Bromsbelägg .. orginal eller ?

Snacka oljor, stift, filter, drev och däck.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#61 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:
adrian_vg skrev: Edit: Intressant om bromsbelägg, inkl test; http://www.kvickmc.se/mc/street-pads.htm.
Nämen titta... där fanns ju ett färdigt Brembo-kit till VFR 90-93! 8) Tyvärr inte mer info om exakt innehåll och pris, tur det kanske... :wink:
Duh! Den missade jag... Är det samma ok på 90-93 som till 94-97??

Edit: http://www.sd-tec.de/catalog/product_in ... _id/146888 Vad är din båge värd? ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#62 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:
tersan skrev:
adrian_vg skrev: Edit: Intressant om bromsbelägg, inkl test; http://www.kvickmc.se/mc/street-pads.htm.
Nämen titta... där fanns ju ett färdigt Brembo-kit till VFR 90-93! 8) Tyvärr inte mer info om exakt innehåll och pris, tur det kanske... :wink:
Duh! Den missade jag... Är det samma ok på 90-93 som till 94-97??

Edit: http://www.sd-tec.de/catalog/product_in ... _id/146888 Vad är din båge värd? ;-)
Endast det bästa är gott nog för min älskling... :wink: Man kan också se det så här: en "färdig" banhoj kostar 30-40 tusen, då kan jag ju lägga motsvarande på ombyggnad och få en hoj som passar just mig.

Alternativet till färdigt kit är att hitta nåt från nån annan hoj som kan passa, utan alltför mycket modifiering. Finns lite info på en del utländska forum, har jag sett...

Få se vilka behov jag har 2010, har tänkt mig en del bankörning då.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
H2SO4
Donator 2012
Inlägg: 127
Blev medlem: tis dec 26, 2006 12:36
Ort: Bohus

#63 Inlägg av H2SO4 »

tersan skrev: Endast det bästa är gott nog för min älskling... :wink: Man kan också se det så här: en "färdig" banhoj kostar 30-40 tusen, då kan jag ju lägga motsvarande på ombyggnad och få en hoj som passar just mig.

Alternativet till färdigt kit är att hitta nåt från nån annan hoj som kan passa, utan alltför mycket modifiering. Finns lite info på en del utländska forum, har jag sett...

Få se vilka behov jag har 2010, har tänkt mig en del bankörning då.
Registrerade mig på deras sajt för att få tillgång till deras prislistor.
Ett komplett kit till våra pärlor går loss på ca 21k inkl moms för framhjulet,
för bak går de på ca 14,3k.
Och enligt vad som medföljer så tillkommer även bromsklotsar.
******************************
Are you GOOD, or?!? ;-)
Honda RC46 - 99
Honda RC36 - 93 *Såld*
Kawasaki ZXR750 - 91 *Såld*
Kawasaki GPZ400 - 88 *Såld*

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#64 Inlägg av adrian_vg »

H2SO4 skrev:Registrerade mig på deras sajt för att få tillgång till deras prislistor.
Ett komplett kit till våra pärlor går loss på ca 21k inkl moms för framhjulet,
för bak går de på ca 14,3k.
Och enligt vad som medföljer så tillkommer även bromsklotsar.
Gaaah! Lägg till lika mycket till ungefär och du har en viffer till. :? Tror inte det är ekonomiskt försvarbart, men oj vad sexigt det skulle bli med Brembook fram!!

Edit: Bytte förresten till Newfrenbeläggen när jag kom hem från jobbet, trots kyla och mörker. Fick iaf för första gången användning för min lysrörssladdlampa från Bosch som jag köpte för tio år sen... :roll: Tio minuter blankt tog bytet, inkl hämtning av verktyg och sen tillbakalämning av desamma. Måste vara nåt sorts rekord... :lol:

När jag plockat av Biltemabeläggen såg jag att det var lite mer kvar att slita på än jag trodde vid inspektionen, åtminstone en hel millimeter till. Kunde ha väntat lite till, men slipper iaf göra det i vår...

De nya beläggen ligger på lite grann, ordnar sig av sig självt får man hoppas. Känns iaf som om de är lite tjockare än de från Biltema. Newfrenbeläggen kändes fastare i handtaget direkt från start på ett sätt som Biltemas aldrig gjorde.

Jag är inte helt hundra, men jag tror faktiskt att skivorna fram är mer slitna än de var i våras. Det är iaf en tydlig kant både ytterst och innerst på skivorna, som jag inte minns från början av säsongen. Undrar vad ISR tar för sina skivor... :roll: Biltemas belägg kanske inte var helt billiga i slutändan, men oj vad bra de bet.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
H2SO4
Donator 2012
Inlägg: 127
Blev medlem: tis dec 26, 2006 12:36
Ort: Bohus

#65 Inlägg av H2SO4 »

adrian_vg skrev: Gaaah! Lägg till lika mycket till ungefär och du har en viffer till. :? Tror inte det är ekonomiskt försvarbart, men oj vad sexigt det skulle bli med Brembook fram!!

När jag plockat av Biltemabeläggen såg jag att det var lite mer kvar att slita på än jag trodde vid inspektionen, åtminstone en hel millimeter till. Kunde ha väntat lite till, men slipper iaf göra det i vår...
Jag är ju inte förvånad om skivorna nötts ner lite av körningen, det är ju så, om man väljer hårdare klossar sliter man mer på skivorna o tvärt om. Mina skivor börjar se lite sletna ut med. Men jag håller med att det hade vart lite porrigt med Brembo-doningar på hojen, i kombo med en öhlinsgaffel. Hade man haft en RC30 hade jag inte tvekat på brembo-grejor till den...

Kan tillägga vad som ingår i kitet fram:
Satserna är sammansatta av Brembo bromsskivor, bromsok och huvudcylindrar, B.H. stålomspunna bromsslangar och anslutningar samt MQ specialfästen för montering av bromsok.
******************************
Are you GOOD, or?!? ;-)
Honda RC46 - 99
Honda RC36 - 93 *Såld*
Kawasaki ZXR750 - 91 *Såld*
Kawasaki GPZ400 - 88 *Såld*

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#66 Inlägg av tersan »

H2SO4 skrev:Kan tillägga vad som ingår i kitet fram:
Satserna är sammansatta av Brembo bromsskivor, bromsok och huvudcylindrar, B.H. stålomspunna bromsslangar och anslutningar samt MQ specialfästen för montering av bromsok.
Skivorna är dessutom större, oken är fasta och har fyra kolvar... finns dessutom ett ännu dyrare kit med CNC-frästa racingok. Törs inte ens tänka på vad det skulle kosta här hemma!

Fast i Tyskland var ju priset drygt hälften av det svenska... undrar om man kan få ner det lite till. :wink:

Men sen måste ju fjädringen uppgraderas, och det tycks också kunna bli löjligt dyrt.
Senast redigerad av tersan den ons sep 30, 2009 19:59, redigerad totalt 1 gånger.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
H2SO4
Donator 2012
Inlägg: 127
Blev medlem: tis dec 26, 2006 12:36
Ort: Bohus

#67 Inlägg av H2SO4 »

tersan skrev: Skivorna är dessutom större, oken är fasta och har fyra kolvar... finns dessutom ett ännu dyrare kit med CNC-frästa racingok. Törs inte ens tänka på vad det skulle kosta här hemma!

Fast i Tyskland var ju priset drygt hälften av det svenska... undrar om man kan få ner det lite till. :wink:

Men sen måste ju fjädringen uppgraderas, och det tycks också kunna bli löjligt dyrt.
Ja detta är ju bara street-kittet :) men det hade ändå vart najs att klämma på hojen, bra nyp i bromsarna har man aldrig ont av..
******************************
Are you GOOD, or?!? ;-)
Honda RC46 - 99
Honda RC36 - 93 *Såld*
Kawasaki ZXR750 - 91 *Såld*
Kawasaki GPZ400 - 88 *Såld*

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#68 Inlägg av adrian_vg »

H2SO4 skrev:Jag är ju inte förvånad om skivorna nötts ner lite av körningen, det är ju så, om man väljer hårdare klossar sliter man mer på skivorna o tvärt om.
Biltemabeläggen är mjuka, så de biter bättre, är min erfarenhet. Men ser inte varför mjukare belägg skulle slita så på skivorna... :?:
H2SO4 skrev:Kan tillägga vad som ingår i kitet fram:
Satserna är sammansatta av Brembo bromsskivor, bromsok och huvudcylindrar, B.H. stålomspunna bromsslangar och anslutningar samt MQ specialfästen för montering av bromsok.
Om jag nu inte ska lämna in viffern på motorrenovering över vintern, kanske så... Hmm... Decisions, decisions... :roll:
tersan skrev:Skivorna är dessutom större, oken är fasta och har fyra kolvar... finns dessutom ett ännu dyrare kit med CNC-frästa racingok. Törs inte ens tänka på vad det skulle kosta här hemma!

Fast i Tyskland var ju priset drygt hälften av det svenska... undrar om man kan få ner det lite till. :wink:
Får större skivor plats i vifferns fälg?

Var såg du de svenska priserna nånstans?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
H2SO4
Donator 2012
Inlägg: 127
Blev medlem: tis dec 26, 2006 12:36
Ort: Bohus

#69 Inlägg av H2SO4 »

Okay skumt, men å andra sidan bromsar är ju slitvara. Det ju kan vara så att härdningen i själva skivan kan börja ge sig och då slits dom snabbare än annars.

Motorrenovering? Hur långt har den gått? Drar den olja? Missljud?
******************************
Are you GOOD, or?!? ;-)
Honda RC46 - 99
Honda RC36 - 93 *Såld*
Kawasaki ZXR750 - 91 *Såld*
Kawasaki GPZ400 - 88 *Såld*

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#70 Inlägg av adrian_vg »

H2SO4 skrev:Okay skumt, men å andra sidan bromsar är ju slitvara. Det ju kan vara så att härdningen i själva skivan kan börja ge sig och då slits dom snabbare än annars.
Jag trodde skivorna var genomhärdade? Det funkar väl inte att bara härda ytan, eller? Eller så är Hondas 90-talsskivor gjorda av ost.
H2SO4 skrev:Motorrenovering? Hur långt har den gått? Drar den olja? Missljud?
Du har missat hela min mindre katastrof? :shock: Jag säger bara, "italiensk tuneup". :roll:
Se tråden i sin helhet på http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=2631. Vi säger inget om den biten mer här i denna tråd dock. Ontopic gentlemen, please! ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#71 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:
tersan skrev:Skivorna är dessutom större, oken är fasta och har fyra kolvar... finns dessutom ett ännu dyrare kit med CNC-frästa racingok. Törs inte ens tänka på vad det skulle kosta här hemma!

Fast i Tyskland var ju priset drygt hälften av det svenska... undrar om man kan få ner det lite till. :wink:
Får större skivor plats i vifferns fälg?

Var såg du de svenska priserna nånstans?
Alkoholen här ovan skrev det svenska priset på 21 lapp... på din tyska sida var priset 1200 EUR dvs ca 13 tusen.

Diametern var ca 20 mm större om jag minns rätt, och det finns rätt gott om plats i fälgen. Snarare okplaceringen som sätter begränsningen, men det går ju att lösa.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#72 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Alkoholen här ovan skrev det svenska priset på 21 lapp... på din tyska sida var priset 1200 EUR dvs ca 13 tusen.
Duh! Såg den juh, men sökte en källa på nätet typ webbshop. ;-) Förresten, om man ska vara lite anal, är trivialnamnet på H2SO4 svavelsyra, som inte är en alkohol. :P

tersan skrev:Diametern var ca 20 mm större om jag minns rätt, och det finns rätt gott om plats i fälgen. Snarare okplaceringen som sätter begränsningen, men det går ju att lösa.
Tjusningen med färdiga kit är att det bara ska vara att skruva på. Måste man börja slipa, borra och bända är det bara frustrerande. Jag monterade en Derbi-framskärm på min XL600R... :roll:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#73 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Förresten, om man ska vara lite anal, är trivialnamnet på H2SO4 svavelsyra, som inte är en alkohol. :P
F-n, mina kemikunskaper har visst legat i träda lite för länge... jag tänkte på etanol (C2H5OH)... :oops:

Nåja, bägge vätskorna är farliga att dricka... :wink:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
H2SO4
Donator 2012
Inlägg: 127
Blev medlem: tis dec 26, 2006 12:36
Ort: Bohus

#74 Inlägg av H2SO4 »

tersan skrev:
adrian_vg skrev:Förresten, om man ska vara lite anal, är trivialnamnet på H2SO4 svavelsyra, som inte är en alkohol. :P
F-n, mina kemikunskaper har visst legat i träda lite för länge... jag tänkte på etanol (C2H5OH)... :oops:

Nåja, bägge vätskorna är farliga att dricka... :wink:
Jo det är väl inte så hälsosamt kanske, beträffande den italienska tuningen så hade jag missat det totalt, min aktivitet här går i perioder...

Kan vi få länken till den tyska sajten?
******************************
Are you GOOD, or?!? ;-)
Honda RC46 - 99
Honda RC36 - 93 *Såld*
Kawasaki ZXR750 - 91 *Såld*
Kawasaki GPZ400 - 88 *Såld*

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#75 Inlägg av tersan »

H2SO4 skrev:
tersan skrev:
adrian_vg skrev:Förresten, om man ska vara lite anal, är trivialnamnet på H2SO4 svavelsyra, som inte är en alkohol. :P
F-n, mina kemikunskaper har visst legat i träda lite för länge... jag tänkte på etanol (C2H5OH)... :oops:

Nåja, bägge vätskorna är farliga att dricka... :wink:
Jo det är väl inte så hälsosamt kanske, beträffande den italienska tuningen så hade jag missat det totalt, min aktivitet här går i perioder...

Kan vi få länken till den tyska sajten?
Italian Tune-up är rätt nyttig (läs: rolig) för föraren också. :wink:

Adrian gav den här länken lite högre upp i tråden:
http://www.sd-tec.de/catalog/product_in ... _id/146888
Hittade dock ingen info om vilken momssats de använt.
VFR750F -92, grön

Skriv svar