Köpa frambromsskivor

Snacka oljor, stift, filter, drev och däck.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

#16 Inlägg av Donner »

adrian_vg skrev:
Donner skrev:Näää det kan jag inte tänka mej....eller??...nä det är säkert olika. Tror jag! :roll:
Det kostar ju tillverkarna en del att inte ha samma grejor till olika modeller, det var mer åt det hållet jag var inne på.

Det är ju allmänt känt att tex frambromsskivorna är samma på VFR 94-97 och CBR600 95-98 för att ta ett exempel. Varför skulle det inte vara samma sak med exvis kaliprarna?
Ja jo det är ju inte omöjligt just inom samma märke. Men det finns nog ingen allmän standard.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#17 Inlägg av adrian_vg »

Donner skrev:Ja jo det är ju inte omöjligt just inom samma märke. Men det finns nog ingen allmän standard.
Det är bra med standarder. Man kan välja mellan så många. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#18 Inlägg av adrian_vg »

Skivorna har kommit! Ska se om jag kan frigöra lite slantar redan i em och ha dem i början av nästa vecka. Återkommer med bilder och antagligen en guide.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#19 Inlägg av adrian_vg »

De nya vågiga skivorna är monterade! Bilder och guide på http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?p=40934#40934. Håll till godo!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Köpa frambromsskivor

#20 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:Verkar inte som om frambromsskivor diskuterats så mycket på forumet. Jag har iaf ett behov att köpa nya skivor fram. Min olyckshändelse med ett bortglömt skivbromslås härom året, tycks ha kommit i fatt mig till slut... Tror jag måste byta ena skivan fram då den börjat dunka i belägget - mycket stressande när man kör i låg fart. :?

Visst är det så att man byter båda skivorna fram på en och samma gång, inte en i taget?

Lelles MC tar nästan 2500kr för en skiva (eller 1996kr/st med min SMC-instruktörsrabatt).

ISR tar ca 5000kr/par, men tillverkar inte för VFR. Dock trodde mannen jag talade med att det ev var samma skivor som på CBR, till vilka de gör "massor" med.

MC-Online tar 2145kr för wave-skivor. Nån som känner till detta företag? De verkar iaf finnas på Blocket också.

Bikersneed.se visade sig ha Armstrongs Wave-skivor för 1995kr/st efter mejlförfrågan. Armstrong verkar vara samma skivor som MC-Online för.

Nån som vet mer ställen med lite billigare skivor? Helst ställen i Sverige. Ebay mfl känns lite osäkert.

TPF.
Det finns ju beg som är sjyssta..

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Köpa frambromsskivor

#21 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Det finns ju beg som är sjyssta..
De jag hittade såg rätt skruttiga ut, och såna har jag redan. Begpriserna var ju inte speciellt långt från nypris heller. J@kla krämare... :gnissla
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Köpa frambromsskivor

#22 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:Det finns ju beg som är sjyssta..
De jag hittade såg rätt skruttiga ut, och såna har jag redan. Begpriserna var ju inte speciellt långt från nypris heller. J@kla krämare... :gnissla
Ja,joo det är ju så sant som det äro sagt, ibland så blir man lite småchockad över en del begpriser på både hoj och bildelar, så i ditt påstående om krämare så håller jag med dig. Men ibland så händet det.
Skulle byta Hallgivaren ( bottendelen på fördelaren) på riksdagen 740.
Skrotarna skulle ha 1500 för en beg, Volvo tog 790-: spänn för en spretans original! :shock:..

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Köpa frambromsskivor

#23 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:[...]Skrotarna skulle ha 1500 för en beg, Volvo tog 790-: spänn för en spretans original! :shock:..
Har skrotnissarna ingen som helst koll på priserna? Vill de alls sälja prylarna till privatkunderna eller bara till andra skrotbolag? Med vissa priser kan man börja undra...

Skulle köpa en framstrålkastare till min Peugeot 205:a för några år sen och åkte glad i hågen till närmaste skrot. 750 pix skulle de ha för en beggad. Ny hos Peugeotdealern runt 600kr... :roll:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Sudden
Medlem
Inlägg: 78
Blev medlem: tis jul 18, 2006 07:37
Ort: Timmersdala - om man nu kan kalla det ort...

Väntetid hos ISR

#24 Inlägg av Sudden »

Jag beställde nya skivor från ISR, efter att ha diskuterat och jämfört med både original, Brembo och andra - som waveskivor. Original föll bort direkt, de är tydligen dyrast. Brembo funderade jag på ett tag, har haft kontakt med Kvick Mc som kränger beläggen och så var det det där med att prova något nytt.

Brembo har ju väldigt gott renommé, samtidigt känner jag folk som jobbar med olika saker inom mc-branschen (en är konstruktör på Highland) och en del andra som hänvisar till ISR. "Andra" märken och framförallt wave föll bort ganska snabbt. Kul om skivorna är snygga, men de sitter där för ett syfte - att få ner farten så effektivt som möjligt - så den varianten föll bort.

Tog ett snack med en kille (Acke Rising?) på ISR som sa att det skulle de ordna. Skivorna beställdes som han upplyste mig om under högsäsong (idag för ca 4 veckor sedan) så det skulle ta 2-3 veckor att få fram dom.

Tyvärr har de ingen mail, han (Acke) har för övrigt ingen mobil heller, men gav ett trevligt intryck. Efter 2 veckor ringde jag och då var den som sköter svarven/fräsen sjuk. En sådan sak som händer. Ringde ungefär en vecka senare och då var han tillbaka och jag blev lovad mina skivor till den här veckan. Vilket i min värld innebär att kunden har dom på fredagen....

