my way while I'm touring!!

Användarvisningsbild
fbkforever
Donator 2010
Inlägg: 129
Blev medlem: mån sep 24, 2007 19:55
Ort: Uddevalla

#7 Inlägg av fbkforever »

Har hört att det är samma olja på biltema som det är hos andra dyrare kända märken. Det är ju tyvärr så i dagens värld att man tillverkar flera olika märken på samma ställen, fast man byter bara skal. Gäller inte enbart oljor utan de flesta saker som många personer skall köpa.
VFR750F-90 såld!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#8 Inlägg av Tyrannosaurus »

fbkforever skrev:Har hört att det är samma olja på biltema som det är hos andra dyrare kända märken. Det är ju tyvärr så i dagens värld att man tillverkar flera olika märken på samma ställen, fast man byter bara skal. Gäller inte enbart oljor utan de flesta saker som många personer skall köpa.
Ja det sägs vara Statoil som tillverkar Biltemaoljan och det kan mycket väl stämma.

Men trots att det är samma tillverkare kan det ändå skilja i kvalitet. Det hänger på vad man ger tillverkaren för specar.
Du kan t.ex. gå till SKF och beställa ett lager med Mytolerans eller med tiondelstolerans. Det är ju samma tillverkare, men det blir helt olika priser trots att lagerna ser likadana ut när man tittar på dom.

Samma sak gäller olja och det mesta. Men det behöver inte betyda att dyrt alltid är bättre. Dyrt kan också bero på att en produkt bär något "flott" namn efter en kändis eller nåt utan att kvalitén är något speciellt. Ta Harley Davidsson som exempel. Svindyr pisskvalitet, men dom har varit bra på att marknadsföra sitt namn och säljer inte motorcyklar, utan en livsstil vilket är vad dom lever på när den överåriga Marlon Brando wannabeen köper ett komplett rebellkit där det t.o.m. står Harley Davidsson på kalsingarna :lol:

Så för att hitta kvalitet får man titta, känna, lukta och framför allt lyssna på andra vilket är den absolut bästa marknadsföringsmetoden (förtäckt reklam 8) sånt jag jobbar med :wink: )
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Anders
Donator 2009
Inlägg: 121
Blev medlem: ons aug 09, 2006 21:56
Ort: Halmstad

#9 Inlägg av Anders »

Kommer nog att gå hur fint som helst den där resan.
Jag har bara ägt hojar som är 20 år gamla eller mer... dom har nog gått på diverse smörj under alla år, som varit rena fritösoljan jämfört med biltemaoljan vi snackar om. Hur dåligt kan det vara lixom, hojarna hade hundra hästar 1986 också. :roll:
VFR750 5-56 deluxe årsmod 1987
BMW R25 -51

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 787
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

#10 Inlägg av Göingen »

Hej där hemma i Sverige.
Rapporterar ifrån ett soligt Basel att än så långe har jag inte märkt något speciellt med oljan eller filtret. Däremot hade jag glapp i styrlagret som är fixat nu. Det kan vi knappast lasta Biltema för...

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#11 Inlägg av Tyrannosaurus »

Göingen skrev:Hej där hemma i Sverige.
Rapporterar ifrån ett soligt Basel att än så långe har jag inte märkt något speciellt med oljan eller filtret. Däremot hade jag glapp i styrlagret som är fixat nu. Det kan vi knappast lasta Biltema för...
Kul! Ha det bra. Tänk på att den tyska ölen är beroendeframkallande :D

Jo Biltemaoljan smittar av sig på alla lager. Det är som de första symtomen på vatten i knäna som är vågor i håret :lol:

Det är nog ingen större fara att köra på Biltemaolja. Skulle det ha varit skadligt för motorn så hade Biltema blivit fattiga. Men det är ju trots allt en billig olja med billig kvalitet och jag tror ju att grjerna mår bättre av att köras på finare oljor. Men att det skulle hända något med motorn p.g.a. oljan är knappast troligt.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
fbkforever
Donator 2010
Inlägg: 129
Blev medlem: mån sep 24, 2007 19:55
Ort: Uddevalla

#12 Inlägg av fbkforever »

Har för mig att det är någon som kör roadracing som kör på Biltemas olja. Kommer inte ihåg vem det är, men om man kan ha det i racing så borde det ju inte vara skit direkt eller?
VFR750F-90 såld!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#13 Inlägg av tersan »

fbkforever skrev:Har för mig att det är någon som kör roadracing som kör på Biltemas olja. Kommer inte ihåg vem det är, men om man kan ha det i racing så borde det ju inte vara skit direkt eller?
Lite inte för mycket på vad som funkar i rejsing. En rejsmotor t ex har ofta andra lagerspel, körs under andra förhållanden och servas betydligt oftare. Dessutom kör den fattige ägaren förmodligen på vilken olja som helst, bara den är gratis... :wink:

Sen är det ju de facto så att Göingen fått problem med sitt styrlager efter att ha hällt Biltema-olja i hojen... :P Vad händer härnäst? Skulle inte förvåna mig om nån skum servitör drar hans kreditkort två gånger. :)
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 787
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

#14 Inlägg av Göingen »

Äter hemma hos Moder Svea efter en tur till Tyskland, Schweiz, Frankrike, Österrike och Italien. Viffernmotorn surrar på som vanligt, jag har inte märkt något speciellt med den. Biltemaoljan får stanna i motorn ett tag till.
Mina två reskamrater på BMW har däremot haft problem. GS:en fick problem med manicken som känner igen nyckeln. Omöjlig att starta... Efter en del väntan kom BMW-service och moddade till en tillfällig grej så vi kom vidare.
K1200S-maskinen började uppföra sig konstigt redan i Italien och det blev bara värre. Vi körde direkt till handlaren en 10 - 15 mil från färjan i Trelleborg. Maskinen hostade, spottade, rasslade och gick riktigt illa. Handlaren snackade om att kassera hela motorn. Förhoppningsvis på garanti/godwill.
Tyskt högteknologiskt skräp.

Tacka vet jag våra riskokare, man bara tankar och byter ut biltemaoljan emellanåt. Sen är det bara att köra. :D

Användarvisningsbild
burnis
Donator 2007
Inlägg: 295
Blev medlem: lör jun 03, 2006 23:25
Ort: Småland
Kontakt:

#15 Inlägg av burnis »

Göingen skrev:Äter hemma hos Moder Svea efter en tur till Tyskland, Schweiz, Frankrike, Österrike och Italien. Viffernmotorn surrar på som vanligt, jag har inte märkt något speciellt med den. Biltemaoljan får stanna i motorn ett tag till.
Mina två reskamrater på BMW har däremot haft problem. GS:en fick problem med manicken som känner igen nyckeln. Omöjlig att starta... Efter en del väntan kom BMW-service och moddade till en tillfällig grej så vi kom vidare.
K1200S-maskinen började uppföra sig konstigt redan i Italien och det blev bara värre. Vi körde direkt till handlaren en 10 - 15 mil från färjan i Trelleborg. Maskinen hostade, spottade, rasslade och gick riktigt illa. Handlaren snackade om att kassera hela motorn. Förhoppningsvis på garanti/godwill.
Tyskt högteknologiskt skräp.

Tacka vet jag våra riskokare, man bara tankar och byter ut biltemaoljan emellanåt. Sen är det bara att köra. :D
Välkommen hem då...VFR funkar i ur o skur... :D
VFR800 -00a
XR600r -00a såld
XR650r -04a såld
Nc750x -22 automat

Skriv svar