Bromsbelägg .. orginal eller ?

Snacka oljor, stift, filter, drev och däck.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Bromsbelägg .. orginal eller ?

#91 Inlägg av Donner »

Förra året när jag skulle byta mitt bakdäck så slog jag ett öga på beläggen. Dom var tokslut så i all hast fick det bli Biltemas belägg :oops:
Nu har jag kollat min bromsskiva och den börjar så smått bli repig, besiktningsmannen sa till mig (igår) att beläggen är snart slut :shock:

Va...slut näää dom har ju inte rullat många mil men jo...snart slut. Har även märkt att bakfälgen blir skitigare än framfälgen :roll:

Bromsar i princip aldrig med bakbromsen men combibromsarna gör ju att det bromsar lite bak.

Skall byta belägg snart så jag kan rädda min bromsskiva. Har dock inte märkt nåt konstigt annars, gnissel har jag inte haft alls.

Min slutsats är att beläggen är extremt mjuka ,skadar skivan samt slits extremt fort.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Bromsbelägg .. orginal eller ?

#92 Inlägg av adrian_vg »

Original är väldigt dyrt tycker jag. Utgå i från det. "Bromsar ska man aldrig kompromissa med"... Nej, och vatten är vått och allt har sitt pris. 8*)

Jag skulle ha köpt piratbelägg. Kanske inte Biltemas dock...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Bromsbelägg .. orginal eller ?

#93 Inlägg av Donner »

Ja det blir nåt mellanting. Åker in till NilssonsMc och köper nåt dom rekommenderar.

Fram är beläggen fina och jag vet inte hur gamla dom är. Kanske skulle kolla om man kan se vilket märke det är på dom då dom funkar fint.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Bromsbelägg .. orginal eller ?

#94 Inlägg av adrian_vg »

Donner skrev:Ja det blir nåt mellanting. Åker in till NilssonsMc och köper nåt dom rekommenderar.

Fram är beläggen fina och jag vet inte hur gamla dom är. Kanske skulle kolla om man kan se vilket märke det är på dom då dom funkar fint.
Du får berätta sen vad det blev. Vad hade du för belägg på nu?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Bromsbelägg .. orginal eller ?

#95 Inlägg av Donner »

adrian_vg skrev:
Donner skrev:Ja det blir nåt mellanting. Åker in till NilssonsMc och köper nåt dom rekommenderar.

Fram är beläggen fina och jag vet inte hur gamla dom är. Kanske skulle kolla om man kan se vilket märke det är på dom då dom funkar fint.
Du får berätta sen vad det blev. Vad hade du för belägg på nu?
Vet inte, det är det jag skall försöka kolla. En sak är säker iaf...det blir inte feltema :wink:
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Bromsbelägg .. orginal eller ?

#96 Inlägg av adrian_vg »

Donner skrev:Vet inte, det är det jag skall försöka kolla. En sak är säker iaf...det blir inte feltema :wink:
:lol:

Kollade mina på svartviffern också tidigare. Fram gott om belägg kvar, men ska nog byta till hösten. Bak ser beläggen knappt använda ut. Har en misstanke om att det är originalbeläggen som viffern såldes med... :roll:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Bromsbelägg .. orginal eller ?

#97 Inlägg av Donner »

adrian_vg skrev:
Donner skrev:Vet inte, det är det jag skall försöka kolla. En sak är säker iaf...det blir inte feltema :wink:
:lol:

Kollade mina på svartviffern också tidigare. Fram gott om belägg kvar, men ska nog byta till hösten. Bak ser beläggen knappt använda ut. Har en misstanke om att det är originalbeläggen som viffern såldes med... :roll:
Ja det är iaf inte fel att plocka av och motionera delarna lite och smörja upp, tror jag skall göra det både fram o bak faktiskt. Synd att man saknar en riktig mclyft bara. Får smöra lite för HondaHasse....han har en fin en i garaget ;)
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Bromsbelägg .. orginal eller ?

#98 Inlägg av adrian_vg »

Donner skrev:Ja det är iaf inte fel att plocka av och motionera delarna lite och smörja upp, tror jag skall göra det både fram o bak faktiskt. Synd att man saknar en riktig mclyft bara. Får smöra lite för HondaHasse....han har en fin en i garaget ;)
Man ska vårda vänner med en mc-lyft väl. :tummenupp
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2245
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Bromsbelägg .. orginal eller ?

