Bromsbelägg .. orginal eller ?

Snacka oljor, stift, filter, drev och däck.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

Bromsbelägg .. orginal eller ?

#1 Inlägg av Conseal »

Står troligen inför ett bromsbeläggsbyte inom snar framtid och tänkte kolla vad ni andra använder er av. Detta precis som oljor har varit diskussions frågor i många forum men inte här än (förutom oljor då).

Har hört att biltemas belägg skall vara riktigt bra sålänge man inte har tänkt att tokrejsa på mantorp eller liknande .... priset är ju klart fördelaktigt så vad har ni för erfarenheter ?
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

vfr800
Donator 2007
Inlägg: 272
Blev medlem: tis jun 06, 2006 23:17
Ort: eskilstuna

#2 Inlägg av vfr800 »

det var längesen jag köpte nåt på biltema,men rent strikt skulle jag inte köpa nåt annat än original på säkerhetsdetaljer om man inte vet att annat märke är bättre.
samma sak med oljefilter och olja man får vad man betalar för men som du säger kanske är dom ok om man bara kör lugnt....

Användarvisningsbild
tedman
Donator 2009
Inlägg: 379
Blev medlem: tis okt 17, 2006 20:43
Ort: Åkersberga

#3 Inlägg av tedman »

Jag bytte med original, kollade tekniktrådar överallt och kom fram till att original var nog bäst.

Henkan
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: lör sep 23, 2006 11:41
Ort: Lysekil

#4 Inlägg av Henkan »

Jag har haft lite slöa frambromsar ett tag, tyckte inte att beläggen var särskilt slitna. Men så fick jag ett infall och impulsköpte ett par bromsbelägg på Biltema, och dom tar faktiskt ganska bra får jag säga. Nu kör jag inte på bana eller så, så jag vet inte hur dom beter sig om man pressar lite hårdare men till vardags är dom nog helt ok.

Enda negativa som jag märkt är att dom gnisslar en del precis innan stannar, så jag brukar växla om till bakbromsen den sista lilla biten.
Sen är det väl såhär, om man tänker efter hur långt utvecklingen har gått sen min hoj lämnade fabriken -90 så är nog dagens biltemabelägg inte sämre än dom som satt på orginal på fabriken.....inte sant :?:
VFR -90, snart som ny......

.....070414 blev den som ny. Gäller garantin nu igen då?? :)

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#5 Inlägg av adrian_vg »

Henkan skrev:Sen är det väl såhär, om man tänker efter hur långt utvecklingen har gått sen min hoj lämnade fabriken -90 så är nog dagens biltemabelägg inte sämre än dom som satt på orginal på fabriken.....inte sant :?:
Du är nog nåt intressant på spåret med den kommentaren. Har börjat tänka så också.

Så Biltema har bromsbelägg för våra viffrar, hmmm... Är priserna per par tro?? Samma pris bak iaf.

http://www.biltema.se/carparts/carpart_ ... mId=137773

Priset är rätt. Vad kostar märkesbelägg från SBS mfl egentligen??
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Batte
Donator 2008
Inlägg: 85
Blev medlem: tor aug 09, 2007 15:59
Ort: Kungsbacka

#6 Inlägg av Batte »

Min erfarenhet är iaf att orginalbelägg lönar sig i längden samt att dom nog oftast har bäst "bett" och inte sliter skivor så fort.

Hade en Hornet 600 som jag bytte orginalbeläggen fram först vid 3000 mil. Och den hojen var inte speciellt snällt körd.
KTM 400 EXC -09

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#7 Inlägg av adrian_vg »

Batte skrev:Min erfarenhet är iaf att orginalbelägg lönar sig i längden samt att dom nog oftast har bäst "bett" och inte sliter skivor så fort.

Hade en Hornet 600 som jag bytte orginalbeläggen fram först vid 3000 mil. Och den hojen var inte speciellt snällt körd.
Nästa gång jag byter ska jag kolla om man kan se vad för märke det är på beläggen. Jag kör inte speciellt hårt. Antar att jag nog skulle klara mig med Biltemabelägg.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 787
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

#8 Inlägg av Göingen »

Kolla senaste Motorrad, där testar de olika bromsbelägg till BMW R1200GS. De klart sämsta och dyraste i testet är originalbeläggen.
Jag tror inte att man ska ha alltför stor tilltro till att originaldelar är bättre än andra.
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#9 Inlägg av adrian_vg »

Göingen skrev:Kolla senaste Motorrad, där testar de olika bromsbelägg till BMW R1200GS. De klart sämsta och dyraste i testet är originalbeläggen.
Jag tror inte att man ska ha alltför stor tilltro till att originaldelar är bättre än andra.
Tredjepartsbelägg av bra kvalitet är oftast bättre än originalbelägg. Tillverkaren har delkostnader att tänka på och kan inte ta hur dyra delar som helst.

