Köpa frambromsskivor

Snacka oljor, stift, filter, drev och däck.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Sudden
Medlem
Inlägg: 78
Blev medlem: tis jul 18, 2006 07:37
Ort: Timmersdala - om man nu kan kalla det ort...

#31 Inlägg av Sudden »

adrian_vg skrev:
Vad var resultatet i MC-folket du refererar till? ISR var bäst? 8)
Jag tolkar artikeln som att ISR har en egen legering. I vilket fall använder de inte rostfritt, men lägger på någon form av beläggning på skivorna, antagligen för att motverka just rost. Som samtidigt helst inte ska påverka friktionen negativt.

Länk (enl Google): www.svmc.se/upload/MC-Folket/PDF-er/gamla/isr.pdf

Dessutom har jag kompisar som har erfarenhet av både Brembo och ISR. Och inte minst original/pirat. Den senare varianten kan säkert variera, beroende på kvalitet.

Har ett minne av att en LeMans 3:a jag hade en gång i tiden hade Brembo, dessutom integralkopplat och det var i alla fall inget fel på de bromsarna.

Pratade med Acke Rising och enligt honom är Brembo helt ok, medan han ser waveskivor som en fluga. Jag frågade faktiskt om han tillverkar waveskivor, samt ok till min hoj. Han tillverkar ingetdera. Däremot till RC30:an då den tydligen förekommer inom classic racing.
------------------------------------------

VarFöR skratta när man kan le högt?

Sudden
Medlem
Inlägg: 78
Blev medlem: tis jul 18, 2006 07:37
Ort: Timmersdala - om man nu kan kalla det ort...

#32 Inlägg av Sudden »

marinmo skrev:Mina bromsar tjuter också lite när man bromsar (framförallt vid lättare inbromsning), är det ett tecken på att skivorna är på upphällningen alltså? Oken byttes när jag köpte den och det var väl bara 4-500 mil sedan så det borde ju inte behöva bytas ... Kanske borde ta och och byta luftfilter och bromsskivor när jag ändå lämnar in för installation av värmehandtagen ... ?
Rekommenderar att du börjar med att ta bort oken, ta ut beläggen och gör rent så gott du kan. Sedan kan man - enligt uppgifter jag fått - smörja upp kolvarna med något silikonbaserat fett - EJ petroleum, råd från Acke Rising och mig själv!!! - och se över skicket på belägg och packningar. Läcker det någonstans?

Sista frågan eftersom bromsvätska är en skärande vätska och min egen teori är att den inte ska komma i kontakt med något utom de delar den jobbar mot/med. Annars kan man få problem av någon art, i "bästa" fall lossnar färg där den runnit.

Kolla vilket skick skivorna är i och om det är rent från grus eller annat (Edit; Det är om de är repiga jag tänker på och om beläggen i så fall är skadade), sedan vet jag inte OM beläggen kan felmonteras överhuvudtaget. Det enklaste är för den händige att man plockar ner själv, gör rent och sedan monterar ihop. Tycker man det är knepigt - vilket jag själv upplevt - så åk till en verkstad och be dom kolla/känna på hojen och bromseriet.
------------------------------------------

VarFöR skratta när man kan le högt?

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#33 Inlägg av adrian_vg »

Sudden skrev:Jag tolkar artikeln som att ISR har en egen legering. I vilket fall använder de inte rostfritt, men lägger på någon form av beläggning på skivorna, antagligen för att motverka just rost. Som samtidigt helst inte ska påverka friktionen negativt.

Länk (enl Google): www.svmc.se/upload/MC-Folket/PDF-er/gamla/isr.pdf
Tack för länken!

Låter mysko med en beläggning. Slits inte det bort efter ett tag?

De flesta ISR-skivor jag har sett har varit lite brunaktiga. Om det är rost eller bromsdamm låter jag vara osagt dock.

Du kan väl återkomma med en liten rapport sen när du fått på skivorna?


Sudden skrev:[...] i "bästa" fall lossnar färg där den runnit.
Bromsvätska är den bästa färgstrippare pengar kan köpa. Fråga mig hur jag vet! ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

#34 Inlägg av StigH »

Sudden skrev:...ta ut beläggen och gör rent så gott du kan. Sedan kan man - enligt uppgifter jag fått - smörja upp kolvarna med något silikonbaserat fett - EJ petroleum, råd från Acke Rising och mig själv!!! .. .
Biltema har ju "bromsfett".. För 19.90/tub, trorjag. En utmärkt produktsärskilt när man ska återmontera kolvarna och kanske har nya tätningar.
Bromskolvar är ju lite jobbiga, när beläggen slits och kolvarna börjar sticka ut ur oken finn det en risk att korrosionen börjar och då är det bara att byta!
På en av hojarna har jag f ö nya Tourmax kolvar - i rostfritt!

Sudden
Medlem
Inlägg: 78
Blev medlem: tis jul 18, 2006 07:37
Ort: Timmersdala - om man nu kan kalla det ort...

#35 Inlägg av Sudden »

adrian_vg skrev:
Låter mysko med en beläggning. Slits inte det bort efter ett tag?

De flesta ISR-skivor jag har sett har varit lite brunaktiga. Om det är rost eller bromsdamm låter jag vara osagt dock.

Du kan väl återkomma med en liten rapport sen när du fått på skivorna?
Laddar du ner pdf:en hittar du en del svar på dina frågor i den.

Jag återkommer när jag fått skivorna och har "litet mer kött på benen" hur de är att bromsa med. Endast förutsatt att jag inte glömmer det, men det löser sig nog...

En annan grej (om GPS-montering) som jag har tänkt lägga upp här någon gång. Försökte ladda upp filen, men den var ca 50Kb för stor.... :gnissla
------------------------------------------

VarFöR skratta när man kan le högt?

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#36 Inlägg av adrian_vg »

Sudden skrev:Laddar du ner pdf:en hittar du en del svar på dina frågor i den.
Jag ögnade igenom den lite snabbt, men såg inget som sa nåt om det. Verkar vara nån företagshemlighet edyl.

Sudden skrev:Jag återkommer när jag fått skivorna och har "litet mer kött på benen" hur de är att bromsa med. Endast förutsatt att jag inte glömmer det, men det löser sig nog...
Juste! Är lite nyfiken. Å andra sidan, alla nya skivor, oavsett märke, tar bra i början, eftersom man kommer från halvdana, gamla och slitna diton.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Sudden
Medlem
Inlägg: 78
Blev medlem: tis jul 18, 2006 07:37
Ort: Timmersdala - om man nu kan kalla det ort...

#37 Inlägg av Sudden »

adrian_vg skrev:
Jag ögnade igenom den lite snabbt, men såg inget som sa nåt om det. Verkar vara nån företagshemlighet edyl.
Men snälla du... sid 3, under "rostfritt":
" – Vi använder inte rostfritt. Vi tillverkar istället skivorna av en speciell stålblandning. Då får vi tio procents bättre friktionskoefficient och jämför vi med de gamla tjocka skivtallrikarna som sitter på äldre hojar är det ända upp till 50 procents ökning av friktionen med våra skivor..."


Mittenspalten, samma sida:
".....det rostbehandlar vi mot. Och den tunna hinna som eventuellt uppstår
försvinner efter första inbromsningen........."

Dags att vakna, eller kanske ta en kopp kaffe? :D Och självklart går de inte ut preciserat med de metoder och material de använder. Ingen frisk och någorlunda intelligent människa "skänker" bort sitt levebröd, framförallt när det handlar om kunskap och erfarenhet.
------------------------------------------

VarFöR skratta när man kan le högt?