Ringde idag igen och de har fortfarande inte fått iväg skivorna. Nu är jag irriterad och hänvisar till att de lovade mig leverans den här veckan plus att jag har fått kommentarer om mina bromsar under en avrostning och har en bankurs nästa vecka. Inte så kul läge.

Jag vill inte rikta kritik mot killarna på ISR, för de gör säkert så gott de kan. Men att ha några stycken anställda och jag har fått intrycket av att var och en kan EN sak bra, resterande litet "halvbra" är inget bra betyg på något företag idag. Jag kan tänka mig föreslå ISR för andra, men säger dom en leveranstid på ett antal veckor, lägg på minst 3 på det.

Att de inte har e-post är kanske väldigt omodernt, samtidigt förstår jag att de hellre producerar än administrerar. Jag vet inte hur bra företaget går, men det vore positivt om de hade möjlighet att anställa en kontorist som skötte allt det administrativa. Det skulle säkerligen underlätta för väldigt många av deras kunder och dessutom för dom själva.

Och så se till att ALLA på företaget ska lära sig de moment som ingår så bra som möjligt. Görs lämpligen under lågsäsong, så kan alla flytta runt efter behov. Får väl skriva att tackbrev när jag fått skivorna och lägga fram förslagen.

Jag uppskattar dock att jag fick löfte om att min order skulle flyttas upp. Och jag hoppas att de försöker att inte lova mer än de kan hålla i fortsättningen. Inväntar med spänning skivorna... Är så dj-a trött på tjutande bromsskivor!

Tjurig för dagen - men det blir bättre.
------------------------------------------

VarFöR skratta när man kan le högt?

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Väntetid hos ISR

#25 Inlägg av adrian_vg »

Sudden skrev:"Andra" märken och framförallt wave föll bort ganska snabbt. Kul om skivorna är snygga, men de sitter där för ett syfte - att få ner farten så effektivt som möjligt - så den varianten föll bort.
Jag förstår inte riktigt ditt resonemang här. Skivor som skivor, är de snygga också är det bonus. Eller är vi bara tjuriga? ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Sudden
Medlem
Inlägg: 78
Blev medlem: tis jul 18, 2006 07:37
Ort: Timmersdala - om man nu kan kalla det ort...

#26 Inlägg av Sudden »

Det kan vara skillnad på kvalitet. Precis som med belägg. Och med kvalitet i det här fallet menar jag hur pass bra friktion materialet ger. Jag hittade en artikel på nätet (Mc-folket nr 3/02) där man jämförde ISR med vad som brukar betecknas som "vanliga, rostfria".

Givetvis är det upp till var och en att köpa vad man vill, jag har bara lagt fram mina synpunkter och erfarenheter. Jag lägger mig inte i vad andra har på sina hojar, en del letar efter det billigaste de kan hitta och en del satsar på dyrare saker/tillbehör. Och det är upp till var och en.
------------------------------------------

VarFöR skratta när man kan le högt?

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#27 Inlägg av adrian_vg »

Sudden skrev:Det kan vara skillnad på kvalitet. Precis som med belägg. Och med kvalitet i det här fallet menar jag hur pass bra friktion materialet ger. Jag hittade en artikel på nätet (Mc-folket nr 3/02) där man jämförde ISR med vad som brukar betecknas som "vanliga, rostfria".

Givetvis är det upp till var och en att köpa vad man vill, jag har bara lagt fram mina synpunkter och erfarenheter. Jag lägger mig inte i vad andra har på sina hojar, en del letar efter det billigaste de kan hitta och en del satsar på dyrare saker/tillbehör. Och det är upp till var och en.
Absolut, undrade bara om det var nåt uppenbart tekniskt som skilde dem åt.

Vad var resultatet i MC-folket du refererar till? ISR var bäst? 8)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

marinmo
Donator 2011
Inlägg: 205
Blev medlem: fre jun 12, 2009 22:53
Ort: Skaune

#28 Inlägg av marinmo »

Mina bromsar tjuter också lite när man bromsar (framförallt vid lättare inbromsning), är det ett tecken på att skivorna är på upphällningen alltså? Oken byttes när jag köpte den och det var väl bara 4-500 mil sedan så det borde ju inte behöva bytas ... Kanske borde ta och och byta luftfilter och bromsskivor när jag ändå lämnar in för installation av värmehandtagen ... ?

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

#29 Inlägg av StigH »

Min favorit de senaste tre åren är ju:
http://www.wemoto.com/bikes/Honda/VFR_800_Fi-Y/00/

Beställt på torsd och haft grejerna på måndag. Samtliga gånger.. :lol:

(Att de talar en begriplig engelska är ju också bra..)

Lite OT ang tidigare inlägg ovan .
Alla företag har faktiskt inte mobil, en del har inte ens dator? Nåt jag konstaterade nyligen. :roll: )
Senast redigerad av StigH den tor jun 03, 2010 19:29, redigerad totalt 1 gånger.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#30 Inlägg av adrian_vg »

marinmo skrev:Mina bromsar tjuter också lite när man bromsar (framförallt vid lättare inbromsning), är det ett tecken på att skivorna är på upphällningen alltså? Oken byttes när jag köpte den och det var väl bara 4-500 mil sedan så det borde ju inte behöva bytas ... Kanske borde ta och och byta luftfilter och bromsskivor när jag ändå lämnar in för installation av värmehandtagen ... ?
Närå, det är ingen fara. Mina nya vågiga skivor, på Gröna Faran, tjuter också när man fisbromsar. Samma sak på Svarta Faran, fast tjuter bak också pga den jämrans DCBS:en...

Mät på tjockleken skivan om du är tveksam (och då inte längst ut på kanten, utan innanför).

Tror du kan få en juste mikrometer på Biltema för en billig penning. Minimumtjockleken på originalskivorna fram brukar få vara 4,2mm. Inte mindre.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar