Alltså, däcket exploderar inte eller nåt när väven syns. Man kan gott köra på ett tag utan problem. Däremot är det kanske olämpligt att köra längre sträckor med ett däck där strecket syns, dvs ur säkerhetssynpunkt vid regn och så.Ocean skrev:+1Fransson skrev:Håller inte med dig där, mitt däck kom väven fram på sträckan av 5-7mil
Håller med dig. jag körde på detta en gång och helt utan förvarning så syntes hela corden. Inspekterade däcket innan jag körde hemifrån och 3-4 mil senare efter hård körning så påpekade en polare atrt däcket var slut och därmed den dagens körning
Dax att ligga mer & använda gummi=Tips på bakdäck-Tack
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Då är man inte glad om man befinner sig i ett annat land, hela reskassan kan ju stryka med.Ocean skrev:+1Fransson skrev:Håller inte med dig där, mitt däck kom väven fram på sträckan av 5-7mil
Håller med dig. jag körde på detta en gång och helt utan förvarning så syntes hela corden. Inspekterade däcket innan jag körde hemifrån och 3-4 mil senare efter hård körning så påpekade en polare atrt däcket var slut och därmed den dagens körning
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan
Jag lever i tron att gummi på däcket är bättre än inget alls.adrian_vg skrev:Alltså, däcket exploderar inte eller nåt när väven syns. Man kan gott köra på ett tag utan problem. Däremot är det kanske olämpligt att köra längre sträckor med ett däck där strecket syns, dvs ur säkerhetssynpunkt vid regn och så.Ocean skrev:+1Fransson skrev:Håller inte med dig där, mitt däck kom väven fram på sträckan av 5-7mil
Håller med dig. jag körde på detta en gång och helt utan förvarning så syntes hela corden. Inspekterade däcket innan jag körde hemifrån och 3-4 mil senare efter hård körning så påpekade en polare atrt däcket var slut och därmed den dagens körning
Det ger åtminstone bättre grepp
Snälla sno inte min hoj
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Har gjort så också, via däckonline. Man söker på sitt postnummer och får ett flertal förslag på montörer. Däckonline skickar däcken direkt till montören, så det enda man gör är att ta mig sig det lösa hjulet så monterar de för ca 150kr.Paitor skrev:Hur får du dom bytta sen. Det kan ju kosta lite med.Vester skrev:Det blev macadam, för min del. På mc-däck online==billigast.
Tar man med hela bågen så att de får montera av det, kostar monteringen lite mer, kanske runt 200kr, har inte stenkoll på det senare. I mitt fall var det så pass enkelt att montera av bakhjulet pga enkelsvingen. Det största problemet var att få viffern att stå upprätt bak, eftersom den stödjer på bakhjulet när den är på centralen...
Värt att nämna är att om man har en viffer med enkelsving, kolla med montören först om de kan balansera ett enkelsvingsbakhjul. Adaptern är tydligen dyr för däckverkstäderna... Mitt bakhjul är inte balanserat pga detta, men verkar inte behövas ändå. Bara så du/ni vet!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
-
- Donator 2010
- Inlägg: 39
- Blev medlem: tis jun 03, 2008 21:56
- Ort: Arboga
När corden syns är punkan inte långt borta, kan räcka med en liten vass sten. Gummit närmast corden är betydligt mjukare än "slitgummmit", och slits snabbt enl min däckhandlare. Därför tar däcket slut även under en kortare tur på någon mil. Har själv upplevt det när jag åkte 6 försiktiga mil med "nästan" slut bakdäck till jobbet. Fick ta turen förbi däckhandlarn på hemvägen
En dag ska jag dö. Alla andra dagar ska jag inte göra det.