BILTEMA RACINGOLJA 10w-40

Snacka oljor, stift, filter, drev och däck.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#46 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:
adrian_vg skrev:Vaddå "Harley VFR Davidson" förresten?? Förstår inte...
En VFR som pissar olja :P :wink:
Jaha! :roll:

Ingen fara dock, gårdagens bankörning gick bra. Inget läckage alls, bara lite bränd olje-doft från stället där jag spillde olja på avgasröret under filtret.

Däremot gick den lite dåligt när jag kom hem, den fyrtaktade(...) men det tar jag i en annan tråd, och efter att jag sökt lite i forumet först.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#47 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Däremot gick den lite dåligt när jag kom hem, den fyrtaktade(...) men det tar jag i en annan tråd, och efter att jag sökt lite i forumet först.
Den SKA fyrtakta :wink: :lol:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#48 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:
adrian_vg skrev:Däremot gick den lite dåligt när jag kom hem, den fyrtaktade(...) men det tar jag i en annan tråd, och efter att jag sökt lite i forumet först.
Den SKA fyrtakta :wink: :lol:
Det är tydligen en sån vecka nu, eller? :wink:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#49 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:
adrian_vg skrev:Däremot gick den lite dåligt när jag kom hem, den fyrtaktade(...) men det tar jag i en annan tråd, och efter att jag sökt lite i forumet först.
Den SKA fyrtakta :wink: :lol:
Det är tydligen en sån vecka nu, eller? :wink:
:claugh
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#50 Inlägg av adrian_vg »

Tommy Gsson skrev:BACK TO TOPIC: nu är det Agip 20w-50 i motorn, har bara hunnit köra 5 mil ännu men det jag hunnit märka är.
1. Motorn går aningens tystare.
2. Tomgångsvarvet höjdes ca 200v/m.
3. Det luktar inte bränd olja när jag gasar i garaget.
Återstår att se om förbrukningen är acceptabel och om kopplingen inte hugger när den blir riktigt varm.
Fortfarande nöjd med Agipen?

Fick en heads-up i en annan tråd om att för tjock olja i motorn kan göra att kammarna inte får sin smörjning ordentligt. Din Agip är rejält tjockare än Hondas rekommenderade 10W/40.

Nån kommentar på detta?

[Fn har jag Castrols 15W/40 delsyntet i viffern, men ska antagligen byta tillbaka till Hondas rekommenderade. Det blir isf Biltemas helsyntet.]
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2140
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

#51 Inlägg av Tommy Gsson »

adrian_vg skrev:
Tommy Gsson skrev:BACK TO TOPIC: nu är det Agip 20w-50 i motorn, har bara hunnit köra 5 mil ännu men det jag hunnit märka är.
1. Motorn går aningens tystare.
2. Tomgångsvarvet höjdes ca 200v/m.
3. Det luktar inte bränd olja när jag gasar i garaget.
Återstår att se om förbrukningen är acceptabel och om kopplingen inte hugger när den blir riktigt varm.
Fortfarande nöjd med Agipen?

Fick en heads-up i en annan tråd om att för tjock olja i motorn kan göra att kammarna inte får sin smörjning ordentligt. Din Agip är rejält tjockare än Hondas rekommenderade 10W/40.

Nån kommentar på detta?

[Fn har jag Castrols 15W/40 delsyntet i viffern, men ska antagligen byta tillbaka till Hondas rekommenderade. Det blir isf Biltemas helsyntet.]
Då jag sedan jag bytte olja inte har kört när det är under 0 grader ute så håller jag mig inom rekomendationerna från Honda som säger 20w40/20w50 från 0 grader.
T.
EDIT. Jag är helnöjd med oljan. Kredit.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#52 Inlägg av adrian_vg »

Tommy Gsson skrev:Då jag sedan jag bytte olja inte har kört när det är under 0 grader ute så håller jag mig inom rekomendationerna från Honda som säger 20w40/20w50 från 0 grader.
T.
Den detaljen tänkte jag inte på... Tack för heads-uppen!
Tommy Gsson skrev: EDIT. Jag är helnöjd med oljan. Kredit.
Hur ligger Agip till i pris? Var köper du den?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2140
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

#53 Inlägg av Tommy Gsson »

adrian_vg skrev: Hur ligger Agip till i pris? Var köper du den?
AGIP ligger helt åt h---ete i pris, men det blev den ändå då jag var så less på oljeförbrukningen, köpte den på Starol. Om jag inte missminner mig så kostade den 230/litern. Blir det säkra kortet Castrol GPS nästa byte, köper man den vid rätt tillfälle så får jag 10-12 liter till samma pris som AGIP:s 4 liter. Ska nog kolla upp vad GPS kostar i 25 liters dunk för att få ner priset.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#54 Inlägg av adrian_vg »

Tommy Gsson skrev:
adrian_vg skrev: Hur ligger Agip till i pris? Var köper du den?
AGIP ligger helt åt h---ete i pris, men det blev den ändå då jag var så less på oljeförbrukningen, köpte den på Starol. Om jag inte missminner mig så kostade den 230/litern. Blir det säkra kortet Castrol GPS nästa byte, köper man den vid rätt tillfälle så får jag 10-12 liter till samma pris som AGIP:s 4 liter. Ska nog kolla upp vad GPS kostar i 25 liters dunk för att få ner priset.
T.
Anade det... ;-)

20W/50 är annars en bra tjocklek för sommarkörning. Dock svår att få tag på som hel- eller delsyntet så vitt jag vet.

Jag tror jag fortsätter med Castrol GPS 15W/50 (beroende på pris) som jag har nu på somrarna och håller i Biltemas Racingolja 10W/40 för höst- och vårkörningen. Tror det blir en bra kompromiss.

Edit: Skrev fel tjocklek på Castrololjan.
Senast redigerad av adrian_vg den tor okt 08, 2009 07:47, redigerad totalt 1 gånger.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2140
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

#55 Inlägg av Tommy Gsson »

Var och diskuterade olja med min bilreservdelsleverantör idag, han har gått div, castrol utbildningar för att lära sig om olja. När jag börjar prata om 15w eller 20w / 40-50 så säger han till mig att det är bara den sista siffran jag behöver bry mig om när det gäller varmegenskaperna /oljeförbrukning, den första talar om när den börjar att smörja och påverkar inte oljeförbrukningen. Han tyckte då jag var nöjd med /50 så kan jag åka på 10w/50 helsyntet eller 15w/50 delsyntet av Castrol GPS. Det betyder ju även att man inte behöver en annan olja för dom kallare dagarna.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#56 Inlägg av adrian_vg »

Tommy Gsson skrev:Var och diskuterade olja med min bilreservdelsleverantör idag, han har gått div, castrol utbildningar för att lära sig om olja. När jag börjar prata om 15w eller 20w / 40-50 så säger han till mig att det är bara den sista siffran jag behöver bry mig om när det gäller varmegenskaperna /oljeförbrukning, den första talar om när den börjar att smörja och påverkar inte oljeförbrukningen. Han tyckte då jag var nöjd med /50 så kan jag åka på 10w/50 helsyntet eller 15w/50 delsyntet av Castrol GPS. Det betyder ju även att man inte behöver en annan olja för dom kallare dagarna.
T.
Finns 10W/50 helsyntet?? Vem, var??

Min viffer blev iaf mer lättsnurrad på morgonarna med den tunnare oljan i, 10W/40.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#57 Inlägg av Rerun »

adrian_vg skrev:Finns 10W/50 helsyntet?? Vem, var??

Min viffer blev iaf mer lättsnurrad på morgonarna med den tunnare oljan i, 10W/40.
Givetvis! T.ex. Castrol Power 1 Racing 4T.
Det är dock inget eftersträvansvärt med så stort VI-spann, då detta åstadkoms med "VI-improvers" (örk, tvi, blä).

Men du ska väl inte behöva 50-olja till dina hojar?
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#58 Inlägg av adrian_vg »

Rerun skrev:Givetvis! T.ex. Castrol Power 1 Racing 4T.
Ah, den. Skulle ha specat "överkomlig" också. Fyra liter har jag för mig går på runt eller strax över en tusing. :shock:

Rerun skrev:Det är dock inget eftersträvansvärt med så stort VI-spann, då detta åstadkoms med "VI-improvers" (örk, tvi, blä).
Inte bekant med dessa förbättrare. Kan du utveckla detta lite?

Rerun skrev:Men du ska väl inte behöva 50-olja till dina hojar?
Bara till viffern. Körde ju med Castrols billigare sort, tror den hette GPS nånting, halvsynt, 15W/50 i somras. Tyckte motorn gick bättre, och framförallt tystare.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#59 Inlägg av Rerun »

adrian_vg skrev:
Rerun skrev:Det är dock inget eftersträvansvärt med så stort VI-spann, då detta åstadkoms med "VI-improvers" (örk, tvi, blä).
Inte bekant med dessa förbättrare. Kan du utveckla detta lite?
VI-improvers (VI = viskositetsindex) är tillsatser i oljan som "reglerar" dess viskositet vid arbetstemperatur. Enkelt uttryckt är de plaster, spiralformade molekylkedjor som expanderar i värme och gör att oljan inte är lika tunn. Dessa nöts snabbare än oljan, och sen står du där med en mycket tunnare olja (vid hög temp) än du har tänkt dig, plus att du har en massa skräp i oljan. Men gillar man att byta olja ofta är det egentligen inget bekymmer...
adrian_vg skrev:
Rerun skrev:Men du ska väl inte behöva 50-olja till dina hojar?
Bara till viffern. Körde ju med Castrols billigare sort, tror den hette GPS nånting, halvsynt, 15W/50 i somras. Tyckte motorn gick bättre, och framförallt tystare.
Visst. Tjock olja kan tysta en skramlande motor. Men den gör också större motstånd.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2140
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

#60 Inlägg av Tommy Gsson »

adrian_vg skrev:
Rerun skrev:Givetvis! T.ex. Castrol Power 1 Racing 4T.
Ah, den. Skulle ha specat "överkomlig" också. Fyra liter har jag för mig går på runt eller strax över en tusing. :shock:
870:- ord, pris hos Autoexperten http://www.autokatalogen.se/afw/enkopin ... eNo=541264 Ska jag kolla vilket pris vi kan få vid storinköp Adrian?
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Skriv svar