Michelin Pilot Road, Pilot Road 2 eller Pilot Power?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Michelin Pilot Road, Pilot Road 2 eller Pilot Power?
Tänkte byta bakdäck på min VFR750 -90 och står mellan dessa alternativ.
Som jag har förstått det är skillnaden mellan PR och PR2 att det är olika
gummiblandning på den nyare, dvs. hårdare i mitten o mjukare på sidorna.
Men PR2:an är några hundralappar dyrare än PP så då undrar jag om jag
istället borde sikta in mig på en PP?
Jag kör förhållandevis rätt lugnt men har på senare tid upptäckt njutningen
av kurviga landsvägar, jag kör inte på bana. Kanske blir någon långresa till
sommar/nästa sommar. Så vad bör jag välja?
Tilläggsfråga: På mcdackonline.com så har de flera olika varianter av alla
däcken, alltså PILOT ROAD 2 A REAR, PILOT ROAD 2 B REAR, PILOT ROAD 2 C REAR
och så finns det en utan extra bokstav PILOT ROAD 2 REAR och alla
kostar olika mycket , samma sak gäller PP däcken, vad är skillnaden?
Som jag har förstått det är skillnaden mellan PR och PR2 att det är olika
gummiblandning på den nyare, dvs. hårdare i mitten o mjukare på sidorna.
Men PR2:an är några hundralappar dyrare än PP så då undrar jag om jag
istället borde sikta in mig på en PP?
Jag kör förhållandevis rätt lugnt men har på senare tid upptäckt njutningen
av kurviga landsvägar, jag kör inte på bana. Kanske blir någon långresa till
sommar/nästa sommar. Så vad bör jag välja?
Tilläggsfråga: På mcdackonline.com så har de flera olika varianter av alla
däcken, alltså PILOT ROAD 2 A REAR, PILOT ROAD 2 B REAR, PILOT ROAD 2 C REAR
och så finns det en utan extra bokstav PILOT ROAD 2 REAR och alla
kostar olika mycket , samma sak gäller PP däcken, vad är skillnaden?
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17
Den väsentliga skillnaden mellan Pilot Road och Pilot Power är, enligt Michelin, att Pilot Road har bättre grepp på vått underlag och bättre slitstyrka, samt anses ha högre komfort, medan Pilot Power har bättre "handling" samt något bättre torrgrepp. Därmed är Pilot Power mer lämpat för s.k. aktiv körning på torrt underlag, mindre för långtouring.
Pilot Road har dock helt ok "handling" och bra torrgrepp.
Du har rätt vad gäller skillnaden mellan Pilot Road och Pilot Road 2. Michelin påstår att vid normal anvädning håller Pilot Road 2 längre.
Själv har jag lyckats transportera mig 1700 mil på en uppsättning Pilot Road 2 och däcken såg fortfarande mycket bra ut när den hojen byttes in. På Viffern har jag haft Pilot Road 2 bara ca 800 mil, och de funkar utmärkt för mig både på långtouring och i mitt tempo på bana.
Vad gäller den extra bokstaven (B, C), fick jag som svar av en däckfirma att Pilot Road 2 B har förstärkt däcksida och är avsett för tyngre hojar. C torde vara något liknande. En VFR kan ha de vanliga däcken.
OBS! Om du bara ska byta bakdäck, se då till att det nya är kompatibelt med framdäcket. Michelin rekommenderar t.ex. inte Pilot Road fram och Pilot Power bak. Pilot Road tillsammans med Pilot Road 2 ska däremot vara ok.
Pilot Road har dock helt ok "handling" och bra torrgrepp.
Du har rätt vad gäller skillnaden mellan Pilot Road och Pilot Road 2. Michelin påstår att vid normal anvädning håller Pilot Road 2 längre.
Själv har jag lyckats transportera mig 1700 mil på en uppsättning Pilot Road 2 och däcken såg fortfarande mycket bra ut när den hojen byttes in. På Viffern har jag haft Pilot Road 2 bara ca 800 mil, och de funkar utmärkt för mig både på långtouring och i mitt tempo på bana.
Vad gäller den extra bokstaven (B, C), fick jag som svar av en däckfirma att Pilot Road 2 B har förstärkt däcksida och är avsett för tyngre hojar. C torde vara något liknande. En VFR kan ha de vanliga däcken.
OBS! Om du bara ska byta bakdäck, se då till att det nya är kompatibelt med framdäcket. Michelin rekommenderar t.ex. inte Pilot Road fram och Pilot Power bak. Pilot Road tillsammans med Pilot Road 2 ska däremot vara ok.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.
Just den infon uppskattas högt.Rerun skrev: OBS! Om du bara ska byta bakdäck, se då till att det nya är kompatibelt med framdäcket. Michelin rekommenderar t.ex. inte Pilot Road fram och Pilot Power bak. Pilot Road tillsammans med Pilot Road 2 ska däremot vara ok.
Ska i veckan beställa nytt framdäck
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4433
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
PR är snäppet dyrare än PP men det går 2 PP på ett PR slitagemässigt .. typ (kanske inte riktigt men iallafall)
På avstånd är allt vackert
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Jag har ettt Pilot Road CT2 bak numera. Funkar, hittills, suveränt på bana, grus och pendling - inga släpp annat än de som medvetet provoceras fram. Jag skulle nog satsa på tvåkomponentsdäcket för vardagskörning av det enkla skälet att man mestadels kör med hojen upprätt, då är det bra med lite hårdare gummi i mitten.moshh skrev:Tack för svaren =) Ni tycker alltså att det är mer värt att betala ett par hundralappar
extra och köpa ett PR2 istället för ett PR? Eller aa, det är ungefär 500kr
skillnad mellan dem
För bankörning ett par gånger i veckan, ett Pilot Power 2. Greppet är bättre med dessa för riktigt aktiv körning.
Eller, så köper du det billigaste du kan hitta, tex Maxxis Presa edyl från Hojdäck.se. Dagens däckteknologi är så pass bra att det egentligen inte spelar någon större roll vad du kränger på för vardagskörning, inkl lite mer nöjesinriktade turer nån gång i veckan. Detta är alltså ett mer filosofiskt argument än nåt annat.
Jag läste nånstans en ganska tankvärd grej om däck, mc-förare och greppet; greppet med dagens däck är så bra att mc-förare som du och jag inte har den blekaste om var gränsen för greppet faktiskt går. Så istf att lära sig att hantera hojen "på gränsen" med befintliga "vardagsdäck", flyttar vi ist fram släppgränsen hela tiden med värstingdäck, så att man aldrig egentligen lär sig hur mycket man kan pressa bågen, och däcken. Resultat blir att man kör omkull för att "däcken släppte", när det egentligen handlar om att man inte kan hantera bågen i hastigheterna det handlar om.
Ok, det var lite däck-zen, men iaf... Fundera lite på det.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Brother Wolf
- Donator 2009
- Inlägg: 723
- Blev medlem: sön feb 04, 2007 20:04
- Ort: Stockholm
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Bra val. Michelin är oftast ett bra val.moshh skrev:Jag är övertygad, det blir nog en PR2
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Brother Wolf
- Donator 2009
- Inlägg: 723
- Blev medlem: sön feb 04, 2007 20:04
- Ort: Stockholm
Efter att ha sett ditt tidigare framdäck så har jag full förståelse för att den känns annorlunda!Brother Wolf skrev:Bytte framdäck igår, PR2, och hela hojen känns anorlunda
BW
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme
- Brother Wolf
- Donator 2009
- Inlägg: 723
- Blev medlem: sön feb 04, 2007 20:04
- Ort: Stockholm
Var besviken på däcken som satt på när jag köpte hojen (de läckte luft), men de såg ju inte så slitna ut så jag tänkte jag kunde köra lite till på dem. Det var ju klart lågprisdäck - maxxis, eller nåt. Har frågat lite runt vad man skulle ha för däck - ALLA jag frågat har nämnt pilot road som första alternativ/val!
Förra veckan gjorde jag slag i saken, tog ett djupt tag i plånboken och köpte nya däck - pilot road 2!
Kan bara hålla med - helt annan hoj att köra!
Påminner nästan om känslan första gången vi lagt riktiga vinterdäck på vår Toyota Previa - Bridgestone Blizzak - fantastiskt att kunna ta sig uppför backarna i stan i nysnön.....
Förra veckan gjorde jag slag i saken, tog ett djupt tag i plånboken och köpte nya däck - pilot road 2!
Kan bara hålla med - helt annan hoj att köra!
Påminner nästan om känslan första gången vi lagt riktiga vinterdäck på vår Toyota Previa - Bridgestone Blizzak - fantastiskt att kunna ta sig uppför backarna i stan i nysnön.....