Var köper man billigare reservdelar

Snacka oljor, stift, filter, drev och däck.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
dubbear
Medlem
Inlägg: 278
Blev medlem: fre maj 22, 2009 14:51
Ort: Göteborg

Var köper man billigare reservdelar

#1 Inlägg av dubbear »

Som rubriken lyder.

Efter en sommar med mycket körning har jag ställt av hojen
med ett par problem som jag tänk åtgärda över mörkermånaderna

1. Bromsbeläggen bak är helt slut

2. Kopplingshandtaget är böjt efter en highside

3. Kopplingen tar inte längre när man ger mycket gas alltså den släpper vid höga varv.

4. Sedan skulle jag installera larm med och det är de enda jag fått klart.

Men när ja ska ut på de stora nätet och leta reservdelar känner jag mig
som min mormor i en datorbutik.


Oddsen att jag gör en dålig affär är skyhöga.
så ja bara undra om de finns ett "Siba" för mc delar. ett ställe som kanske inte e billigast men aldrig dyrast.

Har sett att många verkstäder har billiga priser över januari kanske bättre att bara lämna in den?

Tacksam för svar.
Man kan inte köra vilse om man skiter i var man är
Honda VTR 1000 99
Honda VFR 750 1991 (Såld)
Yamaha RD 250 1981 (Såld)

Bor på http://www.electrobear.com

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2140
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

#2 Inlägg av Tommy Gsson »

http://www.davidsilverspares.co.uk/
runt halva priset mot motsvarande tyska sida som dom flesta butikerna beställer ifrån.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
dubbear
Medlem
Inlägg: 278
Blev medlem: fre maj 22, 2009 14:51
Ort: Göteborg

#3 Inlägg av dubbear »

Tackar tackar
beställer därifrån

Är grymt osäker på om man ska byta kopplingen själv
det är hemska 4 nycklar i Haynes manualen
Man kan inte köra vilse om man skiter i var man är
Honda VTR 1000 99
Honda VFR 750 1991 (Såld)
Yamaha RD 250 1981 (Såld)

Bor på http://www.electrobear.com

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

#4 Inlägg av StigH »

dubbear skrev:det är hemska 4 nycklar i Haynes manualen
Lite måste man våga.. :D
Jag har goda efarenheter av
http://www.wemoto.com.
Har best på torsd och haft grejerna på månd morgon...
Dom pratar dessutom en begriplig engelska - det gör inte alla i UK..
Väntar fortfarande på av Honda "ska höra av sig" om mina bromskolvar, bara väntat sen juni 2007..

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#5 Inlägg av adrian_vg »

dubbear skrev:Är grymt osäker på om man ska byta kopplingen själv
det är hemska 4 nycklar i Haynes manualen
Jag har varit med om att fyra nycklar ofta inte är komplicerat, utan mer att det tar lång tid och många grejor måste av innan man kommer åt det man skulle fixa.

Läs mekmanualen noga, ha den med medan du mekar och dubbelkolla/tänk igenom varje steg, så ordnar det sig.

Bättre att det skiter sig nu och du måse anlita professionell hjälp, än att samma sak sker runt mars-april när man kanske vill ut på vägarna.

Fö är http://www.cmsnl.com/ också bra att beställa från. Man väljer del från mikrofiche och får se pris och lagerstatus direkt. Har beställt från dem och har inget att klaga på.
Senast redigerad av adrian_vg den sön dec 20, 2009 14:19, redigerad totalt 2 gång.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
dubbear
Medlem
Inlägg: 278
Blev medlem: fre maj 22, 2009 14:51
Ort: Göteborg

#6 Inlägg av dubbear »

Tack för svar.
Ska ringa verkstaden dom har 50% av i januari.
Är de för dyrt är man ju mer motiverad att göra de skälv
Man kan inte köra vilse om man skiter i var man är
Honda VTR 1000 99
Honda VFR 750 1991 (Såld)
Yamaha RD 250 1981 (Såld)

Bor på http://www.electrobear.com

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#7 Inlägg av blacken »

dubbear skrev:Tackar tackar
beställer därifrån

Är grymt osäker på om man ska byta kopplingen själv
det är hemska 4 nycklar i Haynes manualen
Det kunde ha varit betydligt värre än "fyra nycklar" det kunde ha varit "fyra tummar" :D . Men du klarar av att byta lamellerna själv, var bara noggrann och ta det sakta och lugnt, samt "besvära" mr Haynes, så går det vägen..

vfr800
Donator 2007
Inlägg: 272
Blev medlem: tis jun 06, 2006 23:17
Ort: eskilstuna

#8 Inlägg av vfr800 »

Apropå koppling slirar det är inte "fel" olja som orsakar sliret då?

Belägg finns väl på biltema(om man vill handla där)

Kopplingshandtag måste ju finnas på skroten eller? BIKE trollhättan har ju en stor skrot som skickar på post tror jag

Användarvisningsbild
dubbear
Medlem
Inlägg: 278
Blev medlem: fre maj 22, 2009 14:51
Ort: Göteborg

#9 Inlägg av dubbear »

Ja ska prova med olja ny olja först. men de får bli lite varmare ute först.
köpte bromsbelägg idag på biltema. det e ju bara till bakhjulet så de behöver ju inte vara top of the line.

Kopplingshandtaget, ska prova att böja de gamla först
Går de av så får ja la köa ett nytt
Man kan inte köra vilse om man skiter i var man är
Honda VTR 1000 99
Honda VFR 750 1991 (Såld)
Yamaha RD 250 1981 (Såld)

Bor på http://www.electrobear.com

Tomas
Donator 2010
Inlägg: 131
Blev medlem: tis feb 19, 2008 10:48
Ort: Uppsala

#10 Inlägg av Tomas »

dubbear skrev:Kopplingshandtaget, ska prova att böja de gamla först
Går de av så får ja la köa ett nytt
Jag lyckades med det en gång, värmde och böjde försiktigt, försiktigt, värmde igen osv... Använde ett skruvstäd med breda plattor och en värmepistol.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#11 Inlägg av adrian_vg »

Tomas skrev:Jag lyckades med det en gång, värmde och böjde försiktigt, försiktigt, värmde igen osv... Använde ett skruvstäd med breda plattor och en värmepistol.
Grattis!

Gör sen en några millimeter djup skåra ett par centimeter in från knoppen. Nästa gång en vältning edyl sker, kommer handtaget att gå av vid skåran, men du har en användbar stump att ta dig hem med.

Ska prova med mitt fasjonabelt böjda handtag till våren sen. :)
Senast redigerad av adrian_vg den fre jan 15, 2010 14:32, redigerad totalt 1 gånger.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
dubbear
Medlem
Inlägg: 278
Blev medlem: fre maj 22, 2009 14:51
Ort: Göteborg

#12 Inlägg av dubbear »

adrian_vg skrev: Gör sen en några millimeter djup skåra ett centimeter in från knoppen. Nästa gång en vältning edyl sker, kommer handtaget att gå av vid skåran, men du har en användbar stump att ta dig hem med.
Jag förundras hur man kan komma iden att göra på det viset?
jag menar de är ju smart. men hur kommer man på något sådant??

Har redan stött på patrull när ja ska montera av dom gamla bromsbeläggen
De stitter en gummi "plupp" över "pad pin retanier bolt" Som inte lossnar när man drar i den. Vill inte dra sönder något

Bild
http://picasaweb.google.com/lh/photo/mG ... directlink

Något tipps här eller är de bara att ta i för kung och fosterland
Man kan inte köra vilse om man skiter i var man är
Honda VTR 1000 99
Honda VFR 750 1991 (Såld)
Yamaha RD 250 1981 (Såld)

Bor på http://www.electrobear.com

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#13 Inlägg av adrian_vg »

dubbear skrev:Jag förundras hur man kan komma iden att göra på det viset?
jag menar de är ju smart. men hur kommer man på något sådant??
Jag läste det på soe.se. De tror jag hade fått det från nån roadracingsajt. Tydligen gör roadracingnissarna/rävarna så för att fortfarande ha en körbar hoj även efter en marksyning under tävling. Förutsatt förstås att hojen i övrigt fortfarande är körbar. ;-)

dubbear skrev:Har redan stött på patrull när ja ska montera av dom gamla bromsbeläggen
De stitter en gummi "plupp" över "pad pin retanier bolt" Som inte lossnar när man drar i den. Vill inte dra sönder något
Jag tror du rycker i gummipluggen som täcker luftningsskruven. Skruva bort pluggen på övre högra sidan på din bild. Eller ännu hellre, kolla på första bilden på bromsbeläggbytarguiden http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=2332.

Edit: Tror förresten gummipluggen täcker glidstången för oket. Det är inte täckplugg för luftningen.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
dubbear
Medlem
Inlägg: 278
Blev medlem: fre maj 22, 2009 14:51
Ort: Göteborg

#14 Inlägg av dubbear »

H**s j**a s**t

den satt ju som berget den där
och så small de bara till

Bild

Resten av verktyget sitter nu och myser inne i bulten
va gör man nu då?


Förlåt att ja ställer så många frågor men ja e den enda mek-intresserade personen i släkten
Man kan inte köra vilse om man skiter i var man är
Honda VTR 1000 99
Honda VFR 750 1991 (Såld)
Yamaha RD 250 1981 (Såld)

Bor på http://www.electrobear.com

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

#15 Inlägg av StigH »

dubbear skrev:H**s j**a s**t
va gör man nu då?
Lite sent ute men...
Ett allmänt mek-tips på en fredag em, som jag lärde mig av en redan då gammal mekaniker när jag var 15år..

När man har en stålskruv som sitter i aluminium (gängad t ex ?) är det praktiskt att ge den en känga på lämpligt sätt innan man försöker lossa den. En spårskruv t ex via en skruvmejsel man sätter i spåret och som man sen klappar till med hammare. Slagstyrkan beroende på skruv dim förstås..
Det är inte klokt så mycket lättare det blir att lossa skruven då. Oftast.
Al och Fe finns ju på skilda ställen i elektrolytiska spänningsserien, vilket betyder att när det kommer en ledande vätska (saltvatten..) på kontaktytorna så korroderar Al-et till ett pulver som låser skruven.
Detta pulver "slår man lös" genom ovan angivna metod...
Fast allt det här visste ni väl förut??? :wink:

Bakgrund:
Jag står i verkstaden och ska dela en moppemotor, en Sachs, där halvorna hålls ihop av långa spårskruvar. Hänger med hela kroppsvikten över den gröna Bachomejseln utan att få loss den, mejselj-n glider bara ur spåret..
In kommer gamle meken "Inte ska du göra så där.. Titta nu!"
Han pallar upp motorn på ett par träbitar så den står stadigt, tar bachon sätter den i spåret och klappar till den med släggan. En gång.
Därefter tar han och lossar skruven med mejseln - med EN hand!!!

Sånt impar på en 15-åring!
Senast redigerad av StigH den lör jan 16, 2010 15:33, redigerad totalt 1 gånger.
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Skriv svar