#99 Inlägg av HondaHasse »

Donner skrev:
adrian_vg skrev:
Donner skrev:Vet inte, det är det jag skall försöka kolla. En sak är säker iaf...det blir inte feltema :wink:
:lol:

Kollade mina på svartviffern också tidigare. Fram gott om belägg kvar, men ska nog byta till hösten. Bak ser beläggen knappt använda ut. Har en misstanke om att det är originalbeläggen som viffern såldes med... :roll:
Ja det är iaf inte fel att plocka av och motionera delarna lite och smörja upp, tror jag skall göra det både fram o bak faktiskt. Synd att man saknar en riktig mclyft bara. Får smöra lite för HondaHasse....han har en fin en i garaget ;)
Det kostar... ;)

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Bromsbelägg .. orginal eller ?

#100 Inlägg av Donner »

HondaHasse skrev: Det kostar... ;)
Kan jag tro :lol:
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
Seth
Medlem
Inlägg: 1178
Blev medlem: sön maj 31, 2009 22:33
Ort: Kinne-vedum

Re: Bromsbelägg .. orginal eller ?

#101 Inlägg av Seth »

Vad rekomenderar ni för belägg i dagsläget då?
"Bättre än HD"

Användarvisningsbild
Ajax
Donator 2013
Inlägg: 604
Blev medlem: sön feb 07, 2010 22:51
Ort: Årsta

Re: Bromsbelägg .. orginal eller ?

#102 Inlägg av Ajax »

Seth skrev:Vad rekomenderar ni för belägg i dagsläget då?
Jag rekommenderar att du köper det som du själv tror på!
Det finns alla olika falanger här på forumet, en del som kör med biltema och andra som kör med SBC eller Carbon Lorraine (och en del som kör både och, fast inte på samma viffer). Själv kör jag med EBC Double HH, ett sintrat belägg som ska funka bra både för gatkörning och lite högre temperaturer på bana. De som satt på när jag bytte var kevlar-belägg, och de funkade bra de med.
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Bromsbelägg .. orginal eller ?

#103 Inlägg av adrian_vg »

Ajax skrev:Jag rekommenderar att du köper det som du själv tror på!
Det finns alla olika falanger här på forumet, en del som kör med biltema och andra som kör med SBC eller Carbon Lorraine (och en del som kör både och, fast inte på samma viffer). Själv kör jag med EBC Double HH, ett sintrat belägg som ska funka bra både för gatkörning och lite högre temperaturer på bana. De som satt på när jag bytte var kevlar-belägg, och de funkade bra de med.
Med det sagt, budgetbelägg som inte är Biltema eller SBS skulle mitt väl vara. 8*)

De som jag fn har på svartviffern är jag inte helt nöjd med, de tar inte så bra innan de har värmts upp lite. Funkar dock bra på bana. Synd bara att jag inte bor på en bana, utan även kör på på gatorna som en vanlig man ibland. 8*)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
TobLind
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 77
Blev medlem: ons jan 07, 2009 21:27
Ort: tollarp

Re: Bromsbelägg .. orginal eller ?

#104 Inlägg av TobLind »

Aldrig mera Biltema för min del. Som tidigare sagts de är mjuka, repar skivan och tål inte höga temperaturer. De jag fick tag på till mina fram ok höll just 500 mil tror jag och de blev lätt överhettade då bromsverkan blev ryckig om jag bromsade hårt. Tur att jag aldrig tappade bromsverkan.
Nu har jag köpt Goldfren och ska testa dem. Hittills är jag riktigt nöjd med dem! Jag har inte märkt av förluster i bromsverkan så de verkar tåla värme bra. Skivorna ser bättre ut nu redan, har nog bara kört 100 mil med dem. Dessutom är de ju bara en 20:a dyrare än biltemas! Beställde mina från England på Ebay skitbra pris och leverans bara 4 dagar!
Nästa test blir nog EBC klossar finns också på Ebay riktigt billigt.
VFR 800 -99

Användarvisningsbild
Ajax
Donator 2013
Inlägg: 604
Blev medlem: sön feb 07, 2010 22:51
Ort: Årsta

Re: Bromsbelägg .. orginal eller ?

#105 Inlägg av Ajax »

Kör EBC double HH och är nöjd med dem. Med mina tidigare klossar var det lite skillnad efter lite hårdare körning på knix, men med de här är det full verkan både när de är kalla och när de är varma.
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme

Skriv svar