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#38 Inlägg av adrian_vg »

Sudden skrev:Dags att vakna, eller kanske ta en kopp kaffe? :D Och självklart går de inte ut preciserat med de metoder och material de använder.
Jag såg de bitarna du nämner, men ville ha lite mer kött på benen. Att de rostskyddsbehandlar verkar ju inte spela nån roll, skivorna rostar ju ändå, och som det skrivs, "Och den tunna [rost]hinna som eventuellt uppstår
försvinner efter första inbromsningen". Samma grej händer på skivan till Edwin, som nog inte har bytts sen 1983 när hojen byggdes. Ingen raketforskning alltså är min misstanke.

Sudden skrev:Ingen frisk och någorlunda intelligent människa "skänker" bort sitt levebröd, framförallt när det handlar om kunskap och erfarenhet.
Naturligtvis inte! Svenskt är bra, men läs inte in för mycket i det Acke säger. All publicitet är bra publicitet, artikeln är något av en "infomercial" (svenskt ord för detta?). ;-)

Tycker Acke är lite småskum fö...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
KLACKEN
Medlem
Inlägg: 98
Blev medlem: ons nov 12, 2008 19:35
Ort: FINLAND

#39 Inlägg av KLACKEN »

På alla bilar jag har haft(ca.15) har det alltid kommit rost på efter tvätt men har nu en Ford Puma som det inte kommer någon rost på skivorna,undrar vad dom är gjorda av :?
1/2 V4

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#40 Inlägg av adrian_vg »

KLACKEN skrev:På alla bilar jag har haft(ca.15) har det alltid kommit rost på efter tvätt men har nu en Ford Puma som det inte kommer någon rost på skivorna,undrar vad dom är gjorda av :?
Plast! Det är ju en Ford! 8)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
KLACKEN
Medlem
Inlägg: 98
Blev medlem: ons nov 12, 2008 19:35
Ort: FINLAND

#41 Inlägg av KLACKEN »

:claugh

skulle man kunna tro men den har bra bromsar så det är nog inte plast.
1/2 V4

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#42 Inlägg av adrian_vg »

KLACKEN skrev:skulle man kunna tro men den har bra bromsar så det är nog inte plast.
Tror jag när jag ser det! ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Sudden
Medlem
Inlägg: 78
Blev medlem: tis jul 18, 2006 07:37
Ort: Timmersdala - om man nu kan kalla det ort...

#43 Inlägg av Sudden »

Acke ringde för en stund sedan och sa att skivorna är klara och skickas idag. Dimper väl ner (i 2 brev) på måndag eller tisdag.

Inväntar belägg (EBC) till dom, då han rekommenderat det. Har SBS "HF" också, vilket ska funka. Men mina nya Brembo ska tydligen vara till för rostfria skivor. Får se om jag behåller, eller om någon vill köpa dom. Ligger i originalförpackning, oöpnnat, så om någon är sugen...

Finns risk för en mindre grad av onykterhet i afton. Stämmer allt som det verkar, firar jag en hjulafton OCH midsommarafton nästa vecka.

Hur många gör det?
------------------------------------------

VarFöR skratta när man kan le högt?

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#44 Inlägg av adrian_vg »

Sudden skrev:Men mina nya Brembo ska tydligen vara till för rostfria skivor. Får se om jag behåller, eller om någon vill köpa dom. Ligger i originalförpackning, oöpnnat, så om någon är sugen...
Beror lite på vad du har hoj, om de passar på min, och om originalskivorna på en VFR-00 har rostfria skivor fram. :D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Sudden
Medlem
Inlägg: 78
Blev medlem: tis jul 18, 2006 07:37
Ort: Timmersdala - om man nu kan kalla det ort...

#45 Inlägg av Sudden »

Ta en titt på Kvick MC, de har bra måttabeller för sina belägg. Där kan du säkert jämföra med din årsmodell.
------------------------------------------

VarFöR skratta när man kan le högt?

Skriv svar