Bakdäck RC46:a 180/55 17 vs. 190/50 17

Snacka oljor, stift, filter, drev och däck.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Swedan
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: lör jul 01, 2006 13:43
Ort: Boxholm

Bakdäck RC46:a 180/55 17 vs. 190/50 17

#1 Inlägg av Swedan »

Är det någon som provat 190 istället för 180 på en 800?
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."

Hojlös

Användarvisningsbild
Andersson
Donator 2007
Inlägg: 321
Blev medlem: lör jun 03, 2006 09:42
Ort: Eskilstuna

Re: Bakdäck RC46:a 180/55 17 vs. 190/50 17

#2 Inlägg av Andersson »

Swedan skrev:Är det någon som provat 190 istället för 180 på en 800?
undrar också...

gick upp en storlek på min 750 förut, från 170 till 180. Det märktes inte alls.
Hojen såld

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#3 Inlägg av elias »

Det ser häftigare ut. :)
Bild

Användarvisningsbild
diVid
Donator 2009
Inlägg: 90
Blev medlem: tor jul 06, 2006 10:50
Ort: Stockholm

#4 Inlägg av diVid »

Vill snarare rekomendera gå ner till 170 om du gillar aktiv körning. 190 på vfr 98-01 gör att den blir svårare att "bryta ner" i svängarna. Har ej testad själv, hört från andra vfr-åkare. Någon som testad 170 på Vfr800?

Swedan
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: lör jul 01, 2006 13:43
Ort: Boxholm

#5 Inlägg av Swedan »

Nä jag har inte hört någon som gått ner till 170, inte heller någon som har gott upp på 190 på en VFR.
Verkar som om de som har 180/55 orginal och har gått upp till 190 på andra hojar väljer 55 istället för 50 profil och får då en ganska rund profil ändå.
Pratas då om att de får lite mer mil i däcken.
Kan det va något tror ni???
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."

Hojlös

Användarvisningsbild
JimG
Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: tis jan 01, 2008 16:08
Ort: Eskilstuna

Lyfter tråden..

#6 Inlägg av JimG »

Ingen mera som har tankar eller genomfört byte till 190/50 på en 800??

Hojen funkar super nu men jag vill få en lite fetare bakdel... :lol:

Då jag inte åker så där värst aktivt så är det just utseendet jag jagar...

Sen det här med heltypsgodkännande...?? hur hårda är polisen vid en eventuell koll samt besiktningen, kollar de däcksdimension eller koncentrerar de sig på mönster...?

vfrforever
Donator 2010
Inlägg: 39
Blev medlem: tis jun 03, 2008 21:56
Ort: Arboga

180 vs 190

#7 Inlägg av vfrforever »

Har testat 190/50/17 Michelin power 2CT på min 800-99:a. Vid nedlägg på bana så pinnarna tog i, och lite till, gick det inte att få det att släppa. Då fanns det ändå några mm skuldra kvar. Bra styrrespons. Livslängd? Vet ej än, men eftersom det är hårdare på mitten håller det troligen skapligt även om man har roligt. Har pilot road 2 fram, och de verkar kompa.

Användarvisningsbild
JimG
Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: tis jan 01, 2008 16:08
Ort: Eskilstuna

#8 Inlägg av JimG »

Äntligen svar på frågan... Iofs så har du ju en 99:a och jag en 07:a men det är ju båda av senaste modellen så det torde ju inte vara någon skillnad på baksvingen så att ett 190 däck inte passar på min...

-Någon som vet om något är omgjort på eller kring svingen efter 99 fram till 07......?

Skriv svar