Bakdäckstips!

Snacka oljor, stift, filter, drev och däck.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1533
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

#61 Inlägg av Mister »

adrian_vg skrev:
Fransson skrev:Har själv kört ett tag på dessa och är helnöjd
Sportmax Roadsmart 180/55 ZR17 TL 73W
bra grepp i regn för att inte tala om nedlägg
är av typ dubbelgummiblandning lite hårdare i mitten mjukare på kanterna ger inte lika mycket touringplatta
//Fransson
Står du fortfarande för det du säger om Maxxisdäcket?
Får väl förtydliga.
Sportmax är ett Dunlop.

Maxxis är ett Taiwaneskiskt lågprismärke. Vet själv för lite för att uttala mig om egenskaperna för dessa.
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#62 Inlägg av adrian_vg »

Rerun skrev:Jag har Pilot Road 2 på min och är väldigt nöjd. Men nu kör jag ju inte på gocart-banor som Adrian_vg...
Hade Pilot Road 2 på min förra hoj och var väldigt nöjd med det med. Fungerade alldeles utmärkt i mitt tempo på storbana och hade gott om mönster kvar efter 1700 mil (sålde hojen sen).
Jag märkte mest av bristerna med Pilot Roaden på vanlig väg. Misstänker att på bana blev däcket varmare edyl, och fungerade lite bättre just där. Mesta tiden tillbringar jag trots allt på vanlig väg. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
kenjo
Medlem
Inlägg: 47
Blev medlem: tor sep 24, 2009 08:51
Ort: Linköping

#63 Inlägg av kenjo »

Rerun skrev: Jag har Pilot Road 2 på min och är väldigt nöjd. Men nu kör jag ju inte på gocart-banor som Adrian_vg...
Hade Pilot Road 2 på min förra hoj och var väldigt nöjd med det med. Fungerade alldeles utmärkt i mitt tempo på storbana och hade gott om mönster kvar efter 1700 mil (sålde hojen sen).
Var det ett fram- eller bakdäck som gick 1700 mil??

Är det någon som har erfarenhet av pirellei angel st?? Livslängd, grepp??

Jag behöver ett nytt bakdäck och är inne på att köpa antingen Pilot road 2, roadtech z6 eller pirelli angel st, är det någon som har testat flera utav dessa och kan beskriva skillnader/likheter mellan dom??
Röd sägs vara snabbast, silvrig snabbare, är Jubileumsmodellen då snabbare än snabbast??

VFR800fi jubileumsmodell
Förhoppningsvis även en slit och släng sporthoj så småningom.

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#64 Inlägg av Conseal »

kenjo skrev: Jag behöver ett nytt bakdäck och är inne på att köpa antingen Pilot road 2, roadtech z6 eller pirelli angel st, är det någon som har testat flera utav dessa och kan beskriva skillnader/likheter mellan dom??
Jag hade både Z6 och Road2 på min viffer och upplevde road2 som stabilare.. kan bero på att Z6däcket var mer lsitet (bytte till Road2).

Kändes som road2 gav bättre grepp vid bankörning men släpper väldigt tvärt när det väl släpper.
Max nedlägg rekomenderas inte med road2 på vått underlag annars.
Z6 bör dock matchas med motsvarande framdäck då det är anpassat för att avleda vatten för det omönstrade bakdäcket.

Båda har god livslängd på mittenytan .. svårt att se när Z6 tar slut bara (i jämförelse med Road2 som är mönstrad på hela körytan)
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#65 Inlägg av Rerun »

kenjo skrev:
Rerun skrev: Jag har Pilot Road 2 på min och är väldigt nöjd. Men nu kör jag ju inte på gocart-banor som Adrian_vg...
Hade Pilot Road 2 på min förra hoj och var väldigt nöjd med det med. Fungerade alldeles utmärkt i mitt tempo på storbana och hade gott om mönster kvar efter 1700 mil (sålde hojen sen).
Var det ett fram- eller bakdäck som gick 1700 mil??
Båda (slängde på båda vid samma tillfälle).
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
kenjo
Medlem
Inlägg: 47
Blev medlem: tor sep 24, 2009 08:51
Ort: Linköping

#66 Inlägg av kenjo »

Tack för tipsen!

Vi får se vad det blir får något däck
Röd sägs vara snabbast, silvrig snabbare, är Jubileumsmodellen då snabbare än snabbast??

VFR800fi jubileumsmodell
Förhoppningsvis även en slit och släng sporthoj så småningom.

