kennet skrev:Kollade över bromsarna då det blir en Norgetripp om några veckor, och dom var nästan helt slut fram och jisses var lätt det var att byta. Monterade på ny SBS belägg som jag fick med när jag köpte kutsen på blocket. Måste säga att det blev mycket bra bromsegenskaper, kan rekomendera dessa. Tror dom hamnar runt 600:- fram om man kollar på nätet.
Håller med. Löjligt lätt att byta!
De gamla jag bytte ut, hade Lucas tryckt bakpå. Inget märke jag känner till.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Monterar Biltema belägg förra året fram på min och i början så kunde det gnissla lite när man bromsade i låga farter men det försvann sen.
Jag är helt nöjd med mina, har dock inte kört så mycket med andra så jag har inget direkt att jämföra med.
Mvh. Mathias
Honda VFR 750 -97
Opel Astra Turbo Cab -02
Saab 900 Aero -88
Saab 900 TurboS Cab -91
Saab 96 -65
Dodge Stealth R/T TT -92 http://www.garaget.org/T-PWR
Nya Biltema-bromsbeläggen känns mjuka när man bromsar. Ska det vara så med nya belägg, innan de komprimerats av användning?
Misstänker annars att luftning behövs. Har stålomspunna bromsslangar, så svampigt ska det inte vara om allt är luftat ordentligt.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
adrian_vg skrev:Tog frun med ut på en testrunda igår kväll.
Nya Biltema-bromsbeläggen känns mjuka när man bromsar. Ska det vara så med nya belägg, innan de komprimerats av användning?
Misstänker annars att luftning behövs. Har stålomspunna bromsslangar, så svampigt ska det inte vara om allt är luftat ordentligt.
Har du kört in beläggen?
Enligt tillverkarna ska man bromsa försiktigt "ett hundratal" gånger när beläggen är nya, annars kommer dom inte att ta som dom ska om man börjar med att bromsa hårt.
Tommy Gsson skrev:Har du kört in beläggen?
Enligt tillverkarna ska man bromsa försiktigt "ett hundratal" gånger när beläggen är nya, annars kommer dom inte att ta som dom ska om man börjar med att bromsa hårt.
Inte riktigt än. Har kanske hunnit med 50-100 försiktiga inbromsningar.
Så nya bromsbelägg är mjuka innan man kört in dem??
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Senast redigerad av adrian_vg den mån maj 18, 2009 12:57, redigerad totalt 1 gånger.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
TRW has also retained the rights to the Lucas brand name, and works with a series of licensees who market Lucas-branded electrical products across Europe. For further information, please visit www.lucas-electrical.co.uk .
Nåja Lucas har faktiskt lyckats ett par gånger. Dom byggde ett riktigt bra brytarlöst system till hojar på 70-talet men optisk avläsning som hette Lucas-Rita.
Systemet hade dock en liten egenhet som gjorde att hojen rätt som det var kunde börja gå skitilla vilket berodde på att det optiska ögat hade blivit skitigt. Men det var väldigt lättåtgärdat med en topz och lite bensin.
Biltemabeläggen började suga fast rätt bra i skivan vid slutet av BK-kursen, men känslan är fortfarande diffus, mjuk och svampig. Misstänker luft i systemet. Får kolla det till helgen, om vädret tillåter.
Beläggen gnisslar i slutet av bromsningen. Volvo 245-vibbar...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
adrian_vg skrev:Biltemabeläggen började suga fast rätt bra i skivan vid slutet av BK-kursen, men känslan är fortfarande diffus, mjuk och svampig. Misstänker luft i systemet. Får kolla det till helgen, om vädret tillåter.
Beläggen gnisslar i slutet av bromsningen. Volvo 245-vibbar...
Mitt gnissel försvann efter ett tag..
Mvh. Mathias
Honda VFR 750 -97
Opel Astra Turbo Cab -02
Saab 900 Aero -88
Saab 900 TurboS Cab -91
Saab 96 -65
Dodge Stealth R/T TT -92 http://www.garaget.org/T-PWR
adrian_vg skrev:Biltemabeläggen började suga fast rätt bra i skivan vid slutet av BK-kursen, men känslan är fortfarande diffus, mjuk och svampig. Misstänker luft i systemet. Får kolla det till helgen, om vädret tillåter.
Beläggen gnisslar i slutet av bromsningen. Volvo 245-vibbar...
Mitt gnissel försvann efter ett tag..
Mvh. Mathias
Hör inget gnissel mer. Skumt. Biltemabeläggen rockar fett i regn, och jäklar vad de börjar ta nu! Svampigheten är dessutom på väg bort känns det som.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Jag bytte också nyss. Jag gick helt enkelt in på Funbike och sa att jag skulle ha bromsbelägg till min vfr och fick då ett par SBS-klossar. Har någon erfarenhet av dem?
adrian_vg skrev:Biltemabeläggen började suga fast rätt bra i skivan vid slutet av BK-kursen, men känslan är fortfarande diffus, mjuk och svampig. Misstänker luft i systemet. Får kolla det till helgen, om vädret tillåter.
Beläggen gnisslar i slutet av bromsningen. Volvo 245-vibbar...