OKQ8 Sbk Racing 15w-50

Snacka oljor, stift, filter, drev och däck.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: OKQ8 Sbk Racing 15w-50

#16 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Varför det? Byta filter lika ofta som olja? Ett begagnat filter renar ju bättre än ett nytt, så om du byter olja stup i kvarten är det bättre att låta filtret sitta kvar.
Jag frågar samma sak? Hur kan ett äldre filter som är igensatt med partiklar rena bättre än ett sprillans nytt?
tersan skrev:Jag har inte järnkoll på OKQ8s ägarförhållanden (men misstänker att det inte är helsvenskt), men Biltema är inte svenskt för fem öre. Statoil är också utlandsägt, för den delen... :wink:
Det var ett upplägg till diskussion, och mest menat för att reta alt öppna för diskussion. Tänkte på det svenska köttet i mataffärerna när jag skrev det och såg en möjlighet. :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1533
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: OKQ8 Sbk Racing 15w-50

#17 Inlägg av Mister »

adrian_vg skrev:
tersan skrev:Varför det? Byta filter lika ofta som olja? Ett begagnat filter renar ju bättre än ett nytt, så om du byter olja stup i kvarten är det bättre att låta filtret sitta kvar.
Jag frågar samma sak? Hur kan ett äldre filter som är igensatt med partiklar rena bättre än ett sprillans nytt?
Genom att stoppa upp oljeflödet, då kommer det ju inte så mycket skit fram... :lol:
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: OKQ8 Sbk Racing 15w-50

#18 Inlägg av adrian_vg »

Mister skrev:Genom att stoppa upp oljeflödet, då kommer det ju inte så mycket skit fram... :lol:
:lol: :lol: :lol:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: OKQ8 Sbk Racing 15w-50

#19 Inlägg av tersan »

Mister skrev:
adrian_vg skrev:
tersan skrev:Varför det? Byta filter lika ofta som olja? Ett begagnat filter renar ju bättre än ett nytt, så om du byter olja stup i kvarten är det bättre att låta filtret sitta kvar.
Jag frågar samma sak? Hur kan ett äldre filter som är igensatt med partiklar rena bättre än ett sprillans nytt?
Genom att stoppa upp oljeflödet, då kommer det ju inte så mycket skit fram... :lol:
Jaja, skratta ni... Jag sa inte att filtret var helt igensatt... men i takt med att filtret sätts igen av partiklar så får kommande partiklar svårare att passera igenom. Med andra ord så blir filtreringseffekten bättre och bättre. Ända tills det är helt igensatt och bypassventilen öppnar... att sen flödet blir sämre och sämre ju mer filtret sätts igen är en annan sak. Men ett lätt begagnat filter renar bättre än ett nytt. Infon har jag fått från en tekniker som jobbar med filterutveckling hos en fordonstillverkare på västkusten... hans rekommendation var att byta olja oftare än vad serviceintervallet säger, men filter mer sällan.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: OKQ8 Sbk Racing 15w-50

#20 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Jaja, skratta ni... Jag sa inte att filtret var helt igensatt... men i takt med att filtret sätts igen av partiklar så får kommande partiklar svårare att passera igenom. Med andra ord så blir filtreringseffekten bättre och bättre. Ända tills det är helt igensatt och bypassventilen öppnar... att sen flödet blir sämre och sämre ju mer filtret sätts igen är en annan sak. Men ett lätt begagnat filter renar bättre än ett nytt. Infon har jag fått från en tekniker som jobbar med filterutveckling hos en fordonstillverkare på västkusten... hans rekommendation var att byta olja oftare än vad serviceintervallet säger, men filter mer sällan.
Aaah! På så vis. Men fönstret när ett gammalt filter kan ju vara hur litet som helst. Hur ska man veta? Även om ett gammalt filter renar bättre en viss period känns det som att risken man tar är större än nödvändigt.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: OKQ8 Sbk Racing 15w-50

#21 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:
tersan skrev:Jaja, skratta ni... Jag sa inte att filtret var helt igensatt... men i takt med att filtret sätts igen av partiklar så får kommande partiklar svårare att passera igenom. Med andra ord så blir filtreringseffekten bättre och bättre. Ända tills det är helt igensatt och bypassventilen öppnar... att sen flödet blir sämre och sämre ju mer filtret sätts igen är en annan sak. Men ett lätt begagnat filter renar bättre än ett nytt. Infon har jag fått från en tekniker som jobbar med filterutveckling hos en fordonstillverkare på västkusten... hans rekommendation var att byta olja oftare än vad serviceintervallet säger, men filter mer sällan.
Aaah! På så vis. Men fönstret när ett gammalt filter kan ju vara hur litet som helst. Hur ska man veta? Även om ett gammalt filter renar bättre en viss period känns det som att risken man tar är större än nödvändigt.
Korrekt... det är därför tillverkarna har sina serviceintervaller. Själv följer jag dem...