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

#67 Inlägg av Donner »

Nån som har koll på hur Maxxisdäck funkar??
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#68 Inlägg av adrian_vg »

Donner skrev:Nån som har koll på hur Maxxisdäck funkar??
Enl internätet råder det delade meningar om det. Vissa säger att det är det bästa som hänt sen skivat bröd, medan åter andra säger att det suger. Hojarna varierar. Inget nytt under solen alltså... :roll:

Min plan är att köpa ett Maxxis sportmax framdäck eller ett dito Michelin power nånting eller annat CT2. Priserna ligger ungefär samma.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

#69 Inlägg av Donner »

adrian_vg skrev:
Donner skrev:Nån som har koll på hur Maxxisdäck funkar??
Enl internätet råder det delade meningar om det. Vissa säger att det är det bästa som hänt sen skivat bröd, medan åter andra säger att det suger. Hojarna varierar. Inget nytt under solen alltså... :roll:

Min plan är att köpa ett Maxxis sportmax framdäck eller ett dito Michelin power nånting eller annat CT2. Priserna ligger ungefär samma.
Snackade med Bröderna Nilsson i Hbg idag och dom sa att det bästa var att köra Maxxis både fram o bak.
Dom sa också att skillnaden mellan Maxxis och tex Dunlop och Michelin var marginell när det gällde säkerhet typ grepp o så.

2400kr tror jag dom tog för ett set (fram o bak) monterat på lösa fälgar.

Ja jag avaktar lite med Maxxis tills det får fler recentioner.
Har beställt ett Michelin power bak till VFR:n.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#70 Inlägg av adrian_vg »

Det lutar åt ett Michelin Pilot Power CT2. Det var det enda A-däck i Uppsala hade hemma i min dimension. Med SMC-rabatten kommer vi ner bra i pris. Pga skivbromsköpet får jag ta däcket på krita. I vilket fall, kommer jag att ha två bakfälgar med däck monterat.

Om det bara inte vore för snön... :roll:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#71 Inlägg av blacken »

Jag har bra erfarenheter av Michelin Macadam, bra grepp, och en härligt "tofflande" mjuk gång.
Och köper mina däck på "Wheeler dealer", rackarns skillnad i pris..

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

#72 Inlägg av Jimmy.S »

köpte pilot power 2ct bakdäck till min för 2-3veckor sen och jag är nöjd än så länge, har bara kört normalt, inget race på bana eller mycket kraftiga nedlägg men dom känns väldigt bra, tycker dock den känns lite känsligar för sidovind mot innan men så kanske det blir med ett däck som inte är platt :) fungerar visst även i 200+ har jag hört :roll: , även när det tydligen är isgata (i morse på väg till jobbet) körde dock väldigt lugnt men ändå :lol:

Användarvisningsbild
heppstars
Medlem
Inlägg: 193
Blev medlem: fre nov 16, 2007 22:41
Ort: Halmstad VFR 750-93 RC36

#73 Inlägg av heppstars »

Donner skrev:Nån som har koll på hur Maxxisdäck funkar??

Jag kör med Maxxis Presa Sport fram & bak, greppet räcker långt, både till aktiv gatkörning & för bankörning...observera att detta gäller torr asfalt, jag gillar inte att ligga på när det är blött....Livslängd på bakdäcket upskattar jag nog till en max 7-800 mil..
Halmstad. Halland
Den är Röd & fin

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#74 Inlägg av adrian_vg »

Jimmy.S skrev:köpte pilot power 2ct bakdäck till min för 2-3veckor sen och jag är nöjd än så länge, har bara kört normalt, inget race på bana eller mycket kraftiga nedlägg men dom känns väldigt bra, tycker dock den känns lite känsligar för sidovind mot innan men så kanske det blir med ett däck som inte är platt :) fungerar visst även i 200+ har jag hört :roll: , även när det tydligen är isgata (i morse på väg till jobbet) körde dock väldigt lugnt men ändå :lol:
Låter bra. Ska kolla om de har den på söndagens avrostning. En närliggande däckare har tydligen extrapris på SMC-rabatten under dagen. Får se om de kan skaka fram nåt passande.

Funkar det med ett 180-bakdäck på en VFR-97? Nån som vet? Det är småtajt nu, mellan däcket och hi-mounten med 170-däck...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Tomas
Donator 2010
Inlägg: 131
Blev medlem: tis feb 19, 2008 10:48
Ort: Uppsala

#75 Inlägg av Tomas »

adrian_vg skrev: Låter bra. Ska kolla om de har den på söndagens avrostning. En närliggande däckare har tydligen extrapris på SMC-rabatten under dagen. Får se om de kan skaka fram nåt passande.

Funkar det med ett 180-bakdäck på en VFR-97? Nån som vet? Det är småtajt nu, mellan däcket och hi-mounten med 170-däck...
Om det funkar med röret eller inte kan jag inte uttala mig om. När jag kollade upp att sätta 180 ist för 170 var det inte rekommenderat pga att den smalare fälgen (5 tum?) skulle göra att det blev instabilt. Men det hade kanske funkat ändå, vad vet jag.

Annars har jag ett sproilans nytt Road2 med 170-bredd här i Uppsala till ett fantastiskt bara-för-dig-kompis-pris! :wink: Pm:a om du är sugen så kommer vi säkert överens.

Skriv svar