Tändstift för olika yttertemperaturer

Snacka oljor, stift, filter, drev och däck.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Tändstift för olika yttertemperaturer

#1 Inlägg av adrian_vg »

I mekmanualen anges det att under fem grader celsius ska man använda ett annat sorts tändstift än standardstiftet.

Jag har nu kört med kallvädersstiftet i över ett år och igår tyckte jag det var läge att byta tändstift. Emellertid kom jag inte ihåg beteckningen för kallvädersstiftet när jag var hos Lelles, så jag köpte standardstiftet ist.

Jag tycker att bågen varit mer lättstartad med stiftet för kall väderlek, jmfm standardstiftet, men det kan lika gärna ha varit rent önsketänkande...

Nu undrar jag, hur stor skillnad ska egentligen ett stift göra som anges vara för en viss temperaturzon? Vad förväntas man vinna på att byta till ett annat tändstift än standardstiftet?

PS: Detta gäller specifikt min XL600R, men frågan är egentligen generellt ställd. DS.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1533
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

#2 Inlägg av Mister »

Kallvädersstift, känner jag inte till men däremot kalla/varma (eller hårda/mjuka)

Dvs, vilken typ av stift man bör använda, vilket beror på din körstil och körning. Har själv stött på denna problematik med min Suzuki DR 350, jag kör där med lite mjukare stift.

Bättre förklaring finns t ex i denna artikel http://www.classicmotor.se/jimsmekarhor ... 187102.ece
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#3 Inlägg av adrian_vg »

Mister skrev:Kallvädersstift, känner jag inte till men däremot kalla/varma (eller hårda/mjuka)

Dvs, vilken typ av stift man bör använda, vilket beror på din körstil och körning. Har själv stött på denna problematik med min Suzuki DR 350, jag kör där med lite mjukare stift.

Bättre förklaring finns t ex i denna artikel http://www.classicmotor.se/jimsmekarhor ... 187102.ece
Kallvädersstift är min benämning. :D

Mekmanualen rekommenderar iaf att om yttertemperaturen är under plus fem grader Celsius, bör man byta till ett mjukare/varmare stift (antar jag att det är).

Juste artikel. Tack! Enl den verkar enda anledningen till att byta till varmare stift att man inte kommer upp i självreningstemperatur om stiftet är för kallt. Med tanke på mina korta körsträckor när jag kör till och från jobbet verkar det vara en bra idé att fortsätta köra med det varmare stiftet; kallvädersstiftet , och sen byta framåt våren.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar