Viffer och vinterkörning? Var hitta däck?

Snacka oljor, stift, filter, drev och däck.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Homba
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: tis apr 13, 2010 21:15
Ort: Vasa Finland

Viffer och vinterkörning? Var hitta däck?

#1 Inlägg av Homba »

Var hittar man vinterdäck och/eller spikdäck som passar en Viffer 750 -88?
Och är det möjligt att köra den sen?
Finlandssvensk på en VFR 750F -88 Röd... än sålänge...

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Viffer och vinterkörning? Var hitta däck?

#2 Inlägg av adrian_vg »

Homba skrev:Var hittar man vinterdäck och/eller spikdäck som passar en Viffer 750 -88?
Och är det möjligt att köra den sen?
17" (eller har du 16" fram och 18" bak?) landsvägsdubb finns på http://www.ddp.nu/public/mallar/store.a ... 4&lang=swe.

Bredden kan vara ett aber, liksom att du ev inte får plats med nabbarna innanför framskärmen. Man kan ju montera av den för vintersäsongen, men man får nog räkna med en del skitsprut och korrosion på alu-detaljerna.

Känslan vid körning med nabbade däck, och dubbat, är lite läskigt till en början, men det går. ;-)

Funderade lite åt samma håll med min grönviffer, men eftersom den har förgasare är den tjurig att starta när tempen sjunker under runt 10plusgrader; inget man vill stressa runt med på morgonarna när man har bråttom i väg till jobbet. Dessutom kan hundra hästar vara lite svårtyglade på isigt före...

Landsvägsdubbat 17"-däck nedan.
Bild
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Homba
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: tis apr 13, 2010 21:15
Ort: Vasa Finland

#3 Inlägg av Homba »

Det är 17" både fram och bak, tack för länken.
Min har ju också förknasare så jag vet inte heller riktigt hur det ska gå till att få igång den vintertid.
Finlandssvensk på en VFR 750F -88 Röd... än sålänge...

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#4 Inlägg av tersan »

Homba skrev:Min har ju också förknasare så jag vet inte heller riktigt hur det ska gå till att få igång den vintertid.
Om de är rätt inställda så ska du inte ha några startbekymmer oavsett temperatur.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#5 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Om de är rätt inställda så ska du inte ha några startbekymmer oavsett temperatur.
Hur i helskotta kan du ha så välinställda förgasare?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#6 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:
tersan skrev:Om de är rätt inställda så ska du inte ha några startbekymmer oavsett temperatur.
Hur i helskotta kan du ha så välinställda förgasare?
:D Tändningen har viss betydelse också...

Fast allvarligt talat, en VFR i bra skick ska inte ha några startproblem (eller rycka i lågfart...). Inte f-n levererade Honda en dåligt fungerande hoj en gång i tiden?

Sen hjälper säkert ett bra motoröra till, med en förgasarmotor kan man oftast inte bara vrida om nyckeln/trycka på knappen och så smäller det igång på 0,5 sekunder...
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#7 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev: :D Tändningen har viss betydelse också...

Fast allvarligt talat, en VFR i bra skick ska inte ha några startproblem (eller rycka i lågfart...). Inte f-n levererade Honda en dåligt fungerande hoj en gång i tiden?

Sen hjälper säkert ett bra motoröra till, med en förgasarmotor kan man oftast inte bara vrida om nyckeln/trycka på knappen och så smäller det igång på 0,5 sekunder...
Ja, jo, trodde det var i ok skick, men tji fick jag. Nå den funkar iaf som den ska när den varma mc-säsongen börjar på allvar. ;-)

Vad kan man göra åt tändningen då? Trodde det var förinställt allt i CDI-boxen. Eller jag fått det om bakfoten också?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#8 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Vad kan man göra åt tändningen då? Trodde det var förinställt allt i CDI-boxen. Eller jag fått det om bakfoten också?
Jodå, själva tändkurvan finns i boxen. Men sen ska ju strömmen passera ett antal kablar och kontakter för att till sist ge en gnista mellan stiftets elektroder. Finns en hel massa felkällor där... ström vill alltid ta den enklaste vägen, så finns det fukt och/eller sprickor så blir det inte så mycket kvar till dina startförsök.

När bytte du stift och tändkablar senast? Såg över alla anslutningar i tändsystemet?
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1533
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

#9 Inlägg av Mister »

adrian_vg skrev:
tersan skrev:Om de är rätt inställda så ska du inte ha några startbekymmer oavsett temperatur.
Hur i helskotta kan du ha så välinställda förgasare?
Boys, man får justera ifall man ska få det att funka i hela tempregistret. Kall luft innehåller mer syre, vilket gör att man får feta upp blandningen med mer soppa. Därav svårstartadproblematiken när det är kallt.

Edit: är inte detta utanför däckfrågan :lol:
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2245
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

#10 Inlägg av HondaHasse »

Efter det sjunde inlägget är det ok att det blir ot i det danska forumet, är det inte samma regler här? ;)

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#11 Inlägg av tersan »

Mister skrev:
adrian_vg skrev:
tersan skrev:Om de är rätt inställda så ska du inte ha några startbekymmer oavsett temperatur.
Hur i helskotta kan du ha så välinställda förgasare?
Boys, man får justera ifall man ska få det att funka i hela tempregistret. Kall luft innehåller mer syre, vilket gör att man får feta upp blandningen med mer soppa. Därav svårstartadproblematiken när det är kallt.

Edit: är inte detta utanför däckfrågan :lol:
Jo, men tråden handlar om Viffer och vinterkörning. Och när Adrian hävdar att det inte går eftersom en VFR tjurar ihop när det är under 10 plus så bara MÅSTE jag ju protestera... :wink:

Feta upp blandningen gör man för övrigt med choken. Eller menar du nåt annat? (jag medger att jag mekat mer bil än hoj, men i min värld så är en motor en motor... oavsett i vilket fordon den sitter)
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#12 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:När bytte du stift och tändkablar senast? Såg över alla anslutningar i tändsystemet?
Jag mätte och donade en del med tändkablarna, bytte tändstift och relaterat när grönviffern temporärt ballade ur förförra sommaren. Allt var ju ok.

Måste isf vara förgasarna som kanske behöver en överhalning. Den gick ju fett som den är enl verkstaden. Kanske för fett? Å andra sidan är det ju både öppnare luftfilter och slipon monterat.
Mister skrev:Edit: är inte detta utanför däckfrågan :lol:
Jo, egentligen, men vi har ju högt i tak. Men du har rätt, tillbaka till däcken!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1533
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

#13 Inlägg av Mister »

tersan skrev:
Mister skrev:
adrian_vg skrev: Hur i helskotta kan du ha så välinställda förgasare?
Boys, man får justera ifall man ska få det att funka i hela tempregistret. Kall luft innehåller mer syre, vilket gör att man får feta upp blandningen med mer soppa. Därav svårstartadproblematiken när det är kallt.

Edit: är inte detta utanför däckfrågan :lol:
Jo, men tråden handlar om Viffer och vinterkörning. Och när Adrian hävdar att det inte går eftersom en VFR tjurar ihop när det är under 10 plus så bara MÅSTE jag ju protestera... :wink:

Feta upp blandningen gör man för övrigt med choken. Eller menar du nåt annat? (jag medger att jag mekat mer bil än hoj, men i min värld så är en motor en motor... oavsett i vilket fordon den sitter)
Nja, haft förgasarviffer med samma problematik och inte funderat mycket över det pga jag kör inte den på vintern. Men har haft samma bekymmer med endurons singelförgasare (skiftat där nu från vacuum till acc-förgasare). Att den är svårstartad när det är kallt och då vill jag ju köra. Lösningen är att bestycka om/justera, ifall man vill ha det optimalt.

Förgasarfunktion och lösningar för stånkor för den intresserade, men samma sak generellt http://www.soe.se/mek/forgasare/forgasare.htm
adrian_vg skrev:
Mister skrev:Edit: är inte detta utanför däckfrågan :lol:
Jo, egentligen, men vi har ju högt i tak. Men du har rätt, tillbaka till däcken!
Nej fan, efter sjunde inlägget så är det ju fritt :P
Så lite kuriosa kan vi krydda diskussionen med när det gäller kyla o syre.; Ett bonntrim är ju att förvara bensinen i frysen för att få till några extra hästar :D
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#14 Inlägg av adrian_vg »

Mister skrev:Nej fan, efter sjunde inlägget så är det ju fritt :P
Jag insisterar. Tillbaka till däcken.

Fick förresten reda på MT21 är hala på asfalt. Tydligen skulle en annan gummiblandning som bla TKC-nånting vara bättre. Inte för att jag haft problem med MT21:orna men tänkte att jag skulle föra infon vidare.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 787
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

#15 Inlägg av Göingen »

adrian_vg skrev:... Tydligen skulle en annan gummiblandning som bla TKC-nånting vara bättre. Inte för att jag haft problem med MT21:orna men tänkte att jag skulle föra infon vidare.
Kan det vara dessa man menar, klassiska däck för större offroadare
Bilagor
ContinentalTKC80.jpg
ContinentalTKC80.jpg (30.96 KiB) Visad 10326 gånger
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

Skriv svar