Här är förra ägarn..
Detta med oljor är ett känsligt ämne. Jag ska inte debattera fortsättningsvis vill bara svara på varför det är 15W-50 i Seths hoj.
Jag har alltså begått den ultimata synden. Jag har hällt en 15W häxbrygd i den japanska precisionsmotorn.
Varför? Jo bl.a därför att jag hade tillgång till Q8's sortiment och SBK15w-50 är en helsyntet av bra kvalitet, PAO-bas om jag minns rätt (deras 10w-40 är en delsyntet har jag för mig). SBK15w-50 är helt enkelt en bra prisvärd MC-olja.
Ska man köra kristallrallyt med sin viffer så bör man nog satsa på en olja med lägre W-index men i mitt fall då jag bara sommarkört och aldrig startat hojen vid lägre utetemp än kanske 5°C (dessutom alltid från varmgarage) så är 15W-50 ett alldeles utmärkt val, inte på nå't sätt mer fel än 10W-40.
Nu har jag inte i huvet exakt hur det ligger till men om jag minns rätt så är det så att en 15w olja flyter ner till ca-40°C och har en undre pumpbarhetsgräns som ligger nå'nstans vid -20 till -25°C (det går nog att googla fram om man vill...).
15w-50 och 10w-40 har ungefär samma viskositet vid en VFR's alla normala driftslägen. Hojen kommer inte att explodera p.g.a. att det är Q8 SBK 15W-50 i vevhuset och växellådan.
Det viktigaste är att hojen även fortsättningsvis får en bra syntetolja (för våtkoppling) med rimlig klassning. Och nytt filter regelbundet.
Kör hårt Seth!