När dömer besiktningen ut slitna däck?

Snacka oljor, stift, filter, drev och däck.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Palin
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: fre jun 09, 2006 21:50
Ort: Karlskrona

När dömer besiktningen ut slitna däck?

#1 Inlägg av Palin »

När dömmer besiktningen ut mcdäcken?
Där finns ju inget mönsterdjup på samma sätt som på bilar...

Kanske en dum fråga :oops:

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#2 Inlägg av Conseal »

Däck och slirskydd till motorcykel
19 a §
1. En motorcykel skall ha luftfyllda däck vilkas bärförmåga, då de är avsedda för motorcykelbruk, motsvarar den vikt hos det belastade fordonet som vilar på ifrågavarande hjul. Däck vars kordväv är synlig eller vilka uppenbart riskerar att explodera får inte användas. Däckets slitbana skall över hela bredden ha ett ändamålsenligt mönster med ett mönsterdjup av minst 1,0 mm.

2. På en motorcykel skall användas för vinterbruk lämpade grovmönstrade däck under den tid som avses i 18 § 2 b mom. De undantag som i nämnda moment stadgas för bilar gäller i tillämpliga delar också för motorcyklar.

3. Användning av slirskydd på motorcykel är tillåten på de villkor som i 18 h och 18 j §§ stadgas för bilar vilkas totalvikt är högst 3500 kg.



Kanske säger lite 8)
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Alming
Donator 2007
Inlägg: 396
Blev medlem: tor jun 29, 2006 14:26
Ort: Göteborg

#3 Inlägg av Alming »

Plocka bort framskärmen och köra med grovdubbade vinterdäck nästa vinter? kanske vore något...

Jag trodde inte det var lag på samma sätt som för bilar att använda vinterdäck, eller ja, grovmönstrade ändamålsenliga däck på vintern på mc.
Jag trodde nog att det fanns en oskriven lag om sunt föruft att låta hojen stå om det är is och snö, om man inte kör en för väglaget lämplig hoj.
Men att det var förbjudet, det visste jag inte. (ska tänka på det nästa vinter)
Johan, Honda VFR RC24 -89
*såld 2007 till småland*
http://alming.fotopic.net

Användarvisningsbild
interceptor
Medlem
Inlägg: 89
Blev medlem: sön jul 15, 2007 21:34

spårdjup

#4 Inlägg av interceptor »

på de flesta däcken jag sett så finns det slitagevarningsmarkeringar i form av grundare spår på ca 1 cm.
när däcket når den så e det olagligt.
Totalt 1 användare online :: 1 registrerad, 0 dolda och 0 gäster.

Registrerade användare online: interceptor

Användarvisningsbild
Hulk
Donator 2012
Inlägg: 142
Blev medlem: lör maj 26, 2007 13:58
Ort: Sörmland

#5 Inlägg av Hulk »

I däckstestet i senaste Bike (nr. 8 Aug. 2007) finns en kommentar om att Metzler Roadtec Z6 är bra när det gäller slitage bla. för att däcket saknar mönster i mitten och som de skriver ".. där det inte finns mönster, kan man inte mäta djupet".
Bild I testet körde man naturligtvis på VFR! 8)
VFR750-95

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#6 Inlägg av Conseal »

Jag har det bak och är helt ok (men lite skakigt när det är blött .. det har dock en indikering i mitten som anger när det är dags att byta ...
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#7 Inlägg av elias »

Conseal skrev:Jag har det bak och är helt ok (men lite skakigt när det är blött .. det har dock en indikering i mitten som anger när det är dags att byta ...
Kör själv med Z6 och är skitnöjd, men håller med om att det kan kännas lite slirigt när det blir blött. Mina har rullat 700 mil nu så börjar fundera på hur länge de håller till... :)

Frågan nu då.. hur ser markeringen ut för att det är slut? Färg som kommer fram eller?
Bild

stilo
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: tor jun 14, 2007 19:38
Ort: Falkenberg

#8 Inlägg av stilo »

elias skrev:
Conseal skrev:Jag har det bak och är helt ok (men lite skakigt när det är blött .. det har dock en indikering i mitten som anger när det är dags att byta ...
Kör själv med Z6 och är skitnöjd, men håller med om att det kan kännas lite slirigt när det blir blött. Mina har rullat 700 mil nu så börjar fundera på hur länge de håller till... :)

Frågan nu då.. hur ser markeringen ut för att det är slut? Färg som kommer fram eller?
Z6 är ju ett däck byggt för att gå långt, så betydligt längre än 700 mil bör du nog komma...

Annars kan jag rekomendera Michelin Pilot road 2CT, körde 266mil och man såg fortfarande inte en antydan till slitage, träffade en kille som kört sina 1400mil på en FZ1 fazer, det var 1400 aktiva mil det och fortfarande typ 3-4 mm mönsterdjup dock lite platta...han rekomenderade dock inte 2ct fram då det var för hårt...
Utan hoj...

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#9 Inlägg av Conseal »

Kör med Z6 bak och pilot road2ct fram .. enda byte som skall ske är till et pilot road 2 bak när Z6 är slut .. mitt Z6 har gått ca 1000mil och ser oanvänt ut (eller ja .. typ kanske nästan).
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#10 Inlägg av elias »

Jag ska kanske köpa senaste Bike och kolla deras test.
Blir att byta däcl till våren hur jag än gör, då är det lika bra att vara påläst. Skulle vilja ha ett lite mjukare däck än vad jag har nu, men lite bättre regnegenskaper.
Bild

Användarvisningsbild
Hulk
Donator 2012
Inlägg: 142
Blev medlem: lör maj 26, 2007 13:58
Ort: Sörmland

#11 Inlägg av Hulk »

Jag har kört med Michelin Macadam tidigare & nu med Pilot Road 2 och har alltid tyckt Michelin varit bra så då har jag hållit fast vid det. Tråkigt .. ? ja, troligen :lol:
Pilot Road 2 2CT blev knapp etta i Bikes test strax före Metzler Roadtec Z6.
VFR750-95

Användarvisningsbild
Frippe
Donator 2015
Inlägg: 310
Blev medlem: mån aug 28, 2006 11:52
Ort: Cambridge, UK

#12 Inlägg av Frippe »

elias skrev:Jag ska kanske köpa senaste Bike och kolla deras test.
Blir att byta däcl till våren hur jag än gör, då är det lika bra att vara påläst. Skulle vilja ha ett lite mjukare däck än vad jag har nu, men lite bättre regnegenskaper.
Jag kör med Metzler Sporttec M1 mjuka så det räcker. Går du till Sporttec istället för Roadtec kommer du få mjuka fina däck. De räcker tyvärr mycke kortare sträck. Beror definitivt på hur du kör vilka däck du ska välja.

Användarvisningsbild
Hercules
Donator 2009
Inlägg: 76
Blev medlem: tis jun 05, 2007 10:40
Ort: Lidköping

#13 Inlägg av Hercules »

Fick höra av min husmek som kört hoj sen strax innan tidernas begynnelse, att SBP börjat slå ner på hojar med för mycket touringrand. Det skulle enligt honom ge en 2:a för att däcket inte längre har tillräcklig rundhet. Någon som upplevt detta? Om inte så dubbelkollar jag detta med en bekant på SBP när jag kommer tillbaka till Sverige 18/8. 8)
GLOBAL UPPVÄRMNING FÖRLÄNGER SÄSONGEN!

Yamaha XJ 900-83, 87-90 (första hojen, hade inte ens moppe innan...)
Yamaha XZ 550-82, 90-91
Kortare uppehåll..., 91-05
VFR 800 FI-98, 05-19
VFR 800 F-15, 19-?

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#14 Inlägg av Conseal »

Vill jag itne påstå .. mitt framdäck var platt mitt på innan jag bytte och det gick igenom besiktningen... fast det kändes iofs inte trevligt när man lutade "över puckeln"
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Swedan
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: lör jul 01, 2006 13:43
Ort: Boxholm

#15 Inlägg av Swedan »

Frippe skrev:
elias skrev:Jag ska kanske köpa senaste Bike och kolla deras test.
Blir att byta däcl till våren hur jag än gör, då är det lika bra att vara påläst. Skulle vilja ha ett lite mjukare däck än vad jag har nu, men lite bättre regnegenskaper.
Jag kör med Metzler Sporttec M1 mjuka så det räcker. Går du till Sporttec istället för Roadtec kommer du få mjuka fina däck. De räcker tyvärr mycke kortare sträck. Beror definitivt på hur du kör vilka däck du ska välja.
Själv har jag kört på Racetec innan och det är riktiga kalasdäck, förutom livslängden. Ca 3-400 mil men vilka mil :D
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."

Hojlös

Skriv svar