Sida 1 av 1

Ryckutjämnare?

Postat: ons maj 28, 2008 09:28
av SGM
Jag har upplevt att det är väldigt aggressivt ingrepp när man skickar i nästa växel, och även att det är lite av ett klassiskt doglåde-glapp när man velar mellan motorbroms/gas...som kan göra att körningen blir lite ryckig i lågfart.

Är det lite som det skall vara?

Det är en 99:a som ser väldigt original ut runt drivpaketet.

/J - har inte provat någon annan VFR, så det är svårt att veta. :)

Re: Ryckutjämnare?

Postat: ons maj 28, 2008 12:19
av Conseal
SGM skrev:Jag har upplevt att det är väldigt aggressivt ingrepp när man skickar i nästa växel, och även att det är lite av ett klassiskt doglåde-glapp när man velar mellan motorbroms/gas...som kan göra att körningen blir lite ryckig i lågfart.

Är det lite som det skall vara?

Det är en 99:a som ser väldigt original ut runt drivpaketet.

/J - har inte provat någon annan VFR, så det är svårt att veta. :)
Låter normalt tycker jag .. prova peta i 2an när du dragit upp till varvstoppet på ettan =)

Postat: ons maj 28, 2008 15:58
av Tyrannosaurus
Glapp mellan pådrag och avslag finns alltid och ju vassare hoj desto mer kännbart blir det eftersom varje ribba på gasen ökar med effekten.

Sen har man också större glapp på kedjehojar och ju större spel desto mer glapp. På enduron har du väl riktigt mycket glapp eftersom man brukar ha rätt mycket kedjespel för att tillåta den långa fjädringsvägen, om du inte har spännrulle vill säga.

Postat: ons maj 28, 2008 16:15
av SGM
Tyrannosaurus skrev:Glapp mellan pådrag och avslag finns alltid och ju vassare hoj desto mer kännbart blir det eftersom varje ribba på gasen ökar med effekten.

Sen har man också större glapp på kedjehojar och ju större spel desto mer glapp. På enduron har du väl riktigt mycket glapp eftersom man brukar ha rätt mycket kedjespel för att tillåta den långa fjädringsvägen, om du inte har spännrulle vill säga.
Visst är det så, men jag har bara skolans traktor-gsx750 att jämföra med, det känns betydligt mera omilt att få i nästa spragg under acceleration på viffern. :)

Enduron saknar helt ryckutjämnare, så på asfalt är den lite yster om man är omild med den (att den är ytterst lågt drevad och har lite för mycket pulver till vikten hjälper inte heller) - men den körs å andra sidan på underlag där man åker med konstant hjulspinn mer eller mindre.

/J

Ryckutjämnare?

Postat: ons jun 04, 2008 07:59
av vfrforever
Jag har en 800 -99, min 3:e VFR. Den och de tidigare rycker vid ca 2000rpm och jämn gas. Nu är inte drivpaketet det bästa, återkommer efter bytet av detta nästa vecka. :)

Postat: ons jun 04, 2008 08:38
av SGM
Nja, inte riktigt samma sak - jag svammlar om en mjuk upphängning av bakre drevet, typ "hardyskiva" fast för motorcyklar. :) Detta sparar på drivlinan vid hårdför hantering av bitarna.

Rycker gör min med pga rå motorgång under 3000 i lågfart på högre växlar, men det är ju bara att pilla ned i lådan. :)

/J