Köpa frambromsskivor

Snacka oljor, stift, filter, drev och däck.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#46 Inlägg av adrian_vg »

Sudden skrev:Ta en titt på Kvick MC, de har bra måttabeller för sina belägg. Där kan du säkert jämföra med din årsmodell.
Ok, till min 00:a ska det vara 07HO4206 115.0 x 40.1 x 8.3 eller 07HO42SA 115.0 x 40.1 x 8.3.

Vad heter dina belägg?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

#47 Inlägg av StigH »

Sudden skrev:Ta en titt på Kvick MC, de har bra måttabeller för sina belägg. Där kan du säkert jämföra med din årsmodell.
Denna är utmärkt.
http://www.vesrah.com/
Finns även trevliga referenser till "competitors"..

Belägg, filter, mycket kul...
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Sudden
Medlem
Inlägg: 78
Blev medlem: tis jul 18, 2006 07:37
Ort: Timmersdala - om man nu kan kalla det ort...

#48 Inlägg av Sudden »

Kör nu med ISR-skivor (sedan ett tag), EBC-belägg (HH-varianten) och har ett par SBS (HF) i reserv. Har konstaterat att det är bra känsla med EBC på ISR, MEN att man bör ta det lugnt innan temperaturen på skivor mm gått upp litet grand. Bromsar dåligt(!) när de är kalla - som ofta innebär de första kilometrarna.

Har för mig att motsvarande beteende var vanligt på 80-talet på japshojar överlag, då de flesta körde med rostfria skivor och originalbelägg. Sedan kom piratmarknaden igång - bland annat med SBS - och helt plötsligt skulle "alla" ha SBS-belägg.

Känner mig dock nöjd och kan rekommendera ISR till andra. Ta dock ett snack med Acke om beläggen... SBS är bättre i kallt än EBC, men ger aldrig lika bra "känsla" anser jag under inbromsning även när det blivit "genomvarmt".

Inbillar mig att det här med bromsar är något väldigt generellt och gäller även inom bilvärlden. Skillnaden är att man som bilist ofta inte ställer lika höga krav som man gör som knutte. Både på fordon och tillbehör, men det kan säkert variera.
------------------------------------------

VarFöR skratta när man kan le högt?

Sudden
Medlem
Inlägg: 78
Blev medlem: tis jul 18, 2006 07:37
Ort: Timmersdala - om man nu kan kalla det ort...

#49 Inlägg av Sudden »

Tillägg; Har kört litet längre nu med mina ISR-skivor och med EBC-belägg. Bromsverkan när grejerna är kalla, vid körning i regn upplever jag som tveksam, å andra sidan ska man ta det lugnare i regn. Jämför jag med mina erfarenheter av SBS-belägg funkar de hyggligt, men kan inte ens jämföras med EBC/ISR när grejerna är varmkörda.

Jag var nyligen uppe på Karlskoga motorstadion när Bike hade körning för allmänheten. Är smått chockad över både känsla och verkan med ISR/EBC. Var däruppe för något år sedan, med originalskivor och SBS. Hade jag bromsat så sent då, som jag gjorde nu, hade jag med största sannolikhet varit ute i gruset/gräset och härjat en del. :(

Min egen "totalupplevelse", förutom att det var väldigt roligt, var att kan jag inte köra om i utgången eller på rakorna, alternativt har bästa spåret in (ser spårval som en av de viktigaste bitarna vid bankörning), kan jag i en del lägen bromsa mig förbi andra.... :D Det kunde jag inte förut!

Den banan är litet "vågig" inför 2 kurvor, upplevde det som totalt bekymmerslöst nu, till skillnad från förra gången jag var där.

Ser fram mot broms och kurv-kursen 21:a augusti på Kinnekulle. Behöver bli bättre på spårval, men kanske framförallt på att lära mig när och hur jag bör bromsa för att nå optimalt resultat, vare sig jag kör bana eller landsväg. Det senare osäkrare, ingen vet ju var som finns efter kurvan...
------------------------------------------

VarFöR skratta när man kan le högt?

