Batteri

Snacka oljor, stift, filter, drev och däck.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Platerik
Medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: ons sep 24, 2008 13:17

Batteri

#1 Inlägg av Platerik »

Jag har försökt skumma igenom alla topics som handlar om batterier, men inte riktigt hittat något bra som är aktuellt, dvs där handlaren fortfarande finns kvar.

Jag har en -02:a och behöver byta batteri. Glad i hågen åkte jag till Biltema och plockade upp ett som för visso bara var på 9 Ah, men eftersom det kostade 229 kr känns det som klart rimligt (även om det måste bytas lite oftare blir det mycket billigare än original som är på 11Ah) Jag åkte hem och laddade det i 7 timmar och tryckte ner det i hållaren, inga problem, perfekt passform, koplade på och skulle bara spänna fast det.... Och då visade det sig att originalbatteriet har en urfasad del mellan polerna där fästarmen ska in. Således funkade inte mitt finfina Biltemabatteri, så det är bara att åka tillbaka.

Var kan man köpa ett billigt batteri som passar till en -02:a, någon som vet?

Tacksam för all hjälp!

/E

Invalido

Re: Batteri

#2 Inlägg av Invalido »

Platerik skrev:Jag har försökt skumma igenom alla topics som handlar om batterier, men inte riktigt hittat något bra som är aktuellt, dvs där handlaren fortfarande finns kvar.

Jag har en -02:a och behöver byta batteri. Glad i hågen åkte jag till Biltema och plockade upp ett som för visso bara var på 9 Ah, men eftersom det kostade 229 kr känns det som klart rimligt (även om det måste bytas lite oftare blir det mycket billigare än original som är på 11Ah) Jag åkte hem och laddade det i 7 timmar och tryckte ner det i hållaren, inga problem, perfekt passform, koplade på och skulle bara spänna fast det.... Och då visade det sig att originalbatteriet har en urfasad del mellan polerna där fästarmen ska in. Således funkade inte mitt finfina Biltemabatteri, så det är bara att åka tillbaka.

Var kan man köpa ett billigt batteri som passar till en -02:a, någon som vet?

Tacksam för all hjälp!

/E
japp det finns på biltem ;-) där finns ett som kostar typ 450kr något...det funkar...kommer inte ihåg artikel nr sorry kan va något av dessa
151 x 87 x 133
135 x 90 x 145

Platerik
Medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: ons sep 24, 2008 13:17

Re: Batteri

#3 Inlägg av Platerik »

japp det finns på biltem ;-) där finns ett som kostar typ 450kr något...det funkar...kommer inte ihåg artikel nr sorry kan va något av dessa
151 x 87 x 133
135 x 90 x 145
Jag har ett som är rätt storlek, bara att det saknar urfasningen, men om du har det i din funkar det ju uppenbarligen. Använder du det själv alltså?

/E

Invalido

Re: Batteri

#4 Inlägg av Invalido »

Platerik skrev:
japp det finns på biltem ;-) där finns ett som kostar typ 450kr något...det funkar...kommer inte ihåg artikel nr sorry kan va något av dessa
151 x 87 x 133
135 x 90 x 145
Jag har ett som är rätt storlek, bara att det saknar urfasningen, men om du har det i din funkar det ju uppenbarligen. Använder du det själv alltså?

/E
jag har till min 95a-- har ett typ spengummi som man drar över o spänner fäster i en krok

Platerik
Medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: ons sep 24, 2008 13:17

Re: Batteri

#5 Inlägg av Platerik »

Det var det jag misstänkte; de har nu varit lite smartare så att man inte ska kunna jacka in vilket batteri som helst. På de senare modellerna är det en arm i metall som man fäller över och för att den ska kunna fästas måste man ha ett batteri som är lite fasat på sidan...

Stort tack för hjälpen iaf!

Finns det någon därute som bytt batteri till en VFR som är från -02 eller yngre?

Invalido

Re: Batteri

#6 Inlägg av Invalido »

Platerik skrev:Det var det jag misstänkte; de har nu varit lite smartare så att man inte ska kunna jacka in vilket batteri som helst. På de senare modellerna är det en arm i metall som man fäller över och för att den ska kunna fästas måste man ha ett batteri som är lite fasat på sidan...

Stort tack för hjälpen iaf!

Finns det någon därute som bytt batteri till en VFR som är från -02 eller yngre?
slit av metallen då...blir hojen lättare med o du sparar 1200kr på att ej köpa orginal :shock:

Skriv svar