Olja som olja (förlåt Tyrannosaurus...), så länge kvalitets-märkningen är enl rekommendation kan man hälla i vad sk!t som helst i princip.Seth skrev:Om jag minns rätt så hittade jag sbk,n för 67kr litern nånstans
EDIT: här http://butik.afaab.se/q8sbkracingmotoro ... p-447.html
EDIT2: kan fortsätta med den. kände inget dåligt med den oljan.
OKQ8 Sbk Racing 15w-50
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: OKQ8 Sbk Racing 15w-50
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2140
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: OKQ8 Sbk Racing 15w-50
I min instruktionsbok så rekommenderar Honda 15W-50 i -5 grader till +>50 grader.
T.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
Re: OKQ8 Sbk Racing 15w-50
Ja du har rätt... i sak... men den stora knäckfrågan är hur länge håller den billiga oljan sin kvalitét?adrian_vg skrev:Olja som olja (förlåt Tyrannosaurus...), så länge kvalitets-märkningen är enl rekommendation kan man hälla i vad sk!t som helst i princip.Seth skrev:Om jag minns rätt så hittade jag sbk,n för 67kr litern nånstans
EDIT: här http://butik.afaab.se/q8sbkracingmotoro ... p-447.html
EDIT2: kan fortsätta med den. kände inget dåligt med den oljan.
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE...
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE...
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: OKQ8 Sbk Racing 15w-50
Med ca 600 mil om året, som genomsnittet kör, tror jag inte det är problem.TG skrev:Ja du har rätt... i sak... men den stora knäckfrågan är hur länge håller den billiga oljan sin kvalitét?
Själv byter jag som ni kanske vet olja och filter två gånger per säsong.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: OKQ8 Sbk Racing 15w-50
Blir att köpa en 4litare på swedol imorn. klart överkomligt pris bättre än ockerpriserna på macken även om jag bara kollade på 1l flaska då
"Bättre än HD"
- riktigadavid
- Medlem
- Inlägg: 126
- Blev medlem: fre maj 13, 2011 19:41
- Ort: Stockholm
Re: OKQ8 Sbk Racing 15w-50
Finns ännu denna olja att få tag på?
På deras hemsida finns bara 10w-50 och jag ringde till lokala okq8 och dom hittade den tydligen bara som 1-liters.
På deras hemsida finns bara 10w-50 och jag ringde till lokala okq8 och dom hittade den tydligen bara som 1-liters.
Honda VFR 750F -87
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2140
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: OKQ8 Sbk Racing 15w-50
Köp 10w-50 du, dom har joxat med tillsatserna så att den har bättre kallegenskaper, du har fortfarande 50w som är tjockleken.riktigadavid skrev:Finns ännu denna olja att få tag på?
På deras hemsida finns bara 10w-50 och jag ringde till lokala okq8 och dom hittade den tydligen bara som 1-liters.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
- riktigadavid
- Medlem
- Inlägg: 126
- Blev medlem: fre maj 13, 2011 19:41
- Ort: Stockholm
Re: OKQ8 Sbk Racing 15w-50
Jag trodde det var den första siffran som talade om den varma densiteten och det är den som jag vill ha högre siffra på. Jag får nämligen växelklonk när motorn blir varm.
Honda VFR 750F -87
Re: OKQ8 Sbk Racing 15w-50
dom första siffrorna är vid kall olja, dom 2 sista vid varm. finns skalor som man kan se vilka temperaturer dom är lämpliga för men jag har ingen sådan bra sida i huvudet
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: OKQ8 Sbk Racing 15w-50
Du behöver inte säga förlåt, du får väl köra på "vad skit som helst" om du känner för det, eller som en del säger "bara det är blött". Jag är som bekant av en annan åsikt och personligen tror jag inte att Tyrannosaurus hade hållt så länge som han har gjort om jag hade kört efter den principenadrian_vg skrev:Olja som olja (förlåt Tyrannosaurus...), så länge kvalitets-märkningen är enl rekommendation kan man hälla i vad sk!t som helst i princip.
Alldeles riktigt.TG skrev:Ja du har rätt... i sak... men den stora knäckfrågan är hur länge håller den billiga oljan sin kvalitét?
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
- riktigadavid
- Medlem
- Inlägg: 126
- Blev medlem: fre maj 13, 2011 19:41
- Ort: Stockholm
Re: OKQ8 Sbk Racing 15w-50
Ja jag kom på det sen att jag blandat ihop ordningen. 10w-50 blev det nu i min hoj. Tycker att den blivit lite mjukare i växlingarna men jag har bara varit ute på en kortiskörning än så länge.Jimmy.S skrev:dom första siffrorna är vid kall olja, dom 2 sista vid varm. finns skalor som man kan se vilka temperaturer dom är lämpliga för men jag har ingen sådan bra sida i huvudet
Honda VFR 750F -87
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: OKQ8 Sbk Racing 15w-50
Några saker att tänka på (gäller föresten alla och oavsett om det är hoj eller bil).riktigadavid skrev:Ja jag kom på det sen att jag blandat ihop ordningen. 10w-50 blev det nu i min hoj. Tycker att den blivit lite mjukare i växlingarna men jag har bara varit ute på en kortiskörning än så länge.Jimmy.S skrev:dom första siffrorna är vid kall olja, dom 2 sista vid varm. finns skalor som man kan se vilka temperaturer dom är lämpliga för men jag har ingen sådan bra sida i huvudet
En olja består ju av en mängd olika produkter vid sidan om själva basoljan, finns det tillsatser för rengöring, filmstyrka, olika smörjegenskaper, förtjockning mm. mm.
I början av min hojkarriär körde i princip alla på singelgradeolja, SAE 30 var det vanligaste. En anledning var att förtjockningstillsatserna som iaf enligt rykterna bestod av något slags flytande gummi inte var de bästa och kunde ställa till problem.
Idag är ju oljorna betydligt bättre och det är väl bara HD som kör på singelgrade. Men logiken säger att ju mer av något man häller i, desto mindre av något annat kan man ha i en bestämd mängd.
Så... Ju bredare multigradeolja = mer förtjockningstillsats, desto mindre smörjegenskaper, rengöring mm.
Liknande gäller de s.k. "longlife" oljorna. För att få en olja att bli "longlife" krävs två saker:
1. De smörjade tillsatserna får inte slitas ner för snabbt (låter ju bra).
2. Oljan får inte bli smutsig för snabbt (kom ihåg att oljan även har tvättande egenskaper och tar bort sot, syra, bensinrester mm.) Men...! Om oljan inte får bli smutsig, vart tar då smutsen vägen? Enligt min oljeleverantör har det hänt att motorer som körts på longlife-olja har beckat igen och han rekommenderar absolut inte sån olja.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Re: OKQ8 Sbk Racing 15w-50
Jag kör Longlife på Volvon som rekommenderas MEN....byter en gång mellan intervallerna och har klarat mig från koksskitet.Tyrannosaurus skrev: Om oljan inte får bli smutsig, vart tar då smutsen vägen? Enligt min oljeleverantör har det hänt att motorer som körts på longlife-olja har beckat igen och han rekommenderar absolut inte sån olja.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
Re: OKQ8 Sbk Racing 15w-50
japp, skitig olja och hög värme är ingen bra kombination.... då är det bra att göra som donner, gör själv likadant