Fast jag kunde inte låta bli att dra mitt strå till stacken, det är ju ändå en oljetråd det här. :wink: Är det en Tyrannosaurus nätta steg jag hör närma sig? :)
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: OKQ8 Sbk Racing 15w-50

#22 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Korrekt... det är därför tillverkarna har sina serviceintervaller. Själv följer jag dem...
Service? Vaddå service? Man fixar väl när nåt går sönder, inte innan. :roll: ;-)
tersan skrev:Fast jag kunde inte låta bli att dra mitt strå till stacken, det är ju ändå en oljetråd det här. :wink: Är det en Tyrannosaurus nätta steg jag hör närma sig? :)
Känns lite som om det är nåt som lurar i buskarna. :D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

vfr800
Donator 2007
Inlägg: 272
Blev medlem: tis jun 06, 2006 23:17
Ort: eskilstuna

#23 Inlägg av vfr800 »

Apropå krig man kanske skulle tänkt till innan man startade en oljetråd 8) ,men denna olja är iallafall q8 egna olja inte tillsammans med ok sortimentet och visst biltema är säkert bra men jag kommer troligen aldrig att köpa olja eller filter där och kommer backa ur alla affärer med fordon där det sitter biltema oljefilter på motorn.

Varför det då? tjaaa jag tycker inte att det är schyssta grejor särskilt om man får en "bra" olja billigare än deras egen racing olja..verktyg o dyligt är väl ok för en hobbyskruvare som en annan men på verkstan vill jag ha riktiga grejjor(läs bacho kanske kamasa o dyl)

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#24 Inlägg av adrian_vg »

vfr800 skrev:Varför det då? tjaaa jag tycker inte att det är schyssta grejor särskilt om man får en "bra" olja billigare än deras egen racing olja..verktyg o dyligt är väl ok för en hobbyskruvare som en annan men på verkstan vill jag ha riktiga grejjor(läs bacho kanske kamasa o dyl)
Inte alla kan, eller vill, köpa en tjugolitersdunk med olja! Spelar ingen roll om det blir aldrig så billigt.

Ang verktyg, man kan väl säga att man kanske ska försöka prova sig fram till vad som är bra på Biltema. Man kan inte rakt av såga dem jämns med fotknölarna. De är som alla andra stora kedjor, vissa prylar är bra, andra inte.

Hylsan nedan är en 10mm-hylsa från 135-delars Biltemasatsen jag har efter min far. Första gången jag använde den sprack den när jag tog i lite med en hand. Å andra sidan är den extra ringnyckeln jag köpte till samma mektillfälle något av ett under map finish, mått och känsla i handen, dessutom billig. Man får som sagt försöka plocka ut russinen ur kakan.

Bild
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Seth
Medlem
Inlägg: 1178
Blev medlem: sön maj 31, 2009 22:33
Ort: Kinne-vedum

Re: OKQ8 Sbk Racing 15w-50

#25 Inlägg av Seth »

Hoppar in i denna tråd så man slipper starta en onödig ny tråd.
Ska ju byta olja i -90ian och Ägaren innan har ju haft Sbk 15w-50(röd sbk flaska).
Visserligen står det ju i rekomendationerna att man bör ha 10w-40 (blå sbk flaska) i men jag kände inga konstigheter när jag körde med 15w-50in.
Kör ju rätt så mkt i varierande väder (inte under vinter o salt.)och undrar om jag kan fortsätta med den röda flaskan vid byten eller om jag ska hoppa över till blå flaska?
"Bättre än HD"

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: OKQ8 Sbk Racing 15w-50

#26 Inlägg av adrian_vg »

Seth skrev:Hoppar in i denna tråd så man slipper starta en onödig ny tråd.
Ska ju byta olja i -90ian och Ägaren innan har ju haft Sbk 15w-50(röd sbk flaska).
Visserligen står det ju i rekomendationerna att man bör ha 10w-40 (blå sbk flaska) i men jag kände inga konstigheter när jag körde med 15w-50in.
Kör ju rätt så mkt i varierande väder (inte under vinter o salt.)och undrar om jag kan fortsätta med den röda flaskan vid byten eller om jag ska hoppa över till blå flaska?
Varför använde förre ägaren en tjockare olja?

Jag kör alltid med 10W-40 på viffrarna. Hade 20W-50 eller nåt sånt i grönviffern, och det slamrade inte lika mycket, men kändes lite trögt vid kallstarterna tidiga vårar och sena höstar.

Använd den av Honda rekommenderade tjockleken; 10W-40, är mitt tips.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Seth
Medlem
Inlägg: 1178
Blev medlem: sön maj 31, 2009 22:33
Ort: Kinne-vedum

Re: OKQ8 Sbk Racing 15w-50

#27 Inlägg av Seth »

adrian_vg skrev:
Seth skrev:Hoppar in i denna tråd så man slipper starta en onödig ny tråd.
Ska ju byta olja i -90ian och Ägaren innan har ju haft Sbk 15w-50(röd sbk flaska).
Visserligen står det ju i rekomendationerna att man bör ha 10w-40 (blå sbk flaska) i men jag kände inga konstigheter när jag körde med 15w-50in.
Kör ju rätt så mkt i varierande väder (inte under vinter o salt.)och undrar om jag kan fortsätta med den röda flaskan vid byten eller om jag ska hoppa över till blå flaska?
Varför använde förre ägaren en tjockare olja?

Jag kör alltid med 10W-40 på viffrarna. Hade 20W-50 eller nåt sånt i grönviffern, och det slamrade inte lika mycket, men kändes lite trögt vid kallstarterna tidiga vårar och sena höstar.

Använd den av Honda rekommenderade tjockleken; 10W-40, är mitt tips.
vet inte. märkte det när jag kollade på "reserv" flaskan häromdan..
Ok. annan fråga. kan man beställa t.ex en 4l från swedol? de har ju andra q8 oljor.
"Bättre än HD"

Användarvisningsbild
Falk
Donator 2010
Inlägg: 72
Blev medlem: sön mar 16, 2008 17:59
Ort: Bromma
Kontakt:

Re: OKQ8 Sbk Racing 15w-50

#28 Inlägg av Falk »

Här är förra ägarn.. 8)

Detta med oljor är ett känsligt ämne. Jag ska inte debattera fortsättningsvis vill bara svara på varför det är 15W-50 i Seths hoj.

Jag har alltså begått den ultimata synden. Jag har hällt en 15W häxbrygd i den japanska precisionsmotorn. :roll:

Varför? Jo bl.a därför att jag hade tillgång till Q8's sortiment och SBK15w-50 är en helsyntet av bra kvalitet, PAO-bas om jag minns rätt (deras 10w-40 är en delsyntet har jag för mig). SBK15w-50 är helt enkelt en bra prisvärd MC-olja.

Ska man köra kristallrallyt med sin viffer så bör man nog satsa på en olja med lägre W-index men i mitt fall då jag bara sommarkört och aldrig startat hojen vid lägre utetemp än kanske 5°C (dessutom alltid från varmgarage) så är 15W-50 ett alldeles utmärkt val, inte på nå't sätt mer fel än 10W-40.
Nu har jag inte i huvet exakt hur det ligger till men om jag minns rätt så är det så att en 15w olja flyter ner till ca-40°C och har en undre pumpbarhetsgräns som ligger nå'nstans vid -20 till -25°C (det går nog att googla fram om man vill...).

15w-50 och 10w-40 har ungefär samma viskositet vid en VFR's alla normala driftslägen. Hojen kommer inte att explodera p.g.a. att det är Q8 SBK 15W-50 i vevhuset och växellådan.
Det viktigaste är att hojen även fortsättningsvis får en bra syntetolja (för våtkoppling) med rimlig klassning. Och nytt filter regelbundet.

Kör hårt Seth! 8)
mvh / Lasse Falk

Inte längre nå'n vit RC36 -90'a. 20-årig klassiker.

Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: OKQ8 Sbk Racing 15w-50

#29 Inlägg av adrian_vg »

Falk skrev:Här är förra ägarn.. 8)

Detta med oljor är ett känsligt ämne. Jag ska inte debattera fortsättningsvis vill bara svara på varför det är 15W-50 i Seths hoj.

Jag har alltså begått den ultimata synden. Jag har hällt en 15W häxbrygd i den japanska precisionsmotorn. :roll:

Varför? Jo bl.a därför att jag hade tillgång till Q8's sortiment och SBK15w-50 är en helsyntet av bra kvalitet, PAO-bas om jag minns rätt (deras 10w-40 är en delsyntet har jag för mig). SBK15w-50 är helt enkelt en bra prisvärd MC-olja.

Ska man köra kristallrallyt med sin viffer så bör man nog satsa på en olja med lägre W-index men i mitt fall då jag bara sommarkört och aldrig startat hojen vid lägre utetemp än kanske 5°C (dessutom alltid från varmgarage) så är 15W-50 ett alldeles utmärkt val, inte på nå't sätt mer fel än 10W-40.
Nu har jag inte i huvet exakt hur det ligger till men om jag minns rätt så är det så att en 15w olja flyter ner till ca-40°C och har en undre pumpbarhetsgräns som ligger nå'nstans vid -20 till -25°C (det går nog att googla fram om man vill...).

15w-50 och 10w-40 har ungefär samma viskositet vid en VFR's alla normala driftslägen. Hojen kommer inte att explodera p.g.a. att det är Q8 SBK 15W-50 i vevhuset och växellådan.
Det viktigaste är att hojen även fortsättningsvis får en bra syntetolja (för våtkoppling) med rimlig klassning. Och nytt filter regelbundet.

Kör hårt Seth! 8)
Uttömmande svar! 8*)

Det viktigaste i sammanhanget är väl att inte hälla i en bilolja. Dessa innehåller friktionssänkande tillsatser som inte är så bra för vifferns våtkoppling.

Vad kostar SBK-oljan per liter på macken, om man nu inte har känningar på oljebolaget som kan sälja en storpack billigt?

Min måttstock är Biltemas mc-helsynt 10W-40 som kostar runt 80kr/liter.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Seth
Medlem
Inlägg: 1178
Blev medlem: sön maj 31, 2009 22:33
Ort: Kinne-vedum

Re: OKQ8 Sbk Racing 15w-50

#30 Inlägg av Seth »

adrian_vg skrev:
Falk skrev:Här är förra ägarn.. 8)

Detta med oljor är ett känsligt ämne. Jag ska inte debattera fortsättningsvis vill bara svara på varför det är 15W-50 i Seths hoj.

Jag har alltså begått den ultimata synden. Jag har hällt en 15W häxbrygd i den japanska precisionsmotorn. :roll:

Varför? Jo bl.a därför att jag hade tillgång till Q8's sortiment och SBK15w-50 är en helsyntet av bra kvalitet, PAO-bas om jag minns rätt (deras 10w-40 är en delsyntet har jag för mig). SBK15w-50 är helt enkelt en bra prisvärd MC-olja.

Ska man köra kristallrallyt med sin viffer så bör man nog satsa på en olja med lägre W-index men i mitt fall då jag bara sommarkört och aldrig startat hojen vid lägre utetemp än kanske 5°C (dessutom alltid från varmgarage) så är 15W-50 ett alldeles utmärkt val, inte på nå't sätt mer fel än 10W-40.
Nu har jag inte i huvet exakt hur det ligger till men om jag minns rätt så är det så att en 15w olja flyter ner till ca-40°C och har en undre pumpbarhetsgräns som ligger nå'nstans vid -20 till -25°C (det går nog att googla fram om man vill...).

15w-50 och 10w-40 har ungefär samma viskositet vid en VFR's alla normala driftslägen. Hojen kommer inte att explodera p.g.a. att det är Q8 SBK 15W-50 i vevhuset och växellådan.
Det viktigaste är att hojen även fortsättningsvis får en bra syntetolja (för våtkoppling) med rimlig klassning. Och nytt filter regelbundet.

Kör hårt Seth! 8)
Uttömmande svar! 8*)

Det viktigaste i sammanhanget är väl att inte hälla i en bilolja. Dessa innehåller friktionssänkande tillsatser som inte är så bra för vifferns våtkoppling.

Vad kostar SBK-oljan per liter på macken, om man nu inte har känningar på oljebolaget som kan sälja en storpack billigt?

Min måttstock är Biltemas mc-helsynt 10W-40 som kostar runt 80kr/liter.
Om jag minns rätt så hittade jag sbk,n för 67kr litern nånstans

EDIT: här http://butik.afaab.se/q8sbkracingmotoro ... p-447.html

EDIT2: kan fortsätta med den. kände inget dåligt med den oljan. :)
"Bättre än HD"

Skriv svar