OKQ8 Sbk Racing 15w-50

Snacka oljor, stift, filter, drev och däck.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
vfr800
Donator 2007
Inlägg: 272
Blev medlem: tis jun 06, 2006 23:17
Ort: eskilstuna

OKQ8 Sbk Racing 15w-50

#1 Inlägg av vfr800 »

Jaha då har man beställt en 20 liters dunk för ca 1300:- blir skapligt literpris på det,bara att byta snart då 8) köpte 20 liter olja till bilen oxå annars kostar den oljan ca 600 för 4 liter :!: okq8 excel ca 1300:- för den med så nu har man så det räcker ett tag :)

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: OKQ8 Sbk Racing 15w-50

#2 Inlägg av adrian_vg »

65kr/l för mc-oljan är ett juste pris!

Är oljan bra då? ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 787
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

Re: OKQ8 Sbk Racing 15w-50

#3 Inlägg av Göingen »

adrian_vg skrev:65kr/l för mc-oljan är ett juste pris!
Ungefär som Biltemas syntetolja då!!! :roll: :roll: :roll:
Startar jag ett inbörderskrig nu?
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: OKQ8 Sbk Racing 15w-50

#4 Inlägg av adrian_vg »

Göingen skrev:Ungefär som Biltemas syntetolja då!!! :roll: :roll: :roll:
Billigare! Biltemas helsyntet kostar strax under 80kr/l!

Göingen skrev:Startar jag ett inbörderskrig nu?
Ähumm, antagligen... :wink:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2245
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

#5 Inlägg av HondaHasse »

Ett heligt krig! Olja till MC är religion! Var och en är salig i sin tro och jag tror på Biltema :D :roll: :wink:

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#6 Inlägg av adrian_vg »

HondaHasse skrev:Ett heligt krig! Olja till MC är religion! Var och en är salig i sin tro och jag tror på Biltema :D :roll: :wink:
Jag har Biltemas helsyntet i Edwin. Endast det bästa är gott nog för honom. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#7 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Jag har Biltemas helsyntet i Edwin. Endast det bästa är gott nog för honom. ;-)
Bestäm dig... din andra mening motsäger den första. :wink:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#8 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:
adrian_vg skrev:Jag har Biltemas helsyntet i Edwin. Endast det bästa är gott nog för honom. ;-)
Bestäm dig... din andra mening motsäger den första. :wink:
Ja, helsyntet; endast det bästa är bra nog. Oljemärket i sig spelar ju ingen roll, så länge alla kvalitetskraven uppfylls. Tänk på nu att Edwin är en mc från 80-talets början, med de oljekraven som fanns då. :P

Var är Tyrannosaurus? Varför är han inte här redan? Han kommer att säga nåt om Pennzoil eller hur bra Quaker State är, och att motorn i hans båge aldrig skurit med de smörjorna i. :roll: :wink:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: OKQ8 Sbk Racing 15w-50

#9 Inlägg av adrian_vg »

vfr800 skrev:Jaha då har man beställt en 20 liters dunk för ca 1300:- blir skapligt literpris på det,bara att byta snart då 8) köpte 20 liter olja till bilen oxå annars kostar den oljan ca 600 för 4 liter :!: okq8 excel ca 1300:- för den med så nu har man så det räcker ett tag :)
Förresten, är denna olja OKQ8:s eget märke, eller köper de in oljan från nåt annat bolag och märker om förpackningarna edyl? Det är ju inte helt ovanligt att man gör så när det handlar om "bensinbolagsoljor".

Biltemas olja tex, är ju egentligen Statoilolja, som jag förstått det. Inget fel i att märka om grejorna dock, det sker ju överallt med det meste, är mest kul/intressant att veta tycker jag.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: OKQ8 Sbk Racing 15w-50

#10 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Oljemärket i sig spelar ju ingen roll, så länge alla kvalitetskraven uppfylls.

Det beror på vad du är ute efter. Det är en j-a skillnad på ingredienserna i oljan, så nog spelar det roll. Biltemas helsyntet är knappast den bästa syntetoljan, även om den förstår duger alldeles utmärkt för Edwin.
adrian_vg skrev:Biltemas olja tex, är ju egentligen Statoilolja, som jag förstått det.

Är inte det där en gammal seglivad myt? En gång i tiden var det nog så att Biltemas olja kom från Statoil, men hur det är idag har jag inte sett några uppgifter om. Och även om så vore, så är det inte säkert att en "ommärkt" olja (tex Biltema) har samma specar som märkesoljan du köper i handeln. Det kan vara en äldre generation tillsatser, t ex.
adrian_vg skrev:Var är Tyrannosaurus? Varför är han inte här redan?

Lugn, han kommer... de där gamla ödlorna var inte så snabbtänkta, men när de väl känner doften av ett byte så börjar de galoppera... :wink:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: OKQ8 Sbk Racing 15w-50

#11 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:
adrian_vg skrev:Biltemas olja tex, är ju egentligen Statoilolja, som jag förstått det.

Är inte det där en gammal seglivad myt? En gång i tiden var det nog så att Biltemas olja kom från Statoil, men hur det är idag har jag inte sett några uppgifter om. Och även om så vore, så är det inte säkert att en "ommärkt" olja (tex Biltema) har samma specar som märkesoljan du köper i handeln. Det kan vara en äldre generation tillsatser, t ex.
Spelar roll, så länge kvalitetskraven uppfylls. De kända kvalitetsmärkena spelar mycket på ägarens osäkerhet om vilken olja som är bäst. Tillsatserna spelar nog visst roll, men i praktiken, är det verkligen intressant? Sett ur synvinkeln "hoj från 1992 [VFR]", vilken olja gällde då?

Hur långt kör du på ett år/säsong? Hur ofta byter du olja?

Min åsikt är att om man ändå byter olja innan man ställer hojen vintern, och byter en gång till mitt i säsongen, spelar oljemärket knappast nån roll. Det överlag viktigaste är regelbundna, och helst täta, olje- och filterbyten.

Man bör nog ha lite perspektiv på oljan. :D

tersan skrev:
adrian_vg skrev:Var är Tyrannosaurus? Varför är han inte här redan?

Lugn, han kommer... de där gamla ödlorna var inte så snabbtänkta, men när de väl känner doften av ett byte så börjar de galoppera... :wink:
Det pågår ju ett oljekrig här juh! Hur kan han missa en sån grej? ;-)

Nå, Vfr800, nöjd med kriget så långt? :roll:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1533
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: OKQ8 Sbk Racing 15w-50

#12 Inlägg av Mister »

adrian_vg skrev:
vfr800 skrev:Jaha då har man beställt en 20 liters dunk för ca 1300:- blir skapligt literpris på det,bara att byta snart då 8) köpte 20 liter olja till bilen oxå annars kostar den oljan ca 600 för 4 liter :!: okq8 excel ca 1300:- för den med så nu har man så det räcker ett tag :)
Förresten, är denna olja OKQ8:s eget märke, eller köper de in oljan från nåt annat bolag och märker om förpackningarna edyl? Det är ju inte helt ovanligt att man gör så när det handlar om "bensinbolagsoljor".

Biltemas olja tex, är ju egentligen Statoilolja, som jag förstått det. Inget fel i att märka om grejorna dock, det sker ju överallt med det meste, är mest kul/intressant att veta tycker jag.
OKQ8 olja blandas och fyllls av Petrolia AB på Loudden, ett dotterbolag till OKQ8. Så, ingen kontraktsfyllning.

Biltemaoljan kontraktsfylls av Statoils fyllningsanläggning i Nynäshamn. Ev. varumärkessnyltning som sker pga detta, tycker nog biltema är rätt trevligt, oavsett ifall berättigat eller inte
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: OKQ8 Sbk Racing 15w-50

#13 Inlägg av adrian_vg »

Mister skrev:OKQ8 olja blandas och fyllls av Petrolia AB på Loudden, ett dotterbolag till OKQ8. Så, ingen kontraktsfyllning.

Biltemaoljan kontraktsfylls av Statoils fyllningsanläggning i Nynäshamn. Ev. varumärkessnyltning som sker pga detta, tycker nog biltema är rätt trevligt, oavsett ifall berättigat eller inte
Intressant! Räknas detta som svenskproducerad olja då? :D

Man bör ju gynna svenska företag i första hand, så att köra med OKQ8- eller Biltemaolja är inte bara billigare, det är också bra nationalekonomiskt!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: OKQ8 Sbk Racing 15w-50

#14 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Det överlag viktigaste är regelbundna, och helst täta, olje- och filterbyten.
Varför det? Byta filter lika ofta som olja? Ett begagnat filter renar ju bättre än ett nytt, så om du byter olja stup i kvarten är det bättre att låta filtret sitta kvar.
adrian_vg skrev:Man bör ju gynna svenska företag i första hand, så att köra med OKQ8- eller Biltemaolja är inte bara billigare, det är också bra nationalekonomiskt!
Jag har inte järnkoll på OKQ8s ägarförhållanden (men misstänker att det inte är helsvenskt), men Biltema är inte svenskt för fem öre. Statoil är också utlandsägt, för den delen... :wink:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

Re: OKQ8 Sbk Racing 15w-50

#15 Inlägg av Rerun »

adrian_vg skrev:
Mister skrev:OKQ8 olja blandas och fyllls av Petrolia AB på Loudden, ett dotterbolag till OKQ8. Så, ingen kontraktsfyllning.
Intressant! Räknas detta som svenskproducerad olja då? :D

Man bör ju gynna svenska företag i första hand, så att köra med OKQ8- eller Biltemaolja är inte bara billigare, det är också bra nationalekonomiskt!
Det beror på vad du menar med "svenkproducerad"... Förpackad i Sverige? Blandad i Sverige? Kokad i Sverige? Uppborrad i Sverige? ;)
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Skriv svar