Drivpaketsbyte, vad välja?

Snacka oljor, stift, filter, drev och däck.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
jeppes
Donator 2010
Inlägg: 226
Blev medlem: mån apr 07, 2008 05:47
Ort: Nässjö, Gammal Stockholmare

Drivpaketsbyte, vad välja?

#1 Inlägg av jeppes »

Tjena allihopa! Nu var det ett tag sen jag va inne på sidan, o va sugen man blir när man läser allt kul här inne. Jag har en liten fråga till dom som vet. Jag ska byta drivpaket, vad ska man ha till min 97:a?
//Jeppes
*
*
*
********************************
VFR 750 97:an är såld!
Får se när nästa kommer...

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Snart så..

#2 Inlägg av tersan »

jeppes skrev:Tjena allihopa! Nu var det ett tag sen jag va inne på sidan, o va sugen man blir när man läser allt kul här inne. Jag har en liten fråga till dom som vet. Jag ska byta drivpaket, vad ska man ha till min 97:a?
//Jeppes
http://www.vfr-forum.se/viewforum.php?f=6
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Snart så..

#3 Inlägg av adrian_vg »

Använd sökfunktionen och se vad folk säger. De flesta har en åsikt om vilket drivpaket man ska ha, ungefär som med olja och bromsbelägg.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
HandLegger
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: sön jun 19, 2011 18:01

Re: Drivpaketsbyte, vad välja?

#4 Inlägg av HandLegger »

http://www.gearingcommander.com/

Jag planerar att montera 15/45 (mest pga att jag inte hittar större bakdrev)
Vill egentligen ha 16/46.

Finns det större än 45 o i så fall var?
vfr1200fd

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Drivpaketsbyte, vad välja?

#5 Inlägg av tersan »

HandLegger skrev:http://www.gearingcommander.com/

Jag planerar att montera 15/45 (mest pga att jag inte hittar större bakdrev)
Vill egentligen ha 16/46.

Finns det större än 45 o i så fall var?
Kolla med Addemoto. Fast... varför inte 15/43, som ju blir väldigt likt 16/46?
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2138
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Drivpaketsbyte, vad välja?

#6 Inlägg av Tommy Gsson »

Ju större drev fram + bak = längre hållbarhet!
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
HandLegger
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: sön jun 19, 2011 18:01

Re: Drivpaketsbyte, vad välja?

#7 Inlägg av HandLegger »

Jo, men var hittar man stora bakdrev?
Någon som vet?

Touringbutiken har enl hemsidan 45 men då måste jag gå ner en kugg fram för att komma i närheten va det resultat jag vill ha och går ner fram vill jag inte.
Enligt "gearing commandern" som jag länkade till ska jag ha 16/47 (dvs 4 upp bak) för att nå dit jag vill.

EDIT: Orkar inte leta o jaga mer. Och vid närmare eftertanke så räcker det nog med att gå ner en kugg fram.
Drivpaket nu inhandlat, får se när det nu blir monterat. Inget kul jobb precis, kanske lämnar iväg det.
vfr1200fd

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Drivpaketsbyte, vad välja?

#8 Inlägg av adrian_vg »

Var köper ni era drivpaket (kedja och drev) för billigaste möjliga penning? Är det Ebay som gäller för detta också?

Tips emottages tacksamt.

PS: Det är för en VFR800-2000. DS.

Edit: Verkar vara lite blandade bud på hur lång kedjan skall vara till en VFR800-2000 på internätet. Har fått bud om kedjetyp 503 med 108 eller 110 länkar och drev med 17/43 tänder, samt 15/48.

Nån som har koll på vad som gäller om man vill ha standardlängd och dito drev??
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
jenshenrik
Medlem
Inlägg: 345
Blev medlem: fre feb 12, 2010 20:26
Ort: Odense, Danmark
Kontakt:

Re: Sv: Drivpaketsbyte, vad välja?

#9 Inlägg av jenshenrik »

HandLegger skrev:http://www.gearingcommander.com/

Jag planerar att montera 15/45 (mest pga att jag inte hittar större bakdrev)
Vill egentligen ha 16/46.

Finns det större än 45 o i så fall var?
15/45 går slet inte.
Da er hållbarheten minimal!

Det er vigtigt, at de to tal inte har en fällesnävner (5 och 15).

15/43 går OK och gir teoretisk +7% mere acceleration :)
Jens Henrik
"Uhyret" - CBR954RR3
-Hjertet banker altid for V4
BildVFR-Forum.dk

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Drivpaketsbyte, vad välja?

#10 Inlägg av adrian_vg »

Ok, men vad är original på årsmodell 2000??
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

Re: Drivpaketsbyte, vad välja?

#11 Inlägg av Conseal »

17/43 har jag för mig... Jag satte på 16/45 på min rödviffer. Gick bra som fan men hastighetsmätaren visade ganska galet ;)
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Drivpaketsbyte, vad välja?

#12 Inlägg av adrian_vg »

Conseal skrev:17/43 har jag för mig... Jag satte på 16/45 på min rödviffer. Gick bra som fan men hastighetsmätaren visade ganska galet ;)
Grönviffern är drevad och accar och varvar som sjutton! Men på svartviffern vill jag vara standard.

Men 17/43 är ett bra utgångsläge. Tack!

Nån som har koll på antalet länkar då, 108 eller 110?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar