Ljudligt drivpaket?

Snacka oljor, stift, filter, drev och däck.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Tomas
Donator 2010
Inlägg: 131
Blev medlem: tis feb 19, 2008 10:48
Ort: Uppsala

Ljudligt drivpaket?

#1 Inlägg av Tomas »

Jag bytte drivpaket för snart 150 mil sedan men tycker det låter en hel del trots närmast manisk smörjning! Det gamla lät också ganska mycket men det berodde på att det var utslitet.

Det sitter JT-drev och JK X-ringkedja på så det är bra kvalle på grejerna. Kan det vara så att det ska låta så här den första tiden innan det sliter in sig eller borde jag bara köra istället för att lyssna så förbannat efter missljud (någon som känner igen sig ? :))?!

Just nu kör jag med ganska lättflytande kedjeoljor, alltså ingen klisterspray. Blir det tystare med en tjockare olja? Har ni erfarenheter av någon speciellt bra olja?

Mvh Tomas

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#2 Inlägg av Conseal »

Castrol chain lube på varm kedja .. låt svalna .. klockrent.
Det låter lite mer i början men det bör ge med sig efter ett tag .. kolla så den inte är för slak bara för då tar den i centralstödet vilket genererar en del oljud och onödigt slitage.
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#3 Inlägg av Tyrannosaurus »

Jag vet hur man kan få en helt ljudlös drivlina till bakhjulet som bara behöver "smörjas" en gång om året :wink: :twisted: :lol:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Tomas
Donator 2010
Inlägg: 131
Blev medlem: tis feb 19, 2008 10:48
Ort: Uppsala

#4 Inlägg av Tomas »

Det borde ju inte vara någon större skillnad på ljudnivå beroende på vilken olja jag använder. Jag har haft bra erfarenheter av kedjevax på tidigare hoj men drivpaketet blir så fult så jag ville inte köra med det nu när det är nytt.

Kardan ja... Jag hade inte tackat nej men problemet är att det inte finns någon hoj med kardan som jag skulle vilja ha :cry:

Men fy f-n va gött det skulle vara att slippa smörja och spänna hela tiden. Och slippa skramlet!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Ljudligt drivpaket?

#5 Inlägg av adrian_vg »

Bara ljud, eller bara vibrationer gör inget. Börjar det vibrera och låta bör man kolla det. Lärde mig det mantrat medan jag körde BMW-boxer... Funkar alltid. :D

Castrol kedjevax är superbra. Skaffade det efter tips på forumet (Conseal?). Inget smet, bara smörj. Visst, kedjan blir vit, men spelar roll...

Mina planer på Scottoiler har lagts på hyllan när jag insett hur bra kedjevaxet är.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
diVid
Donator 2009
Inlägg: 90
Blev medlem: tor jul 06, 2006 10:50
Ort: Stockholm

#6 Inlägg av diVid »

Jag läste läste någon gång på http://www.vfrdiscussion.com/ (en amerikansk vfr forum). Där flera som undrade varför det låter annorlunda vid byte till ett icke origal drivpacket. Kolla upp där. Jag själv bytte drivpacket (har en 01:a) i juni till ett ej original: det låter mer!

Användarvisningsbild
Json
Donator 2012
Inlägg: 51
Blev medlem: tor aug 03, 2006 21:52
Ort: Kungsängen

#7 Inlägg av Json »

Original framdrev har ett slags gummikuddar på sidorna som kedjan går mot. Detta borde rimligtvis reducera ljudnivån. Ju mer slitet paketet blir desto större blir skillanden jmf m pirat som saknar dessa kuddar (vet att åtminstone JT saknar dem). Möjligtvis har de även en positiv inverkan på kedjans livslängd. För mig går original drivpaket 1000-1500 mil längre än pirat (You'll get what you pay for...)
VFR 800 -09, grå
Tidigare:
VFR 800 -00, blå
VFR 750 -90, röd
GPZ 900R -84, röd
XL 600R -83, röd
CB 125 -72, röd

Användarvisningsbild
kennet
Donator 2008
Inlägg: 523
Blev medlem: mån apr 09, 2007 12:21
Ort: Uddevalla

Re: Ljudligt drivpaket?

#8 Inlägg av kennet »

Löfwall skrev:Jag bytte drivpaket för snart 150 mil sedan men tycker det låter en hel del trots närmast manisk smörjning! Det gamla lät också ganska mycket men det berodde på att det var utslitet.

Det sitter JT-drev och JK X-ringkedja på så det är bra kvalle på grejerna. Kan det vara så att det ska låta så här den första tiden innan det sliter in sig eller borde jag bara köra istället för att lyssna så förbannat efter missljud (någon som känner igen sig ? :))?!

Just nu kör jag med ganska lättflytande kedjeoljor, alltså ingen klisterspray. Blir det tystare med en tjockare olja? Har ni erfarenheter av någon speciellt bra olja?

Mvh Tomas

Jag har samma drivlina och har inte något besvärande oljud, tyst och fint går det, bytte förra sommaren. Ibörjan vaxades det med Casrols kedjevax men har gått över till Castrols kedjeolja för att säljaren övertygade mig att det var bättre, ok man får tvätta mer men inte så farligt :D
Utan hoj tyvärr

Skriv svar