Har du ev nån länk till denna test? Om den finns på webben vill säga.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 787
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

#10 Inlägg av Göingen »

adrian_vg skrev:
Göingen skrev:Kolla senaste Motorrad, där testar de olika bromsbelägg till BMW R1200GS. De klart sämsta och dyraste i testet är originalbeläggen.
Jag tror inte att man ska ha alltför stor tilltro till att originaldelar är bättre än andra.
Tredjepartsbelägg av bra kvalitet är oftast bättre än originalbelägg. Tillverkaren har delkostnader att tänka på och kan inte ta hur dyra delar som helst.

Har du ev nån länk till denna test? Om den finns på webben vill säga.
Tyvärr så hittar jag den inte, du får lägga några tior på att införskaffa tidningen.
http://www.motorradonline.se/?sida=Tidningen
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#11 Inlägg av adrian_vg »

Aah. Den svenska Motorrad. Det var ju lite enklare. FÅr smygläsa den i affären. 8-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#12 Inlägg av adrian_vg »

Min frambroms har börjat gnissla en del sen efter bromstesterna på avrostningen. Blev bättre efter lite avkylning, men det är fortfarande kvar en del gnissel... Kollade beläggen fram och kunde inte se nån slityta!!

Hur tjock brukar slitytan vara på sprillans nya belägg egentligen??

Innan jag köper på Biltema eller så, Lelles har ju hunnit stänga innan jag hinner dit, ville jag bara kolla att det inte ska vara så tunnt med slityta...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Fransson
Donator 2011
Inlägg: 379
Blev medlem: tis apr 10, 2007 18:13
Ort: hamneda.

#13 Inlägg av Fransson »

Har kollat om det är någon skillnad på Biltema kontra orginal kan inte se någon skilnad i tjocklek
orginal pris:550kr/paret dvs 1100kr för ett framhjul
Biltema pris:150kr/paret dvs 300kr för ett framhjul
Du kan byta nästan 4ggr med biltemas belägg innan du betalt orginal
all heder för orginaldelar men så mycket bättre är dom inte
VFR.800.-00
RÖD
SÅKLART

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#14 Inlägg av adrian_vg »

Fransson skrev:Har kollat om det är någon skillnad på Biltema kontra orginal kan inte se någon skilnad i tjocklek
orginal pris:550kr/paret dvs 1100kr för ett framhjul
Biltema pris:150kr/paret dvs 300kr för ett framhjul
Du kan byta nästan 4ggr med biltemas belägg innan du betalt orginal
all heder för orginaldelar men så mycket bättre är dom inte
Japp, köpte två uppsättningar. Ska bara kolla i servicemanualen om det är nåt speciellt innan jag börjar.

Som Henke skrev innan, de flashigaste originalbeläggen från '97 är antagligen fullt i klass med dem från Biltema idag.

Monterar idag och provkör på Rörken på måndag! :lol:

Edit: Det var nog tur att jag bytte nu. Det var 0,5 till 0mm kvar på vardera bromsen... Vänsterskivan hade ätit sig in en tredjedel eller så på ena belägghållaren. Inte så konstigt att det gnisslade så...

Biltemabeläggen passade iaf perfekt in i kaliprarna. Återkommer på måndag kväll om hur beläggen funkat på Rörkens BKK. :shock:

Lägger upp en beläggbytarguide på http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?p=27845.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
kennet
Donator 2008
Inlägg: 523
Blev medlem: mån apr 09, 2007 12:21
Ort: Uddevalla

#15 Inlägg av kennet »

Kollade över bromsarna då det blir en Norgetripp om några veckor, och dom var nästan helt slut fram och jisses var lätt det var att byta. Monterade på ny SBS belägg som jag fick med när jag köpte kutsen på blocket. Måste säga att det blev mycket bra bromsegenskaper, kan rekomendera dessa. Tror dom hamnar runt 600:- fram om man kollar på nätet.
Utan hoj tyvärr

Skriv svar