OKQ8 Sbk Racing 15w-50

Snacka oljor, stift, filter, drev och däck.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: OKQ8 Sbk Racing 15w-50

#31 Inlägg av adrian_vg »

Seth skrev:Om jag minns rätt så hittade jag sbk,n för 67kr litern nånstans

EDIT: här http://butik.afaab.se/q8sbkracingmotoro ... p-447.html

EDIT2: kan fortsätta med den. kände inget dåligt med den oljan. :)
Olja som olja (förlåt Tyrannosaurus...), så länge kvalitets-märkningen är enl rekommendation kan man hälla i vad sk!t som helst i princip.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2140
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: OKQ8 Sbk Racing 15w-50

#32 Inlägg av Tommy Gsson »

I min instruktionsbok så rekommenderar Honda 15W-50 i -5 grader till +>50 grader.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

Re: OKQ8 Sbk Racing 15w-50

#33 Inlägg av TG »

adrian_vg skrev:
Seth skrev:Om jag minns rätt så hittade jag sbk,n för 67kr litern nånstans

EDIT: här http://butik.afaab.se/q8sbkracingmotoro ... p-447.html

EDIT2: kan fortsätta med den. kände inget dåligt med den oljan. :)
Olja som olja (förlåt Tyrannosaurus...), så länge kvalitets-märkningen är enl rekommendation kan man hälla i vad sk!t som helst i princip.
Ja du har rätt... i sak... men den stora knäckfrågan är hur länge håller den billiga oljan sin kvalitét?
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: OKQ8 Sbk Racing 15w-50

#34 Inlägg av adrian_vg »

TG skrev:Ja du har rätt... i sak... men den stora knäckfrågan är hur länge håller den billiga oljan sin kvalitét?
Med ca 600 mil om året, som genomsnittet kör, tror jag inte det är problem.

Själv byter jag som ni kanske vet olja och filter två gånger per säsong.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Seth
Medlem
Inlägg: 1178
Blev medlem: sön maj 31, 2009 22:33
Ort: Kinne-vedum

Re: OKQ8 Sbk Racing 15w-50

#35 Inlägg av Seth »

Blir att köpa en 4litare på swedol imorn. klart överkomligt pris :) bättre än ockerpriserna på macken även om jag bara kollade på 1l flaska då
"Bättre än HD"

Användarvisningsbild
riktigadavid
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: fre maj 13, 2011 19:41
Ort: Stockholm

Re: OKQ8 Sbk Racing 15w-50

#36 Inlägg av riktigadavid »

Finns ännu denna olja att få tag på?
På deras hemsida finns bara 10w-50 och jag ringde till lokala okq8 och dom hittade den tydligen bara som 1-liters.
Honda VFR 750F -87

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2140
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: OKQ8 Sbk Racing 15w-50

#37 Inlägg av Tommy Gsson »

riktigadavid skrev:Finns ännu denna olja att få tag på?
På deras hemsida finns bara 10w-50 och jag ringde till lokala okq8 och dom hittade den tydligen bara som 1-liters.
Köp 10w-50 du, dom har joxat med tillsatserna så att den har bättre kallegenskaper, du har fortfarande 50w som är tjockleken.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
riktigadavid
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: fre maj 13, 2011 19:41
Ort: Stockholm

Re: OKQ8 Sbk Racing 15w-50

#38 Inlägg av riktigadavid »

Jag trodde det var den första siffran som talade om den varma densiteten och det är den som jag vill ha högre siffra på. Jag får nämligen växelklonk när motorn blir varm.
Honda VFR 750F -87

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

Re: OKQ8 Sbk Racing 15w-50

#39 Inlägg av Jimmy.S »

dom första siffrorna är vid kall olja, dom 2 sista vid varm. finns skalor som man kan se vilka temperaturer dom är lämpliga för men jag har ingen sådan bra sida i huvudet

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: OKQ8 Sbk Racing 15w-50

#40 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Olja som olja (förlåt Tyrannosaurus...), så länge kvalitets-märkningen är enl rekommendation kan man hälla i vad sk!t som helst i princip.
Du behöver inte säga förlåt, du får väl köra på "vad skit som helst" om du känner för det, eller som en del säger "bara det är blött". Jag är som bekant av en annan åsikt och personligen tror jag inte att Tyrannosaurus hade hållt så länge som han har gjort om jag hade kört efter den principen :P
TG skrev:Ja du har rätt... i sak... men den stora knäckfrågan är hur länge håller den billiga oljan sin kvalitét?
Alldeles riktigt.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
riktigadavid
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: fre maj 13, 2011 19:41
Ort: Stockholm

Re: OKQ8 Sbk Racing 15w-50

#41 Inlägg av riktigadavid »

Jimmy.S skrev:dom första siffrorna är vid kall olja, dom 2 sista vid varm. finns skalor som man kan se vilka temperaturer dom är lämpliga för men jag har ingen sådan bra sida i huvudet
Ja jag kom på det sen att jag blandat ihop ordningen. 10w-50 blev det nu i min hoj. Tycker att den blivit lite mjukare i växlingarna men jag har bara varit ute på en kortiskörning än så länge.
Honda VFR 750F -87

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: OKQ8 Sbk Racing 15w-50

#42 Inlägg av Tyrannosaurus »

riktigadavid skrev:
Jimmy.S skrev:dom första siffrorna är vid kall olja, dom 2 sista vid varm. finns skalor som man kan se vilka temperaturer dom är lämpliga för men jag har ingen sådan bra sida i huvudet
Ja jag kom på det sen att jag blandat ihop ordningen. 10w-50 blev det nu i min hoj. Tycker att den blivit lite mjukare i växlingarna men jag har bara varit ute på en kortiskörning än så länge.
Några saker att tänka på (gäller föresten alla och oavsett om det är hoj eller bil).
En olja består ju av en mängd olika produkter vid sidan om själva basoljan, finns det tillsatser för rengöring, filmstyrka, olika smörjegenskaper, förtjockning mm. mm.

I början av min hojkarriär körde i princip alla på singelgradeolja, SAE 30 var det vanligaste. En anledning var att förtjockningstillsatserna som iaf enligt rykterna bestod av något slags flytande gummi inte var de bästa och kunde ställa till problem.
Idag är ju oljorna betydligt bättre och det är väl bara HD som kör på singelgrade. Men logiken säger att ju mer av något man häller i, desto mindre av något annat kan man ha i en bestämd mängd.
Så... Ju bredare multigradeolja = mer förtjockningstillsats, desto mindre smörjegenskaper, rengöring mm.

Liknande gäller de s.k. "longlife" oljorna. För att få en olja att bli "longlife" krävs två saker:
1. De smörjade tillsatserna får inte slitas ner för snabbt (låter ju bra).
2. Oljan får inte bli smutsig för snabbt (kom ihåg att oljan även har tvättande egenskaper och tar bort sot, syra, bensinrester mm.) Men...! Om oljan inte får bli smutsig, vart tar då smutsen vägen? Enligt min oljeleverantör har det hänt att motorer som körts på longlife-olja har beckat igen och han rekommenderar absolut inte sån olja.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: OKQ8 Sbk Racing 15w-50

#43 Inlägg av Donner »

Tyrannosaurus skrev: Om oljan inte får bli smutsig, vart tar då smutsen vägen? Enligt min oljeleverantör har det hänt att motorer som körts på longlife-olja har beckat igen och han rekommenderar absolut inte sån olja.
Jag kör Longlife på Volvon som rekommenderas MEN....byter en gång mellan intervallerna och har klarat mig från koksskitet.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

Re: OKQ8 Sbk Racing 15w-50

#44 Inlägg av Jimmy.S »

japp, skitig olja och hög värme är ingen bra kombination.... då är det bra att göra som donner, gör själv likadant :)

Skriv svar