Dax att ligga mer & använda gummi=Tips på bakdäck-Tack

Snacka oljor, stift, filter, drev och däck.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#16 Inlägg av adrian_vg »

Ocean skrev:
Fransson skrev:Håller inte med dig där, mitt däck kom väven fram på sträckan av 5-7mil
+1
Håller med dig. jag körde på detta en gång och helt utan förvarning så syntes hela corden. Inspekterade däcket innan jag körde hemifrån och 3-4 mil senare efter hård körning så påpekade en polare atrt däcket var slut och därmed den dagens körning :cry:
Alltså, däcket exploderar inte eller nåt när väven syns. Man kan gott köra på ett tag utan problem. Däremot är det kanske olämpligt att köra längre sträckor med ett däck där strecket syns, dvs ur säkerhetssynpunkt vid regn och så.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 787
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

#17 Inlägg av Göingen »

Ocean skrev:
Fransson skrev:Håller inte med dig där, mitt däck kom väven fram på sträckan av 5-7mil
+1
Håller med dig. jag körde på detta en gång och helt utan förvarning så syntes hela corden. Inspekterade däcket innan jag körde hemifrån och 3-4 mil senare efter hård körning så påpekade en polare atrt däcket var slut och därmed den dagens körning :cry:
Då är man inte glad om man befinner sig i ett annat land, hela reskassan kan ju stryka med.
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

Användarvisningsbild
Ocean
Medlem
Inlägg: 294
Blev medlem: lör okt 25, 2008 20:47
Ort: Söder

#18 Inlägg av Ocean »

adrian_vg skrev:
Ocean skrev:
Fransson skrev:Håller inte med dig där, mitt däck kom väven fram på sträckan av 5-7mil
+1
Håller med dig. jag körde på detta en gång och helt utan förvarning så syntes hela corden. Inspekterade däcket innan jag körde hemifrån och 3-4 mil senare efter hård körning så påpekade en polare atrt däcket var slut och därmed den dagens körning :cry:
Alltså, däcket exploderar inte eller nåt när väven syns. Man kan gott köra på ett tag utan problem. Däremot är det kanske olämpligt att köra längre sträckor med ett däck där strecket syns, dvs ur säkerhetssynpunkt vid regn och så.
Jag lever i tron att gummi på däcket är bättre än inget alls.
Det ger åtminstone bättre grepp :wink:
Snälla sno inte min hoj

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#19 Inlägg av blacken »

Macadam och Wheeler dealer är nog billigast..

Användarvisningsbild
Paitor
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: tor jun 04, 2009 10:02
Ort: Göteborg

#20 Inlägg av Paitor »

Jag är också ute efter nya däck. Tänkte mig både fram och bak. Men vad jag kan förstå så finns inte roadsmart i 16". Blev på dunlops hemsida istället rekomenderad gt510. Vad tror ni om det? Dimensionerna ska vara:

110/90 16"
130/80 18"
Hoj: HONDA VFR 750F RC24 -86 Pearl crystal white

Användarvisningsbild
Vester
Donator 2010
Inlägg: 68
Blev medlem: tis dec 30, 2008 10:43
Ort: Enköping

#21 Inlägg av Vester »

Det blev macadam, för min del. På mc-däck online==billigast.

Användarvisningsbild
Paitor
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: tor jun 04, 2009 10:02
Ort: Göteborg

#22 Inlägg av Paitor »

Vester skrev:Det blev macadam, för min del. På mc-däck online==billigast.
Hur får du dom bytta sen. Det kan ju kosta lite med.
Hoj: HONDA VFR 750F RC24 -86 Pearl crystal white

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#23 Inlägg av adrian_vg »

Paitor skrev:
Vester skrev:Det blev macadam, för min del. På mc-däck online==billigast.
Hur får du dom bytta sen. Det kan ju kosta lite med.
Har gjort så också, via däckonline. Man söker på sitt postnummer och får ett flertal förslag på montörer. Däckonline skickar däcken direkt till montören, så det enda man gör är att ta mig sig det lösa hjulet så monterar de för ca 150kr.

Tar man med hela bågen så att de får montera av det, kostar monteringen lite mer, kanske runt 200kr, har inte stenkoll på det senare. I mitt fall var det så pass enkelt att montera av bakhjulet pga enkelsvingen. Det största problemet var att få viffern att stå upprätt bak, eftersom den stödjer på bakhjulet när den är på centralen... :)

Värt att nämna är att om man har en viffer med enkelsving, kolla med montören först om de kan balansera ett enkelsvingsbakhjul. Adaptern är tydligen dyr för däckverkstäderna... Mitt bakhjul är inte balanserat pga detta, men verkar inte behövas ändå. Bara så du/ni vet!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

vfrforever
Donator 2010
Inlägg: 39
Blev medlem: tis jun 03, 2008 21:56
Ort: Arboga

#24 Inlägg av vfrforever »

När corden syns är punkan inte långt borta, kan räcka med en liten vass sten. Gummit närmast corden är betydligt mjukare än "slitgummmit", och slits snabbt enl min däckhandlare. Därför tar däcket slut även under en kortare tur på någon mil. Har själv upplevt det när jag åkte 6 försiktiga mil med "nästan" slut bakdäck till jobbet. Fick ta turen förbi däckhandlarn på hemvägen :oops:
En dag ska jag dö. Alla andra dagar ska jag inte göra det.

Användarvisningsbild
Vester
Donator 2010
Inlägg: 68
Blev medlem: tis dec 30, 2008 10:43
Ort: Enköping

#25 Inlägg av Vester »

billigaste sättet att byta däcket,är att man känner en som jobbar på däckverkstad, samt att den bor granne också. Det är min lösning= man bjuder honom på grillat m några bärs så va det kalaset betalt!*smile*

Skriv svar