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#50 Inlägg av tersan »

Sudden skrev:Tillägg; Har kört litet längre nu med mina ISR-skivor och med EBC-belägg. Bromsverkan när grejerna är kalla, vid körning i regn upplever jag som tveksam, å andra sidan ska man ta det lugnare i regn. Jämför jag med mina erfarenheter av SBS-belägg funkar de hyggligt, men kan inte ens jämföras med EBC/ISR när grejerna är varmkörda.

Jag var nyligen uppe på Karlskoga motorstadion när Bike hade körning för allmänheten. Är smått chockad över både känsla och verkan med ISR/EBC. Var däruppe för något år sedan, med originalskivor och SBS. Hade jag bromsat så sent då, som jag gjorde nu, hade jag med största sannolikhet varit ute i gruset/gräset och härjat en del. :(

Min egen "totalupplevelse", förutom att det var väldigt roligt, var att kan jag inte köra om i utgången eller på rakorna, alternativt har bästa spåret in (ser spårval som en av de viktigaste bitarna vid bankörning), kan jag i en del lägen bromsa mig förbi andra.... :D Det kunde jag inte förut!

Den banan är litet "vågig" inför 2 kurvor, upplevde det som totalt bekymmerslöst nu, till skillnad från förra gången jag var där.

Ser fram mot broms och kurv-kursen 21:a augusti på Kinnekulle. Behöver bli bättre på spårval, men kanske framförallt på att lära mig när och hur jag bör bromsa för att nå optimalt resultat, vare sig jag kör bana eller landsväg. Det senare osäkrare, ingen vet ju var som finns efter kurvan...
Du har inte funderat på att köra med två uppsättningar belägg? Ett belägg för gatbruk som bromsar bra kallt och sen byter du till hårdare belägg när det vankas bankörning.
VFR750F -92, grön

Sudden
Medlem
Inlägg: 78
Blev medlem: tis jul 18, 2006 07:37
Ort: Timmersdala - om man nu kan kalla det ort...

#51 Inlägg av Sudden »

tersan skrev: Du har inte funderat på att köra med två uppsättningar belägg? Ett belägg för gatbruk som bromsar bra kallt och sen byter du till hårdare belägg när det vankas bankörning.
Har du förslag på vad du tycker är vettigt?

Å andra sidan har jag inga problem med att ta det lugnt i början, men kan ju överväga att skifta...
------------------------------------------

VarFöR skratta när man kan le högt?

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#52 Inlägg av tersan »

Sudden skrev:
tersan skrev: Du har inte funderat på att köra med två uppsättningar belägg? Ett belägg för gatbruk som bromsar bra kallt och sen byter du till hårdare belägg när det vankas bankörning.
Har du förslag på vad du tycker är vettigt?

Å andra sidan har jag inga problem med att ta det lugnt i början, men kan ju överväga att skifta...
Har bara kört bana med bil, försöker hålla mig borta därifrån med hojen så länge det går... :wink:

Så beläggvarianter för hojbruk har jag inte satt mig in i. Fast ditt problem är väl inte att ta det lugnt i början på banan, utan snarare att du har dålig bromsverkan på gata?
VFR750F -92, grön

Sudden
Medlem
Inlägg: 78
Blev medlem: tis jul 18, 2006 07:37
Ort: Timmersdala - om man nu kan kalla det ort...

#53 Inlägg av Sudden »

Inte numera, jag har ju ISR-skivor och kör med EBC-belägg. Den lilla biten som stör mig en smula är att det inte är fullt så vassa att bromsa med just när skivor och belägg är helt kalla. Som när man startar och kör de första metrarna. Inga större bekymmer att ta det litet piano i de första 2-3 korsningarna - kanske också beroende av om man "varmkör" på landsvägar eller i en stadsmiljö.

Vågar lugnt påstå att det jag kör med nu, är avsevärt vassare än originalskivor och jämföra med SBS/Original känns bara löjligt.

Jag brukar ta det lugnt de första kilometrarna och det hade varit ett mycket större problem om jag fortsatt köra med SBS-belägg. De har helt enkelt inte samma bett som EBC, oavsett temperatur.

Sedan kanske jag har stört mig i onödan, jag har haft för vana genom åren att försöka "bromsa in" nya belägg någorlunda snart och har märkt en del skillnader. Så egentligen ska jag nog vara nöjd.

Vad är det som gör att du håller dig borta från banor med hojen, om man får vara nyfiken?
------------------------------------------

VarFöR skratta när man kan le högt?

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#54 Inlägg av tersan »

Sudden skrev:Sedan kanske jag har stört mig i onödan, jag har haft för vana genom åren att försöka "bromsa in" nya belägg någorlunda snart och har märkt en del skillnader. Så egentligen ska jag nog vara nöjd.

Vad är det som gör att du håller dig borta från banor med hojen, om man får vara nyfiken?
Alla belägg ska köras in, annars funkar de inte som de ska.

Varför jag håller mig borta? Nja, det var nog skrivet lite med glimten i ögat. Jag började hänga på banmöten med en Alfa för många år sen, och det ledde bland annat till 4 rejsbyggen, förarlicens och en enorm dränering av både tid och pengar... så nu bävar jag lite inför att börja köra fort med hojen, tänk om jag tycker att det är kul? :wink:
VFR750F -92, grön

Sudden
Medlem
Inlägg: 78
Blev medlem: tis jul 18, 2006 07:37
Ort: Timmersdala - om man nu kan kalla det ort...

#55 Inlägg av Sudden »

tersan skrev:
Varför jag håller mig borta? Nja, det var nog skrivet lite med glimten i ögat. Jag började hänga på banmöten med en Alfa för många år sen, och det ledde bland annat till 4 rejsbyggen, förarlicens och en enorm dränering av både tid och pengar... så nu bävar jag lite inför att börja köra fort med hojen, tänk om jag tycker att det är kul? :wink:
Det är så sant... Jag känner numera, efter SHK:n i juni, åkningen på Gälleråsen nyligen och BKK i augusti att det "tyvärr" är riktigt roligt när man börjar få kläm på´t :twisted: Träffade en kille som berättade om en han kände som nyligen fyllt 65. Han firade med att ta licens för att köra hoj på bana! 8) Snacka om "grå panter"!!!
------------------------------------------

VarFöR skratta när man kan le högt?

Användarvisningsbild
Brother Wolf
Donator 2009
Inlägg: 723
Blev medlem: sön feb 04, 2007 20:04
Ort: Stockholm

#56 Inlägg av Brother Wolf »

Hittade Armstong Wave på http://www.bikedevils.com/index.asp?fun ... productid=

Ca 3150 för båda, inkl frakt :-)

Funderar verkligen att köpa!

BW
VFR800 Röd Vtec 2007
------------------------------
Halvgalen människa i en helgalen värld!!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#57 Inlägg av adrian_vg »

Brother Wolf skrev:Hittade Armstong Wave på http://www.bikedevils.com/index.asp?fun ... productid=
Behöver du nya?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Brother Wolf
Donator 2009
Inlägg: 723
Blev medlem: sön feb 04, 2007 20:04
Ort: Stockholm

#58 Inlägg av Brother Wolf »

Japp, är huvudet dumt får plånboken lida :-(

BW
VFR800 Röd Vtec 2007
------------------------------
Halvgalen människa i en helgalen värld!!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#59 Inlägg av adrian_vg »

Brother Wolf skrev:Japp, är huvudet dumt får plånboken lida :-(
Biltemabelägg som jag? 8)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Brother Wolf
Donator 2009
Inlägg: 723
Blev medlem: sön feb 04, 2007 20:04
Ort: Stockholm

#60 Inlägg av Brother Wolf »

Nope, ännu dummare :evil:

BW
VFR800 Röd Vtec 2007
------------------------------
Halvgalen människa i en helgalen värld!!

Skriv svar