Viffer och vinterkörning? Var hitta däck?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Viffer och vinterkörning? Var hitta däck?
Var hittar man vinterdäck och/eller spikdäck som passar en Viffer 750 -88?
Och är det möjligt att köra den sen?
Och är det möjligt att köra den sen?
Finlandssvensk på en VFR 750F -88 Röd... än sålänge...
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Viffer och vinterkörning? Var hitta däck?
17" (eller har du 16" fram och 18" bak?) landsvägsdubb finns på http://www.ddp.nu/public/mallar/store.a ... 4&lang=swe.Homba skrev:Var hittar man vinterdäck och/eller spikdäck som passar en Viffer 750 -88?
Och är det möjligt att köra den sen?
Bredden kan vara ett aber, liksom att du ev inte får plats med nabbarna innanför framskärmen. Man kan ju montera av den för vintersäsongen, men man får nog räkna med en del skitsprut och korrosion på alu-detaljerna.
Känslan vid körning med nabbade däck, och dubbat, är lite läskigt till en början, men det går.
Funderade lite åt samma håll med min grönviffer, men eftersom den har förgasare är den tjurig att starta när tempen sjunker under runt 10plusgrader; inget man vill stressa runt med på morgonarna när man har bråttom i väg till jobbet. Dessutom kan hundra hästar vara lite svårtyglade på isigt före...
Landsvägsdubbat 17"-däck nedan.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Hur i helskotta kan du ha så välinställda förgasare?tersan skrev:Om de är rätt inställda så ska du inte ha några startbekymmer oavsett temperatur.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Tändningen har viss betydelse också...adrian_vg skrev:Hur i helskotta kan du ha så välinställda förgasare?tersan skrev:Om de är rätt inställda så ska du inte ha några startbekymmer oavsett temperatur.
Fast allvarligt talat, en VFR i bra skick ska inte ha några startproblem (eller rycka i lågfart...). Inte f-n levererade Honda en dåligt fungerande hoj en gång i tiden?
Sen hjälper säkert ett bra motoröra till, med en förgasarmotor kan man oftast inte bara vrida om nyckeln/trycka på knappen och så smäller det igång på 0,5 sekunder...
VFR750F -92, grön
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Ja, jo, trodde det var i ok skick, men tji fick jag. Nå den funkar iaf som den ska när den varma mc-säsongen börjar på allvar.tersan skrev: Tändningen har viss betydelse också...
Fast allvarligt talat, en VFR i bra skick ska inte ha några startproblem (eller rycka i lågfart...). Inte f-n levererade Honda en dåligt fungerande hoj en gång i tiden?
Sen hjälper säkert ett bra motoröra till, med en förgasarmotor kan man oftast inte bara vrida om nyckeln/trycka på knappen och så smäller det igång på 0,5 sekunder...
Vad kan man göra åt tändningen då? Trodde det var förinställt allt i CDI-boxen. Eller jag fått det om bakfoten också?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Jodå, själva tändkurvan finns i boxen. Men sen ska ju strömmen passera ett antal kablar och kontakter för att till sist ge en gnista mellan stiftets elektroder. Finns en hel massa felkällor där... ström vill alltid ta den enklaste vägen, så finns det fukt och/eller sprickor så blir det inte så mycket kvar till dina startförsök.adrian_vg skrev:Vad kan man göra åt tändningen då? Trodde det var förinställt allt i CDI-boxen. Eller jag fått det om bakfoten också?
När bytte du stift och tändkablar senast? Såg över alla anslutningar i tändsystemet?
VFR750F -92, grön
Boys, man får justera ifall man ska få det att funka i hela tempregistret. Kall luft innehåller mer syre, vilket gör att man får feta upp blandningen med mer soppa. Därav svårstartadproblematiken när det är kallt.adrian_vg skrev:Hur i helskotta kan du ha så välinställda förgasare?tersan skrev:Om de är rätt inställda så ska du inte ha några startbekymmer oavsett temperatur.
Edit: är inte detta utanför däckfrågan
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
- HondaHasse
- Donator 2018
- Inlägg: 2245
- Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
- Ort: Ängelholm
- Kontakt:
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Jo, men tråden handlar om Viffer och vinterkörning. Och när Adrian hävdar att det inte går eftersom en VFR tjurar ihop när det är under 10 plus så bara MÅSTE jag ju protestera...Mister skrev:Boys, man får justera ifall man ska få det att funka i hela tempregistret. Kall luft innehåller mer syre, vilket gör att man får feta upp blandningen med mer soppa. Därav svårstartadproblematiken när det är kallt.adrian_vg skrev:Hur i helskotta kan du ha så välinställda förgasare?tersan skrev:Om de är rätt inställda så ska du inte ha några startbekymmer oavsett temperatur.
Edit: är inte detta utanför däckfrågan
Feta upp blandningen gör man för övrigt med choken. Eller menar du nåt annat? (jag medger att jag mekat mer bil än hoj, men i min värld så är en motor en motor... oavsett i vilket fordon den sitter)
VFR750F -92, grön
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Jag mätte och donade en del med tändkablarna, bytte tändstift och relaterat när grönviffern temporärt ballade ur förförra sommaren. Allt var ju ok.tersan skrev:När bytte du stift och tändkablar senast? Såg över alla anslutningar i tändsystemet?
Måste isf vara förgasarna som kanske behöver en överhalning. Den gick ju fett som den är enl verkstaden. Kanske för fett? Å andra sidan är det ju både öppnare luftfilter och slipon monterat.
Jo, egentligen, men vi har ju högt i tak. Men du har rätt, tillbaka till däcken!Mister skrev:Edit: är inte detta utanför däckfrågan
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Nja, haft förgasarviffer med samma problematik och inte funderat mycket över det pga jag kör inte den på vintern. Men har haft samma bekymmer med endurons singelförgasare (skiftat där nu från vacuum till acc-förgasare). Att den är svårstartad när det är kallt och då vill jag ju köra. Lösningen är att bestycka om/justera, ifall man vill ha det optimalt.tersan skrev:Jo, men tråden handlar om Viffer och vinterkörning. Och när Adrian hävdar att det inte går eftersom en VFR tjurar ihop när det är under 10 plus så bara MÅSTE jag ju protestera...Mister skrev:Boys, man får justera ifall man ska få det att funka i hela tempregistret. Kall luft innehåller mer syre, vilket gör att man får feta upp blandningen med mer soppa. Därav svårstartadproblematiken när det är kallt.adrian_vg skrev: Hur i helskotta kan du ha så välinställda förgasare?
Edit: är inte detta utanför däckfrågan
Feta upp blandningen gör man för övrigt med choken. Eller menar du nåt annat? (jag medger att jag mekat mer bil än hoj, men i min värld så är en motor en motor... oavsett i vilket fordon den sitter)
Förgasarfunktion och lösningar för stånkor för den intresserade, men samma sak generellt http://www.soe.se/mek/forgasare/forgasare.htm
Nej fan, efter sjunde inlägget så är det ju frittadrian_vg skrev:Jo, egentligen, men vi har ju högt i tak. Men du har rätt, tillbaka till däcken!Mister skrev:Edit: är inte detta utanför däckfrågan
Så lite kuriosa kan vi krydda diskussionen med när det gäller kyla o syre.; Ett bonntrim är ju att förvara bensinen i frysen för att få till några extra hästar
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Jag insisterar. Tillbaka till däcken.Mister skrev:Nej fan, efter sjunde inlägget så är det ju fritt
Fick förresten reda på MT21 är hala på asfalt. Tydligen skulle en annan gummiblandning som bla TKC-nånting vara bättre. Inte för att jag haft problem med MT21:orna men tänkte att jag skulle föra infon vidare.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Kan det vara dessa man menar, klassiska däck för större offroadareadrian_vg skrev:... Tydligen skulle en annan gummiblandning som bla TKC-nånting vara bättre. Inte för att jag haft problem med MT21:orna men tänkte att jag skulle föra infon vidare.
- Bilagor
-
- ContinentalTKC80.jpg (30.96 KiB) Visad 10326 gånger
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan