Bakdäck 180? Men vilken profil?

Snacka oljor, stift, filter, drev och däck.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Aerofreak
Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: tis maj 19, 2009 18:29

Bakdäck 180? Men vilken profil?

#1 Inlägg av Aerofreak »

Har haft lite otur så här i början men min VFR.
Först en trasig oring till oljefiltet = Bogsering.
Och igår på väg hem från Rörken (dock utan bankörning) fick jag punka :?
Fick fylla i skum för att komma hem men jag har förstått att det är en form av nödlösning.
Hur som helst;
Har läst att man kan gå upp i bredd på bakhjulet till 180 men är det /55 profil som gäller då? Har försökt hitta info om fälgens bredd men inte hittat något. Såg däremot att basen på däcket ska vara 160/70 17.
Kan någon dessutom rekommendera ett bra SportTouring däck vore jag tacksam.

Är alltså fråga om en 750 -94.

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Bakdäck 180? Men vilken profil?

#2 Inlägg av tersan »

Aerofreak skrev:Har haft lite otur så här i början men min VFR.
Först en trasig oring till oljefiltet = Bogsering.
Och igår på väg hem från Rörken (dock utan bankörning) fick jag punka :?
Fick fylla i skum för att komma hem men jag har förstått att det är en form av nödlösning.
Hur som helst;
Har läst att man kan gå upp i bredd på bakhjulet till 180 men är det /55 profil som gäller då? Har försökt hitta info om fälgens bredd men inte hittat något. Såg däremot att basen på däcket ska vara 160/70 17.
Kan någon dessutom rekommendera ett bra SportTouring däck vore jag tacksam.

Är alltså fråga om en 750 -94.
Hmm... det finns några här på forumet som har monterat 180/55 bak på sina 750 utan upplevda problem. Men var det inte så att 94 fick en smalare fälg jämfört med 90-93? 180/55 bör det vara för att matcha din originalprofil som är 60 (du har 170/60, inte 160/70).

En annan sak är anledningen till att du vill ha bredare: för att det ser snyggt ut, eller för att utbudet är större? Vägegenskaperna lär enligt vad jag läst mig till inte bli bättre...

Däcktips finns det gott om i tidigare trådar, men om du blir så mycket klokare vete 17... :?
VFR750F -92, grön

marinmo
Donator 2011
Inlägg: 205
Blev medlem: fre jun 12, 2009 22:53
Ort: Skaune

Re: Bakdäck 180? Men vilken profil?

#3 Inlägg av marinmo »

tersan skrev:Däcktips finns det gott om i tidigare trådar, men om du blir så mycket klokare vete 17... :?
Ja däck är som rövar, alla har en (/ett/två) och ingen tycker att andras luktar särskilt väl.

Kör på Pilot Road 2 just nu själv, kan inte säga så mycket om det mer än 200 mil och ingen märkbar slitning ännu.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Bakdäck 180? Men vilken profil?

#4 Inlägg av adrian_vg »

Aerofreak skrev:Och igår på väg hem från Rörken (dock utan bankörning) fick jag punka :?
Nej, det är bara så orättvist efter strulet med oljefiltret...! Måste vara gruskrosset på vägen till banan... Har haft en del dubier om den också. :?
Aerofreak skrev:Fick fylla i skum för att komma hem men jag har förstått att det är en form av nödlösning.
Hade en diskussion om det i en annan tråd, där nämndes att drivmedlet kan vara koldioxid som inte är helt bra för gummi och metallen i fälgen.

Personligen tror jag numera att det mer handlar om att drivmedlet i skumburken tydligen ofta är butan, som förvisso är miljövänlig jmfm de gamla ozonförstörande varianterna, men också brinner bra...

Skulle tro att detta är anledningen till varför BMW rekommenderar att tömma däcket efter nödpåfyllningen och sen fylla på med "riktig" luft.

Däcktips: Iaf, jag kör med ett Metzeler Z6 Roadtech bak. Inget mönster i mitten av slitbanan, så inte en tillstymmelse till risk för touringplatta. Pirelli Diablo Strada ska ha nåt liknande. Kostar runt 1800kr. Jag köpte mitt på dackonline.se och fick det monterat hos en däckkrängare ett stenkast från mig.

Tips 1: Kan rekommendera att kolla först att de har balanseringsutrusning för vifferns enkelsvingade bakhjul. "Min" gumminisse hade inte det, så bakhjulet är inte balanserat. Inte för att jag märkt nån skillnad, men ändå...

Tips 2: Biltemas Label-off funkar mycket bra att ta bort klistret från de gamla däckvikterna som krängaren tar bort i samband med monteringen.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Aerofreak
Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: tis maj 19, 2009 18:29

#5 Inlägg av Aerofreak »

Det är också så att skummet stelnar till och blir till en "sten" i däcket. Kommar man inte iväg riktigt fort så stelnar det och blir, eller kan bli, en väldig obalans i hjulet. Dessutom gillar inte gummigubbarna skummet då det blir ganska grisigt vid av - på montering av nytt gummi.

Jag är av åsikten att det är bättre att köpa direkt hos en handlare, blir lättare med en ev. reklammation. Har ingen bra erfarenhet av att köpa däck på postorder... gäller visserligen bil men ändå.

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#6 Inlägg av Rerun »

Aerofreak skrev:Jag är av åsikten att det är bättre att köpa direkt hos en handlare, blir lättare med en ev. reklammation. Har ingen bra erfarenhet av att köpa däck på postorder... gäller visserligen bil men ändå.
Jag har köpt däck till hoj på postorder några gånger och hittills inte haft några problem. Senast var för en månad sedan eller två, då jag köpte Michelin Pilot Road 2 till Viffern hos www.hojdack.se. Mycket bra service där. Fick däcken monterade hos Vianor till skapligt pris, bakhjulet fick jag dock balansera själv. Har nu kört en bit över 600 mil på däcken och är väldigt nöjd med dem på Viffern också (hade kört ca 1700 mil på Pilot Road 2 på förra hojen innan jag bytte in den och fortfarande var det bra med mönster kvar) - mycket bra grepp på både torr och våt vägbana. Sämre i lera dock.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#7 Inlägg av adrian_vg »

Rerun skrev:[...]mycket bra grepp på både torr och våt vägbana. Sämre i lera dock.
Viffern funkar iofs bra på lera och grus, så grusgrepp är väl ändå av sekundär betydelse. ;-)

Har inte haft problem med postorderdäck tidigare. Köper där det är billigast. Svenska handlare får ursäkta...

De senaste sommardäcken till bilen köpte jag dock lokalt hos en krängare som hade rea. Ingen postorderfirma jag kollade hos, lyckades matcha 700kr/däck inkl montering och balansering för ett Nokian NRVi till T4:an.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
JohanL
Donator 2008
Inlägg: 121
Blev medlem: mån jul 10, 2006 21:22
Ort: Örnsköldsvik

#8 Inlägg av JohanL »

90-93 har den breddare på fälg på denna. Fälgbredden har senare blivit en "standard". (VFRn var före sin tid..) Till denna fälgdimention är sedan mer än 10år klart vanligast med just 180/55 17.

På en 90-93 årms ser jag ingen anledning till fundering. Det passar och om möjligt inte bättre än vad orginaldimentionen gör numera. Men tanke på att däck av 180 bredd är utvecklade huvudsakligen för denna fälgbredd.
# Front tyre 120/70 ; 3.5 x 17 wheel
# Rear tyre 170/60 ; 5.5 x 17 wheel
# Wheelbase 1470 mm
94-97 har en lite smalare. Hur man gör på denna vet jag inte. Minskningen i fälgbredd (5.5" -> 5") är motsvarande minskingen i däcksbredd (180->170).
# Front tyre 120/70 ; 3.5 x 17 wheel
# Rear tyre 170/60 ; 5 x 17 wheel
# Wheelbase 1470mm
editerad lite stavfel och förtydligat.
Senast redigerad av JohanL den mån jul 27, 2009 09:21, redigerad totalt 1 gånger.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#9 Inlägg av adrian_vg »

JohanL skrev:90-93 har den bredd på fälg som senare blivit en "standard". (VFRn för sin tid..) På dessa sitter 180/55 17.

94-97 har en lite smalar. hur man gör på denna vet jag inte.
Varför fick 94-97 smalare bakdäck. Gör det nåt för hur lätt den är att vinkla ner?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#10 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:
JohanL skrev:90-93 har den bredd på fälg som senare blivit en "standard". (VFRn för sin tid..) På dessa sitter 180/55 17.

94-97 har en lite smalar. hur man gör på denna vet jag inte.
Varför fick 94-97 smalare bakdäck. Gör det nåt för hur lätt den är att vinkla ner?
Nä, var det inte fälgen som blev smalare? Däcket är 170/60, det var 800 som fick 180/55... eller?
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#11 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Nä, var det inte fälgen som blev smalare? Däcket är 170/60, det var 800 som fick 180/55... eller?
Min 97:a har 170/60däck bak om jag minns rätt, men har för mig att 90-93-generationen har antingen bredare fälg än 94-97, eller om det var bredare däck?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 787
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

#12 Inlägg av Göingen »

adrian_vg skrev:
tersan skrev:Nä, var det inte fälgen som blev smalare? Däcket är 170/60, det var 800 som fick 180/55... eller?
Min 97:a har 170/60däck bak om jag minns rätt, men har för mig att 90-93-generationen har antingen bredare fälg än 94-97, eller om det var bredare däck?
Infon finns på forumet, kolla http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=881
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

Användarvisningsbild
JohanL
Donator 2008
Inlägg: 121
Blev medlem: mån jul 10, 2006 21:22
Ort: Örnsköldsvik

#13 Inlägg av JohanL »

Har editerad tidigare inlägg som blev skrivet i full brådska...

Kolla även denna.
http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_VFR750F

/Johan

PS. Vad gör ni på forumet? Ut och åk så ni får byta däck snart...

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#14 Inlägg av adrian_vg »

Göingen skrev:Infon finns på forumet, kolla http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=881
Ibland orkar man inte leta. :wink:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
faceplant
Donator 2010
Inlägg: 323
Blev medlem: tis mar 11, 2008 13:26
Ort: Stockholm

#15 Inlägg av faceplant »

JohanL skrev:...
PS. Vad gör ni på forumet? Ut och åk så ni får byta däck snart...
OT: Sitter på kontoret och "jobbar"... :(
Four wheels moves your body. Two wheels moves your soul.

VFR800 -06 *såld*
CBF600 -04 *såld*

Skriv svar