Okq8 olja samt andra vätskor

Snacka oljor, stift, filter, drev och däck.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
trullen2
Medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: sön sep 13, 2009 13:32

Okq8 olja samt andra vätskor

#1 Inlägg av trullen2 »

Tja!
Nu är det strax dags för vinterförvaring och allt vad det innebär.
Oljor är ju en djungel för en enkel lekman och man vill ju inte göra fel.

Har "ny" hoj och den förra ägaren har använt OKQ8 SBK 15W40 och den ska vara att jämföra med Castrol´s GPS olja enligt deras hemsida.

Finns det nån anledning öht att använda någon olja under 15W på en motorcykel som endast går april-okt och står i varmgarage? Det blir väl sällan -20 c i april-oktober enligt egen erfarenhet?

Att ha 40 är väl lämpligt för den genomsnittlige mc-åkaren som vill busköra en del samt transportera sig eller ska man gå upp till 50 "för att vara på den säkra sidan" då som jag förstått det den har högre(?) viskositet vid höga(extremt) temperaturer??

Har läst DrBike's trådar och ett tjog andra för att få kött på benen men det är alltid roligt att diskutera och få andras syn på det hela.


Sedan till filtret. Kör ni på Hondas orginalfilter eller köper ni bättre kopia någon annanstans ?
Bromsvätska? Kylvätska? Hydralvätska? Några rekar? :)

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#2 Inlägg av Rerun »

Om du har läst Dr. Bikes oljetrådar borde du vara väl informerad.

Men ändå: ska du inte starta hojen när den är kall (kallare än typ 10C) funkar 15W alldeles utmärkt. 50-olja finns ingen anledning att använda, såvida moppen inte är väldigt gammal och skramlar, då kan det vara en idé att tysta den med tjockare olja. Men en vätskekyld hoj ska inte behöva det.

Hydraulvätska? Antar att du menar kopplingsvätskan. Det är samma som bromsvätska. Att tänka på där är att använda en ny flaska, eller i alla fall en som man vet inte har stått öppen eller är väldigt gammal. Har den dragit åt sig fukt kan man lika gärna strunta i att byta.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Okq8 olja samt andra vätskor

#3 Inlägg av tersan »

trullen2 skrev:Sedan till filtret. Kör ni på Hondas orginalfilter eller köper ni bättre kopia någon annanstans ?
Bromsvätska? Kylvätska? Hydralvätska? Några rekar? :)
Merkostnaden för ett originalfilter brukar vara så liten att det inte är värt att chansa... å andra sidan är piratfilter av kända märken helt ok också.

Broms- och kopplingsvätska: vad som helst funkar så länge du kör med rätt DOT-märkning. Själv använder jag oftast OKs vätska, som har en betydligt högre kokpunkt än de flesta andra (undantaget rena racingvätskor, som dock har lite andra avigsidor...) och dessutom är ganska billig. Men se som sagt till att den är färsk, och byt regelbundet.

Kylvätska: här finns det lite olika skolor. Jag kör med propylenglykol (jag har katt hemma...) och vanligt kranvatten.

Oljediskussioner ger jag mig inte in i... :wink: men Castrol GPS funkar fint i min hoj.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#4 Inlägg av adrian_vg »

Vad Rerun sa. :lol:

Själv brukar jag ha i tunnare olja, 10W/40 helsyntet från Biltema, på hösten i samband med säsongens andra oljebyte, dvs fö sen höst- och tidig vårkörning. Filter brukar jag köpa ekonomivarianten hos Lelles för en knapp hundring.

Den nybytta oljan på hösten är bra att starta med på våren sen också. Och så är den ganska ren, vilket är bättre för motorn om den ska stå ett tag.

Första bytet sen, under säsongen, brukar jag ha i lite tjockare olja. Senast blev det Castrols GPS delsyntet, 15W/40, som jag hittade till ett bra pris. Mindre skrammel i motorn, som Rerun sa. Skulle helst vilja ha helsyntet 20W/50, men hittade ingen sån så det fick bli det näst bästa.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar